handdator

Visa fullständig version : Argumentera för kosttilskott


Daltrey
2006-03-25, 12:48
Alla tidningar verkar vara eniga. Deras experter påstår ofta hur gainers, proteinpulver och dylika tillskott inte är något att hänga i julgranen utan borde kastas på soptippen.

Att företagen som säljer tillskotten säger annat, det är bra med kosttilskotten, är kanske inte så konstigt. De måste på något sätt marknadsföra sig.

Det jag vill med den här tråden är att få lite olika mothugg på "tidningarnas experter". Jag vill gärna att ni bevisar med någon seriös källa, varför det skulle vara någonting att ha.

Detta är ingen tråd där ni ska övertyga mig att använda kostilskotten, det gör jag redan, och har gjort sen jag började träna.
Det jag däremot har haft svårt att hitta är bra källor till varför man ska äta det. Källor, gärna bra undersökningar, som inte kommer från tillverkarna.

Catstyle
2006-03-25, 13:39
Alla tidningar verkar vara eniga. Deras experter påstår ofta hur gainers, proteinpulver och dylika tillskott inte är något att hänga i julgranen utan borde kastas på soptippen.

Att företagen som säljer tillskotten säger annat, det är bra med kosttilskotten, är kanske inte så konstigt. De måste på något sätt marknadsföra sig.

Det jag vill med den här tråden är att få lite olika mothugg på "tidningarnas experter". Jag vill gärna att ni bevisar med någon seriös källa, varför det skulle vara någonting att ha.

Detta är ingen tråd där ni ska övertyga mig att använda kostilskotten, det gör jag redan, och har gjort sen jag började träna.
Det jag däremot har haft svårt att hitta är bra källor till varför man ska äta det. Källor, gärna bra undersökningar, som inte kommer från tillverkarna.
Samma tidningar som rekommenderar GI-dieter och hävdar att socker är en drog?
De lyckas utmärkt med att motargumentera sig själva.

Fredrik_S
2006-03-25, 13:51
Proteinpulver är ofta billigare än protein från kött.
Proteinpulver ex 160 kr för 800g = 20öre/g
Kött 50 kr för 1kg kött(20% protein)= 25öre/g

Fredrik_S
2006-03-25, 14:01
Sedan att almänheten inte är intelligenta nog att få ordning på sin kost innan dom fokuserar all uppmärksamhet på kosttillskott är en annan sak. Det är ingen här inne som tycker att man ska byta ut mat mot tillskott vilket det antagligen är det aftonbladet tror.

En kroppsbyggare eller elitidrottare kan utnyttja kosttillskott till sin fördel, men för almänheten som tar in sin kunskap från media tror att tillskotten är nån sorts kostersättning och använder proteinbars och dietpulver(nutrilett) osv som middag och lunch.

Krille 87
2006-03-25, 14:06
Alla tidningar verkar vara eniga. Deras experter påstår ofta hur gainers, proteinpulver och dylika tillskott inte är något att hänga i julgranen utan borde kastas på soptippen.

Att företagen som säljer tillskotten säger annat, det är bra med kosttilskotten, är kanske inte så konstigt. De måste på något sätt marknadsföra sig.

Det jag vill med den här tråden är att få lite olika mothugg på "tidningarnas experter". Jag vill gärna att ni bevisar med någon seriös källa, varför det skulle vara någonting att ha.

Detta är ingen tråd där ni ska övertyga mig att använda kostilskotten, det gör jag redan, och har gjort sen jag började träna.
Det jag däremot har haft svårt att hitta är bra källor till varför man ska äta det. Källor, gärna bra undersökningar, som inte kommer från tillverkarna.

Vilka tidningar hävdar att de tillskotten ska slängas på soptippen?

Polska
2006-03-25, 15:35
Protein tillskott är befogat då det blir dyrt att få i sig 3g/kg annars.

Cerberus
2006-03-26, 01:10
om man inte är rik eller vill spendera tusentals kronor på enbart kött varje månad så är proteinpulver en skänk från ovan verkligen, drar verkligen ned på kostnaderna..

Sverker
2006-03-26, 07:17
Ska ni komma ned i proteinkostnad är det havregryn och sojamjöl som gäller. Koka gröt på det och ni får ett protein med BV högre än de flesta tillskotten på marknaden :D



Men visst har tillskott en funktion. Det finns inget annat protein som är så snabbt och bra att använda till träningen som vassleproteinen :thumbup:


Finns inget alternativ helt enkelt ifall vi vill maximera proteinsyntesen efter träningen.

hasse36
2006-03-26, 08:47
Ska ni komma ned i proteinkostnad är det havregryn och sojamjöl som gäller. Koka gröt på det och ni får ett protein med BV högre än de flesta tillskotten på marknaden :D Problemet med dessa proteinkombinationer är att man får i sig mycket energi. Man får alltså inte plats med särskilt mycket protein innan man slår i energitaket.

King Grub
2006-03-26, 08:55
Finns inget alternativ helt enkelt ifall vi vill maximera proteinsyntesen efter träningen.

Kasein. Kesella, kvarg, keso, cottage cheese, mjölk, mjukost, om man inte vill använda tillskott. Kasein och vassle är likvärdigt efter träning vad gäller anabolism.

userfriendly
2006-03-26, 09:08
det är lätt att ta med sig! keso blir lätt äcklig efeter 8 timmar i väskan *spy*

michael
2006-03-26, 10:02
Fördelen är väl smidigheten samt avsaknaden från fett(iaf om du väljer rätt proteintillskott). Ja jag vet att det går att fylla ut sin protein och fett rika kost med smalare alternativ såsom vit fisk etc, men once again smidigheten!
Tar mig 10sek att göra en proteindryck, tar mig 30min att ugnsbaka torsk.

Slartibartfast
2006-03-26, 10:46
Proteinpulver är ofta billigare än protein från kött.
Proteinpulver ex 160 kr för 800g = 20öre/g
Kött 50 kr för 1kg kött(20% protein)= 25öre/g

Det där är ett väldigt dyrt pulver. Mitt kostar bara hälften av detdär.

Ninjasmurf
2006-03-26, 11:08
Det där är ett väldigt dyrt pulver. Mitt kostar bara hälften av detdär.

Tror han valde ett vanligt 80% protein pulver man kan hitta i dom flesta butiker. Och inte stor inköp från webshop.

Ninjasmurf
2006-03-26, 11:09
Tilläg:
Vilket är en bra illustration över "billigheten", om du kan hitta det billigare än 160kr/800g tjänar ännu mer pengar.

tano
2006-03-26, 11:46
Kasein. Kesella, kvarg, keso, cottage cheese, mjölk, mjukost, om man inte vill använda tillskott. Kasein och vassle är likvärdigt efter träning vad gäller anabolism.

Om man använder protein pulver eller keso efter träningen, vad gör det för skillnad? De används på samma sätt, vem bryr sig vad du äter om du får proteinet i dig?
Ska tidningarna bestämma över dig vilket sätt som är det rätta?

King Grub
2006-03-26, 12:43
Om man använder protein pulver eller keso efter träningen, vad gör det för skillnad? De används på samma sätt, vem bryr sig vad du äter om du får proteinet i dig?
Ska tidningarna bestämma över dig vilket sätt som är det rätta?

Vad pratar du om? Och vem pratar du med? Citerar mig... men jag förstår inte vad du kommenterar.

Cykelmannen
2006-03-26, 13:25
Jag förstår inte Grub, du har ju förut skrivit att "långsamt protein stimulerar inte proteinsyntesen i vila". Vad betyder det i klarspråk? jag menar.. efter träningen så brukar man väl vila men ändå verkar det nu som att det fungerar lika bra? *screwy*

z_bumbi
2006-03-26, 13:32
Problemet med dessa proteinkombinationer är att man får i sig mycket energi. Man får alltså inte plats med särskilt mycket protein innan man slår i energitaket.

Har man ett behov av så mycket protein så gör man förhoppningsvis av med kalorierna på något sätt men det är väl ingen i den här tråden som förordar att att man helt ska ersätta de "vanliga" proteinkällorna.

Rent praktiskt så kollar man på sina kolhydratskällor och plockar lite fram och tillbaka så att man får upp proteinhalten i det man äter.

Sojamjöl har 37 % protein. 423,6 kcal/100 g.

Havregryn har 13,3 % protein, 369,1 kcal/100 g

Frukost 1
100 g havregryn 13 g protein, 369 kcal
2 dl mjölk 7 g protein, 150 kcal
2 ägg, 14 g protein, 80 kcal
1 apelsin, 50 kcal
Totalt ca: 34 g protein, 650 kal.

Frukost 2
50 g havregryn 6,5 g protein, 185 kcal
53 g sojamjöl, 19,5 g protein, 225 kcal
2 dl mjölk, 7 g protein, 150 kcal
1 ägg. 7 g protein, 40 kcal.
1 apelsin, 50 kcal
Totalt ca: 40 g protein, 650 kcal.

Jag har inte brytt mig om att kolla om det blir billgare då 1 ägg kostar 1 kr och sojamjöl är något dyrare än havregryn, men 6 g mer protein blir det i vilket fall som helst.

Gör man samma jämförelse mellan två måltider bestående av kött, pasta och grönsaker eller kött, sojabönor och grönsaker så vet jag däremot att man i de flesta fallen tjänar en slant eller får upp proteinhalten rejält.

KRILLE!
2006-03-26, 13:41
Man klarar sig bra på att käka mat utan att tugga i sig massa pulver. Men visst är det billigt och enkelt att slänga i sig en shake.

HenrY
2006-03-26, 13:49
Jag förstår inte Grub, du har ju förut skrivit att "långsamt protein stimulerar inte proteinsyntesen i vila". Vad betyder det i klarspråk? jag menar.. efter träningen så brukar man väl vila men ändå verkar det nu som att det fungerar lika bra? *screwy*

Efter träningen gäller annat, då fungerar kasein o vassle lika bra.

King Grub
2006-03-26, 13:56
Jag förstår inte Grub, du har ju förut skrivit att "långsamt protein stimulerar inte proteinsyntesen i vila". Vad betyder det i klarspråk? jag menar.. efter träningen så brukar man väl vila men ändå verkar det nu som att det fungerar lika bra? *screwy*

Styrketräningen uppregelrar proteinsyntesen markant; timmarna efter träning är inte "i vila". Med vila menas att man inte tränat.

I vila stimulerar långsamt protein inte proteinsyntesen (men kan givetvis användas i proteinsyntesen!), men ger ändå bättre proteinbalans än snabbt, genom antikatabol verkan.

Cykelmannen
2006-03-26, 14:32
OKej då förstår jag, inga frågetecken kvar. Tack så mycket.

pecson
2006-03-26, 14:54
hehe aftonbladet eller vilken tidning det nu var igår: gå ner i vikt med nya Gi ölen *screwy*

EiseltUK
2006-03-26, 15:23
Alla tidningar verkar vara eniga. Deras experter påstår ofta hur gainers, proteinpulver och dylika tillskott inte är något att hänga i julgranen utan borde kastas på soptippen.

.


Tror det är typiskt svenskt att det ligger något seriöst i att ha en skeptisk och negativ inställning till kosttillskott bland "experter". Att vara negativ till att folk äter neonfärgade semi-syntetiska slemgrodor och annan skit som är totalt onödigt och potentiellt ohälsosamt har inte samma dignitet.