handdator

Visa fullständig version : Antal reps för massa/styrka?


Mushan
2006-03-26, 12:32
Som topic..

Är det 6 reps eller mindre, med tyngre vikter som gäller för att få större muskler/styrka?

Baan
2006-03-26, 12:35
vill man generalisera så är det 1-20 reps för volym/styrka. det har även varit uppe på forumet lite riktvärden för olika repsomfång och vad man tränar mest då, om jag kommer ihåg rätt

1-3 styrka, lite volym
3-6 fortfarande mest styrka men mer volym
6-12 mer volym än styrka, lite uhållighet
12-20 mycket volym och mer uthållighet
20+ mer och mer uthållighet ju fler reps

något sånt tror jag det var.

Mushan
2006-03-26, 12:37
Efter 3 månaders träning, hur många reps/set är bäst att köra?

Baan
2006-03-26, 12:48
Efter 3 månaders träning, hur många reps/set är bäst att köra?

inte lätt svara på sådär, marklyft är inte särskilt vanligt att man högreppar i, inte heller knäböj t ex. jag tycker inte man har så mycket hämta av lågreps, säg <6, sikta heller på en 8-12 reps innan du börjar experimentera med tunga vikter. åtta reps på tyngre övningar, böj/bänk/mark medan du kan köra tior på lite lättare övningar, säg hantelcurl.

det kanske låter lite motsägande med det jag nyss skrivit :) men var inte alltför hård på repskravet, även om du har 8-12 reps som mål så är det inte världens undergång om du ökar en vikt och sen bara kör sjuor t ex, så se 8-12 mer som ett riktvärde. för motivationens skull tycker jag det är viktigt att man kan göra lite ökningar då och då, då får man ta lite repsförluster.

Mushan
2006-03-26, 12:57
Är det både styrka och massa, om man kör 10 reps? Men mest massa?

Baan
2006-03-26, 12:59
Är det både styrka och massa, om man kör 10 reps? Men mest massa?

Mer massa än styrka, kanske dyker upp någon som har tabellen med lite mer exakta mått på hur mycket styrka kontra volym man borde få av varje repsantal, men jag säger mer massa än styrka. Framförallt blir man väldigt duktig på att köra tioreppare :D

Nitrometan
2006-03-26, 13:06
1-3 styrka, lite volym
3-6 fortfarande mest styrka men mer volym
6-12 mer volym än styrka, lite uhållighet
12-20 mycket volym och mer uthållighet
20+ mer och mer uthållighet ju fler reps

Visst ger fler reps mer uthållighet. Men de jag har sett som tränar seriöst har växt bättre på 1-5 reps än nåt annat.

Jag tror att det är viktigare att köra tungt än hur många reps man kör.

Mushan
2006-03-26, 13:08
Visst ger fler reps mer uthållighet. Men de jag har sett som tränar seriöst har växt bättre på 1-5 reps än nåt annat.

Jag tror att det är viktigare att köra tungt än hur många reps man kör.


Äre smart och göra det efter 3 månaders träning? :D, typ 8 reps istället, vill både bli stark, och få massa.

TheLoser
2006-03-26, 13:11
vill man generalisera så är det 1-20 reps för volym/styrka. det har även varit uppe på forumet lite riktvärden för olika repsomfång och vad man tränar mest då, om jag kommer ihåg rätt

1-3 styrka, lite volym
3-6 fortfarande mest styrka men mer volym
6-12 mer volym än styrka, lite uhållighet
12-20 mycket volym och mer uthållighet
20+ mer och mer uthållighet ju fler reps

något sånt tror jag det var.
Om detta stämmer, jag ifrågasätter det inte, så innebär det att muskelfibrerna blir tätare med färre reps?
Dessutom så skulle det mest optimala, vet i fan om jag vågar använda det ordet här men ändå, bli någonstans mellan 3-20, varken kan eller vågar vara så exakt, iom att en större kropp handskas lättare med större vikter. Skulle nästa vara intressant att göra någon avhandling om det om han hade studerat inom ämnet och det inte hade varit så förbannat krångligt.

//TheLoser

Baan
2006-03-26, 13:34
Visst ger fler reps mer uthållighet. Men de jag har sett som tränar seriöst har växt bättre på 1-5 reps än nåt annat.

Jag tror att det är viktigare att köra tungt än hur många reps man kör.

Det är mycket som lämnas osagt för förenklingens skull, så visst är det kanske en taskig guideline att säga att 1-5 är i princip bara styrka, det beror ju självklart hur man kör, vilka övningar det gäller. Sen är ju olika människor naturligtvis olika bra på att ta ut sig på olika repsomgång, jag tror man behöver träna in lite för att köra "tunga" åttor-tior, eller vilka repsomfång som helst. Jag tror ändå den här indelningen kan vara bra som ett väldigt generellt underlag såsom att om man vill bli bra på maxstyrka kanske man ska satsa på lågreps osv :)

edit: glömde läsa sista meninge, får hålla med om att det kanske är det viktigaste oavsett träningsform.

barda
2006-03-26, 19:26
vill man generalisera så är det 1-20 reps för volym/styrka. det har även varit uppe på forumet lite riktvärden för olika repsomfång och vad man tränar mest då, om jag kommer ihåg rätt

1-3 styrka, lite volym
3-6 fortfarande mest styrka men mer volym
6-12 mer volym än styrka, lite uhållighet
12-20 mycket volym och mer uthållighet
20+ mer och mer uthållighet ju fler reps

något sånt tror jag det var.

det där är bara svammel..

Verni
2006-03-26, 19:38
det där är bara svammel..Jasså?
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=723661&postcount=8

Baan
2006-03-26, 20:03
det där är bara svammel..

japp, alla försök att faktiskt komma fram till något inom styrketräningen ska betraktas som kätteri :)

Baan
2006-03-26, 20:04
Jasså?
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=723661&postcount=8

där var den, tack!

Nitrometan
2006-03-26, 21:42
japp, alla försök att faktiskt komma fram till något inom styrketräningen ska betraktas som kätteri :)
Wörd. :bow:

stahlberg
2006-03-27, 17:47
Jag tycker Baans uppräkning är en bra riktlinje. Nitrometan har förstås rätt i att det säkert är viktigare att man tränar hårt än att man "räknar repsen".

Visst räknas det ofta som "kätteri" när man försöker "komma fram till något" som gäller styrketräning.

Somliga fakta gällande styrketräning är dock både väl undersökta och kan räknas som sanna fakta. Dit hör antalet reps/serie. Att barda säger att det är skitsnack visar bara att han antingen är ute efter att provocera eller också inte vet vad han talar om.

Sällen
2006-03-27, 17:57
Som topic..

Är det 6 reps eller mindre, med tyngre vikter som gäller för att få större muskler/styrka?

att variera är nog det bästa för båda.

Men jag tycker att runt 3 reps har gett bra med styrka och som variation så kör jag 8+ i repsantel en period, sedan återgår jag till lågreppare.

Men det är väldigt inviduellt.

Akilles
2006-03-27, 17:59
Somliga fakta gällande styrketräning är dock både väl undersökta och kan räknas som sanna fakta. Dit hör antalet reps/serie. Att barda säger att det är skitsnack visar bara att han antingen är ute efter att provocera eller också inte vet vad han talar om.

Kanske. Jag är ju bara en nybörjare osv så jag ska väl egentligen vara ödmjuk och lyssna på er andra. Men jag måste ändå fråga hur ni som är så kunniga kan diskutera antal reps per set utan att samtidigt väga in de andra faktorerna, som tex antal reås per pass, antal set per pass, vila mellan seten, intensitet/belastning, tempo. Jag föreställer mig att det blir stora skillnader när faktorer som dessa vägs in, och det är väl bara i studier som dessa faktorer och liknande hålls konstanta mellan undersökningens olika objekt (repsomfång)?

barda
2006-03-27, 20:51
Jag tycker Baans uppräkning är en bra riktlinje. Nitrometan har förstås rätt i att det säkert är viktigare att man tränar hårt än att man "räknar repsen".

Visst räknas det ofta som "kätteri" när man försöker "komma fram till något" som gäller styrketräning.

Somliga fakta gällande styrketräning är dock både väl undersökta och kan räknas som sanna fakta. Dit hör antalet reps/serie. Att barda säger att det är skitsnack visar bara att han antingen är ute efter att provocera eller också inte vet vad han talar om.

Jag säger inte att det är skitsnack men den där undersökningen känns lite luddig, är nog ganska individuellt vad som är "ultimat" för att bygga massa..
Men visst, kan ju vara bra som riktlinje..