handdator

Visa fullständig version : Ingen mat förren efter en timme


Jo0oHaN
2002-10-28, 19:02
har hänt några gånger att jag inte fått i mig nån mat alls förren 1 timme efter träningen.. har illa är detta?? kanske borde inskaffa ett protein pulver som jag kan ta efter träningen..

palme
2002-10-28, 19:07
Jo fixa så du åtminstone kan dra en drink efter passet om det dröjer tills du kan äta.
Men mat är alltid bäst!

Petrus
2002-10-29, 20:55
Håller inte med dig där Palme! Precis efter träningen är ett lättabsorberat vassleprotien bättre än en vanlig måltid.
Att vänta 1 timme efter träning är katastrofalt!!! Tror att det stod en notis i nya BK om det till och med...

Vänligen,,,
Petrus

palme
2002-10-29, 21:21
Jag sa att mat var bäst?

Men kan han inte få i sig nåt så kan han ju ta proteinpulver+minimjölk+havregryn+banan så lär han bli riktigt mätt.

z_bumbi
2002-10-30, 09:41
Originally posted by Tinner
Att vänta 1 timme efter träning är katastrofalt!!!
Vänligen,,,
Petrus

Det är kanske inte är det bästa för återhämtningen men att kalla det katastrof är väl att överdriva ?
Det är bra att få i sig kolhydrater direkt efter träningen, kan man kombinera med protein så desto bättre.

Grahn
2002-10-30, 09:50
Katastrofalt...bah

Folk gör träning aldelens för komplicerat numera...ger ju folk intrycket att om man inte utför allt perfekt ger träningen inget eller tom negativt resultat.

Petrus
2002-10-30, 10:23
Bara för att välja en ur mängden;;;
Citat från nyaste numret av BK:

"...studie gjord hos Center for muskelforskning på Bispebjerg Hospitals Idrottsmedicinske Forskningsenhet. I undersökningen indelades ett antal äldre män in i två grupper. De som fick proteintillskott direkt efter träningen, ökade sin muskelmassa med 7% efter tre månaders träning. Den andra grupen som fick vänta 2 timmar på proteintillskottet fick ingen ökninga v muskelmassan , trots månader av träning!!!
Att muskelmassan överhuvudtagetinte ökade vid den senare proteintillförseln kan tyda på att tiden strax efter träning (näringsfönstret) är ännu viktigare än vad som hitills antagits."

Som sagt... Bara ett av många exempel...

Vänligen,,,
Petrus

z_bumbi
2002-10-30, 11:10
Tinner: Kolla i vilket tillstånd de var innan de blev testade, såna test brukar utföras på fastande mage och på morgonen för att kunna undvika felkällor. då är det inte så himla konstigt att de inte växer om de inte får någon mat.
Hur såg kosten ut i övrigt om de inte testades på morgonen ?

En normal tränande som äter regelbundet både före och efter träningen har inte samma problem.

Att tillförseln är viktig i samband med träningen är viktig håller jag med om men att det skulle vara kataostrof att missa håller jag inte med om.

Petrus
2002-10-30, 14:27
z_bumbi,,,

Eftersom jag skrev "ett av många" exempel menar jag att det finns många fler studier som visar samma resultat!

Att kalla det katastrof eller inte beror ju på hur seriöst tränande man är och vilka resultat man vill uppnå etc...
Personligen vill jag inte slänga bort in tid på gymet genom att inte äta förräns 1-2 timmar senare då det inte har en lika anabol effekt! Om jag skulle göra det skulle i alla fall jag kalla det för katastrof...

1 timmes tungt slitande på gymet, och sen skita i timmen/arna efteråt då det bevisligen ger störst effekt med protein för att bygga muskler... Då kan man enligt mig lika gärna skita i och träna!

Vänligen,,,
Petrus

Grahn
2002-10-30, 15:16
Tinner är du medveten om att folk tränade med resultat långt innan den här forskningen och dagens protein/gaienrs kom till?

