handdator

Visa fullständig version : Salt och natrium.


Jay-Z
2006-03-26, 11:43
Är ett kryddmått bordssalt ungefär 500 mg natrium?

mystic[-_-]
2006-03-26, 11:45
Tror de har skrivit det här förut :) Ska du ha i efterdrinken?

Jay-Z
2006-03-26, 11:48
']Tror de har skrivit det här förut :) Ska du ha i efterdrinken?

Jo, fast det gick inte att söka. :/

Efterträningsdrinken och i maten. ;)

mystic[-_-]
2006-03-26, 11:54
Jo, fast det gick inte att söka. :/

Efterträningsdrinken och i maten. ;)

I maten också ojoj :D Jag nöjer mig med drinken så länge

RajtanTajtan
2006-03-26, 11:54
Jo, fast det gick inte att söka. :/

Efterträningsdrinken och i maten. ;)

Är det vanligt salt med jod då eller?

RajtanTajtan
2006-03-26, 11:57
Jo, fast det gick inte att söka. :/

Efterträningsdrinken och i maten. ;)


Grub rekommenderade ju att man även skulle ha 500 mg i vattenflaskan under passet.

Sverker
2006-03-26, 12:50
Är det vanligt salt med jod då eller?

Visst är det vanligt salt för den maximala återhämtningen efter träningen.

Att du får i dig lite jod gör absolut ingen skada alls. Det är possitivt. Den svenska kosten är rätt fattig på jod, utom, utom ifall du äter mycket saltvattensfisk. Saltvattensfisk är största och bästa källan till jod.

TheLoser
2006-03-26, 12:56
Grub rekommenderade ju att man även skulle ha 500 mg i vattenflaskan under passet.
Har missat det med salt i vattnet. Är det för att kroppen ska ta upp vattnet lättare eller vad är poängen?

//TheLoser, skulle jääättegärna sökt.

RajtanTajtan
2006-03-26, 14:51
Visst är det vanligt salt för den maximala återhämtningen efter träningen.

Att du får i dig lite jod gör absolut ingen skada alls. Det är possitivt. Den svenska kosten är rätt fattig på jod, utom, utom ifall du äter mycket saltvattensfisk. Saltvattensfisk är största och bästa källan till jod.

Tycker du att man ska välja utan jod, även om det inte gör skada. Det är ju bättre med ngt som gör nytta :)

RajtanTajtan
2006-03-26, 14:52
Har missat det med salt i vattnet. Är det för att kroppen ska ta upp vattnet lättare eller vad är poängen?

//TheLoser, skulle jääättegärna sökt.

Ja utan salt så rinner det i stort sett bara rätt igenom kroppen.

Sverker
2006-03-26, 15:39
Tycker du att man ska välja utan jod, även om det inte gör skada. Det är ju bättre med ngt som gör nytta :)


Nää, ta du med jod.
Men äter du tillskott med 100 % av dagsbehovet eller makrill 7 dagar i veckan ska du låta bli.

Lizard
2006-03-26, 16:01
Jag skulle välja ett mineralsalt med tillsatt kalium för att inte bara få framtransport till cellen utan intransport i cellen med.

Lizard

Sverker
2006-03-26, 16:41
Jag skulle välja ett mineralsalt med tillsatt kalium för att inte bara få framtransport till cellen utan intransport i cellen med.

Lizard


Men då får du öka vätskemängden också i drinken för att hålla den hypoton. Frågan är om inte det finns tillräckligt med kalium bundet till vassleproteinerna ?

Lizard
2006-03-26, 19:13
Men då får du öka vätskemängden också i drinken för att hålla den hypoton. Frågan är om inte det finns tillräckligt med kalium bundet till vassleproteinerna ? Vet ej? Så behandlat som proteinpulvrena är misstänker jag tämligen små doser, men som sag, ren gissning från min sida.

Lizard

Diana
2006-03-26, 20:19
Salt i efterträningsdrinken? man lär sej nåt varje dag :D

RajtanTajtan
2006-03-26, 20:39
Nää, ta du med jod.
Men äter du tillskott med 100 % av dagsbehovet eller makrill 7 dagar i veckan ska du låta bli.

Är det en bra grej att ta ngt annat salt de dagar jag äter lax och makrill? Isf vilket? Just nu äter jag enbart kyckling men jag ska snart börja slussa in fisken igen.

skaparn
2006-03-27, 06:10
Jag skulle välja ett mineralsalt med tillsatt kalium för att inte bara få framtransport till cellen utan intransport i cellen med.

Lizard

Funderade faktiskt på det där häromdagen, sen den senaste saltdiskussionen där du sa att mineralsalt innehöll mer kalium och därför hade en bittrare smak. Jag blandar min egen sportdryck och tar med en knivsudd salt, men kanske skulle ta mineralsalt istället? Det "köpesdrycker" ofta skryter med i elektrolytväg brukar vara kalium mer än natrium, och mineralsalt borde ge en bra balans?

För detsamma gäller väl för en sportdryck man tänkt använda under ansträngning som en man tänkt dricka efteråt, vad gäller salt och kolhydrater iallafall?

Doktorn
2006-03-27, 06:42
Jag skulle välja ett mineralsalt med tillsatt kalium för att inte bara få framtransport till cellen utan intransport i cellen med.

Lizard

Transport av? Glukos/aminosyror?

Doktorn
2006-03-27, 06:43
Men då får du öka vätskemängden också i drinken för att hålla den hypoton. Frågan är om inte det finns tillräckligt med kalium bundet till vassleproteinerna ?

Skall väl fortfarande hållas isoton oavsett vad för saker som slängs i drinken? Isoton är ju alltid målet...

King Grub
2006-03-27, 07:36
Hypoton är ju ännu bättre.

Lizard
2006-03-27, 22:19
Funderade faktiskt på det där häromdagen, sen den senaste saltdiskussionen där du sa att mineralsalt innehöll mer kalium och därför hade en bittrare smak. Jag blandar min egen sportdryck och tar med en knivsudd salt, men kanske skulle ta mineralsalt istället? Det "köpesdrycker" ofta skryter med i elektrolytväg brukar vara kalium mer än natrium, och mineralsalt borde ge en bra balans?

För detsamma gäller väl för en sportdryck man tänkt använda under ansträngning som en man tänkt dricka efteråt, vad gäller salt och kolhydrater iallafall?
Kollade upp det hela (vi fick ta taxi från Halmstad till Jönköping innan vi kunde borda planet pga dimman och jag och skidskyttelandslagets nutritionist dryftade grundligt frågan i detalj) och för att täcka förlusten genom utdunstning är det i stort enbart natrium som du behöver (undantag om du är långloppsmotionär möjligtvis). För näringstransporten finner jag inga uppgifter för närvarande, men sökning pågår och du behåller din plats i kön... :)

Transport av? Glukos/aminosyror?
Transport fram till och genom cellväggen genom natrium/kaliumpumpen. Det som transporteras fram är en sak och det som efterfrågas kan i bästa fall vara samma, men med det gemensamma att ämnet/ena kommer via blodet och svarar därmed på vad som finns lösligt i plasma.

RajtanTajtan
2006-03-27, 22:24
Kollade upp det hela (vi fick ta taxi från Halmstad till Jönköping innan vi kunde borda planet pga dimman och jag och skidskyttelandslagets nutritionist dryftade grundligt frågan i detalj) och för att täcka förlusten genom utdunstning är det i stort enbart natrium som du behöver (undantag om du är långloppsmotionär möjligtvis). För näringstransporten finner jag inga uppgifter för närvarande, men sökning pågår och du behåller din plats i kön... :)


Transport fram till och genom cellväggen genom natrium/kaliumpumpen. Det som transporteras fram är en sak och det som efterfrågas kan i bästa fall vara samma, men med det gemensamma att ämnet/ena kommer via blodet och svarar därmed på vad som finns lösligt i plasma.

Så du tycker det är okej att ta vanligt salt med jod i vattnet till passet och i drinken efter? Ett kryddmått vid vardera tillfälle. Är detta ok även om man har ätit fisk den dagen? Kan väl tillägga att jag inte använder ngt salt i min mat för övrigt.

skaparn
2006-03-27, 22:37
Kollade upp det hela (vi fick ta taxi från Halmstad till Jönköping innan vi kunde borda planet pga dimman och jag och skidskyttelandslagets nutritionist dryftade grundligt frågan i detalj) och för att täcka förlusten genom utdunstning är det i stort enbart natrium som du behöver (undantag om du är långloppsmotionär möjligtvis). För näringstransporten finner jag inga uppgifter för närvarande, men sökning pågår och du behåller din plats i kön... :)

Det uppskattas!

Lizard
2006-03-28, 09:58
Så du tycker det är okej att ta vanligt salt med jod i vattnet till passet och i drinken efter? Ett kryddmått vid vardera tillfälle. Är detta ok även om man har ätit fisk den dagen? Kan väl tillägga att jag inte använder ngt salt i min mat för övrigt.
Du ställer frågan till mig men jag tror nog att Grub eller Sverker kan ge ett djupare svar. Men jag tror inte du helt ska undvika att salta mat rent generellt, snarare att vara moderat med natriumet. Med det menar jag att den som tränar och framförallt den som svettas har ett ökat behov av salter i kroppen. Genom utdunstning (svettning) så passerar även en del natrium ut (om du slickar på en svettig kropp - din egen eller din partners helst) så kan du känna den salta smaken. Det utgående natriumet står inte i direkt relation till mängden vatten dvs du "saltar inte ur dig" lika mycket som du "vattnar ur dig". Den här typen av information är som mest intressant för den som ligger på höga träningsdoser och gärna befinner sig på elitnivå. För den som är måttligt aktiv gäller fortfarande att det totala dagsbehovet av natrium bör minska från nuvarande ca 10g/dygn till 5g/dygn.
Efter sommaren kommer ett nytt salt ut på marknaden där kemister och nutritionister fått ned natriumhalten rejält samtidigt som det är packat med andra hälsofördelar. Jag är övertygad om att ett sådant livsstilssalt skulle passa dig och andra Kollo-medlemmar som hand i handske.

Lizard

hasse36
2006-03-28, 11:09
Kan man använda ren kaliumklorid? Finns det risk för någon slags osmotisk effekt?

Eftersom all mat som man köper mer eller mindre färdiglagad, innehåller natriumklorid, skulle man behöva balansera med ren kaliumklorid. Min frukost idag bestod av köpt bröd, ost och rapsolja. Alltså inget utrymme för att minska på natriumet - utan att byta frukost.

RajtanTajtan
2006-03-28, 11:54
Kan man använda ren kaliumklorid? Finns det risk för någon slags osmotisk effekt?

Eftersom all mat som man köper mer eller mindre färdiglagad, innehåller natriumklorid, skulle man behöva balansera med ren kaliumklorid. Min frukost idag bestod av köpt bröd, ost och rapsolja. Alltså inget utrymme för att minska på natriumet - utan att byta frukost.

Varför tar du rapsen vid dagens första mål?

hasse36
2006-03-28, 12:05
Varför tar du rapsen vid dagens första mål?Du får det att låta som om det vore den dagliga snapsen. :D

Jag använder endast raps- och olivolja som matfett. Bröd steker jag lätt i lite rapsolja. Olivolja använder jag nästa bara till pasta.

RajtanTajtan
2006-03-28, 12:10
Du får det att låta som om det vore den dagliga snapsen. :D

Jag använder endast raps- och olivolja som matfett. Bröd steker jag lätt i lite rapsolja. Olivolja använder jag nästa bara till pasta.

Snaps och raps brukar ju ofta förväxlas, men man blir bara glad av det ena ;)

Jag tänkte mest på att det är bra/bättre att undvika fett vid frukost. Men det kanske inte blir så många gram.

hasse36
2006-03-28, 12:20
Snaps och raps brukar ju ofta förväxlas, men man blir bara glad av det ena ;)

Jag tänkte mest på att det är bra/bättre att undvika fett vid frukost. Men det kanske inte blir så många gram.Enligt Grub försämras insulinkänsligheten av allt för mycket mättat fett på morgonen. Rapsolja innehåller ganska lite mättat fett. I storleksordningen 10% vill jag minnas.

Lizard
2006-03-28, 12:32
Kan man använda ren kaliumklorid? Finns det risk för någon slags osmotisk effekt?

Eftersom all mat som man köper mer eller mindre färdiglagad, innehåller natriumklorid, skulle man behöva balansera med ren kaliumklorid. Min frukost idag bestod av köpt bröd, ost och rapsolja. Alltså inget utrymme för att minska på natriumet - utan att byta frukost.
I rent medicinskt syfte kanske, men det smakar inte gott. Dessutom är det utomordentligt allvarligt att salt ur (de-mineralisera) kroppen så den sortens hemmapul skulle jag undvika.

Lizard

King Grub
2006-03-28, 13:12
Jag tänkte mest på att det är bra/bättre att undvika fett vid frukost. Men det kanske inte blir så många gram.

Du kanske av har läst och tolkat "undvik större mängder mättat fett" som "undvik allt fett till varje pris"?

RajtanTajtan
2006-03-28, 13:20
Du kanske av har läst och tolkat "undvik större mängder mättat fett" som "undvik allt fett till varje pris"?

Det är ju inte dina ord jag refererade till. Det gjorde ju han. Jag har både hört och läst att man ska försöka hålla fettet väldigt lågt vid frukost.

RajtanTajtan
2006-03-28, 13:23
Däremot följer jag ditt tips angående att ha med 500 mg salt i vattenflaskan under passet, samt samma mängd i drinken efter.

King Grub
2006-03-28, 13:38
Det är ju inte dina ord jag refererade till. Det gjorde ju han. Jag har både hört och läst att man ska försöka hålla fettet väldigt lågt vid frukost.

Då kanske du borde kolla upp källorna bakom det påståendet, så ser du, att det är mättat fett som har den stora negativa effekten på insulinkänsligheten vid frukost, och att man kan minska/eliminera den effekten genom att ersätta mättat fett med enkelomättat. Det finns ju ingen anledning att låta blir havregrynen till frukost bara därför att dom är fettrika.

"A high-fat breakfast (40 g fat) where the fatty acid composition was predominantly saturated fatty acids (SFA), n-6 polyunsaturated fatty acids (PUFA), long-chain n-3 PUFA or monounsaturated fatty acids (MUFA) was followed 5 h later by a low-fat, high-carbohydrate lunch (5.7 g fat), which was identical in all four studies. The plasma insulin response was significantly higher following the SFA meal than the other meals after both breakfast and lunch (P<0.006) although there was no effect of breakfast fatty acid composition on plasma glucose concentrations. Postprandial insulin sensitivity (SI(Oral)) was assessed for 180 min after each meal. SI(Oral) was significantly lower after lunch than after breakfast for all four test meals (P=0.019) following the same rank order (SFA < n-6 PUFA < n-3 PUFA < MUFA) for each meal. The present study demonstrates that a single meal rich in SFA reduces postprandial insulin sensitivity with 'carry-over' effects for the next meal."

Br J Nutr. 2002 Dec;88(6):635-40.