handdator

Visa fullständig version : Störningsjouren...


vega
2006-03-26, 12:05
Behöver hjälp med ett dilemma som går mig mer och mer på nerverna...
Jag bor i en studentlägenhet och förstår att man får räkna med lite störande fester och så vidare. Det gör mig ingenting, jag är inte särskilt lättstörd. Men nu har min granne tagit musikspelande på nätterna fyra steg för långt (tiderna är ungefär mellan 00-03:30 på nätterna). Han spelar högt, fan glasen i mina skåp skakar så jag hör dem! För mig får han gärna spela musik om nätterna om det håller sig till en hyffsad nivå!
Känner inte denna granne och är för blyg för att gå och knacka på och be honom dra ner volymen. Ska jag ringa störningsjouren istället? Eller har ni nåt bra tips på hur man kan få ett slut på eländet?

jakke
2006-03-26, 12:07
Behöver hjälp med ett dilemma som går mig mer och mer på nerverna...
Jag bor i en studentlägenhet och förstår att man får räkna med lite störande fester och så vidare. Det gör mig ingenting, jag är inte särskilt lättstörd. Men nu har min granne tagit musikspelande på nätterna fyra steg för långt (tiderna är ungefär mellan 00-03:30 på nätterna). Han spelar högt, fan glasen i mina skåp skakar så jag hör dem! För mig får han gärna spela musik om nätterna om det håller sig till en hyffsad nivå!
Känner inte denna granne och är för blyg för att gå och knacka på och be honom dra ner volymen. Ska jag ringa störningsjouren istället? Eller har ni nåt bra tips på hur man kan få ett slut på eländet?
Skriv en lapp med alla hotelser du kan stava till...

vega
2006-03-26, 12:09
Haha, ja kanske skulle vara en idé... Känns dock inte riktigt bra att göra sig ovän med grannen heller

Larsson
2006-03-26, 12:09
Har ni inget gemensamt kök eller något liknande där ni kan lämna meddelanden till varandra?

hahavaffan
2006-03-26, 12:12
Men för tusan. Knacka på och be honom sänka. Vägrar han så är det ju inte mycket mer att göra än att klaga hos hyresvärden eller whatever som "bestämmer".

Annars kolla upp när han verkar sova, och stör honom tillbaks.

Nejv
2006-03-26, 12:13
Jag röstade på att hämnas, men det är för att jag är koko. Men jag hade nog gått och knackat på. Om han då inte säker, DÅ JÄVLAR ÄR DET KRIG.

Yankeee
2006-03-26, 12:13
Det brukar vara så att man måste ha försökt tala med grannen själv innan man ringer störningsjouren?

Kebab-Arne
2006-03-26, 12:18
Av alternativen valde jag ringa störningsjouren. Men helst bör du ju försöka prata med han. Några mer grannar måste ju störas också.

Öronproppar och att hämnas löser ju inte problemet.

Baan
2006-03-26, 12:18
Det brukar vara så att man måste ha försökt tala med grannen själv innan man ringer störningsjouren?

vissa hyresvärdar uppskattar inte att man klagar direkt utan vill att grannarna ska försöka komma överens, men det är väl ingen allmän regel/norm vad jag förstått.

okej on topic så får jag väla säga tyvärr så är det ett ganska vanligt läge i studentlägenheter, men visst ska man inte behöva ta hur mycket skit som helst. man kan självkart vara lite schysst, är det en lördag kanske man kan leva med störningen fram till 1-2 (förutsatt att du inte måste sova tidigare), men självklrat SKA man kunna sova större delen av natten. tycker man ändå ska försöka prata först, många kan vara lite blinda för att dom faktiskt stör rätt många när dom har besök av polare varje vardag mellan 20-01, det är lite mycket "men vaddå det är studentghetto klart man får ha party på sin 18m2 hönsboning!", en tillsägelse/dialog kan få dom tänka till lite. min granne lugnade ner sig en del efter lite whining.

edit: hämnd låter som en väldigt kass idé. alla andra kommer lida också, förutsatt att du inte bor i ett hus med bara två lägenheter.

