handdator

Visa fullständig version : att köra hyperextension istället för marklyft?


apa_ola
2006-03-25, 00:04
finns det några nackdelar gentemot marklyft med hyperextesions med avseende på erector spinae? Självklart missar man alla stabiliseringsmuskler.

Är det farligt att köra denna övning tungt (max 8 reps)? Man ser det ju sällan....

mangs
2006-03-25, 00:07
Lättare att köra högre belastning med marklyft. Ett alternativ skulle ju vara att köra Good Mornings.

Heretic_nO556
2006-03-25, 01:05
finns det några nackdelar gentemot marklyft med hyperextesions med avseende på erector spinae? Självklart missar man alla stabiliseringsmuskler.

Är det farligt att köra denna övning tungt (max 8 reps)? Man ser det ju sällan....

Knäna blir jävligt utsatta om man lastar på med mycket vikt i hyperextensions... men det kan ju oxå bero på att mina är ganska känsliga... menmen

Big_Vik
2006-03-25, 01:49
Ja, Det blir dötråkigt, och träning ska vara kul, tycker jag.

Cykelmannen
2006-03-25, 12:55
Om man ska köra det tungt får man nästan låta baksida lår ingå i träningspasset för hyperextenssions med mycket vikt verkar ta nästan lika mycket på dem som på ryggen. Just hyperextenssions är blott en av tre ryggövningar jag kör, det fungerar utmärkt. Skaderisken kan ju knappast vara högre än marklyft i alla fall..

z_bumbi
2006-03-25, 12:59
Om man ska köra det tungt får man nästan låta baksida lår ingå i träningspasset för hyperextenssions med mycket vikt verkar ta nästan lika mycket på dem som på ryggen. Just hyperextenssions är blott en av tre ryggövningar jag kör, det fungerar utmärkt. Skaderisken kan ju knappast vara högre än marklyft i alla fall..

Baksida lår går att koppla in olika mycket i ryggresningar men kör man rullande med bäckenet fixerat så blir det bara en statisk belastning.

Skaderisken beror på utförandet och hur mycket vikt man lastar på samt självklart om man går till failure eller inte.

bubbe
2006-03-25, 13:05
Hos brukar vi ibland träna hyperextension med skivstång på ryggen som goodmorning, då går det att lassa på så mycket vikt man pallar med.

edit:fast då tränar vi inte specifikt erektor spinae heller.