handdator

Visa fullständig version : Hjlälp med viktminskning


Drast
2006-03-25, 16:22
Hej, det är så att jag är 15 år, 175cm och väger 90kg, vilket är alldeles för mycket.

Jag vill gärna gå ner till 70kg vilket jag tror skulle vara en bra vikt för mig, men det är lite svårt att veta vad jag ska äta och så. Min motion består utav en promenad varje morgon i normal takt på 45-50 minuter innan frukost, och en promenad på kvällen(normal takt), även den ~45 minuter. 2-3ggr/veckan så joggar jag istället för kvällspromenaden . Det tar cirka 40minuter. Givetvis så joggar jag inte hela den tiden, utan lite jogging, sen promenad ett par minuter, sen jogging o.s.v.

Skulle gärna vilja ha lite tips på vad jag ska/kan äta, hur mycket av det och även vad jag inte bör äta(förutom självklara saker som chips, godis, läsk och sånt).

Cykelmannen
2006-03-25, 17:27
Ojdu, det finns hur många trådar som helst om det här. Sökfunktionen verkar inte fungera men kolla i trådar med passande namn under "Diet, Deff & Viktminskning".

JailBait
2006-03-25, 23:21
Hej, det är så att jag är 15 år, 175cm och väger 90kg, vilket är alldeles för mycket.

Jag vill gärna gå ner till 70kg vilket jag tror skulle vara en bra vikt för mig, men det är lite svårt att veta vad jag ska äta och så. Min motion består utav en promenad varje morgon i normal takt på 45-50 minuter innan frukost, och en promenad på kvällen(normal takt), även den ~45 minuter. 2-3ggr/veckan så joggar jag istället för kvällspromenaden . Det tar cirka 40minuter. Givetvis så joggar jag inte hela den tiden, utan lite jogging, sen promenad ett par minuter, sen jogging o.s.v.

Skulle gärna vilja ha lite tips på vad jag ska/kan äta, hur mycket av det och även vad jag inte bör äta(förutom självklara saker som chips, godis, läsk och sånt).


Tjena! Du vill ju få i dig kolisar, fett och protte. Skall du gå ner i vikt är det enda som räknas att du måste göra av med mer än vad du förbrukar. Enkel subtraktion och addition. Simple deal. Fett = 9kcal/g så lite som möjligt och BRA fetter (Omega 3). Kolisar = 4kcal tror jag. stor bov i detta drama halvera kolisarna eller kanske mer om du pallar (Ris, pasta, potatis, bröd). Protein oxå 4 kcal/g tror jag detta måste du få i dig bra per dag helst 2g per kg kroppsvikt (Kött, kyckling, proteinpulver, äggvita, fettsnål kvarg osv..)
Sköt kosten VÄL (Lite kolisar, mkt grönsaker, bra fetter och mkt protte) och kör 1h fettförbränning om dan/varannan dag så löser det sig för dig.

Drast
2006-03-26, 17:42
Okej, får försöka att tänka på vad jag stoppar i mig.

Jag har läst att det bästa är att äta lite var tredje timme, så att det blir 5-6 måltider/dag, betyder det att det då skulle vara dåligt att t.ex äta lunch vid ~11:30(i skolan, kan inte ändra tiden) och sen middag ~17:00?

Dessutom så har jag hört av en kompis att man bara behöver 2g protein per kg kroppsvikt om man kör tung styrketräning, vilket jag inte gör. Skulle det då räcka med 1-1.5g protein/kg?

Jacky
2006-03-26, 17:45
steg 1: sluta med ALLA såser, halvera mängden ris, potatis, pasta. Ät ej korv, flässkarré, ost, smör och grädde.

Drast
2006-03-26, 18:21
steg 1: sluta med ALLA såser, halvera mängden ris, potatis, pasta. Ät ej korv, flässkarré, ost, smör och grädde.

Såser brukar jag inte äta men det brukar bli en del potatis, ost och ris så det ska jag försöka att dra ner på ordentligt, nåt tips på vad man kan ersätta det med?

Jacky
2006-03-26, 18:27
ost = mini keso istället
ris = grönsaker istället

JailBait
2006-03-26, 20:32
Äter du ris, köp helst fullkornsris eller parboiled ris. Dvs bättre ris. Är lite osäker med proteinintaget men ät mer protein än vad du tros behövs så är du iaf på den säkra sidan. Skippa potäterna. lycka till!

Sangre
2006-03-26, 23:18
Äter du ris, köp helst fullkornsris eller parboiled ris. Dvs bättre ris. Är lite osäker med proteinintaget men ät mer protein än vad du tros behövs så är du iaf på den säkra sidan. Skippa potäterna. lycka till!

"Skippa potäterna" ska han inte alls göra, potatis ger en högre mättnadskänsla per viktenhet än alla andra livsmedel. Så ska man välja mellan ris och potatis är det sistnämnda att föredra.

JailBait
2006-04-04, 17:14
"Skippa potäterna" ska han inte alls göra, potatis ger en högre mättnadskänsla per viktenhet än alla andra livsmedel. Så ska man välja mellan ris och potatis är det sistnämnda att föredra.

Vet du vad? jag år potatis nu för första ggn på fan 3 månader eller nått. smakade skitgott hahaha.. killen får käka potäter om han vill bara han går ner o håller dieten/träningen i övrigt. men ris är oxå gått.