handdator

Visa fullständig version : Starkare i bänkpress?


emil123
2006-03-25, 17:24
Hur många reps ska man ungefär köra för att bli uthållig/starkare i bänkpress?

På mitt schema som min "gymmägare" har skrivit till mig så kör jag 4set till bänkpress och jag brukar köra 4-6 reps, men det känns inte som jag blir starkare :/

Greimcrakz
2006-03-25, 18:04
Hur många reps ska man ungefär köra för att bli uthållig/starkare i bänkpress?

På mitt schema som min "gymmägare" har skrivit till mig så kör jag 4set till bänkpress och jag brukar köra 4-6 reps, men det känns inte som jag blir starkare :/

Öka reps till 8-10 eller 10-12, å träna mer tricpeps så blir du automatiskt starkare. annars om du ska bli stark i bänk så kan du alltid lägga en ganska tjock trä bit som är typ 30 cm lång på bröstet eller under t-shirten å så kör du bara dit.kör så ett tag några reps ett par veckor! :hbang: :thumbup:

JAJJAS
2006-03-25, 18:04
Det ska väl inte kännas utan märkas på vikterna.

emil123
2006-03-25, 18:09
Okej, jag ska öka repsen. Men jag håller inte smal hållning när jag kör bänk, jag kör bred och då hjälper väl inte triceps? För det är väl typ om jag kör bredhållning så tränar jag enbart brösten och smalhållning blire triceps och brösten?

BigForre
2006-03-25, 18:24
Vad folk ljuger hela tiden..

JaggedAxe
2006-03-25, 18:29
Få reps är mer rekommenderat om man är ute efter styrka såvitt jag vet.

emil123
2006-03-25, 19:18
Är det få reps eller mera reps man ska köra för att bli starkare? alla säger olika, och jag vet inte vilken jag ska lita på? Kan inte någon mer "kunnig" skriva, än dom nybörjare som kommit in 2006.

A.Pahkamaa
2006-03-25, 19:42
Ska du bli stark är det få reps som gäller, dvs 1-3 reps.

keffat_liv
2006-03-25, 20:03
Okej, jag ska öka repsen. Men jag håller inte smal hållning när jag kör bänk, jag kör bred och då hjälper väl inte triceps? För det är väl typ om jag kör bredhållning så tränar jag enbart brösten och smalhållning blire triceps och brösten?

Vad tror du det är du lyftar upp vikten med? Enbart bröst eller?

KRILLE!
2006-03-25, 20:36
Skriv upp dina 3 senaste bänkpass

emil123
2006-03-25, 20:53
Mina 3 senaste bänkpress pass:

4set.
4-6reps.
Bredhållning.

KRILLE!
2006-03-25, 21:03
jo men vikter då?

Elias
2006-03-25, 21:13
...annars om du ska bli stark i bänk så kan du alltid lägga en ganska tjock trä bit som är typ 30 cm lång på bröstet eller under t-shirten å så kör du bara dit.kör så ett tag några reps ett par veckor! :hbang: :thumbup:


Då minskas ju rörelsebanan, vilket gör övningen mindre effektiv.

bubbe
2006-03-25, 21:53
Att kasta sig över vikterna och gå stenhårt på att bli stark i 1 rm som nybörjare kan gå illa. Tänk på att du har mer än muskler som måste utvecklas när du klättrar uppåt i viktskalan. Följ du gymägarens råd och träna för att bli riktigt varm i kläderna, om du kör 4-6 reps (vilket är rätt lågt) så kommer vikterna också att öka eftersom. När du har kommit igång ordentligt så kan du börja fundera på att möblera om.

Varför vill du bli starkare i bänkpress? för att få bättre muskeltillväxt eller är det egot som spökar?

bubbe
2006-03-25, 21:55
Då minskas ju rörelsebanan, vilket gör övningen mindre effektiv.

inte rikigt, det finns en bra anledning till detta och det är överbelastningsträning och viktvana. Sen kan man träna spec på utlåsningen i bänkpress.

BigForre
2006-03-26, 09:41
inte rikigt, det finns en bra anledning till detta och det är överbelastningsträning och viktvana. Sen kan man träna spec på utlåsningen i bänkpress.

Är jag fel ute om jag säger att det också är träning för att jobba bort en sk stickingpoint (eller vad heter det, aja hoppas du vet vad jag menar) i det läge då triceps tar mer och mer arbete i övningen? Aja inget jag har behövt ora mig för än, så lite än så länge :)

Sundsarn
2006-03-26, 10:22
Men vänta, det är svårt att avgöra hur du bör lägga upp träningen då vi nästan inte vet någonting om dig och din träning.
Först och främst; vikter, vilka vikter brukar du köra på? Sen en annan viktig grej, (volymmässigt) har du mycket muskler?

Det jag vill komma till är just VAD som behöver förbättras. Har du redan tränat upp dig så att du har lite volm på musklerna kan det vara lämpligt med explosiv träning, alltså lågrepsset. Först måste du skaffa muskelfibrer helt enkelt och därefter lära dig/dina muskelfibrer att arbeta explosivt. Desto fler fibrer som kan arbeta på detta vis desto bättre maxstyrka/explosivstyrka. Detta gäller förstås de "vita" muskelfibrerna som genererar den explosiva kraften.

Således; större volym + lågrepsträning = ökning i explosiv styrka.

Alltså tycker jag att OM du har bra volym, träna explosivt, skulle själv börjat på 4-6 reps för att sedan gått ned till 3.

Om inte; träna med högre repsantal. kanske 10 eller 8.

I ditt fall verkar det som jag tolkar det att du behöver bygga på dig mer volym innan du fortsätter med lågrepsträningen.