handdator

Visa fullständig version : Splittat intag av kolisar och protte vid frukost

Nadja
2006-03-25, 10:26
Hello!

Ger ett exempel:

Vakna 06.45

07.30 Cykel 45 min

08.30 (direkt efter avslutat pass) Prottedrink (snarare "fluff") :30g whey + 15 g casein (ca 40g protein totalt) + 0.5 dl minimjölk + iskuber + vatten

10.15 Havregrynsgröt m äggvitor

Problemet: jag mår illa om jag käkar gröt direkt efter passet. Enda koliskällan som jag inte mår illa av direkt på morgonen är apelsinjuice. Däremot funkar det superbra med en megaladdning protte-fluff :-)

Frågan: Jag förstår att jag får lite sämre återhämtning efter träning när jag gör enligt ovan, men vad finns det mer för negativa aspekter? Försämrad insulinkänslighet? Sämre fettförbränning?

Iofs är detta kanske en deffråga (pga jag dietar nu) men jag kör så här året runt, även om jag inte kör förbränning på morgonen. Så jag lägger den under kost och hoppas på kloka svar!

MVH, Nadja

King Grub
2006-03-25, 10:49
Inte bara lite sämre återhämtning, utan glykogeninlagringen och återhämtningen försämras med 50% eller mer om man väntar timmar med kolhydrat.

Proteinnedbrytningen fortgår om du inte tillför kolhydrat. Aminosyror har inte den effekten:

"The rate of breakdown was not significantly affected."

Am J Physiol Endocrinol Metab 283: E648-E657, 2002

Att skippa frukost innebär försämrade blodfettvärden och försämrad insulinkänslighet.

"OB impairs fasting lipids and postprandial insulin sensitivity."

Am J Clin Nutr. 2005 Feb;81(2):388-96. Deleterious effects of omitting breakfast on insulin sensitivity and fasting lipid profiles in healthy lean women.

Det finns inga bättre tidpunkter för kolhydratintag än efter träning och på morgonen, och här handlar det om båda ovanstående.

Nadja
2006-03-25, 12:42
Tackar för svaret!

Jaha, då blir det till att försöka överkomma illamående och krubba kolisar direkt. För ovanstående lät mindre kul och ingenting som jag vill utsätta kroppen för.

z_bumbi
2006-03-25, 13:02
Ger ett exempel:

Vakna 06.45

07.30 Cykel 45 min

08.30 (direkt efter avslutat pass) Prottedrink (snarare "fluff") :30g whey + 15 g casein (ca 40g protein totalt) + 0.5 dl minimjölk + iskuber + vatten

10.15 Havregrynsgröt m äggvitor

Problemet: jag mår illa om jag käkar gröt direkt efter passet.

Käka något innan passet istället? Du har 45 minuter på dig..

Testa även att blanda ner en banan (eller liknande) i drinken efter passet och minskar rejält på mängden protein.

Nadja
2006-03-26, 08:37
Tack för tipset!

Jag käkade fullkornsris m drinken efter passet imorse. Kanon- inte ett dugg illamående! :)