handdator

Visa fullständig version : Välj en mag-övning


Sniggel
2006-03-26, 01:11
Vilken övning tycker ni är den bästa mag-övningen för att utveckla styrka mestadels i recuts abdominis men även i iliopsoas och kanske obliques?

Just nu kör jag crunches/situps med vikt på bakåtlutande bänk.

Mr. Moose
2006-03-26, 01:59
Vilken övning tycker ni är den bästa mag-övningen för att utveckla styrka mestadels i recuts abdominis men även i iliopsoas och kanske obliques?

Just nu kör jag crunches/situps med vikt på bakåtlutande bänk.

Jo, den tar bra men för min del känner jag av det i korsryggen när jag kör tungt.

Min favorit är att köra sit-ups i cable-crossen.

Kroka fast "triceps repet" till nedre karbinhaken.

Ligg ner och kroka fast fötterna på motsatta sidan.

Grabba tag i repet o sitt upp, upprepa...

I sit-ups med vikt har som mest belastning när du är vid nedre vändpunkten och ingenting när du sitter rakt upp. Kör du i cable cross är det exakt tvärt emot.

Claes

ugglan
2006-03-26, 02:37
Jag gillar hängande benlyft med vikt.

Åse Columbus
2006-03-26, 12:35
bollen!!!!

www.balansboll.nu

Baan
2006-03-26, 12:36
cable crunches tycker jag är bra, svår få till bra dock

mistermr
2006-03-26, 12:38
Vanliga crunches med vikter.

Viktade benlyft funkar också.

Yip_man
2006-03-26, 12:41
:bow: cable crunches tycker jag är bra, svår få till bra dock

TheLoser
2006-03-26, 12:42
bollen!!!!

www.balansboll.nu

Ser det inte ut som om han på bollen har på sig en sådan där dräkt med muskler?

//TheLoser

Åse Columbus
2006-03-26, 12:48
Ser det inte ut som om han på bollen har på sig en sådan där dräkt med muskler?

//TheLoser

har du provat bollen...den e grymt tung!!!!!!

stora pojkar har fått jävulsk träningsvärk...sen kan man använda sig av bollen i kombination med kabel...men då måste man ha bra balans....(skulle vilja se dig göra den..hehe)

Gorilla
2006-03-26, 13:05
Ser det inte ut som om han på bollen har på sig en sådan där dräkt med muskler?

//TheLoserJo! men det är nog bara en dålig bild, annars HAAHAHAHAHAHA

pumpare
2006-03-26, 13:07
har du provat bollen...den e grymt tung!!!!!!

stora pojkar har fått jävulsk träningsvärk...sen kan man använda sig av bollen i kombination med kabel...men då måste man ha bra balans....(skulle vilja se dig göra den..hehe)

Har provat den där nån gång, men tyckte inte det kändes särskilt mycket... låter som om man kanske borde försöka en gång till och försöka göra det ordentligt denna gång :D

Fartman
2006-03-26, 13:12
Cabelcruches med rätt teknik.
Fast dom övningarna som tar bäst på magen för mig är inga magövningar, nämligen mark och böj utan bälte :thumbup:

Åse Columbus
2006-03-26, 13:14
Har provat den där nån gång, men tyckte inte det kändes särskilt mycket... låter som om man kanske borde försöka en gång till och försöka göra det ordentligt denna gång :D

Det gäller att lägga sig rätt.....rumpan ska vara ganska långt ner på "framsidan" av bollen.....ju bredare man ställer fötterna desto lättare blir det ...så flytta ihop fötterna lite...å sen ska man inte gå upp särskilt långt....gör man det så "släpper" magen sin anspänning....man jobbar ungefär som när man kör crunches...

try it for real!!!!!!