Givetvis är det BRA att äta så snabbt som möjligt men nog ger det resultat i vilket fall även om de kanske inte är lika stora.

z_bumbi
2002-10-30, 16:03
tinner: En person har ätit fyra mål mat innan träningen och sista målet innan träningen består av rejält med kött, fett och långsamma kolhydrater. Väntar en timme och sen tränar han/hon en timme. Stretchar, duschar, går hem och äter sen igen ungefär en timme efter träningen.

Var hittar du luckan i näringstillförseln och hur lång är den ? 30 minuter ?

Det är bra att tillföra näring direkt efter träningen (och kanske även innan) men när man jämför verkligheten med alla labrapporter måste man veta hur testet är genomfört.

Själv försöker jag att ta min gainer direkt efter träningen, innan jag stretchar, och känner att det hjälper min återhämtning men jag slänger inte bort ett pass om jag av någon anledning inte får i mig gainern direkt utan bara åker hem och äter. En orsak brukar vara benträning då jag ibland inte får i mig något på någon timme efter.

Att säga att det benpasset då är en katastrof förstår jag inte hur någon kan säga då jag är så slut att jag inte kan äta...men alla är ju olika.

Angående förskningsrapporter: För att kolla resultatet av en metod försöker man likställa alla i testet och när det gäller kost och träning så är det ofta genom att låta alla fasta under natten för att sen testa vad som händer när man tillför en viss komponent.
Då kan man få enormt bra resultat på återhämtningen t ex men sen är frågan hur stor skillnad det gör i verkligheten, det är säkert bra men frågan är om det inte finns andra faktorer som man måste bry sig om först.

Petrus
2002-10-30, 16:32
Ok...
Då kan vi ju testa... Om du tränar 1 år och låter bli att äta under en timme efter träningen och jämför det med någon annan eller dig själv som intar proteinshaker dirket efter träningen under lika lång tid...
Du tror inte att det kommer att göra någon skillnad?
Kom igen för fan!!!

Spenderar man alla dom svettiga timmarna på gymet vill man fan ha så mycket valuta som möjligt av pengarna!

Vänligen,,,
Petrus

Grahn
2002-10-30, 17:13
En jävla skillnad på att det blir en viss skillnad och att det är katastrof och meningslöst att träna utan shake inom en timme.

Dessutom är din jämförelse inte praktiskt genomförbar.

Petrus
2002-10-30, 17:34
Originally posted by z_bumbi
tinner:
Själv försöker jag att ta min gainer direkt efter träningen, innan jag stretchar, och känner att det hjälper min återhämtning men jag slänger inte bort ett pass om jag av någon anledning inte får i mig gainern direkt utan bara åker hem och äter. En orsak brukar vara benträning då jag ibland inte får i mig något på någon timme efter.

Varför dricker du gainern direkt efter träningen? Kan du inte vänta med den 30-60 minuter varje dag? Det gör ju ingen skillnad för varken muskeltillväxt eller återhämtning säger du...;)

Vänligen,,,
Petrus

mange_
2002-10-31, 09:05
"näringsfönstret" varar väl i ca 3 timmar hur många måltider tycker ni man sska slänga i sig så?? själv tar jag en shake och sedan en stor tallrik mat brukar inte orka mera!! hur gör ni??

z_bumbi
2002-10-31, 09:22
Tinner:

>Då kan vi ju testa... Om du tränar 1 år och låter bli att äta under en timme efter träningen och jämför det med någon annan eller dig själv som intar proteinshaker dirket efter träningen under lika lång tid...
Du tror inte att det kommer att göra någon skillnad?

När skrev jag att det inte ska göra någon skillnad ? Frågan är hur stor skillnad det blir !
Vet många som har tränat, duschat, åkt hem, för att sen äta och de har blivit stora/starka. Observera detta var innan proteinpulvren smakade som de gör idag och kostade så lite som de gör idag.

Katastrof är det när 100 människor dör samtidgt, att missa en gainer eller att äta direkt efter träningen några gånger spelar ingen större roll.

>Spenderar man alla dom svettiga timmarna på gymet vill man fan ha så mycket valuta som möjligt av pengarna!

Tiden möjligtvis, kostar ju inte så mycket att träna. Fast du verkar ju lägga ut enorma summor förstås.

>Varför dricker du gainern direkt efter träningen?

Jag känner att det hjälper mig återhämtas, hurså ?

>Kan du inte vänta med den 30-60 minuter varje dag?

Varför det ? Om jag har en gainer så dricker jag den självklart när jag känner att den gör mest nytta och det är bekvämast. Jag märker inte någon skillnad om jag tar den efter stretching men det är bekvämt att börja på den när man går runt och försöker lugna kroppen.
Men har du tänkt på alla som varvar ner, stretchar och sen tar en gainerer ?
Ska de börja med bordtennis istället ?
En explosiv sport iofs men i alla fall.

>Det gör ju ingen skillnad för varken muskeltillväxt eller å
återhämtning säger du...

När sa jag det ? Läs igenom posterna och börja gärna med den första ? Var hittar du det ?

Petrus
2002-10-31, 10:07
Originally posted by z_bumbi
>>>När skrev jag att det inte ska göra någon skillnad ? Frågan är hur stor skillnad det blir !
Vet många som har tränat, duschat, åkt hem, för att sen äta och de har blivit stora/starka. Observera detta var innan proteinpulvren smakade som de gör idag och kostade så lite som de gör idag.

Men med en proteinshaker dirket efter passet hade de garanterat blivit bådet större och starkare!

>>>Katastrof är det när 100 människor dör samtidgt, att missa en gainer eller att äta direkt efter träningen några gånger spelar ingen större roll.

Som jag fattade handlade detta inte om att missa gainers efter träningen "någon gång ibalnd" utan varje gång! Du får definiera "katastrof" som du vill...

>>>Tiden möjligtvis, kostar ju inte så mycket att träna. Fast du verkar ju lägga ut enorma summor förstås.

Tiden eller kostanden för kosttillskott bryr jag mig inte om. Men im du sliter dig halvt fördärvad på gymet...


>>>Jag känner att det hjälper mig återhämtas, hurså ?
Varför det ? Om jag har en gainer så dricker jag den självklart när jag känner att den gör mest nytta

Precis vad jag menar.. När den gör MEST nytta = Direkt efter passet!!!
... och det är bekvämast. Jag märker inte någon skillnad om jag tar den efter stretching men det är bekvämt att börja på den när man går runt och försöker lugna kroppen.

Grahn
2002-10-31, 10:51
Tja det jag ogillar Tinner är att du ger intryck av att träning utan tillskott är meningslöst och utan resultat.
Den inställningen är ju varken bra för dig eller för andra som tror på det du säger, tror allt många här lyssnar på dig. :)

Håller helt med om att det är en bra investering med gainer eller proteinpulver efter träning. Det är när du säger att det är katastrof och meningslöst utan jag oponerar mig.

z_bumbi
2002-10-31, 11:00
Tinner:
>Men med en proteinshaker dirket efter passet hade de garanterat blivit bådet större och starkare!

16 år, 1,83 lång, 89 kg kroppsvikt, 130 kk i bänken med styrkelyftarmått mätt bra teknik, men starkare i mark och lyft men gjorde inga singlar ?
Hur tror du hans leder hade varit idag om han varit starkare om det nu hade varit möjligt ?
Han drack massor av mjölk och ganska mycket mat men inte specielt efter träningen då han naturligtvis fortfarande var tvungen att passa in mattiderna med resten av familjen. Inga proteindrinkar innan han blev 18 har jag för mig. Specialmellanmålet efter skolan var två kokta med bröd utan ketchup och senap samt en banan :)

18 år, 1,74 cm, 80 kg, 120 kg bänk även här med bra teknik. Dåliga ben eftersom han oftast sprang en mil efter styrketräningen och även körde kampsport 2-4 gånger i veckan. Men gjorde i alla fall bra reps på 140-150 någonting.
Åt enorma mänger mat men aldrig proteindrinkar.

Ja så mycket starkare tror jag ingen av dem kunnat bli utom nummer två om han skippat löpningen och sina ibland 3-4 timmars pass med kampsport.

Osv, osv.

Proteinpulver kom in på allvar i vår gymvärld för 6-7 år sedan men folk blev stora innan dess, ruggigt stora t o m i vissa fall och nej ingen av de två jag nämt käkade vitamin s av någon typ.

Jag prövade något helvetespulver för mycket länge sedan men sen tog det ett tag innan jag började ingen, fy fan vad det smakade illa.

Ett tips är att fråga alla lite äldre byggare och lyftare hur det var på gymen innan ordet fitnesscenter fanns i det svenska spåket, finns ju en hög av dem här inne så det är ju bara att fråga på.

>Som jag fattade handlade detta inte om att missa gainers efter träningen "någon gång ibalnd" utan varje gång! Du får definiera "katastrof" som du vill...

Ja då har vi olika åsikter, om man äter bra mat under hela dagen så gör det inte så stor skillnad som vissa företag vill få oss att tro helt enkelt, jag tycket att flytande mat är lättare att få i mig efter träningen och har så många andra nackdelar för att bli stor så jag måste utnyttja några av alla knep jag lärt mig.
Och ja det hjälper återhämtningen men hur mycket är omöjligt att svara på utan det är beroende på person och dess förutsättningar och mål.

>Precis vad jag menar.. När den gör MEST nytta = Direkt efter passet!!!

Jo men alla har inte som mål att stå på en af- eller bbscen heller så att de måste göra precis "allt rätt" om det nu är ett krav för af, vilket jag ärligt talat tvivlar på. Ska du stå på en bbscen utan doping måste du nog vara ganska fanatiskt med allt i ett antal år för att lyckas.

Petrus
2002-10-31, 11:45
Grahn och Z_bumbi,,,

Ordet "katastrof" är ju upp till var och en att definiera vad det betyder för dom. Jag använde ordet för att JAG tyckte det var lämpligt i mitt tycke.

Z-bumbi,,,
Exemplen du räknade upp på prestioner kan man säkerligen uppnå även utan protein/ganer etc direkt efter passen. Men det kanske beror lite på hur lång tid det tar innan man kommer dit... Med rätt näring direkt efter träningspasset är jag säker på att dessa reulstaten hade kommit tidigare isället för senare!

Jag tror dom flesta här är medvetna om att jag skriver vad jag tycker och inte vad jag anser att andra ska tycka eller göra...
Om inte annat så har det framgått nu! :D

Vänligen,,,
Petrus

PS. Som ett tillägg kan jag säga att min egna träning tog helt nya och stoooora steg framåt när jag lärde mig hur viktigt det är att "äta rätt" efter träningen. DS.

Grahn
2002-10-31, 12:04
Katastrof är väl visserligen lite relativt men man kan ju inte definera det HUR man vill. :P

Ordbetydelse inflations polisen gör utryckning till Tinner! :)

Petrus
2002-10-31, 12:07
Shiiiiiiiit...
They´re on to me! ;)

Vänligen,,,
petrus

Linnet
2002-10-31, 12:11
Allt är väl helt upp till var och en och vilken ambition man har med sin träning. Sen är vi alla olika Jag och min träningspartner har väldigt olika syn på träning, jag är mycket mer seriös både med kosten och träningen. Han däremot är bland det överjävligaste jag sett när det gäller att lägga på sig muskler utan att lägga på sig ett gram fett! Efter träningen drar jag i mig vassle och snabba kolhydrater, vi använder samma program, jag har tränat och slitit tills jag blitt blå och han kör som han säger lite lagom. Kompisen går hem och äter en middag bestående av rejäl husmanskost ca en till två timmar efter träningen. Trots allt detta växer han som ogräs, jag har också lagt på mig muskler men också en hel del fett. Om min kompis skulle bli ännu större av att äta snabbt efter passet, det tvivlar jag på men att han skulle tjäna på att träna hårdare det skulle han! Vissa personer behöver bara titta på en skivstång och ändå växa medan andra får kämpa och slita desto mer.