Yankeee
2006-03-26, 12:20
vissa hyresvärdar uppskattar inte att man klagar direkt utan vill att grannarna ska försöka komma överens, men det är väl ingen allmän regel/norm vad jag förstått.

Ah :)

gothen
2006-03-26, 12:20
Valde ringa men tycker att du ska gå och skälla ut honom. Det känns väldigt svenskt (inte för att det är något negativt men vi får anpassa oss mot icke-svenskt beteende :)) att låta andra köra med en själv utan att göra något åt det. Gå och skäll ut honom sen om inte det fungerar får du väll ringa någon.

Baan
2006-03-26, 12:24
även om det känns pinsamt är sannolikheten stor att din granne blir ännu mer generad över sitt beteende, förutsatt att han är någorlunda normal, självklartt finns det idioter som kan börja käfta och bara slänga igen dörren, men förmodligen kommer inte det hända. gäller bara vara saklig och någorlunda trevlig (fast det är viktigt att man får fram att man är störd av grannens beteende), så tror jag det går bra. förvisso finns det människor som lovar lugn och ro men gör annat, men då har du i alla fall försökt medla.

Kary
2006-03-26, 12:34
Usch vilka minnen det här väcker. Bodde i ett studentrum och det var hur tyst och lugnt som helst i två år. Mitt rum låg på bottenvåningen under ett korridorskök och plötsligt så flyttade det in en massa spanjorer som bjöd in alla sina vänner på mat runt midnatt varje kväll och satt och tittade på tv eller skrattade och pratade oroligt högt. Dessutom lät det som om de evigt möblerade om med alla stolar osv som skrapade mot golvet hela tiden. Byggnaden var gammal och det var väldigt lyhört. Pratade med dem, men hyresvärden och med huvudkontoret...men inget hjälpte. Under en period ringde jag störningsjouren i princip varje kväll, men spanjorerna brukade komma tillbaka när störningsjouren hade åkt. De vägrade lugna sig och tyckte att jag skulle flytta om det störde mig. De sa att om man bodde i ett studentrum så var man tvungen att räkna med att det var party jämt. Gjorde allt jag kunde med till sist fick jag nog. Jag kunde inte koncentrera mig på mina studier och fattade ingenting av kurslitteraturen när jag inte fick sova alls. Så jag flyttade. Är så glad att jag slipper de där problemen nu. Lycka till!

Nitrometan
2006-03-26, 12:37
Gå och ring på och förklara att han stör. Hjälper inte det kan du ju prova att ringa till hyresvärd och/eller störningsjouren.

Ge honom en chans att bättra sig först.

det bodde en stydent helt utan medkänsla här i trppuppgången tidigare. Hade fest i sin lägenhet tre-fyra gånger i veckan. Kunde spela musik så det störde hela huset (med två trappuppgångar) fram till tre på morgonen eller komma hem med polarna vid fyra och dra igång en efterfest. Han bättrade sig inte fast man bad honom. Hyresvärden var där och skällde ut honom. Hjälpte inte heller. Till slut blev han vräkt.

Baan
2006-03-26, 12:39
Usch vilka minnen det här väcker. Bodde i ett studentrum och det var hur tyst och lugnt som helst i två år. Mitt rum låg på bottenvåningen under ett korridorskök och plötsligt så flyttade det in en massa spanjorer som bjöd in alla sina vänner på mat runt midnatt varje kväll och satt och tittade på tv eller skrattade och pratade oroligt högt. Dessutom lät det som om de evigt möblerade om med alla stolar osv som skrapade mot golvet hela tiden. Byggnaden var gammal och det var väldigt lyhört. Pratade med dem, men hyresvärden och med huvudkontoret...men inget hjälpte. Under en period ringde jag störningsjouren i princip varje kväll, men spanjorerna brukade komma tillbaka när störningsjouren hade åkt. De vägrade lugna sig och tyckte att jag skulle flytta om det störde mig. De sa att om man bodde i ett studentrum så var man tvungen att räkna med att det var party jämt. Gjorde allt jag kunde med till sist fick jag nog. Jag kunde inte koncentrera mig på mina studier och fattade ingenting av kurslitteraturen när jag inte fick sova alls. Så jag flyttade. Är så glad att jag slipper de där problemen nu. Lycka till!

