handdator

Visa fullständig version : snurrar i bollen


Cilia
2006-03-25, 20:18
Sitter på jobbet och har tråkigt så kan väl lika gärna göra som resten av kolo och delge mig konstiga saker i mitt liv.

På sista tiden (säg sista månaderna) så snurrar det till rejält i huvudet när jag reser mig upp. Inte direkt men efter några sekunder. Känns som om jag ska svimma tror jag (jag har aldrig svimmat). Det är som om jag är borta i korta intervaller. Jag är vid medvetande men det är som om balansen delvis är borta.

Jag borde kanske gå till läkare men jag tror ju inte på läkare dom är så jäkla puckade.

Är det fler än jag som har det så att det snurrar till?
Det kanske bara är att leva med.

Jense
2006-03-25, 20:19
ibland ja

Metal_boy_
2006-03-25, 20:19
Jag kan få så när jag skippar medicinen men du har ju inga såna åkommor antar jag?

Äter dåligt? Sitter väldigt mycket? Har du kollat blodtrycket?

mathor
2006-03-25, 20:21
Sannolikt lider du av lågt blodtryck. Se till att även kolla järnvärdena i blodet om du inte kommit i klimakteriet ännu.

Metal_boy_
2006-03-25, 20:22
Jag kan bli så när jag har lågt blodsocker också så det var därför jag tänkte på maten. Sen vet jag att det kan vara ett problem när man har lågt blodtryck också.

Cilia
2006-03-25, 20:22
hhmmm alltså jag tror inte på läkare
det gör det här med att kolla värden lite prolematiskt.

Jense verkar härda ut med och jag är ju tjej så jag borde klara mer *G*

tänkte att det kanske är vanligt.


edit
btw min msn strular som tusan, blir utkastad hela tiden.
irriterande ggrrrrr

Metal_boy_
2006-03-25, 20:23
hhmmm alltså jag tror inte på läkare
det gör det här med att kolla värden lite prolematiskt.

Jense verkar härda ut med och jag är ju tjej så jag borde klara mer *G*

tänkte att det kanske är vanligt.


edit
btw min msn strular som tusan, blir utkastad hela tiden.
irriterande ggrrrrr


Kolla blodtrycket själv då?

mathor
2006-03-25, 20:24
Är du blek och har rikliga menstruationer?

H.Emanuel
2006-03-25, 20:24
Blodtrycksfall? Lågt blodtryck? Det otäcka isåfall är att man kan skada sig vid eventuellt fall. Som nån skrev så kan du ju kolla trycket.

Metal_boy_
2006-03-25, 20:26
Är du blek och har rikliga menstruationer?

Bra att du tog upp det med. Det kanske går åt lite tillskott, eller mer järnrik mat.

Cilia
2006-03-25, 20:27
Är du blek och har rikliga menstruationer?
näähh jag är ganska normal i hyn tror jag, fortfarande lite färg sen Oz
mensen tror jag är normal. Inte som en kompis som måste köra med dubbla skydd.


hur kollar jag trycket själv?
kan iofs göra det hos vår syster här men hon är så jävla korkad (på riktigt)

mathor
2006-03-25, 20:27
Bra att du tog upp det med. Det kanske går åt lite tillskott, eller mer järnrik mat.

Därav "kolla järnvärdena".

H.Emanuel
2006-03-25, 20:28
näähh jag är ganska normal i hyn tror jag, fortfarande lite färg sen Oz
mensen tror jag är normal. Inte som en kompis som måste köra med dubbla skydd.


hur kollar jag trycket själv?
kan iofs göra det hos vår syster här men hon är så jävla korkad (på riktigt)
Har sett att vissa apotek har blodtrycksmätare, exempelvis Apoteket vid Odenplan, bara stoppa in armen

Cilia
2006-03-25, 20:30
Har sett att vissa apotek har blodtrycksmätare, exempelvis Apoteket vid Odenplan, bara stoppa in armen
nej, det har jag inte sett.
det är ju mitt apotek, ska titta förbi där.
dom har söndagsöppet nu igen

fast jag gillar inte att kolla värden för då kan jag få reda på att ngt är fel.
bättre att inte veta








ja, jag vet att det inte är logiskt men men. ...........

Mental
2006-03-25, 20:30
Apoteket kanske kan kolla blodtrycket på dig, men försök komma över läkarnojjan, inte för att skrämma dig nu, men en tjejkompis till mig vid namn linda hade samma som du, och ungefär samma inställning till läkarkåren. Det slutade med att hennes huvud snurrade lite extra en dag och hon damp med huvudet före i stengolvet på jobbet, sen blev det ambulans, några stygn, och efter provtagning ordinerades hon att skärpa sina matvanor, för det var blodsockret som spökade.

Mental
2006-03-25, 20:31
fast jag gillar inte att kolla värden för då kan jag få reda på att ngt är fel.
bättre att inte veta








ja, jag vet att det inte är logiskt men men. ...........


Hur skulle du må om de sa att "nu är det försent, det har gått för långt" och du har skjutit på det ett tag. Själv skulle jag må skit, men det kanske bara är jag?

