handdator

Visa fullständig version : korrekt?


Erkan
2006-03-25, 11:08
Istället för att köpa onödiga nattetid proteindrinkar ifrom utav kaseinproteinet m.m.. så har jag gjort en egen drink som innehåller: En burk lätt kesella, någon cl fun light (för smakens skull), och ca 1 cl rapsolja.. + lite vatten.. Är detta en tänkbar drink jag kan ta innan ja går och lägger mig? bortsett från att ja inte kan lägga i något magert fett i och inte kan få i mig testosteronet genom kolesterolets påverkan.. Men kan de feta fettet i rapsolja sega ner nedbrytningen av proteinet i magen under natten precis så som fetter ska göra, eller är de bara vissa fetter som kan de?

Pepz
2006-03-25, 11:21
magert fett??

RajtanTajtan
2006-03-25, 11:24
Ja magert fett är det nya som kommer nu under våren 2006 :)

King Grub
2006-03-25, 11:24
Som sagt: magert och fett fett? :confused:

Och "få i mig testosteronet"? Också :confused:

RajtanTajtan
2006-03-25, 11:28
Som sagt: magert och fett fett? :confused:

Och "få i mig testosteronet"? Också :confused:

Alla förstår väl att han missuppfattat/valt fel ord?

King Grub
2006-03-25, 11:29
Ja, men det går väl inte att ge ett vettigt svar förrän man vet vad det skall vara för ord i stället.

RajtanTajtan
2006-03-25, 11:34
Ja, men det går väl inte att ge ett vettigt svar förrän man vet vad det skall vara för ord i stället.

Det är nog ingen dum gissning att anta att magert syftar på "bra" fett. Och fettet/kolestrolet höjer väl testosteronnivåerna i kroppen?

King Grub
2006-03-25, 11:38
Och fettet/kolestrolet höjer väl testosteronnivåerna i kroppen?

Ummm... nej?

"Total and free testosterone were not affected after a low-fat meal but were significantly reduced by 30% after an isocaloric high-fat meal in healthy men.

Our laboratory has also observed a significant reduction in total and free testosterone ( 23%) after a fat-rich meal in healthy men."

Metabolism 39:943–946, 1990.

Med.Sci.SportsExerc.,Vol.36,No.4,pp.689–696,2004.

Metabolism 50:1351–1355, 2001.

RajtanTajtan
2006-03-25, 11:45
Ummm... nej?

"Total and free testosterone were not affected after a low-fat meal but were significantly reduced by 30% after an isocaloric high-fat meal in healthy men.

Our laboratory has also observed a significant reduction in total and free testosterone ( 23%) after a fat-rich meal in healthy men."

Metabolism 39:943–946, 1990.

Med.Sci.SportsExerc.,Vol.36,No.4,pp.689–696,2004.

Metabolism 50:1351–1355, 2001.


Så fettet har alltså ingenting att göra med kroppens produktion av testosteron?

King Grub
2006-03-25, 11:46
En kost med för lite fett innebär en sänkning av testosteronnivåerna, men det är en kronisk effekt, inte ett akut gensvar på en viss måltid, där det snarare är så att en högfettsmåltid innebär en sänkning av både totalt och fritt testosteron.

Erkan
2006-03-25, 15:00
Jag misstolkade texten i Body:s tidning.. de "magra fettet" som jag kallade de menade jag vara de fett som kommer från magra köttfilér och ägggulan.. Grub så de är fel de som står i B&K tidningen? :confused: "Fett är också en viktig komponent för att bli stor. Fett från magra köttfileér och ägggula hjälper kroppen att framställa kolesterol, vilket i sin tur påverkar produktionen av testosteron, och även till en mindre grad tillväxthormon" Du får ursäkta om jag är trög, jag bara hänger inte med :em:

Erkan
2006-03-25, 15:05
I vilket fall som helst så undrar jag om de är bättre att lägga i lite rapsolja i min nattdrink, eller om jag ska strunta i de? Ja har bara hört sedan innan att fett i sig ska göra att de tar längre tid att bryta ner proteinet så man har proteinet i sig en längre tid under fastan under natten..

RajtanTajtan
2006-03-25, 15:14
I vilket fall som helst så undrar jag om de är bättre att lägga i lite rapsolja i min nattdrink, eller om jag ska strunta i de? Ja har bara hört sedan innan att fett i sig ska göra att de tar längre tid att bryta ner proteinet så man har proteinet i sig en längre tid under fastan under natten..

Ja, jag kan inte se att det skulle vara ngn nackdel att lägga i lite rapsolja i drinken innan du lägger dig.

Fartman
2006-03-25, 15:43
I vilket fall som helst så undrar jag om de är bättre att lägga i lite rapsolja i min nattdrink, eller om jag ska strunta i de? Ja har bara hört sedan innan att fett i sig ska göra att de tar längre tid att bryta ner proteinet så man har proteinet i sig en längre tid under fastan under natten..
Rapsolja är en utmärkt fettkälla. Bra fett.
Proteinet från lättkesellan är dock redan väldigt långsamt (kasein) så det behövs inte saktas ned mer.
Tycker du att du behöver fettet från rapsoljan så kör på den, men var anledningen att ta rapsoljan bara för att sakta ner proteinet så är den inte nödvändig.
Jag tycker att om du har "plats" för oljan energimässigt så är det ingen dum idé att ha lite i kvällsmålet.