handdator

Visa fullständig version : Fun Light och andra lightprodukter


Vortexstar69
2006-03-26, 17:24
Tjena!

Jag har en fråga angående light produkter i allmänhet och fun light i synnerhet. Det finns ju många light produkter som innehåller mer eller mindre 0 kcal, tex cola light, fun light etc.

Jag är just nu inne i en deff och undrar om man kan dricka hur mycket som helst av dessa produkter :)

Man har ju hört att light produkter inte är så bra, vet iofs inte om det bara är snack. Finns det några "bieffekter" av sötningsmedlet i light produkter? Jag menar om de kanske kan ge oönskade insulinpåslag eller nått? Annars är ju fun light lite roligare än vatten :cool:

Tack för förhand!

Isdrake
2006-03-26, 17:43
Den störta biverkningen är att man riskerar att få cancer av det. Och det är ju inte särskilt trevligt. Kör med socker istället fast med liten mängd.

Att häva i sig stora mängder sötningsmedel bara för att man kan (kalorimässigt) är inte klokt alls.

Verni
2006-03-26, 17:53
Den störta biverkningen är att man riskerar att få cancer av det. Och det är ju inte särskilt trevligt. Kör med socker istället fast med liten mängd.

Att häva i sig stora mängder sötningsmedel bara för att man kan (kalorimässigt) är inte klokt alls.Så man får cancer av sukralos? Det visste jag inte.

Johan86
2006-03-26, 18:04
det var väl 3-4liter light läsk per dag som var cancerfarligt var det inte så?

RajtanTajtan
2006-03-26, 18:10
det var väl 3-4liter light läsk per dag som var cancerfarligt var det inte så?

Nej, efter den senaste studien som Grub presenterade, så skulle aspartam tydligen vara carcinogent även vid ett intag på 20/mg/kg kroppsvikt, ADI skulle följdaktligen då hamna på 0 mg per dag.

TheLoser
2006-03-26, 18:11
Har däremot fått för mig att det dära andra ace.... K var kromoson förändrande?

//TheLoser, detta var frågor inga svar.

edit, helt fel ute som vanligt

BigForre
2006-03-26, 18:17
Så man får cancer av sukralos? Det visste jag inte. Den huvudsakliga tanken var väl att dricka lite fun light istället för vatten, och vad jag vet sötas väl fun light med bla aspartam (dricker inte själv sånt så jag vet inte, men har för mig det, rätta mig om jag har fel). Personligen tar jag det lugnt med sucralos också, det är ju inget som jag behöver få i mig direkt. Använd lite sunt förnuft i ditt ätande, blir så less på folk som hivade i sig litervis med lightläsk sötad med aspartam bara för att den inte innehåller någon energi, detta fram tills för ett tag sedan då det visade sig att aspartam visade sig vara canserframkallande i den största studie som hittills gjorts (många blev nog väldigt förvånade över resultatet). Men drick du på din cola light så dricker jag något annat...

King Grub
2006-03-26, 18:29
Hursomhelst, oavsett sötningsmedelns möjliga övriga effekter på hälsan, kan du dricka hur mycket du vill utan att det påverkar vikten.

trojanen
2006-03-26, 22:06
Hursomhelst, oavsett sötningsmedelns möjliga övriga effekter på hälsan, kan du dricka hur mycket du vill utan att det påverkar vikten.


studier på det?? alla man ser häva i sig light e typ ba feta kärringar och bantningsoffer. bodybuildare har ju bara lite fun light i saften
asså ja tror lightdrycker e helt åt helveten när d gäller viktpåverkan

läsk o läsk tror ja!!
va tror ni??

RajtanTajtan
2006-03-26, 22:13
studier på det?? alla man ser häva i sig light e typ ba feta kärringar och bantningsoffer. bodybuildare har ju bara lite fun light i saften
asså ja tror lightdrycker e helt åt helveten när d gäller viktpåverkan

läsk o läsk tror ja!!
va tror ni??

Då tror du jävligt fel. Iom att det inte är ngn energi i lightläsk och fun light, så blir det ju heller ingen förändring på vikten. Att det sen finns byggare som konsumerar lite av det, beror förmodligen på att det är sötat med aspartam och annat sötningsmedel.

rbn
2006-03-26, 23:50
studier på det?? alla man ser häva i sig light e typ ba feta kärringar och bantningsoffer. bodybuildare har ju bara lite fun light i saften
asså ja tror lightdrycker e helt åt helveten när d gäller viktpåverkan

läsk o läsk tror ja!!
va tror ni??

Att "bantningsoffer" dricker det är väl just för att dom .. bantar?

Trance
2006-03-26, 23:56
studier på det?? alla man ser häva i sig light e typ ba feta kärringar och bantningsoffer. bodybuildare har ju bara lite fun light i saften
asså ja tror lightdrycker e helt åt helveten när d gäller viktpåverkan

läsk o läsk tror ja!!
va tror ni??

Troll tror jag..

wo0b9n
2006-03-27, 06:10
studier på det?? alla man ser häva i sig light e typ ba feta kärringar och bantningsoffer. bodybuildare har ju bara lite fun light i saften
asså ja tror lightdrycker e helt åt helveten när d gäller viktpåverkan

läsk o läsk tror ja!!
va tror ni??
Det blir säkert bra :laugh:

trojanen
2006-03-27, 15:43
nånn som dricker mykke som kan skriva under på d då?? :hbang:

Timme
2006-03-27, 17:33
nånn som dricker mykke som kan skriva under på d då?? :hbang:


Just nu dricker jag kvarg mixat med mjölk och 1deciliter koncentrerad fun light.

Grub, hur mycket aspartam är det i 1dl koncentrerad fun light? Vet du det?

Pellefant
2006-03-27, 17:58
Den huvudsakliga tanken var väl att dricka lite fun light istället för vatten, och vad jag vet sötas väl fun light med bla aspartam (dricker inte själv sånt så jag vet inte, men har för mig det, rätta mig om jag har fel). Personligen tar jag det lugnt med sucralos också, det är ju inget som jag behöver få i mig direkt. Använd lite sunt förnuft i ditt ätande, blir så less på folk som hivade i sig litervis med lightläsk sötad med aspartam bara för att den inte innehåller någon energi, detta fram tills för ett tag sedan då det visade sig att aspartam visade sig vara canserframkallande i den största studie som hittills gjorts (många blev nog väldigt förvånade över resultatet). Men drick du på din cola light så dricker jag något annat...

Coca cola light som säljs i Sverige innehåller numera sukralos istället för aspartam.(Sverige är testmarknad) (Kolla på innehållsförteckning för säkerhets skull innan ni dricker, men tror det gäller all Coca cola light numera). (silverfärgade burkarna/flaskorna)

Yankeee
2006-03-27, 18:01
Om man nu ska vara sådan, så innehåller många sukralossötade produkter acesulfam K, vilket inte heller är någon höjdare.

King Grub
2006-03-27, 18:15
Grub, hur mycket aspartam är det i 1dl koncentrerad fun light? Vet du det?

Receptet är hemligt. http://forum.body.se/images/smilies/ph34r.gif

RajtanTajtan
2006-03-27, 18:16
Om man nu ska vara sådan, så innehåller många sukralossötade produkter acesulfam K, vilket inte heller är någon höjdare.


Vad grundar du det på, att acesulfam k inte är ngn höjdare? Acesulfam-K bryts inte ned utan följer med urinen, precis som sukralos.

RajtanTajtan
2006-03-27, 18:16
Receptet är hemligt. http://forum.body.se/images/smilies/ph34r.gif

På nåt sätt så säger det allt.

Pepz
2006-03-27, 18:16
sukralos behöver inte vara ofarligt heller.
Man har ju jobbat hårt för att få bort alla produkter innehållandes klor på alla nivåer, Och nu är sukralos tillåtet, dvs en klorförening godkänd för tillsättning i livsmedel, Kan mycket väl visa sig om ett par år att sukralos är skadligt, dvs precis som aspartam..

man kanske bara ska försöka vänja sig av med all den söta smaken..

RajtanTajtan
2006-03-27, 18:20
sukralos behöver inte vara ofarligt heller.
Man har ju jobbat hårt för att få bort alla produkter innehållandes klor på alla nivåer, Och nu är sukralos tillåtet, dvs en klorförening godkänd för tillsättning i livsmedel, Kan mycket väl visa sig om ett par år att sukralos är skadligt, dvs precis som aspartam..

man kanske bara ska försöka vänja sig av med all den söta smaken..

Jag har inte sagt att ngt av det är ofarligt, för det vet jag inte. Men jag säger heller inte att det är farligt, för det finns det ju inga vetenskapliga belägg för.

King Grub
2006-03-27, 18:20
Vad grundar du det på, att acesulfam k inte är ngn höjdare? Acesulfam-K bryts inte ned utan följer med urinen, precis som sukralos.

Acesulfam-K har klastogena effekter.

"Acesulfame-K, a sweetening agent, was evaluated in vivo for its genotoxic and clastogenic potentials. Swiss albino male mice were exposed to the compound by gavage. Bone marrow cells isolated from femora were analysed for chromosome aberrations. Doses of 15, 30, 60, 450, 1500 and 2250 mg of acesulfame-K/kg body weight induced a positive dose-dependent significant clastogenicity. These doses were within the no-toxic-effect levels reported by the Joint Expert Committee for Food Additives of the World Health Organization and the Food and Agriculture Organization of the United Nations. In view of the present significant in vivo mammalian genotoxicity data, acesulfame-K should be used with caution."

Food and Chemical Toxicology Volume 35, Issue 12 , December 1997, Pages 1177-1179

Dessutom finns det inga större humanstudier på det, bara snabba djurstudier för att få FDA-godkännande.

BigForre
2006-03-27, 21:46
Coca cola light som säljs i Sverige innehåller numera sukralos istället för aspartam.(Sverige är testmarknad) (Kolla på innehållsförteckning för säkerhets skull innan ni dricker, men tror det gäller all Coca cola light numera). (silverfärgade burkarna/flaskorna)

Det är jag väl medveten om, och inget jag har påstått heller det är därför jag skrev att jag tar det lugnt med sucralos också. Det jag ville få fram i mitt inlägg var att jag är så förbannad på folk som måste ha en känga i bakhuvudet och inte kan använda något slags sunt förnuft när det kommer till vad de äter. Många har på brädan har fram tills att dessa nya rön om aspartam kom fram tryckt i sig litervis med aspartamsötade drycker utan några betänkligheter, för att samma dag som dessa presenteras slänga sitt gamla proteinpulver och fråga om vilket protein som inte sötas med aspartam. Det är det som stör mig till dödagar om du förstår vad jag menar...

sukralos behöver inte vara ofarligt heller.
Man har ju jobbat hårt för att få bort alla produkter innehållandes klor på alla nivåer, Och nu är sukralos tillåtet, dvs en klorförening godkänd för tillsättning i livsmedel, Kan mycket väl visa sig om ett par år att sukralos är skadligt, dvs precis som aspartam..

man kanske bara ska försöka vänja sig av med all den söta smaken..

AMEN! :thumbup: