handdator

Visa fullständig version : Felaktigt utförande i magmaskin


Cykelmannen
2006-03-25, 02:11
Det gäller den här övningen: http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/LVSeatedLegRaiseCrunch.html

Jag satt vid ett bord på gymmet och gjorde en egen liten undersökning idag. Jag spanade på alla som körde i en sån maskin i 60 minuter. 13 pers körde i den under den timmen, INGEN utförde övningen, enligt mig, korrekt. Med korrekt menar jag att man går bak så långt att vikterna går < 3 cm ända ner i botten. Alla gjorde bara "halva rörelser". Jaja, hoppas någon förstår vad jag menar.


Min frågar är i alla fall. Hur mycket sämre effekt får man av att bara göra "halva rörelsen"? Alla lägger på så himla mycket vikt så de tror att de är starka men de utför inte övningen korrekt. Kommer deras magmuskler bli större?



Ännu ett tröttsamt inlägg från.. cyklist javisst.

MasterChief
2006-03-25, 09:32
Om det är en Nautilusmaskin av exakt den modellen så finns det orsaker varför vissa inte vill gå hela vägen ner. Jag själv har kört mycket i den maskinen och bäst tryck får jag när jag inte går riktigt ner (dock inte bara halva), håller ihop armbågarna och kör långsamt så att jag kan kontrollera att det är magen som lyfter vikten och inte armarna. Vissa får ont i svanken när de går hela vägen ner samt drar igång rörelsen med armarna/latsen vilket minskar ansträngningen av magen. Dock är ju allt detta individuellt.

För övrigt gillar jag fulla rörelser men vissa maskiner (och även fria vikter) funkar bättre med lite kortare rörelser, IMHO.

Baan
2006-03-25, 10:53
jag förespråkar själv full ROM, så tycker även man ska ha det i den övningen. viktigaste i magövningar tycker jag ändå är att man faktiskt gör en dynamisk rörelse, inget man egentligen kan göra fel i övningen som du länkat till, men annars ett större problem än om någon har lite kotare rörelse.

Cykelmannen
2006-03-25, 12:45
Jag är nästan säker på att maskinen på mitt gym är av märket "Gymleco". Jag får sjukt bra kontakt om jag går ända ner men även bra kontakt (men inte lika bra) om jag bara går halva. Men de flesta av de jag såg körde på så hög vikt att de inte skulle klara att gå ända ner :S Får väl hoppas det beror på svankproblem m.m.

Dock har även jag problem att utföra övningen perfekt. Jag verkar ta i för mycket med benen ibland men den här magövningen är den bästa jag vet alla kategorier. Jag inleder varje magpass med 8 hårda set i den :-0

Yes
2006-03-25, 13:03
Om det är en Nautilusmaskin av exakt den modellen så finns det orsaker varför vissa inte vill gå hela vägen ner. Jag själv har kört mycket i den maskinen och bäst tryck får jag när jag inte går riktigt ner (dock inte bara halva), håller ihop armbågarna och kör långsamt så att jag kan kontrollera att det är magen som lyfter vikten och inte armarna. Vissa får ont i svanken när de går hela vägen ner samt drar igång rörelsen med armarna/latsen vilket minskar ansträngningen av magen. Dock är ju allt detta individuellt.

För övrigt gillar jag fulla rörelser men vissa maskiner (och även fria vikter) funkar bättre med lite kortare rörelser, IMHO.
Jag brukar köra i en snarlik maskin och håller helt med dig. Jag brukar vända rörelsen precis innan botten. På det viset har jag hela tiden kontakt med magmusklerna, eftersom det inte blir någon vila i bottenläget, så dom får helt enkelt ett hårdare jobb. Sedan slipper jag få ont också. Bottenläget är också det svåraste så går man ända ned är det lätt att fastna - då måste man starta rörelsen med ett ryck.

Åse Columbus
2006-03-25, 16:29
Bättre finns inte.....

Ulf A Big
2006-03-25, 16:33
Bättre finns inte.....
Du menar säkert han på bollen eller har jag förstått dig fel??? *flex*

Åse Columbus
2006-03-25, 16:36
Du menar säkert han på bollen eller har jag förstått dig fel??? *flex*

hehe!!!!!

Ja menar faktiskt bollen....den ger fina magmuskler..o e tuffare än man tror

Cykelmannen
2006-03-25, 16:48
Jag brukar köra i en snarlik maskin och håller helt med dig. Jag brukar vända rörelsen precis innan botten. På det viset har jag hela tiden kontakt med magmusklerna, eftersom det inte blir någon vila i bottenläget, så dom får helt enkelt ett hårdare jobb. Sedan slipper jag få ont också. Bottenläget är också det svåraste så går man ända ned är det lätt att fastna - då måste man starta rörelsen med ett ryck.


Ja det är så jag menar, det är det korrekta utförandet enligt mig. Men de flesta vänder långt långt innan de når botten..

Fatalist
2006-03-25, 17:59
Inte så konstigt då alla maskiner jag provat känns som om de ska knäcka ryggen på en om man går hela vägen tillbaka.