I mitt fall är det en holländare och numera en tysk tjej (inte helt säker på vart hon kommer ifrån). Har bara haft utbytesstudenter som närmsta granne, och bara den förste var lugn, även om han hade lite konstiga vanor att gå upp till köket runt kl 1 och sen kuta nerför trappan för att senare slå in dörren i min och på så sätt skapa en del oljud.

Man undrar ju ifall utbytesstudenterna ens kommer hit för att plugga, känns mer som dom tar ett sabbatsår med lite slöpluggande och mycket festande i Sverige.

Doctor Snuggles
2006-03-26, 12:40
Men herregud, var inte så jävla svensk. Gå och snacka med honom. Och gestikulera vilt under tiden.

mistermr
2006-03-26, 12:42
Jag tycker att du skall snacka med grannen i första hand. Bjud på middag och se till att ha en massa pri pri, jalapeneo och habanero i maten.

MVH

Liten Men Fet
2006-03-26, 12:47
Självklart ska du gå och knacka på hos honom och prata med honom. Vänligt men rakt på sak.

Det brukar jag göra mitt i natten när man är halv förbannad och trött så förstår nästan alla vad man menar. Att hämnas är nog rätt dumt om du inte vill ha mer problem med grannen.

hasse36
2006-03-26, 12:50
Tänk på att en person som spelar högt på natten med stor sannolikhet är rubbad. Det är i alla fall min, nu rätt omfattande, erfarenhet.

Det är mycket vanligt att unga människor som är uppvuxna i villa, stör sina grannar när de flyttar till en lägenhet. De flesta slutar efter första klagomålet. Stollarna, fylltrattarna, knarkarna etc slutar aldrig.

olle lindblad
2006-03-26, 12:53
Behöver hjälp med ett dilemma som går mig mer och mer på nerverna...
Jag bor i en studentlägenhet och förstår att man får räkna med lite störande fester och så vidare. Det gör mig ingenting, jag är inte särskilt lättstörd. Men nu har min granne tagit musikspelande på nätterna fyra steg för långt (tiderna är ungefär mellan 00-03:30 på nätterna). Han spelar högt, fan glasen i mina skåp skakar så jag hör dem! För mig får han gärna spela musik om nätterna om det håller sig till en hyffsad nivå!
Känner inte denna granne och är för blyg för att gå och knacka på och be honom dra ner volymen. Ska jag ringa störningsjouren istället? Eller har ni nåt bra tips på hur man kan få ett slut på eländet?
Gör han detta varje natt? Prata med honom ett par gånger. Skärper han sig inte skall du arbeta för att han vräks. En del människor fattar inte att de inte bor i villa.

Baan
2006-03-26, 12:53
Tänk på att en person som spelar högt på natten med stor sannolikhet är rubbad. Det är i alla fall min, nu rätt omfattande, erfarenhet.

Det är mycket vanligt att unga människor som är uppvuxna i villa, stör sina grannar när de flyttar till en lägenhet. De flesta slutar efter första klagomålet. Stollarna, fylltrattarna, knarkarna etc slutar aldrig.

Så många knarkare pluggar inte på uni vad jag vet :D Alkisar är en annan femma.

Visst stämmer det säkert i många fall att någon som har efterfest hos sig kl 4-6 förmodligen inte är särskilt normal (eller kanske väldigt förfriskad), det var i alla fall inte min granne.

olle lindblad
2006-03-26, 12:59
En del människor fattar inte att de inte bor i villa. När jag bodde på studentkorridor såg jag till att bli kompis med han som skötte fastigheten. Jag förklarade att jag hade ett problem liknande ditt. Jag fick då tillåtelse att dra strömmen till hans rum om det hände fler gånger. Det gick fort att lösa det problemet... :D

Krokodil
2006-03-26, 13:04
Tänk på att en person som spelar högt på natten med stor sannolikhet är rubbad. Det är i alla fall min, nu rätt omfattande, erfarenhet.

