handdator

Visa fullständig version : Tips på 4 dagars split eller 5 dagars split för bara överkropp!?


ikariotis
2006-03-26, 12:51
Behöver bygga upp min överkropp rejält och söker tips för 4-dagars eller 5-dagars split, ben skall inte prioriteras alls, även om det är oeffektivt. kardio 2-3 gånger i veckan men en dag på söndag, nå har ni några tips?

TheLoser
2006-03-26, 13:19
Du ska köra överkropp 4-5gånger i veckan och strunta i ben. Du kör cardio 2-3 dagar i veckan varav en är på söndag?

//TheLoser, vill bara kontrollera att jag uppfattat det rätt.

z_bumbi
2006-03-26, 13:50
Dag 1 Rygg, biceps, Tung

Dag 2 Bröst, axlar, triceps, rotatorcuff. Lätt.
Kondition

Dag 3 Vila

Dag 4 Rygg, biceps, underarmar. Lätt.
Kondition

Dag 5 Vila

Dag 6 Bröst, axlar, triceps, mage. Tung

Dag 7 Kondition

Efter 1-2 månader så flyttar du runt allt så att ryggen får en chans att vila innan och efter sin tunga dag.

Edit: Läste fel.

Fyrsplit
Rygg

Bröst, rotatorcuff, kondition

Vila

Biceps, underarmar, mage, kondition

Axlar, triceps

Vila

Kondition

ikariotis
2006-03-26, 16:10
verkar vettigt schema, tack för svar...jag ska endast köra överkropp p.g.a att jag fått enormt stora ben och håller samtidigt på att få en skada på knät...överkroppen måste byggas upp nu, 2-3 gånger i vekcan vill jag köra kardio 30-40 minuter, en av dem gångerna blir en alltid en söndag.... =)

Guns n hoses
2006-03-26, 16:13
verkar vettigt schema, tack för svar...jag ska endast köra överkropp p.g.a att jag fått enormt stora ben och håller samtidigt på att få en skada på knät...överkroppen måste byggas upp nu, 2-3 gånger i vekcan vill jag köra kardio 30-40 minuter, en av dem gångerna blir en alltid en söndag.... =)

Inte första gången man hör det bland nybörjarna som vill ha diskoscheman :D

ikariotis
2006-03-27, 17:22
Om du kallar 12 år elitidrottande i tennis och 2 år fotbollspelare samt 1 år taiboxning och 3 år gym för nybörjare så....

TheLoser
2006-03-27, 18:29
Han skämtade? (Observera att detta inte en en fråga om han skämtade utan bara ett påpekande)

Alexlindgren
2006-03-27, 19:20
Ben kan aldrig bli för stora :D

men det där schemat verkade väl ok.

Goddaniel
2006-03-27, 19:26
Har man tränat så länge som du påstår tycker jag att man borde veta själv vilket schema man bör köra efter och vilket som passar en själv bäst, inget illa menat...
Annars håller jag med Alex, ben kan aldrig bli för stora ;)

ikariotis
2006-03-28, 10:04
frågan var om jag kunde få lite tips

Jacksatan
2006-03-28, 10:09
frågan var om jag kunde få lite tips

kör på z-bumbis schema. Det ser vettigt ut. Se bara till att köra ett lugnare och ett hårdare pass per muskel i veckan. 2 hårda pass bröst är det ingen som klarar av.

nottis
2006-03-28, 11:22
2 hårda pass bröst är det ingen som klarar av.

Det synar jag, många styrkelyftare bänkar 2 ggr i veckan. Tyngre än de flesta.

Damien Thorne
2006-03-28, 12:14
Det synar jag, många styrkelyftare bänkar 2 ggr i veckan. Tyngre än de flesta.

Men då kör dom oftast ett tungt pass och ett explosivt pass.

Guns n hoses
2006-03-28, 12:16
det var ett skämt *kissass*

Dock borde du fortfarande träna ben en gång i veckan iaf tycker jag :D

Sniggel
2006-03-28, 12:42
Vad är det du fått ont i knäna av?
Är det styrketräningen eller något annat?
Jag fick ont i knäna av att springa förut, men hade inga problem att köra knäböj.
Det gjorde bara ont när jag sprang.

krellik
2006-03-28, 13:45
Knäböj tränar man om inte annat för att man -inte- ska få knäproblem...
Sen om du inte kan göra det just nu när du har ont är en annan sak.

ikariotis
2006-03-29, 13:23
jo jag är med er, men jag vill inte prioritera benen just nu alls, utom kardio då. För att få propotion mellan överkropp samt underkropp behöver jag bygga mer överkropp, jag får inte direkt ont utan det typ "känns" svårt att förklara när jag kör knäböj med höga vikter. Samtidigt har jag någon form känning i ländryggen/röven, detta fick jag efter att jag typ maxat men dålig uppvärmning. Jag ska besöka idrottläkare om 2 veckor för det, och har en känsla av att han kommer råda mig till att inte träna "hårt" ben på ett tag.