Metal_boy_
2006-03-25, 20:32
näähh jag är ganska normal i hyn tror jag, fortfarande lite färg sen Oz
mensen tror jag är normal. Inte som en kompis som måste köra med dubbla skydd.


hur kollar jag trycket själv?
kan iofs göra det hos vår syster här men hon är så jävla korkad (på riktigt)

Du kan köpa en egen och får instruktioner till.

http://www.ajmedical.se

mathor
2006-03-25, 20:33
näähh jag är ganska normal i hyn tror jag, fortfarande lite färg sen Oz
mensen tror jag är normal. Inte som en kompis som måste köra med dubbla skydd.


hur kollar jag trycket själv?
kan iofs göra det hos vår syster här men hon är så jävla korkad (på riktigt)


Du behöver ett stetoskop och en blodtrycksmanschett. Sätt sedan fast manschetten på armen i höjd med hjärtat och pumpa upp den. Du skall inte höra något blodflöde i artären med stetoskopet innan du tryckreducerar. När du hör flödet igen ser du ditt första värde (systole) på manschetten. Fortsätt tryckreducera tills du slutar höra flödet. Det värdet är ditt undre tryck, diastole. Normalt är cirka 120/80.

Kort sagt - det är lättare att be en sjuksyster eller läkare kolla åt dig.

Cilia
2006-03-25, 20:34
Metal, tack det gjorde mig lugn *L*

och jag sa att det inte var logiskt, Naturligtvis vet jag att det vore värre.
Jag jobbar på det. Går iaf när det känns som jag ska dö och det första läkaren gjorde då var att häva ur sig en dum kommentar. Kul!


apropå mat kan jag tycka att det snurrar som mest när jag har ätit och sen reser mig. Oftast reser jag mig ju inte direkt efter sista tuggan utan jag sitter kvar. Men det snurrar ändå och då borde ju blodsockret vara uppe igen.

Mental
2006-03-25, 20:39
Metal, tack det gjorde mig lugn *L*

och jag sa att det inte var logiskt, Naturligtvis vet jag att det vore värre.
Jag jobbar på det. Går iaf när det känns som jag ska dö och det första läkaren gjorde då var att häva ur sig en dum kommentar. Kul!


apropå mat kan jag tycka att det snurrar som mest när jag har ätit och sen reser mig. Oftast reser jag mig ju inte direkt efter sista tuggan utan jag sitter kvar. Men det snurrar ändå och då borde ju blodsockret vara uppe igen.

Om vi säger så här då, gå till närmsta blodgivar central, de kommer ta alla relevanta prover på dig. mäta blodtryck mm. och du kommer inte få träffa några läkare utan bara trevliga sköterskor. Visar det sig att något måste utredas slussas du vidare, visar det sig att allt är som det skall och du bara är nojjig så är du ju dessutom nybliven blodgivare, YAY!!!

:D

Jag tror inte det är något som hälst allvarligt, då det händer när du reser dig, eller kanske anstränger dig extra, då låter det som blodtryck tycker jag, tumör i hjärnan eller fel på balansnärven borde visa sig på andra sätt.

men march iväg och kolla sig nu, blunda och tänk på gynekologen :naughty:

Metal_boy_
2006-03-25, 20:39
Det fanns en manuell blodtrycksmätare på sidan som jag länkade till för 549:-
Om du nu inte vill slänga ut för mycket pengar.

Tolkia
2006-03-25, 20:39
Min första tanke är också blodtrycket. Hur är det när du reser dig upp från liggande? Är det någon skillnad om du precis har satt dig och sedan reser dig igen, eller reser dig efter att ha suttit länge? Vanligt eller inte beror ju på vad man menar; yrsel ÄR ett vanligt symptom på lågt blodtryck och åtminstone många tjejer har det någon period i sitt liv, me att det är vanligt är ju inte detsamma som att det är "ok". Det är vanligt att få Kaposis sarkom (cancersjukdom) om man har AIDS också, men de flesta gör nog vad de kan för att slippa det ändå. ;)

Ergo: Gå till vårdcentralen och kolla blodtryck och blodvärden. Är det något som inte ser ut som det skall så får du ju veta vad du skall göra åt det då. Står du på någon medicin som ger lågt tryck som biverkning kan du t.ex. få den utbytt. Har du dåliga järnvärden eller brist på något spårämne eller något kan du få (läs: få veta att du bör köpa) tillskott typ järntabletter.

