handdator

Visa fullständig version : BB-kropp, hur?


Drago
2006-03-26, 00:53
En sak jag undrat över är hur bodybuildarna bygger sina kroppar. Alltså dom är väl inte i närheten lika starka som t.ex. Magnus Samuelsson men ändå har dom typ 100 ggr finare kroppar, och min fråga är det detta kommer sig?
Satsar dom verkligen på köra tungt med få reps lr hur gör dom?

Otto GROV
2006-03-26, 07:52
En sak jag undrat över är hur bodybuildarna bygger sina kroppar. Alltså dom är väl inte i närheten lika starka som t.ex. Magnus Samuelsson men ändå har dom typ 100 ggr finare kroppar, och min fråga är det detta kommer sig?
Satsar dom verkligen på köra tungt med få reps lr hur gör dom?

handlar en del om kroppsfett,,,, En rippad magnus samuelsson hade säkert i ditt tycke (haft fin kropp)..
men de finns ingen större anledning att va rippad om man tävlar i tex strong-man me öppen viktklass, Ju fetare desto starkare.

userfriendly
2006-03-26, 08:12
sen tränar de ju på lite olika sätt oxå.. En body builder siktar oftast inte på att kunna ta så mkt som möjligt i bänk utan på att få så stora bröstmuskler som möjligt. Men jag vet inte om det är så stor skillnad i styrka egentligen, utan mer skillnad i kroppsfett

Yankeee
2006-03-26, 08:21
Det finns någon länk där en lyftare från usa deffar (någon som sitter på den?), och har ser jävligt grym ut med lite bf. Det skulle förmodligen de flesta strong men också göra.

Akilles
2006-03-26, 09:07
Det finns någon länk där en lyftare från usa deffar (någon som sitter på den?), och har ser jävligt grym ut med lite bf. Det skulle förmodligen de flesta strong men också göra.
Dave Gulledge, amerikansk styrkelyftare som deffade ner sig: http://www.midwestbarbell.com/totalelite/index.php?showtopic=1110

Yankeee
2006-03-26, 09:14
Dave Gulledge, amerikansk styrkelyftare som deffade ner sig: http://www.midwestbarbell.com/totalelite/index.php?showtopic=1110

Kanon, riktigt grym fysik har han :thumbup:

userfriendly
2006-03-26, 09:19
Kanon, riktigt grym fysik har han :thumbup:

håller med!!! fan nu har man ju anledning till att börja med den riktigt tunga träningen igen *cry* :D

hahavaffan
2006-03-26, 09:28
Dave Gulledge, amerikansk styrkelyftare som deffade ner sig: http://www.midwestbarbell.com/totalelite/index.php?showtopic=1110Oj ja helvete.

Jacksatan
2006-03-26, 10:14
En sak jag undrat över är hur bodybuildarna bygger sina kroppar. Alltså dom är väl inte i närheten lika starka som t.ex. Magnus Samuelsson men ändå har dom typ 100 ggr finare kroppar, och min fråga är det detta kommer sig?
Satsar dom verkligen på köra tungt med få reps lr hur gör dom?

Det är ju mycket genetik också. Magnus Samuelsson skulle inte ha asbulliga flex wheeler muskler bara för att han tränade som honom. Men visst är det en fråga om kroppsfett mycket också.

Maxmix
2006-03-26, 23:42
Fins många mycket starka killar som har riktigt bra kroppar.
Kolla tex Magnus Samuelsson polska konkurrent Mariusz Pudzianowski.
http://www.t-nation.com/forum_images/552243.1106804750255.Mariusz_Pudzianowski.jpg

pragmatist
2006-03-27, 02:00
En sak jag undrat över är hur bodybuildarna bygger sina kroppar. Alltså dom är väl inte i närheten lika starka som t.ex. Magnus Samuelsson men ändå har dom typ 100 ggr finare kroppar, och min fråga är det detta kommer sig?
Satsar dom verkligen på köra tungt med få reps lr hur gör dom?

Bodybuilders tränar generellt med högre repetitionstal och mindre vila mellan seten än t.ex. styreklyftare. Styrkelyftare tränar gärna en del bodybuildingövningar också men tonvikten ligger inte på den typen av träning. Något som också skiljer väldigt mycket är kosten, styrkelyftare äter ofta skrämmande dålig mat medan bodybuilders har koll på varenda gram de stoppar i sig.

Talar vi om professionella bodybuilders och styrkelyftare är det också stor skillnad i fråga om vilka droger de använder, förstås.

Cerberus
2006-03-27, 15:40
Shit vilken grym fysik den där styrkelyftaren hade när han deffade ner sig!!

Nåt jag alltid har undrat över är antal set och reps som är optimalt för styrka och volym men det är en annan tråd det :P

Känns nästan som det e lika bra att träna som en styrkelyftare om man vill bli biffig snabbt?

Yankeee
2006-03-27, 16:14
Känns nästan som det e lika bra att träna som en styrkelyftare om man vill bli biffig snabbt?

Det är samma grund oavsett, träna hårt, ät mycket och vila tillräckligt.

fonzie
2006-03-27, 17:44
Det är samma grund oavsett, träna hårt, ät mycket och vila tillräckligt.

Brukar vara bra om man har kul samtidigt också.

Yankeee
2006-03-27, 18:05
Brukar vara bra om man har kul samtidigt också.

Ja? Hur hör det hit?

Akilles
2006-03-27, 18:09
Något som också skiljer väldigt mycket är kosten, styrkelyftare äter ofta skrämmande dålig mat medan bodybuilders har koll på varenda gram de stoppar i sig.

Från länken:

Alan, when I was bulking to get to 300+ I was eating six to seven meals a day, three-four of which being protein shakes. It's been a while but a day back then might have looked like this:

Protein shake for breakfast- this might have been around 1000 calories. 3 scoops of powder, banana, whole milk, oats and canola oil.

Tuna with mayo a bowl of cereal and a lot of whole milk

Another shake

2 Chicken breasts, cereal, lots of whole milk

shake

burgerking on the way to the gym or some other big meal after training at a cheap restaurant such as chipolte, a pizza place or chinese buffet. I'd probably drink more milk when I got home.

eggs and cottage cheese before bed. I would then chug the rest of the milk in my gallon for that day, as I always would drink a gallon of whole milk a day.

So I got some clean food in there, but I also got some crap. My goal was to get a ton of protein, a ton of calories and finish my milk for the day. I don't know if this sounds like a lot of food, but I can eat a lot, and I was very sick of food when eating like this. I would gag a lot at meals and sometimes throw up my breakfast. It wasn't pleasant, but eating that way allowed me to gain a bunch of muscle.

Perscitus
2006-03-27, 18:31
Dave Gulledge, amerikansk styrkelyftare som deffade ner sig: http://www.midwestbarbell.com/totalelite/index.php?showtopic=1110
Ryggtjockleken på den mannen var nog det mest brutala jag sett "amatörsammanhang"! :eek: :bow:

fonzie
2006-03-27, 19:35
Ja? Hur hör det hit?

Ja... alltså :D ehh :hbang: :hbang: :hbang: