handdator

Visa fullständig version : Salta jordnötter dåligt?


vassle
2006-03-25, 01:15
Sitter här och äter Saltade jordnötter från estrella och så ser jag

Fett 52 G
Mättat fett 9,4 G
Omättat fett 26 G
Fleromättat fett 15,5 G

:S Ska man undvika dom ??

sunkan
2006-03-25, 01:18
Sitter här och äter Saltade jordnötter från estrella och så ser jag

Fett 52 G
Mättat fett 9,4 G
Omättat fett 26 G
Fleromättat fett 15,5 G

:S Ska man undvika dom ??
Är du rädd för att få i dig mycket energi så.

vassle
2006-03-25, 01:18
Är du rädd för att få i dig mycket energi så.

nä men ja tänkte mest på med omättat fett, högre än mättat fett

martynj
2006-03-25, 01:26
Omättat fett är ju det bra fettet.

vassle
2006-03-25, 01:38
Omättat fett är ju det bra fettet.

ja juste fan trodde de va tvärtom

pragmatist
2006-03-25, 01:39
Orosmomenten med salta jordnötter är tre, som jag ser det.

1) saltet
2) de innehåller ett kraftigt överskott av omega-6-fettsyror, vilket kan skada balansen av omega-3 och omega-6 i kroppen om man inte samtidigt får i sig ordentligt med omega-3 från andra källor
3) jordnötter kan innehålla aflatoxiner som resultat av svampinfektioner (läs om aflatoxiner här: http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=9515)

vassle
2006-03-25, 02:32
Orosmomenten med salta jordnötter är tre, som jag ser det.

1) saltet
2) de innehåller ett kraftigt överskott av omega-6-fettsyror, vilket kan skada balansen av omega-3 och omega-6 i kroppen om man inte samtidigt får i sig ordentligt med omega-3 från andra källor
3) jordnötter kan innehålla aflatoxiner som resultat av svampinfektioner (läs om aflatoxiner här: http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=9515)

Så nu ere farligt med nötter också eller?
vad mer ska dom komma med? allt man äter eller *grr27*

pocoloco
2006-03-25, 03:52
Ingen som är farligt, det handlar mer om att en del byggare/SLare brukar gå efter ett visst matschema där dem äter en del livsmedel varje dag, och vi människor är inte skapta för att klara av att äta vissa livsmedel varje dag under en längre period nu pratar vi om måndaer, år ev. halva decennier.

Natti!

Sverker
2006-03-25, 06:55
Orosmomenten med salta jordnötter är tre, som jag ser det.
jordnötter kan innehålla aflatoxiner som resultat av svampinfektioner (läs om aflatoxiner här: http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=9515)


Vilket är en utmärkt anledning att köpa kvalitetsnötter med bra smak från kända tillverkare :thumbup:



Mögelsvamparna växer till och bildar aflatoxin i råa eller felaktigt lagrade nötter. Ligger nötterna för fuktigt får mögelsvamparna möjlighet att växa till i antal. Vid rostning dödas svamparna och hålls därefter vattenhalten nere i nötterna kan de inte heller blir fler.

Det finns en stark koppling mellan bra lagrade nötter och smak. Ligger nötterna för fuktigt härsknar de lättare och får besk/bitter smak.

Chandler
2006-03-25, 10:29
Vilket är en utmärkt anledning att köpa kvalitetsnötter med bra smak från kända tillverkare :thumbup:


Euroshopper... :em:

pragmatist
2006-03-25, 10:46
Så nu ere farligt med nötter också eller?
vad mer ska dom komma med? allt man äter eller *grr27*

Nötter är ett utmärkt livsmedel, själv äter jag nötter som en ekorre (inklusive jordnötter). Salt bör man ju dock ta det lite lugnt med, och omega-3 är det en bra idé att äta extra av som kompensation.

Just jordnötter är den nöt som är mest utsatt för aflatoxiner, de kan också finnas i majs och fikon till exempel.

RajtanTajtan
2006-03-25, 11:16
Nötter är ett utmärkt livsmedel, själv äter jag nötter som en ekorre (inklusive jordnötter). Salt bör man ju dock ta det lite lugnt med, och omega-3 är det en bra idé att äta extra av som kompensation.

Just jordnötter är den nöt som är mest utsatt för aflatoxiner, de kan också finnas i majs och fikon till exempel.

Jordnöten är en baljväxt :)

vassle
2006-03-25, 13:46
okej så vilken märke av jordnötter ska man käka då?

Krille 87
2006-03-25, 14:20
okej så vilken märke av jordnötter ska man käka då?


Estrella känns alltid gediget.. :thumbup: