handdator

Visa fullständig version : Ägg - bra fett innan sängen?

Skrollovicz
2006-03-26, 15:13
Kan det vara okej att äta ett ägg och en kaseindrink innan läggdax? Eller är det dåligt fett i gulan som man bör undvika innan läggdags?

stenis
2006-03-26, 15:24
Kan det vara okej att äta ett ägg och en kaseindrink innan läggdax? Eller är det dåligt fett i gulan som man bör undvika innan läggdags?

Ja nog kan du trycka ett ägg innan sängdags, alla ggr.. Själv äter jag 3.

Skrollovicz
2006-03-26, 15:28
Ja nog kan du trycka ett ägg innan sängdags, alla ggr.. Själv äter jag 3.
Ok. Jag vet att man bör inta fett tillsammans med protein innan läggdags, och ägg är bra då alltså?
Äter du 3? Hur mkt väger du?

LisaB
2006-03-26, 17:01
Vet att Paulun är ganska kritiserad på detta forumet, men i hans bok om fettförbränning skriver han att man skall undvika att äta fett på kvällen. men i detta forumet förespråkar man det. Någon som kan argumentera för/emot det hela? gärna med seriösa studier som underlag.

tack

Jacky
2006-03-26, 17:34
tillväxthormoner är i behov av fett, mkt återhämtning sker nattetid...därav bra..skippa kolisar istället...

King Grub
2006-03-26, 18:30
Vet att Paulun är ganska kritiserad på detta forumet, men i hans bok om fettförbränning skriver han att man skall undvika att äta fett på kvällen. men i detta forumet förespråkar man det. Någon som kan argumentera för/emot det hela? gärna med seriösa studier som underlag.

tack

Snarare han som bör lägga fram underlag för sina påståenden.

LisaB
2006-03-27, 16:48
Snarare han som bör lägga fram underlag för sina påståenden.

men hela hans texter består ju nästan av fotnoter. Men du/ni anser alltså att han har fel?
Varför borde jag ha ett intag av fett på kvällen, och inte fettreducerat kvällsmål?

Timme
2006-03-27, 17:28
men hela hans texter består ju nästan av fotnoter. Men du/ni anser alltså att han har fel?
Varför borde jag ha ett intag av fett på kvällen, och inte fettreducerat kvällsmål?

Läs det Jacky skrev..

tillväxthormoner är i behov av fett, mkt återhämtning sker nattetid...därav bra..skippa kolisar istället...

michael
2006-03-27, 17:57

Mänskligt tillväxthormon är en peptid, alltså inte en lipid. Den är gjord av aminosyror, precis som proteinpulvret du käkar.

Testosteron on the other hand, vilket är ett anabolt hormon är en lipid, den kommer ursprungligen ifrån kolesterol. Därför ska du äta kolesterol samt protein innan sängdags, nånsin tittat på varudeklarationen hos en burk tonfisk? Ägg går även det utmärkt.

Testosteronhalten är som högst på morgonen när du vaknar, så ja du behöver kolesterol under natten, alltså ska du käka kolesterol(fett) innan sängdags. Tjohej!

Sverker
2006-03-28, 05:02
Ytterst tveksamt michael ( med etanol på avatern :D ) att det är substratet/råvaran till hormonet som avgör mängden testosteron i kroppen.

Kopplingen mellan fett i kosten och mängden testosteron är säkert MYCKET MER komplicerad än så.

Tolkia
2006-03-28, 08:08
Kopplingen mellan fett i kosten och mängden testosteron är säkert MYCKET MER komplicerad än så.
Något som talar för detta är ju att inte ens kopplingen mellan mängden kolesterol i kroppen och mängden kolesterol i kosten är särskilt direkt.

Isdrake
2006-03-28, 08:10
Är det bra att över huvud taget äta precis innan man lägger sig? Jag har hört att man helst ska lägga sig på tom mage för att kroppen ska ha tid att vila ordentligt. Har man mat i magen måste väl kroppen först och främst bearbeta födan, dvs jobba innan den kan vila?

michael
2006-03-28, 09:13
Ytterst tveksamt michael ( med etanol på avatern :D ) att det är substratet/råvaran till hormonet som avgör mängden testosteron i kroppen.

Ptja kroppen kan ju göra kolesterol på egen hand vad jag förstått. Men kolesterol används ju inte bara till testosteron utan till alla lipider samt andra funktioner i kroppen. :) För en hårt tränande individ med stor återhämtning blir kosten A och O :)

Sverker
2006-03-29, 17:46
Är det bra att över huvud taget äta precis innan man lägger sig? Jag har hört att man helst ska lägga sig på tom mage för att kroppen ska ha tid att vila ordentligt. Har man mat i magen måste väl kroppen först och främst bearbeta födan, dvs jobba innan den kan vila?

Du sover oftast bättre med lite mat i magen :D

Det där med att magen ska vila har jag aldrig förstått :confused:
Vad är tankarna med det ?

skaparn
2006-03-29, 18:46

Ett problem kan vara att du måste ha kaviar till ägget, och kaviar har en tendens att göra allt annat man äter äckligt, iallafall om det är sött som jag gissar att din kaseindrink är.

Äter själv alltid ägg och kaviar på knäckebröd på kvällen, ett bra tillfälle att få i sig lite fett.