handdator

Visa fullständig version : Lättmessmör och proteinpulver

Fredrik_S
2006-03-26, 01:37
Enda ingrediensen i lättmessmör är vassle enligt innehållsförtäckningen. Torkar man det får man proteinpulver då eller? Lättmessmör är dock väldigt kohydratrikt.

Polska
2006-03-26, 02:29
Enda ingrediensen i lättmessmör är vassle enligt innehållsförtäckningen. Torkar man det får man proteinpulver då eller? Lättmessmör är dock väldigt kohydratrikt.

Nej för fan :laugh:

King Grub
2006-03-26, 05:24
Det är råvassle, där protein utgör minsta delen. Visst är det vassleprotein, men vassle i rå form är mest vatten och kolhydrat.

Sverker
2006-03-26, 07:09
Ta en dl minimjölk med 3.4 g protein, 0.1 g fett och 5 g kolhydrat/mjölksocker.
Ta bort allt kaseinprotein, dvs 2.5 g protein och du har ca 1 g vassleprotein till 5 g kolhydrat+ nästan alla mjölkens mineraler som natrium, kalium, lite kalcium, liter magnesium etc. Oavsett vad du gör är det råvaran. Koka bort 80 % av vattnet och du får naturell messmör :eating:
Tillsätt lite smör och tillsätt lite socker och du får Fjällbrynt :eating:

TylerDurden84
2006-03-26, 09:28
Ta en dl minimjölk med 3.4 g protein, 0.1 g fett och 5 g kolhydrat/mjölksocker.
Ta bort allt kaseinprotein, dvs 2.5 g protein och du har ca 1 g vassleprotein till 5 g kolhydrat+ nästan alla mjölkens mineraler som natrium, kalium, lite kalcium, liter magnesium etc. Oavsett vad du gör är det råvaran. Koka bort 80 % av vattnet och du får naturell messmör :eating:
Tillsätt lite smör och tillsätt lite socker och du får Fjällbrynt :eating:

Kan man få bort kaseinet själv???

MUGEN
2006-03-26, 09:52
Kan man få bort kaseinet själv???

tror det var såhär:
värm i kastrull till en viss grad(minns inte vilken, Sverker kan det) och sedan skiljer sig/klumpar kaseinet ihop sig, sedan kan du sila genom kaffefilter.. i filtret har du kasein, i koppen/byttan/whatever under har du vassle..
men fettet och kolhydraterna i mjölken försvinner givetvis inte

jag testade personligen med filmjölk en gång i tiden, gick superb.

heraso
2006-03-26, 10:31
mmm.. messmör har jag inte ätit på år och dar men ack vad gott det är på nybakat lantbröd :eating:

Tolkia
2006-03-26, 10:42
tror det var såhär:
värm i kastrull till en viss grad(minns inte vilken, Sverker kan det) och sedan skiljer sig/klumpar kaseinet ihop sig, sedan kan du sila genom kaffefilter.. i filtret har du kasein, i koppen/byttan/whatever under har du vassle..
men fettet och kolhydraterna i mjölken försvinner givetvis inte

jag testade personligen med filmjölk en gång i tiden, gick superb.
Gör ost?

Sverker
2006-03-26, 11:45
Nej !

Det går inte med filmjölk. Filmjölken ger survassle, dvs sur vassle. Att koka messmör på det blir inte gott *spy*

Du måste använda löpe, och göra ost. Då blir det bara vassle som du pressar ur ostkornan, sk. sötvassle.

Visst har jag prövat att koka messmör hemma på spisen men det har bara slutat med en svart tjära i botten på kastrullen.