handdator

Visa fullständig version : Vighetsstretching.


Absinteh
2006-03-25, 22:10
SSSS ( som sagt så är sökfunktionen sönder) Så jag letar efter ett program för stretching för kamsport, alltså helt enkelt bli så vig som möjligt.
Mycket ben, men sedan också för styrketränningen kanske lite i armar, bål och det vanliga etc..
Poängen är att man ska ha något man kan göra till punkt och pricka, hitta bättre tips, kanske till och med en ljudfil så man kan peppa sig själv att gå lite djupare.
Så ljudfil, hemsida, pdf, whatever.
Tilläggas bör kanske att jag inte är stel, utan vill bara bli vigare ( Går nästan ner i split etc så inge pensionärstips :P )

mvh

carloskar
2006-03-25, 22:24
Började först skriva, men det känns väldigt svårt att förklara via ett forum hur man ska strecha för att bli vig. Tror helt enkelt att du ska besöka en kampsportsklubb och vara med på några pass, eller bara kolla på, för att lära dig bra övningar och rutiner som uppvärmning och så vidare.

Sedan kan det förståss skilja ganska mycket från kampsport till kampsport på hur mycket man sattsar på vighet. Själv har jag tränat hapkido ett antal år (för ett antal år sedan), och där lägger man väldigt mycket tyngd på just vighet och streching. Så har du en Hapkidoklubb i din stad, gör ett besök.

Tror det ger mer om du får känna på det i praktiken än i teorin.

Absinteh
2006-03-25, 23:01
Saken är ju, jag går i kung fu. Vist vi stretchar. Men vår tränar är väll ingen hejjar på stretching om man säger så, mer en grapplare. (vad menar jag *screwy* )
Iaf, jag kan ju basic stuff såklart. Men en sida om stretching intervaller, kontraktion av muskeln sedan slappna av. Vilken övning du ska inleda med.
Tips helt enkelt.

z_bumbi
2006-03-26, 07:23
Är det någon skillnad på sådan stretching och annan stretching?

Det finns minst en länk i länksamlingen men sen kan du googla på KAT- eller PNF-stretching.

Absinteh
2006-03-26, 08:50
Okey länksammlingen tackar. Hade inte noterat den.

Elias
2006-03-26, 10:49
SSSS ( som sagt så är sökfunktionen sönder) Så jag letar efter ett program för stretching för kamsport, alltså helt enkelt bli så vig som möjligt.
Mycket ben, men sedan också för styrketränningen kanske lite i armar, bål och det vanliga etc..
Poängen är att man ska ha något man kan göra till punkt och pricka, hitta bättre tips, kanske till och med en ljudfil så man kan peppa sig själv att gå lite djupare.
Så ljudfil, hemsida, pdf, whatever.
Tilläggas bör kanske att jag inte är stel, utan vill bara bli vigare ( Går nästan ner i split etc så inge pensionärstips :P )

mvh




Här hihttar du allt!
Tricks Tutorials (http://www.trickstutorials.com/index.php?page=content/flexibility)

Absinteh
2006-03-26, 13:22
Great :hbang:

debbe
2006-04-05, 08:52
Bli vig? :)
Kallstretcha under kontrollerade former.. Gå ner tills det spänner.. Spänn musklerna allt vad du kan i tio-tjugo sekunder..
Slappna sedan av för att upprepa..
UNDVIK ATT GUNGA under kallstretching.. :) Kan sabba ljumsken rätt fint!
Stretcha inte heller varje dag.. måste vila annars sliter du sönder dig också!
Va vig när jag började träna kampsport.. Efter några månaders tränande va jag 1dm från splitt å spagat, å där satt jag fast något år..
Sen lossnade det och idag är man väl hyffsat spänstig även fast det inte spelar någon roll med den sista decimetern.. :) ha skoj!