handdator

Visa fullständig version : Högrepsträning för styrkelyftare?


Pinglan
2006-03-25, 09:30
Kamrater!

Som några av er vet så har jag skadat min rygg relativt allvarligt. Iaf så pass allvarligt att jag måste köra lätt träning i knäböj och marklyft ganska lång tid framöver, i värsta fall kan det innebära upp till ett halvår med lätt träning *cry* i bästa fall räcker det med dryga 3 månader med lätt träning.

Min naprapat (som är tyngdlyftartränare och väldigt duktig vad gäller den här typen av skador) har satt upp riktlinjer för hur jag får träna, vilka vikter och när jag får öka osv.....repsantalet däremot hade han inte så mycket att säga om...han föreslog att jag tex kör 3x6 hela tiden. Jag däremot vill ju så evinnerligt gärna få känna mig lite trött av träningen iaf ibland så jag föreslog att jag skulle köra tex 3x15 istället och det tyckte han var helt okej att göra varannan vecka (under förutsättning att jag kan behålla en bra teknik såklart)

För att ta ett exempel så får jag de första 2 veckorna köra på 60kg i böjen och därefter på 80kg i obestämd framtid (och det är ju således en väldigt lätt vikt för min del som har kört 3x2 på 130kg, bara så ni vet vilken skillnad i vikter vi pratar om här) 3x6 på dessa vikter blir inte jobbiga för mig...däremot kan 3x15 bli det....skönt för psyket alltså att köra 15-reppare....men nu till problemet! Jag är ju styrkelyftare och målet är ju såklar att kunna behålla så mycket maxstyrka som möjligt. Sabbar jag det om jag kör högreppare? Jag tänker på fibersammansättning och sådant i musklerna....ändrar jag på det om jag kör 3x15...är det bättre att hålla sig till 3x6 även att det kommer att innebära att jag inte på långa väger blir uttröttad av det?

Tack på förhand :thumbup:

the_PL_man
2006-03-25, 09:56
Varför inte vända på det ?
Kör 15 set 3or med 30-45 sekunders vila mellan, på de vikter du angivit nedan.
Satsa på teknik & fart i kubik.

Vad tror du om det?

Mvh

the_PL_man

sunkan
2006-03-25, 10:13
Om du tränar med lättare vikter så är det ju bara att använda mer fart. Går ju att träna "tungt" på lätta vikter också. Jag körde bara lätta böj i några månader p.g.a. fel i ryggen och när jag kunde börja böja igen så var jag ju iaf starkare än innan. Är ju som sagt bara att köra explosivt som bara den om din rygg/läkare tillåter det.

Bucyrus
2006-03-25, 10:19
Tråkigt det där med ryggskadan. Låt det ta den tid som behövs nu. Vad säger din naprapat om att lägga in andra övningar så att du kan köra slut på musklerna men inte förvärra skadan? T.ex. benpress, hacksquat,extensions kanske även utfallsgång. Köra högreppare under en längre tid tror jag inte gör dig sämre. Du ska ju bli kvitt skadan elle hur? Någon slags periodisering mellan låg- och högreppare är väl på sin plats? Lycka till med rehabiliteringen :)

Diggler
2006-03-25, 10:27
Är ingen styrkelyftare, men har du en naprapat du litar på, tycker jag att du skall följa hans direktiv.

Högrepsträning är definitivt bättre än ingen träning för att behålla maxstyrka. Vill du inte köra många reps av någon anledning, får du nog höra med naprapaten om du kan lägga till andra övningar som är snällare mot korsryggen för att behålla maxstyrka. (tex benpress istället för knäböj)

Nitrometan
2006-03-25, 12:23
Du kommer att träna andra muskelfibrer. Men du kanske bygger lite volym på musklerna. Du kanske får balans i rygg och höfter.

Du ska ju ändå inte tävla på ett tag så det kanske inte är fel?

Sen får du ju se vad som händer och hur du ska förändra din träning.

stahlberg
2006-03-25, 19:04
Du har inte någon styrka av högrepsträning i styrkelyft. De finska SL-arna Reijo Kiviranta (sysslar numera med trav) och Hannu Saarelainen (ligger numera i en grav) - bägge världsmästare - förespråkade högrepsträning under "grundkonditionsperioden". Jag känner dock inte till någon som skulle tränat på det viset och fått ut något av det (tror inte RK och HS själva levde som de lärde).

Man tränar inte de styrkeegenskaper man behöver i SL med högreps-träning.

Pinglan
2006-03-26, 08:36
Tack för era åsikter och synpunkter! Hmmm, det kanske lutar åt att jag vänder på steken som Lars föreslog....att jag varannan vecka kör 15x3 superexplosivt istället för att seeega med 3x15.....eller så varierar jag lite...vi får se :thumbup:

Pinglan
2006-03-26, 08:58
Jag kanske ska klargöra att min naprapat inte hade några direkta åsikter i frågan vad gäller repsantal.....jag fick bestämma lite själv hur jag ville göra bara jag ser till att bibehålla bra teknik hela tiden.....hade han haft åsikter på hur jag skulle göra hade jag naturligtvis följt hans direktiv :thumbup: ;)

Nitrometan
2006-03-26, 09:23
hade han haft åsikter på hur jag skulle göra hade jag naturligtvis följt hans direktiv :thumbup: ;)
Ja, just det! :thumbup:

Annars kan du ju köra femmor tills du tröttnar. 5 x 5, 8 x 5 vet inte hur många du orkar...

Bara det inte blir tunga femmor. Mer lätt, explosivt och med bra teknik.

tano
2006-03-26, 11:33
att köra 15X3 kan vara riktigt givande har jag hört.

Vad jag lärt mig så ska man inte köra höga reps om tekniken är jätteviktig(som den måste vara i ditt fall) då det blir väldigt svårt hålla den korrekt.

Ulf A Big
2006-03-26, 12:21
Tack för era åsikter och synpunkter! Hmmm, det kanske lutar åt att jag vänder på steken som Lars föreslog....att jag varannan vecka kör 15x3 superexplosivt istället för att seeega med 3x15.....eller så varierar jag lite...vi får se :thumbup:

Pinglan om du nu har en skada så att du behöver vila/läka och vill försöka dig på rehabträning tycker jag att du struntar i vad som heter explosivitet i övningen om du vill bli hel igen. Ta det istället mycket försiktigt under läkningstiden för att inte förvärra läget. Rehabträning tycker jag att man ska ligga runt 20-30 reps i finlirs tempo så att genomblödningen blir bra i skadan.