TheLoser
2006-03-26, 13:15
har du provat bollen...den e grymt tung!!!!!!

stora pojkar har fått jävulsk träningsvärk...sen kan man använda sig av bollen i kombination med kabel...men då måste man ha bra balans....(skulle vilja se dig göra den..hehe)

Jag ifrågasatte inte det hela, bara påpekade att det ser lite lustigt ut på bilden. Men jag tror inte jag skulle ha några problem med det med kabel, jag är ju *flex*...(OBS ironi)

//TheLoser

pumpare
2006-03-26, 13:22
Det gäller att lägga sig rätt.....rumpan ska vara ganska långt ner på "framsidan" av bollen.....ju bredare man ställer fötterna desto lättare blir det ...så flytta ihop fötterna lite...å sen ska man inte gå upp särskilt långt....gör man det så "släpper" magen sin anspänning....man jobbar ungefär som när man kör crunches...

try it for real!!!!!!

I'm on it :thumbup:

krellik
2006-03-26, 13:32
bollen!!!!

www.balansboll.nu

Snubben ser jävligt lustig ut eftersom han är jävligt biffig men har tanig nacke.
Sensmoral: Nacken är en biffig muskel som förtjänar att tränas också.

KRILLE!
2006-03-26, 13:36
Det gäller att lägga sig rätt.....rumpan ska vara ganska långt ner på "framsidan" av bollen.....ju bredare man ställer fötterna desto lättare blir det ...så flytta ihop fötterna lite...å sen ska man inte gå upp särskilt långt....gör man det så "släpper" magen sin anspänning....man jobbar ungefär som när man kör crunches...

try it for real!!!!!!

Äh man ska ju sitta mitt på bollen. DÅ blir det tungt :hbang:

z_bumbi
2006-03-26, 13:41
Mr. Moose har gett ett mycket bra förslag, det är en bra övning som allt för få vet om.

Det går att köra crounches på samma sätt men då får man med höftböjarna i mindre utsträckning och det var ju inte vad som efterfrågades.

Fatcan
2006-03-26, 13:43
Involveras obliques mera i crunches på balansboll än t.ex crunches i maskin eller fria crunches?

pumpare
2006-03-26, 13:48
En favorit är en ställning där man klättrar upp och hänger sig upponed som en falddermus ungefär. Sedan häver man sig upp med överkroppen mot benen. Lagom tungt, det enda namn jag hört på den är "brutal" Har tyvärr ingen sån att träna i just nu *cry*

Åse Columbus
2006-03-26, 14:28
Involveras obliques mera i crunches på balansboll än t.ex crunches i maskin eller fria crunches?

JA!!
Iom att du samtidigt måste hålla balansen så aktiveras obliquerna på sidorna, plus även de små musklerna som håller ihop i ryggraden o i bäckenet...s.k. "core" muskler....

jag garanterar...använder man balansbollen på rätt sätt så blir man duktigt stark i kroppens "kärna"...[/url]

tuben
2006-03-26, 14:48
Tycker om denna fast jag kör med en liten skivstång istället.
http://www.kettlebells.co.uk/maxabgrinder2.jpg

RassK
2006-03-26, 18:04
Jag kör bara Cable Crunches.. finner inte motivation till att köra någon annan då ingen ens kommer i närheten av att vara så effektiv :(
Möjligen några lying legraises med 12-13 kg på fötterna

wo0b9n
2006-03-26, 18:16
Vilken övning tycker ni är den bästa mag-övningen för att utveckla styrka mestadels i recuts abdominis men även i iliopsoas och kanske obliques?

Just nu kör jag crunches/situps med vikt på bakåtlutande bänk.

Det är samma för mig.

TheLoser
2006-03-26, 18:40
wo0b9n WTF? 3 kilo upp på 10 dar? Hur gör du?!?

//TheLoser, väger fortfarande in under ultralätt fjärdervikt.

bubbe
2006-03-26, 19:22
Favorit just nu är marklyft utan bälte, sen knäböj utan bälte, styrkevändningar och enhandsvändningar givetvis utan bälte.

userfriendly
2006-03-26, 19:24
knäböj och marklyft är bra mag-övningar

brukar supersetta benlyft med crunches

annars är alla crunches med motvikt bra