handdator

Visa fullständig version : Hundmat is teh shit...


Styrkebyggare
2006-03-26, 13:21
Iaf jämfört med "Donkan"...

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,799090,00.html


Förvisso föga förvånande, men kul med lite siffror på det hela.

TheLoser
2006-03-26, 13:23
Vet i fan, mindre socker ok, mindre fett ok. Men nyttigare? Allt som innehåller mindre fett och soker är ju inte nyttigare isf skulle det bästa vara att inte äta något alls. Dessutom vill jag nog inte veta vad det är för köttbiprodukter etc som hund- & kattmat innehåller.

//TheLoser, men jag antar att du inte var så seriös.

Yankeee
2006-03-26, 13:25
Det är det garanterat inte. För det första så är det skillnad på energiinnehåll och näringsvärde (nyttigt som de kallar det), för det andra så används det, vad jag vet, rätt uselt kött i katt och hundmat. Och dessutom har de tagit med pommes i mcdmaten av någon anledning, om man ska jämföra kan man väl iallafall göra det någorlunda rättvist. Idiotartikel.

Tolkia
2006-03-26, 13:26
Dessutom vill jag nog inte veta vad det är för köttbiprodukter etc som hund- & kattmat innehåller.
Jag säger bara korv, "grillare" och "stekbullar" ... :D

Styrkebyggare
2006-03-26, 13:27
Nej, man står ju inte direkt i begrepp att käka grejorna. Däremot är det faktiskt överlag en rätt grym sammansättning på mycket djurfoder. Torrfoder innehåller ofta runt 30% protein och är mycket välbalanserat vad gäller fibrer, vitaminer och mineraler.

Ett macdonaldsmål innehåller väl i 90% av fallen fritsar, varför det inte är helt irrelevant att ta med.

Yankeee
2006-03-26, 13:31
Nej, man står ju inte direkt i begrepp att käka grejorna. Däremot är det faktiskt överlag en rätt grym sammansättning på mycket djurfoder. Torrfoder innehåller ofta runt 30% protein och är mycket välbalanserat vad gäller fibrer, vitaminer och mineraler.

Ett macdonaldsmål innehåller väl i 90% av fallen fritsar, varför det inte är helt irrelevant att ta med.

Grym sammansättning möjligtvis, men det säger ingenting om kvaliten. Hur mycket av proteinet är t.ex kollagen?

Men det är rätt naturligt att det blir helt andra värden när de tar med en stor kolhydrat och fettkäll till människomålet men inte djurmålet.

Styrkebyggare
2006-03-26, 13:36
Grym sammansättning möjligtvis, men det säger ingenting om kvaliten. Hur mycket av proteinet är t.ex kollagen?

Men det är rätt naturligt att det blir helt andra värden när de tar med en stor kolhydrat och fettkäll till människomålet men inte djurmålet.

Både burkmat och torrfoder är ju i regel helfoder som inte skall kompletteras med feta kolhydratkällor. Detta kunde kanske vara en lärdom för de som komponerar sin snabbmatsmeny.

Sen är naturligtvis kvalitén på råvarorna inte desamma i djurfoder, men principen med nyttigt helfoder gillar jag.

Elwyndaz
2006-03-26, 13:54
men är det inte just ett mcdonaldsmål dom jämför med ett mål hundmat? och nästan alltid så blir det pommes till burgaren?

TheLoser
2006-03-26, 13:55
Min hund äter samma sak som mig, jag kan påstå att jag äter hundfoder då?

//TheLoser

haiduc
2006-03-26, 19:46
Stor skillnad på olika hund/kattfoder! De bästa men också dyrare fodren har hög andel animaliskt protein. De sämre och oftast billigare fodren innehåller mest spannmål och sämre protein.