Det är mycket vanligt att unga människor som är uppvuxna i villa, stör sina grannar när de flyttar till en lägenhet. De flesta slutar efter första klagomålet. Stollarna, fylltrattarna, knarkarna etc slutar aldrig.
Håller med fullständigt!

Tigerkotten
2006-03-26, 13:22
Fjantigt att du inte klagar på han först direkt, utan vill ringa till störningsjouren direkt.

Se det som en utvecklings process att du blir lite mera modig :)

mistermr
2006-03-26, 13:25
Jag tycker också att du borde markera att det som pågår är oacceptabelt och därför bör du ta ett snack med personen. Varför är det så svårt, konstigt?

MVH

Kary
2006-03-26, 15:48
I mitt fall är det en holländare och numera en tysk tjej (inte helt säker på vart hon kommer ifrån). Har bara haft utbytesstudenter som närmsta granne, och bara den förste var lugn, även om han hade lite konstiga vanor att gå upp till köket runt kl 1 och sen kuta nerför trappan för att senare slå in dörren i min och på så sätt skapa en del oljud.

Man undrar ju ifall utbytesstudenterna ens kommer hit för att plugga, känns mer som dom tar ett sabbatsår med lite slöpluggande och mycket festande i Sverige.

Tror inte det finns den minsta tvekan om att så är fallet. De verkar vara uppe hela nätterna och sova hela dagarna. I mitt fall fick jag ju inte sova då heller eftersom de mer normala människorna kom ut i köket kl 7 på morgonen och satte på tv:n och skrapade med stolar etc när de skulle äta frukost.
Dessutom tycker jag att folk ska sluta gnälla på att man är för "svensk" som inte klagar. En del av denna "svenskhet" är ju även att inte vilja störa andra och känna sig besvärad och vilja bättra sig om man upptäcker att så trots allt är fallet. Utbytesstudenter verkar inte ha ens en gnutta av detta och det är riktigt jobbigt. Konceptet "visa hänsyn" existerar inte för dem. *grr*

Kary
2006-03-26, 15:49
Utbytesstudenter borde få ett eget område att bo på där de lugnt kan festa ihjäl sig utan att störa någon. :)

Cilia
2006-03-26, 15:55
Jag röstade på att hämnas,
har en kompis som bodde i studentkorridor i Paris. Det var bara olika typer av konstnärer som bodde där och operasångarna var dom som var skötsamma och hade en tendens att gå upp tidigt på morgnarna och öva.

När man övar opera är det inte kul för dom kör stämmor eller samma stycke om och om igen. Har man då baksmälla så gör det ONT!

En kompis till henne hämnades genom att sent på natten spela på en leksakstrumpet falskt som tusan. Vad kan göra mer illa i en operasångares själ än falskspelande musik?

Dom var oerhört nöjda.

Baan
2006-03-26, 17:37
De verkar vara uppe hela nätterna och sova hela dagarna.

Verkar vara en allmän sanning, dom två senaste utbytesstudenterna som jag haft som granne har jag i princip aldrig hört gå upp eller gå ut på morgonen, i prnicip varje gång jag haft en lugnare dag eller senare föreläsning så hör man dom vakna till liv runt lunchtid. Beh.

Kwon
2006-03-26, 17:43
Steg 1. Prata med honom, det finns chans att det går att resonera med honom.

Steg 2. Går det ej att resonera, gå vidare till värden.

Det är klart att vissa undviker konflikter (som tex en herre som käkade kebabtallrik när Lalle's Posse kom in) och går till värden eller andra instanser direkt, men vissa går det faktiskt att resonera med.

Baan
2006-03-26, 17:44
Steg 3 (ifall Steg 2 inte har någon effekt): Tranan.

Kwon
2006-03-26, 17:45
Steg 3 (ifall Steg 2 inte har någon effekt): Tranan.

Ty det finns inget försvar. :)