"Bättre att inte veta" är väl lite att skjuta sig i foten. Det är ju inte så att hjärntumör i sista stadiet är den vanligaste orsaken till yrsel; betydligt större chans att det är något högst vanligt som ligger bakom - och som kan åtgärdas. Och SKULLE det vara något verkligt allvarligt är det väl för tusan bättre att komma under vård så fort som möjligt istället för när det gått så långt att det redan är kört ...? :smash:
(sedan om ni har en puckad företagssköterska - been there, done that - behöver du ju inte gå till henne)

Tolkia
2006-03-25, 20:46
Du behöver ett stetoskop och en blodtrycksmanschett. Sätt sedan fast manschetten på armen i höjd med hjärtat och pumpa upp den. Du skall inte höra något blodflöde i artären med stetoskopet innan du tryckreducerar. När du hör flödet igen ser du ditt första värde (systole) på manschetten. Fortsätt tryckreducera tills du slutar höra flödet. Det värdet är ditt undre tryck, diastole.
Skiiiiiitenkelt ... särskilt när man har någon i omgivningen som snackar ... :D

Ang. järnvärden förresten; för många är det så att de måste ligga RIKTIGT lågt för att de skall se bleka ut (antar att det beror på hudfärgen), så du kan mycket väl ha en järnbrist även om du inte ser vitare ut än vanligt. Man kan även titta på färgen på t.ex. det undre ögonlocket, men då måste man ju veta vilkan färg man BRUKAR ha där för att kunna jämföra (om man inte har haft nattligt besök av Dracula, då).

Att det snurrar mest efter att du har ätit tycker jag talar för blodtrycksteorin; då får du en omfördelning av blodet till "mitten" av kroppen (till magen, så att säga) från de yttre delarna - jag vet egentligen inte hur stor den är i volymmått mätt, men kanske ...?

Cilia
2006-03-25, 20:50
Metal - blodgivare? you must be kidding? *L*
jag som inte ens har vaccinerat mig mot fästingar för att jag är så rädd för sprutor.
men har lovat att det ska ske i år.
Gynekolog? hhmmmm du har en tendens tycker jag att dra upp massa ovidkommande saker hela tiden *eg*.


Tolkia - skjuta sig i foten tycker jag låter som en bra idé faktiskt *g*
ska gå och kolla mig kanske.
Jag skulle kunna kolla det hos syster om det bara är det tror jag.
eller så går jag till vårdcentralen. Är det en syster som gör dom proverna på mig då?

Men jag vill inte ta blodprov
sist jag skulle ta det satt jag och storgrät och höll handen för ögonen samtidigt som jag tittade bort. Mannen som skulle ta det bara tittade på mig sen stack han och det kändes ingenting och jag skakade i hela kroppen.

Mental
2006-03-25, 20:53
Metal - blodgivare? you must be kidding? *L*
jag som inte ens har vaccinerat mig mot fästingar för att jag är så rädd för sprutor.
men har lovat att det ska ske i år.
Gynekolog? hhmmmm du har en tendens tycker jag att dra upp massa ovidkommande saker hela tiden *eg*.


Tolkia - skjuta sig i foten tycker jag låter som en bra idé faktiskt *g*
ska gå och kolla mig kanske.
Jag skulle kunna kolla det hos syster om det bara är det tror jag.
eller så går jag till vårdcentralen. Är det en syster som gör dom proverna på mig då?

Men jag vill inte ta blodprov
sist jag skulle ta det satt jag och storgrät och höll handen för ögonen samtidigt som jag tittade bort. Mannen som skulle ta det bara tittade på mig sen stack han och det kändes ingenting och jag skakade i hela kroppen.

Ta med förälder eller polare som kan hålla dig sällskap alt hålla handen?

Jag var akut nålrädd och skitnervös när jag skulle ta prover för att bli blodgivare, gick med en polare, men vi skrämde bara upp varandra, tur det fans kompetent personal som kunde ta ned oss på jorden igen, och som du säger, det gör fan inte ont.

Cilia
2006-03-25, 20:56
blodgivare har jag hört ska göra ont
det går inte, jag skulle gärna men det går bara inte.
eller i ett senare liv kanske.

Mental
2006-03-25, 20:58
blodgivare har jag hört ska göra ont
det går inte, jag skulle gärna men det går bara inte.
eller i ett senare liv kanske.

Nej, det gör inte ont.

Tolkia
2006-03-25, 20:58
Jag skulle kunna kolla det hos syster om det bara är det tror jag.
eller så går jag till vårdcentralen. Är det en syster som gör dom proverna på mig då?
Gissningsvis (det var länge sedan jag var på VC för sådant som inte var läkarsak direkt) får du träffa en sköterska först, som lyssnar när du beskriver ditt problem, tar blodtrycket och gör någon intelligent gissning. Sedan får du gå till "labb" (brukar inte se så laboratorieaktigt ut som det låter) och ta proverna; här brukar det vara lab.ass:ar eller undersköterskor som tar proverna - och de är uppriktigt sagt betydligt bättre på att sticka än vad mottagningssköterskorna brukar vara, eftersom de får göra det femtioelva gånger om dagen. Det är venprov (rör i armvecket) om de skall kolla något mer än bara hb, då kan det räcka med ett lansettstick i fingret (det gör dock bra mycket ondare tycker jag, även om det inte är någon nål som sticks in med i bilden). De flesta lab. assarna här är hur gulliga som helst; det märks att de är vana vid folk som är spruträdda (ganska komiskt faktiskt när man inte är det; det förutsätts liksom ofta att man skall vara det). Fast nog lär det finnas rövhål där med.

Mental
2006-03-25, 21:02
Gissningsvis (det var länge sedan jag var på VC för sådant som inte var läkarsak direkt) får du träffa en sköterska först, som lyssnar när du beskriver ditt problem, tar blodtrycket och gör någon intelligent gissning. Sedan får du gå till "labb" (brukar inte se så laboratorieaktigt ut som det låter) och ta proverna; här brukar det vara lab.ass:ar eller undersköterskor som tar proverna - och de är uppriktigt sagt betydligt bättre på att sticka än vad mottagningssköterskorna brukar vara, eftersom de får göra det femtioelva gånger om dagen. Det är venprov (rör i armvecket) om de skall kolla något mer än bara hb, då kan det räcka med ett lansettstick i fingret (det gör dock bra mycket ondare tycker jag, även om det inte är någon nål som sticks in med i bilden). De flesta lab. assarna här är hur gulliga som helst; det märks att de är vana vid folk som är spruträdda (ganska komiskt faktiskt när man inte är det; det förutsätts liksom ofta att man skall vara det). Fast nog lär det finnas rövhål där med.

mm, jag var på labb en gång, för jag hadde trassel med njurana. då fågar det om en kvinna där får ta blod på mig, hon var där för att lära sig. tänkte inte så mycket på det, klart hon måste få öva antog jag, så jag kavlade upp armen, hon missade lite, men det gjorde inte så farligt ont, lite värre än vanligt bara, och det kom ju ut blod som det skulle.

Men sen skulle ni sett min arm, jag skojar inte när jag säger att jag hade ett blåmärke från mitten på handleden upp till mitten på triceps, större än ett A4. och aj aj aj, vad öm jag var. skaplig blödning, hehe

Versus
2006-03-25, 21:03
Jag upplevde samma sak som du att det snurade till när man reste sig upp eller gjorde en hastig rörelse.
Men det var för att jag åt och sov för lite. Nu äter jag som en häst och sover som en tonåring (doh jag är ju en :D ).

Cilia
2006-03-25, 21:03
Tolkia - tack för förklaringen men beskrivningen rör i armen får det att snurra i mitt huvuet bara det. Kanske ska ta sjuksyster iaf. hhmmmm.

grejen är att jag gärna vill veta innan precis vad som ska hända och hur så jag kan förbereda mig. Tror jag var där nere på labbet och tog blodprovet sist och det var bara ett stick i fingret. Men det var så mycket folk som var i kö. Jag fick gå före för jag kom från läkare. Men det var en enorm ansamling människor där och bara små bås. Svårt att skrika och så då *L*



Jag upplevde samma sak som du att det snurade till när man reste sig upp eller gjorde en hastig rörelse.
Men det var för att jag åt och sov för lite. Nu äter jag som en häst och sover som en tonåring (doh jag är ju en :D ).
jag sover ganska bra iaf minst 7 timmar per natt tror jag på helgerna gärna 9 timmar.

Metal_boy_
2006-03-25, 21:09
Metal - blodgivare? you must be kidding? *L*
jag som inte ens har vaccinerat mig mot fästingar för att jag är så rädd för sprutor.
men har lovat att det ska ske i år.
Gynekolog? hhmmmm du har en tendens tycker jag att dra upp massa ovidkommande saker hela tiden *eg*.


Tolkia - skjuta sig i foten tycker jag låter som en bra idé faktiskt *g*
ska gå och kolla mig kanske.
Jag skulle kunna kolla det hos syster om det bara är det tror jag.
eller så går jag till vårdcentralen. Är det en syster som gör dom proverna på mig då?

Men jag vill inte ta blodprov
sist jag skulle ta det satt jag och storgrät och höll handen för ögonen samtidigt som jag tittade bort. Mannen som skulle ta det bara tittade på mig sen stack han och det kändes ingenting och jag skakade i hela kroppen.


Blodgivare? Vart har jag pratat om det? :)

Cilia
2006-03-25, 21:10
ändra Metal till Mental

Mental
2006-03-25, 21:10
Blodgivare? Vart har jag pratat om det? :)

Jag anar en förväxling, eller snarare en felstavning, men vem vet :D

grisbil3n
2006-03-25, 21:13
Har haft såna där perioder, svimmade lite halvt ett par gånger, jävligt odramatiskt. Och jag är övertygad om att det är helt ofarligt vad det än är.

Metal_boy_
2006-03-25, 21:14
ändra Metal till Mental


Ah ok, hehe. Jag hade iof kunnat missförstå ändå, eftersom jag brukar kallas mental också ibland. Dock inte så ofta längre, när det dök upp en tomte med det nicket som har blivit mer och mer aktiv på forumet. :D

Mental: ;)

Mental
2006-03-25, 21:15
Ah ok, hehe. Jag hade iof kunnat missförstå ändå, eftersom jag brukar kallas mental också ibland. Dock inte så ofta längre, när det dök upp en tomte med det nicket som har blivit mer och mer aktiv på forumet. :D

Mental: ;)

Det är lungt, du har fortfarande ensamrätt på att vara psykotisk ;)

Metal_boy_
2006-03-25, 21:16
Jag anar en förväxling, eller snarare en felstavning, men vem vet :D


Du din jäkel har kommit och möblerat om min internetprofil! *grr27*

;)

Metal_boy_
2006-03-25, 21:17
Det är lungt, du har fortfarande ensamrätt på att vara psykotisk ;)


Psyko somatisk om jag får be. :bow:

Mental
2006-03-25, 21:18
Du din jäkel har kommit och möblerat om min internetprofil! *grr27*

;)

Tillåt mig hånle:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/image.php?u=4606&type=profile&dateline=1141393149

Eller fån-le, men det är nära nog.

:cool:

Mental
2006-03-25, 21:20
Psyko somatisk om jag får be. :bow:

Folkskygg och räddhågsen skulle jag säga (inget illa menat dock)

:D

Metal_boy_
2006-03-25, 21:20
Tillåt mig hånle:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/image.php?u=4606&type=profile&dateline=1141393149

Eller fån-le, men det är nära nog.

:cool:

Haha, skön bild, är det du? Ser ut som nått från Solstollarna! :laugh:

Mental
2006-03-25, 21:21
Psyko somatisk om jag får be. :bow:

När vi ändå spammar sönder tråden, jag trodde psykosomatisk hadde något med inbillningssjuka att göra. hmm, måste nog googla lite, för visst var det panikångest du hade va?

Jense
2006-03-25, 21:22
När vi ändå spammar sönder tråden, jag trodde psykosomatisk hadde något med inbillningssjuka att göra. hmm, måste nog googla lite, för visst var det panikångest du hade va?


metal har lite av varje

Tolkia
2006-03-25, 21:22
mm, jag var på labb en gång, för jag hadde trassel med njurana. då fågar det om en kvinna där får ta blod på mig, hon var där för att lära sig. tänkte inte så mycket på det, klart hon måste få öva antog jag, så jag kavlade upp armen, hon missade lite, men det gjorde inte så farligt ont, lite värre än vanligt bara, och det kom ju ut blod som det skulle.

Men sen skulle ni sett min arm, jag skojar inte när jag säger att jag hade ett blåmärke från mitten på handleden upp till mitten på triceps, större än ett A4. och aj aj aj, vad öm jag var. skaplig blödning, hehe
Mmmm ... det där är mysigt. Jag är väldigt lättstucken (väl synliga kärl i armvecken), vilket en gång ledde till att en mindre begåvad sköterska tyckte att det var onödigt att tjafsa med att stasa. Vilket ledde till att kärlet rullade undan när hon satte nålen mot det (surprise?!), något som hon i sin tur hanterade med att försöka "leta" efter kärlet med nålen. DET gjorde ont (och hon hittade det naturligtvis inte, utan fick lov att sticka om), och jag var skapligt blå sedan (ser fint ut att vara stick-blå i armvecket på sommaren när man går i t.shirt ...).

Cilia: jag tror att jag skrämmer dig i onödan. Det man kallar "rör" är inte det man sticker in i armen, utan det som sitter på nålen, som blodet samlas upp i. Man tar ju numera sällan blodprov med spruta, utan man har en grej som ser ut som ett litet (4 cm?) provrör med en tunn sprutnål längst ut. man stasar (sätter på ett band runt armen och drar åt så att man får blodstopp där man skall sticka; antagligen för att det är lättare att hitta kärlet och för att blodet skall rinna ut snabbare), nålen sticks in i kärlet, och eftersom det är undertryck i röret rinner blodet in av sig självt och man behöver inte "dra" upp det. Det GÖR verkligen inte ont (om inte den som sticker är ett klantarsle), och då skall tilläggas att jag tycker att det gör rejält ont att få sprutor, t.o.m. bedövningen hos tandläkaren.

Det kan vara stökigt på större labb, särskilt mitt på dagen, men ett tips är att prata med den som skall ta proverna när du är på tur och be att hon/han beskriver i förväg vad han/hon skall göra, de borde vara RÄTT vana vid att få göra det.

Mental
2006-03-25, 21:22
Haha, skön bild, är det du? Ser ut som nått från Solstollarna! :laugh:

Jupp, bild från i sommras, körde bil vid halv 6 på morgonen så solen stod så lågt att den låg under solskydden i bilen. så jag var tvungen att stanna och rota igenom de andras bilar i jag på ett par brillor, såg inte ett skit, fick låna en plutonkamrats morsars fina brillor, och det var då den bilden togs, jag är snygg som fan måste jag säga :D :naughty:

Tolkia
2006-03-25, 21:24
När vi ändå spammar sönder tråden, jag trodde psykosomatisk hadde något med inbillningssjuka att göra.
NEEEEEEEEEEEEEEJJJJJJJJJ!
(vilket det brukar sluta med att jag måste förklara varenda gång någon frågar vad jag jobbar med ... :P)

Cilia
2006-03-25, 21:25
Tolkia ok, det lät inte lika farligt.
ska tänka på det eller så går jag hos företagshälsovården kanske.
det snurrar ju inte jämnt och vad gör dom om det är lågt blodtryck?
är det inte bara att låta det vara?

Mental
2006-03-25, 21:26
NEEEEEEEEEEEEEEJJJJJJJJJ!
(vilket det brukar sluta med att jag måste förklara varenda gång någon frågar vad jag jobbar med ... :P)

Du slipper, jag kan googla :D

"Psykosomatisk innebär en kropp-själsjukdom; en sjukdom där emotionella faktorer orsakar fysiska symptom." mycket lätt att hitta en kortare förklaring.
Jag trodde det var något åt hypokondrihållet bara.

Metal_boy_
2006-03-25, 21:27
Jupp, bild från i sommras, körde bil vid halv 6 på morgonen så solen stod så lågt att den låg under solskydden i bilen. så jag var tvungen att stanna och rota igenom de andras bilar i jag på ett par brillor, såg inte ett skit, fick låna en plutonkamrats morsars fina brillor, och det var då den bilden togs, jag är snygg som fan måste jag säga :D :naughty:


jaföffann :naughty:

Metal_boy_
2006-03-25, 21:29
Du slipper, jag kan googla :D

"Psykosomatisk innebär en kropp-själsjukdom; en sjukdom där emotionella faktorer orsakar fysiska symptom." mycket lätt att hitta en kortare förklaring.
Jag trodde det var något åt hypokondrihållet bara.


Ja det är det ju också, men det kan hänga ihop med annat med.

Tolkia
2006-03-25, 21:29
Tolkia ok, det lät inte lika farligt.
ska tänka på det eller så går jag hos företagshälsovården kanske.
det snurrar ju inte jämnt och vad gör dom om det är lågt blodtryck?
är det inte bara att låta det vara?
Beror ju lite på vad de tror att det beror på. Står du på någon medicin som kan ge det så kanske de byter ut den, men visst, är det "bara så det är" så lär de väl säga ungefär att du inte skall glömma bort att dricka ordentligt och inte resa dig upp för snabbt. Men är man orolig kan det ju vara värt besväret att få veta att det inte är något, så slipper man slösa mer tanketid på det (och några sekunder verkar du ju uppenbarligen slösa på det ändå ... :D ). Om det skulle vara järnvärdena lär du bli ordinerad leverpastej och järntabletter.

Cilia
2006-03-25, 21:31
Beror ju lite på vad de tror att det beror på. Står du på någon medicin som kan ge det så kanske de byter ut den, men visst, är det "bara så det är" så lär de väl säga ungefär att du inte skall glömma bort att dricka ordentligt och inte resa dig upp för snabbt. Men är man orolig kan det ju vara värt besväret att få veta att det inte är något, så slipper man slösa mer tanketid på det (och några sekunder verkar du ju uppenbarligen slösa på det ändå ... :D ). Om det skulle vara järnvärdena lär du bli ordinerad leverpastej och järntabletter.
äter ingen medicin då det skulle ha krävt att jag besökte läkare vettu *L*

leverpastej äter jag inte heller så jag får väl ha låga järnvärden helt enkelt *L*

men jag hajar, ska tänka lite på det.
sitter och har det tråkigt och det snurrade till när jag gick på tjota lite tidigare så det var därför jag la upp tråden

Metal_boy_
2006-03-25, 21:33
äter ingen medicin då det skulle ha krävt att jag besökte läkare vettu *L*

leverpastej äter jag inte heller så jag får väl ha låga järnvärden helt enkelt *L*

men jag hajar, ska tänka lite på det.
sitter och har det tråkigt och det snurrade till när jag gick på tjota lite tidigare så det var därför jag la upp tråden


Har du gjutjärnsgrytor och pannor som du kan laga mat i?

Tolkia
2006-03-25, 21:39
Du slipper, jag kan googla :D
Hehe. Det viktiga är att vid psykosomatisk sjukdom HAR man tydliga fysiska symptom, även om psyket spelar in i att man har utvecklat dem. Här kan man också (som regel) hitta sjukliga förändringar i kroppen. Det är alltså inte "inbillningssjuka" i den bemärkelsen att man inbillar sig eller låtsas att man har symptom, de finns verkligen där. Däremot är orsaken alltså inte rent kroppslig, typ en virusinfektion eller ett benbrott. Sedan pratar man om somatoforma syndrom, då är det fysiska symptom med själslig bakgrund men utan sjukliga förändringa i organ etc. Psykisk sjukdom är s.a.s. högst okroppslig, dock kan det ge fysiska symptom om den leder till att man drabbas av panik eller svår ångest, t.ex. Kopplingen till hypokondri (som jag vågar göra eftersom Metal_boy gjorde den själv) är väl att det som orsakar paniken/ångesten inte är något som egentligen är farligt för en. "Psykotisk" är när man har tappat verklighetskontakten; typ börjar se änglar och höra röster. Manbeskriver det ibland som att den som har en neuros känner sig som den enda knäppa i världen, den som har en psykos känner sig som den enda vettiga i en fullständligt knäpp värld. Väldigt förenklat, innan någon slår mig ... :D

Stöter ofta på folk som har uppfattningen att allt som inte är bakterier, virus eller yxhugg är "inbillning"; kan bli rätt roligt om man har en sådan och en person som själv har psykosomatiska besvär (e. dyl) i samma rum och är den som båda väntar sig att de skall få stöd av ... :D

Cilia
2006-03-25, 21:39
Har du gjutjärnsgrytor och pannor som du kan laga mat i?
yepp det har jag, mormors gamla

Tolkia
2006-03-25, 21:39
Har du gjutjärnsgrytor och pannor som du kan laga mat i?
Exakt. Gärna tomatsåser.

Metal_boy_
2006-03-25, 21:41
Hehe. Det viktiga är att vid psykosomatisk sjukdom HAR man tydliga fysiska symptom, även om psyket spelar in i att man har utvecklat dem. Här kan man också (som regel) hitta sjukliga förändringar i kroppen. Det är alltså inte "inbillningssjuka" i den bemärkelsen att man inbillar sig eller låtsas att man har symptom, de finns verkligen där. Däremot är orsaken alltså inte rent kroppslig, typ en virusinfektion eller ett benbrott. Sedan pratar man om somatoforma syndrom, då är det fysiska symptom med själslig bakgrund men utan sjukliga förändringa i organ etc. Psykisk sjukdom är s.a.s. högst okroppslig, dock kan det ge fysiska symptom om den leder till att man drabbas av panik eller svår ångest, t.ex. Kopplingen till hypokondri (som jag vågar göra eftersom Metal_boy gjorde den själv) är väl att det som orsakar paniken/ångesten inte är något som egentligen är farligt för en. "Psykotisk" är när man har tappat verklighetskontakten; typ börjar se änglar och höra röster. Manbeskriver det ibland som att den som har en neuros känner sig som den enda knäppa i världen, den som har en psykos känner sig som den enda vettiga i en fullständligt knäpp värld. Väldigt förenklat, innan någon slår mig ... :D

Stöter ofta på folk som har uppfattningen att allt som inte är bakterier, virus eller yxhugg är "inbillning"; kan bli rätt roligt om man har en sådan och en person som själv har psykosomatiska besvär (e. dyl) i samma rum och är den som båda väntar sig att de skall få stöd av ... :D

Mycket bra beskrivning Tolkia.

Metal_boy_
2006-03-25, 21:45
yepp det har jag, mormors gamla

Utmärkt. Använd gärna dom så ofta du kan och speciellt om du skulle få ordinationer om mera järntillskott.

Har också såna kökstillbehör. Min farmors gamla som är runt 100år gamla. De bästa grytor och pannor man kan ha.

zanzi
2006-03-25, 21:50
Jag slänger in en till förklaring i högen. Eftersom jag inte gillar simpla förklaringar (eller rättare sagt gillar att komplicera :D) säger jag att det här har med kristaller som bildats i innerörat att göra. Finns inte mycket man kan göra om så vore fallet utan att vänta och låta hjärnan "ställa om sig" och återfå balansen igen.
Men vad vet jag egentligen? Jag kanske ('förmodligen' är ett bättre ord) har fel så bäst vore det ändå om du våga dig ner till vårdcentralen. Har du skräck kan du ju alltid tvinga med dig Yankeee och stick nålen i honom först för att se om det gör ont. :)
Personligen tycker jag inte det är så farligt med blodprov och sprutor. Brukar vara mycket farligare med konsekvenserna som följer om man inte tar sprutan så iväg med dig till vårdcentralen, Cilia!

Lycka till!

Mental
2006-03-25, 22:03
Appropå knäpp i huvudet, no offence metal ;)
Måste berätta en anekdot som inträffade för ett par år sedan, ang "den som har en psykos känner sig som den enda vettiga i en fullständligt knäpp värld."

Jag hade sabbad dygnsrytm, så jag gick och lade mig runt 6 tiden på morgonen, min far ringer mig runt 11, när jag sover som djupast, och jag svarar, i någon form av stadium mellan dröm och vakenhet pratar jag med honom, jag mins det så tydligt.

Jag hade någon konstig dröm om att det inte fans någon dragningskraft, förutom i min soffa, klev man ur den föll man upp i taket, och gick man ut skulle man falla upp i himlen och dö när man kom ur atmosfären. Jag mins att jag försökte förklara detta för min far, och hur förtvivlad han lät när han oroligt om och om igen frågade hur jag mådde, jag förklarade att jag mådde bra, men det fans ingen gravitation. och jag fortsatte att svamla om min soffa, och om hur saker flög, och jag kände hur förtvivlad jag blev över att han inte förstod mig, och hur det kändes som att ingen förstod mig, jag kände mig så ensam.

Det hela slutade med att han kastade sig i bilen med min reservnyckel och stormade min lägenhet, då jag promt sov på telefonluren. Han trodde det var bara att köra mig till psykakuten, alt rehab, och det tog mig en god stund att förklara att jag pratat i sömnen. Han hade svårt att köpa det dock, eftersom jag svarat på frågor och interagerat osv, men han gav sig tillslut.

efteråt så reflekterade jag över att det måste vara så det käns att bli "knäpp i huvudet" dvs man inser hur det ligger till och försöker förklara men ingen förstår och man får lite panik över det.

svammel svammel, hoppas ni förstår :D

Metal_boy_
2006-03-25, 22:10
Appropå knäpp i huvudet, no offence metal ;)
Måste berätta en anekdot som inträffade för ett par år sedan, ang "den som har en psykos känner sig som den enda vettiga i en fullständligt knäpp värld."

Jag hade sabbad dygnsrytm, så jag gick och lade mig runt 6 tiden på morgonen, min far ringer mig runt 11, när jag sover som djupast, och jag svarar, i någon form av stadium mellan dröm och vakenhet pratar jag med honom, jag mins det så tydligt.

Jag hade någon konstig dröm om att det inte fans någon dragningskraft, förutom i min soffa, klev man ur den föll man upp i taket, och gick man ut skulle man falla upp i himlen och dö när man kom ur atmosfären. Jag mins att jag försökte förklara detta för min far, och hur förtvivlad han lät när han oroligt om och om igen frågade hur jag mådde, jag förklarade att jag mådde bra, men det fans ingen gravitation. och jag fortsatte att svamla om min soffa, och om hur saker flög, och jag kände hur förtvivlad jag blev över att han inte förstod mig, och hur det kändes som att ingen förstod mig, jag kände mig så ensam.

Det hela slutade med att han kastade sig i bilen med min reservnyckel och stormade min lägenhet, då jag promt sov på telefonluren. Han trodde det var bara att köra mig till psykakuten, alt rehab, och det tog mig en god stund att förklara att jag pratat i sömnen. Han hade svårt att köpa det dock, eftersom jag svarat på frågor och interagerat osv, men han gav sig tillslut.

efteråt så reflekterade jag över att det måste vara så det käns att bli "knäpp i huvudet" dvs man inser hur det ligger till och försöker förklara men ingen förstår och man får lite panik över det.

svammel svammel, hoppas ni förstår :D

Jag förstår vad du menar, jag har också pratat i telefon när jag sov och när jag vaknade trodde jag att jag hade drömt det, vilket betyder att jag var lite vaken under tiden.

Tolkia
2006-03-25, 22:27
Mental: Jag förstår (åtminstone delvis) din stackars far. Jag var med om något liknande en gång när jag hälsade på min mormor; vi kollade på TV, hon låg i soffan och somnade så småningom (det var väl ingen upphetsande film direkt). Rätt vad det är sätter hon sig upp och börjar snacka värdens goja; det är helt omöjligt att fatta vad det är fråga om. Jag blev skiträdd och tänkte ungefär "hjälp, nu har hon fått en hjärnblödning, vad gör jag?". Kan ju säga att jag blev gaaaaanska lättad när hon vaknade på riktigt och var som vanligt ("Vadå? Sovit? Nääää, jag har inte sovit!"). :D

Krokodil
2006-03-25, 23:01
Cilia, har du nyligen börjat/slutat med hormonpreparat (p-piller/hormonspiral)? Jag vet att det tydligen kan stöka om blodtrycket en hel del. Även att bara byta p-pillersort kan ha samma effekt.

Krokodil
2006-03-25, 23:06
Appropå knäpp i huvudet, no offence metal ;)
Måste berätta en anekdot som inträffade för ett par år sedan, ang "den som har en psykos känner sig som den enda vettiga i en fullständligt knäpp värld."

Jag hade sabbad dygnsrytm, så jag gick och lade mig runt 6 tiden på morgonen, min far ringer mig runt 11, när jag sover som djupast, och jag svarar, i någon form av stadium mellan dröm och vakenhet pratar jag med honom, jag mins det så tydligt.

Jag hade någon konstig dröm om att det inte fans någon dragningskraft, förutom i min soffa, klev man ur den föll man upp i taket, och gick man ut skulle man falla upp i himlen och dö när man kom ur atmosfären. Jag mins att jag försökte förklara detta för min far, och hur förtvivlad han lät när han oroligt om och om igen frågade hur jag mådde, jag förklarade att jag mådde bra, men det fans ingen gravitation. och jag fortsatte att svamla om min soffa, och om hur saker flög, och jag kände hur förtvivlad jag blev över att han inte förstod mig, och hur det kändes som att ingen förstod mig, jag kände mig så ensam.

Det hela slutade med att han kastade sig i bilen med min reservnyckel och stormade min lägenhet, då jag promt sov på telefonluren. Han trodde det var bara att köra mig till psykakuten, alt rehab, och det tog mig en god stund att förklara att jag pratat i sömnen. Han hade svårt att köpa det dock, eftersom jag svarat på frågor och interagerat osv, men han gav sig tillslut.

efteråt så reflekterade jag över att det måste vara så det käns att bli "knäpp i huvudet" dvs man inser hur det ligger till och försöker förklara men ingen förstår och man får lite panik över det.

svammel svammel, hoppas ni förstår :DBeen there, done that! :D

Jag hade jobbat ett 12-timmars nattpass och dråsat isäng mer död än levande när telefonen ringer. En polare ringde för att fråga en sak men jag babblade osammanhängande om att jag måste klippa gräset i vardagsrummet! *screwy* Vi pratade i flera minuter men jag hade inget minne av det när han ringde på kvällen för att kolla om jag fortfarande var knäpp. :D