handdator

Visa fullständig version : Solrosolja


Chandler
2006-03-25, 09:50
Hur står sig solrosolja i jämförelse med oliv- och rapsolja?

Sverker
2006-03-25, 10:06
Illa.

Solrosolja är 60 % linolsyra, Omega-6 och innehåller ingen Omega-3 alls.
Alltså alldeles för fleromättad och helt tok balans Omega-6 : Omega-3

Chandler
2006-03-25, 10:11
Illa.

Solrosolja är 60 % linolsyra, Omega-6 och innehåller ingen Omega-3 alls.
Alltså alldeles för fleromättad och helt tok balans Omega-6 : Omega-3

Tack för ännu ett snabbt svar!

Spontant skulle jag ha trott att det iaf var bättre än sojaolja. Nå, bra att veta! :thumbup:

Sverker
2006-03-25, 10:13
Sojaolja är mycket bättre.
Alldeles för fleromättad för att äta i större mängd men balansen Omega- : Omega-3 är bra i sojaoljan, kring 7 : 1.

Chandler
2006-03-25, 10:26
Sojaolja är mycket bättre.
Alldeles för fleromättad för att äta i större mängd men balansen Omega- : Omega-3 är bra i sojaoljan, kring 7 : 1.

Större mängder antar jag är att halsa ur flaska? Kan det vara runt 3g fleromättade fett i en burk tonfisk?

Dum fråga nu, men var så att enkelomättade är de "bästa fetterna"? :em:

pragmatist
2006-03-25, 11:09
Oljor man bör sky som pesten är (enligt min mening) tistelolja, majsolja, solrosolja, druvkärneolja, och sesamolja. De är riktiga linolsyrabomber. Jag ställer mig också tveksam till nattljusolja, valnötsolja, sojaolja, vetegroddsolja, och risolja - dessa innehåller en del nyttigheter men också en väldig massa linolsyra.

Oljor jag oreserverat kan rekommendera är kallpressad linfröolja, olivolja, kokosolja, palmkärneolja, avokadoolja och cashewnötsolja. Kallpressad rapsolja och hampfröolja är också mycket bra om man inte redan har ett högt intag av omega-6 från andra källor.

apa_ola
2006-03-25, 11:16
varifrån kan man få i sig mkt (dåliga proportioner alltså) omega-6?

z_bumbi
2006-03-25, 11:26
Oljor jag oreserverat kan rekommendera är kallpressad linfröolja, olivolja, kokosolja, palmkärneolja, avokadoolja och cashewnötsolja. Kallpressad rapsolja och hampfröolja är också mycket bra om man inte redan har ett högt intag av omega-6 från andra källor.

Rapsolja har en ungefärlig kvot på 1:2 mellan omega-3 och omega-6, olivolja har en ungefärlig kvot runt 1:8.

Hur är olivoljan bättre om man äter mycket omega-6 från andra källor?

pragmatist
2006-03-25, 11:36
Rapsolja har en ungefärlig kvot på 1:2 mellan omega-3 och omega-6, olivolja har en ungefärlig kvot runt 1:8.

Hur är olivoljan bättre om man äter mycket omega-6 från andra källor?

Rapsolja innehåller upp till 4 gånger mer linolsyra än olivolja, vilket betyder att den totala mängden linolsyra man får i sig ökar kraftigt om man väljer raps- snarare än olivolja. Eftersom det är det totala intaget och kvoten omega-3/omega-6 som framför allt är intressant så menar jag då att det är smartare att välja oljor med så lite omega-6 som möjligt och sedan satsa på omega-3 från källor som verkligen är rikt på omega-3, t.ex. linfrö eller fet fisk. Du kommer upp i en bra balans mellan omega-3 och omega-6 snabbare på det sättet än om du väljer oljor som förutom omega-3 också innehåller en massa omega-6.

Om man äter väldigt lite omega-3 i övrigt så är dock rapsolja, hampfröolja eller sojaolja kanske bättre alternativ än olivolja.

Snake
2006-03-25, 11:51
Alltså alldeles för fleromättad och helt tok balans Omega-6 : Omega-3

Har läst om det där i många trådar, vad är det för förhållande och vad har det för betydelse?

Cerberus
2006-03-25, 12:02
alltså gud vilken svår balans det är att äta bra med omega 3 och 6.

Behöver nog köpa ett omega-3 tillskott. Är linfröolja bra också?

z_bumbi
2006-03-25, 12:27
Rapsolja innehåller upp till 4 gånger mer linolsyra än olivolja, vilket betyder att den totala mängden linolsyra man får i sig ökar kraftigt om man väljer raps- snarare än olivolja. Eftersom det är det totala intaget och kvoten omega-3/omega-6 som framför allt är intressant så menar jag då att det är smartare att välja oljor med så lite omega-6 som möjligt och sedan satsa på omega-3 från källor som verkligen är rikt på omega-3, t.ex. linfrö eller fet fisk. Du kommer upp i en bra balans mellan omega-3 och omega-6 snabbare på det sättet än om du väljer oljor som förutom omega-3 också innehåller en massa omega-6.

Om man äter väldigt lite omega-3 i övrigt så är dock rapsolja, hampfröolja eller sojaolja kanske bättre alternativ än olivolja.

Mängden omega-3 är dock 10 gånger större i rapsolja än i olivolja.
Det blir svårt at få det till att man lättare får en balans om man väljer olivolja även om man äter mycket fet fisk eller tillsätter linfröolja.

Sverker
2006-03-25, 14:27
Har läst om det där i många trådar, vad är det för förhållande och vad har det för betydelse?

I en balanserad kost bör förhållandet vara 5:1 upp mot 7 :1.

De flesta har under lång tid ätit för mycket linolsyra och ofta legat på förhållanden på 20:1 eller ännu större :(
Just dessa personer bör återställa sin balans i kroppen genom att under lång tid äta 3:1 eller t o m 2:1.


Balansen är viktig för att balansera upp blodfetterna, blodtrycket och ge huden en normal fuktighet och tillväxt.

Sverker
2006-03-25, 14:31
pragmatist !

Även om jättenattljusolja innehåller mycket linolsyra så blockeras den av GLA, gamma-linolensyra.
Mycket tyder på att GLA som ligger efter delta-6-desaturas i sin tur blockerar enzymet och omvandlingen av både linolsyra och flera andra omvandlingprodukter längre ned i omvandlingskedjan.

Jättenattljusoljan kan alltså verka antiinflamatoriskt vad jag förstår.

pragmatist
2006-03-25, 16:58
Mängden omega-3 är dock 10 gånger större i rapsolja än i olivolja.
Det blir svårt at få det till att man lättare får en balans om man väljer olivolja även om man äter mycket fet fisk eller tillsätter linfröolja.

Om vi tar ett lite överdrivet räkneexempel...

Tre typer av konsumtion, 100g rapsolja, en blandning av 75g rapsolja och 25g linfröolja, och en blandning av 75g olivolja och 25g linfröolja. Jag utgår från angivelserna i denna tabell: http://curezone.com/foods/fatspercent.asp, och antar därmed att olivolja inte innehåller omega-3 alls.

Fall 1: 100g rapsolja - 7g omega-3, 30g omega-6, 54g omega-9, förhållande omega-6/3: 4.3:1

Fall 2: 75g rapsolja + 25g linfröolja - 19.75g omega-3, 26g omega-6, 45.25g omega-9, förhållande omega 6/3: 1.32:1

Fall 3: 75g olivolja + 25g linfröolja - 14.5g omega-3, 9.5g omega-6, 61g omega-9, förhållande omega 6/3: 0.66:1

I just de här exemplen är alltså kombinationen av olivolja och linfröolja överlägset. Trots att raps innehåller mycket mer omega-3 så försämrar rapsoljan förhållandet omega-6/3 relativt olivolja på grund av dess betydligt högre halt omega-6. Förutsättningen är förstås att vi får i oss ganska rejält med omega-3 från linfrö. Ju mindre linfröolja vi äter desto bättre blir det att äta rapsolja istället, förstås.

Dessutom får man i sig klart mest omega-9 med kombinationen olivolja + linfröolja, vilket ju inte heller skadar. :)

pragmatist
2006-03-25, 17:02
pragmatist !

Även om jättenattljusolja innehåller mycket linolsyra så blockeras den av GLA, gamma-linolensyra.
Mycket tyder på att GLA som ligger efter delta-6-desaturas i sin tur blockerar enzymet och omvandlingen av både linolsyra och flera andra omvandlingprodukter längre ned i omvandlingskedjan.

Jättenattljusoljan kan alltså verka antiinflamatoriskt vad jag förstår.

Jo, men frågan är om GLA-innehållet i jättenattljusoljan räcker för att motverka det extremt höga innehållet av andra linolsyror i just den oljan? Enligt tabellen jag länkade till ovan är GLA-innehållet 9% - 8.1g mot 72.9 för andra linolsyror.

Sverker
2006-03-25, 18:24
Nu är det ju erkänt att EPO är effektivt mot olika hudåkommor men här skrivs det om antiinflamatoriska effekter:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=9933750&query_hl=8&itool=pubmed_docsum

Här finns lite till om den antiinflamatoriska effekten:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=2833184&query_hl=11&itool=pubmed_docsum

pragmatist
2006-03-25, 19:23
Frågan är ju om man vinner särskilt mycket på det? Omega-3:s antiinflammatoriska egenskaper är väl minst lika väldokumenterade som GLA:s.

Jag har också hört att kroppen bara har nytta av c:a 3 gram GLA, resten konverteras till arakidonsyra.

z_bumbi
2006-03-26, 14:19
Om vi tar ett lite överdrivet räkneexempel...

-snip-

Fall 1: 100g rapsolja - 7g omega-3, 30g omega-6, 54g omega-9, förhållande omega-6/3: 4.3:1

Fall 2: 75g rapsolja + 25g linfröolja - 19.75g omega-3, 26g omega-6, 45.25g omega-9, förhållande omega 6/3: 1.32:1

Fall 3: 75g olivolja + 25g linfröolja - 14.5g omega-3, 9.5g omega-6, 61g omega-9, förhållande omega 6/3: 0.66:1

I just de här exemplen är alltså kombinationen av olivolja och linfröolja överlägset. Trots att raps innehåller mycket mer omega-3 så försämrar rapsoljan förhållandet omega-6/3 relativt olivolja på grund av dess betydligt högre halt omega-6. Förutsättningen är förstås att vi får i oss ganska rejält med omega-3 från linfrö. Ju mindre linfröolja vi äter desto bättre blir det att äta rapsolja istället, förstås.


Förhållandet i rapsoljan är vad man är ute efter så ska man basera hela sitt fettintag på en olja så blir det rapsolja. Det är ett annat sätt att se på det hela.
I din sista mening så har du även löst problemet, äter man raps istället för olivolja så behöver man mindre tillskott av linfröolja och/eller fet fisk.
Vilket var varför jag funderade på varför olivoljan är bättre.

pragmatist
2006-03-26, 16:43
Förhållandet i rapsoljan är vad man är ute efter så ska man basera hela sitt fettintag på en olja så blir det rapsolja. Det är ett annat sätt att se på det hela.
I din sista mening så har du även löst problemet, äter man raps istället för olivolja så behöver man mindre tillskott av linfröolja och/eller fet fisk.
Vilket var varför jag funderade på varför olivoljan är bättre.

Precis, och det är här som det övriga intaget av omega-6 kommer in i bilden. Eftersom nästan alla får i sig en massa omega-6 i kosten från andra källor (men ganska lite omega-3) så blir det väldigt svårt att få vettig balans bara genom att äta rapsolja eftersom rapsoljan själv innehåller så pass mycket omega-6. Man skulle behöva bälga i sig stora mängder rapsolja för att komma i närheten av vettig balans. Då menar jag att det är bättre att äta något som är utpräglat rikt på just omega-3 (fisk eller linfrö) och i övrigt minimera omega-6-intaget, t.ex. genom att välja olivolja.

Chandler
2006-03-26, 16:51
Aldrig att man blir klok på det här med kost. *rolleyes* Jag tycker att det från alla håll på senare tid propagerats för att r*psolja är mycket bättre än olivolja, men nu är det alltså tvärtom igen? :)

pragmatist
2006-03-26, 18:20
Om du bara ser till rapsolja och olivolja helt isolerat utan hänsyn till övrig kost så är det säkert helt rätt att rapsolja är bättre. I en väldigt omega-3-fattig kost är rapsolja också bättre. Men i en kost där det finns en hygglig balans mellan omega-3 och omega-6 redan, då gör man faktiskt ofta balansen sämre genom att välja rapsolja istället för olivolja.

Man får väl fundera lite från fall till fall vad som passar en bäst.

Sniggel
2006-03-26, 22:24
Äg-tråd *yourock*

Borde kanske göra en "Viktigt att veta om fetter" -tråd i best of.
Vågar man fråga om Sverker skulle vilja skriva en guide? :em:

Sverker
2006-03-27, 04:54
Gå in på www.fairing.se
Där finns en flik om Näringslära och mycket matnyttigt att läsa.

z_bumbi
2006-03-27, 06:56
Eftersom nästan alla får i sig en massa omega-6 i kosten från andra källor (men ganska lite omega-3) så blir det väldigt svårt att få vettig balans bara genom att äta rapsolja eftersom rapsoljan själv innehåller så pass mycket omega-6.

Folk äter för lite nötkött helt enkelt. :)

pragmatist
2006-03-27, 11:29
Folk äter för lite nötkött helt enkelt. :)

...och framför allt för lite nöt som är uppfött på naturligt bete. Konstfoder och spannmål tenderar markant försämra fettkvaliteten hos kossor, grisar, kycklingar o.s.v.

Viltkött och kött från djur som får beta gräs har å andra sidan en närmast optimal fettbalans av sig själv, sisådär 2:1 för renkött till exempel. :thumbup: