handdator

Visa fullständig version : Hur dåligt är det att vänta 1h med mat efter morgonpromenaden?


Jacky
2006-03-25, 20:24
Som topicen lyder. Vi kör fika på jobbet en timme efter att alla kommit dit. Vill ej stoppa i mig för mycket och "sparar" min frukost tills dess. Hur dåligt är detta? Hämmas min förbränning?

Pellefant
2006-03-25, 20:28
Har läst att det t.o.m är positivt, men det vete tusan. Jag undrar också.

mmmCay
2006-03-25, 20:44
Dåligt? Du får ju definiera vad som ska vara dåligt? Antagligen är väl fettförbränningen ganska i topp och vissa tycker nog det är "bra". Annars kan du se min signatur :D

King Grub
2006-03-25, 21:01
Det förbränner naturligvis mer fett, men samtidigt har du en längre tidsrymd i negativ proteinbalansen och kan få negativ påverkan på insulinkänslighet och blodfetter (Am J Clin Nutr. 2005 Feb;81(2):388-96. Deleterious effects of omitting breakfast on insulin sensitivity and fasting lipid profiles in healthy lean women).

goggen
2006-03-25, 22:01
Det förbränner naturligvis mer fett, men samtidigt har du en längre tidsrymd i negativ proteinbalansen och kan få negativ påverkan på insulinkänslighet och blodfetter (Am J Clin Nutr. 2005 Feb;81(2):388-96. Deleterious effects of omitting breakfast on insulin sensitivity and fasting lipid profiles in healthy lean women).
hvis man har en døgnrytme der man ikke spiser sitt første måltid før ved 12 tiden, mellommål ved 3 tiden og middag kl 20 på kvelden , får man de negative effektene da også? :hbang: :hbang: :hbang:

King Grub
2006-03-25, 22:02
Nej, det är att hoppa över frukost och vänta timmar med den som har negativa effekter, inte att ha en annan dygnsrytm och äta frukost som vanligt fast vid andra tider.

Skiftarbete och dom ständiga omställningar det innebär kan däremot vara en ökad riskfaktor för hjärt- och kärlsjukdomar, insulinresistens, högt blodtryck, övervikt och det metabola syndromet på sikt:

J Occup Health. 2005 Mar;47(2):89-95. Shiftwork and metabolic risk factors of cardiovascular disease.

Int Arch Occup Environ Health. 2002 Oct;75(8):562-8. Markers of insulin resistance in day and shift workers aged 30-59 years.

Int J Obes Relat Metab Disord. 2003 Nov;27(11):1353-8. Effect of shift work on body mass index: results of a study performed in 319 glucose-tolerant men working in a Southern Italian industry.

Jacky
2006-03-26, 17:49
har det betydelse om man är vaken 3 tim innan frukost äts?

King Grub
2006-03-26, 18:31
Ja, det är det som har negativ effekt på insulinkänslighet och blodfetter. Det är att hoppa över frukosten, även om du äter "frukostmat" när du väl äter.

Alexlindgren
2006-03-26, 18:34
men på vardagar så äter man ju precis när man vaknat, idag däremot vaknade jag runt 11, stack ut o sprang, åt inte förrens halv1. Har detta svåra negativa effekter?

King Grub
2006-03-26, 18:39
Inga konsekvenser alls om det är då och då. Du kan strunta i att äta alls på hela dagen utan att det händer något om det är en engångsföreteelse eller något som bara händer ibland. Det är när saker övergår från att vara något som händer ibland till att bli en vana (ovana) som sker varje dag som det påverkar. Det gäller nästan allt, inte bara det här.

Alexlindgren
2006-03-26, 18:43
Inga konsekvenser alls om det är då och då. Du kan strunta i att äta alls på hela dagen utan att det händer något om det är en engångsföreteelse eller något som bara händer ibland. Det är när saker övergår från att vara något som händer ibland till att bli en vana (ovana) som sker varje dag som det påverkar. Det gäller nästan allt, inte bara det här.

Va bra då, inget man behöver oroa sig över då. Tack.