handdator

Visa fullständig version : Hur många av er får bättre resultat m ätardag?


Jacky
2006-03-24, 18:58
Som rubriken lyder...ökar ni förbränningen?
Bortse från psykiska fördelar..

HenrY
2006-03-24, 19:04
Hur ska man veta det? :MrT:

Bortsett från psykiska delar så handlar det ju om att "ladda om" kroppen. Så man orkar med att träna på topp veckan igenom.

muffe85
2006-03-24, 19:21
Det viktiga är väl att fylla på med rätt mat.
optimalt är väl att stoppa sig proppmätt med pasta o så. men det slinker alltid ned pizza, godis o öl ändå :P
För mig går det bättre psykiskt.

HenrY
2006-03-24, 19:25
Mmm samma här, ser till att äta mycket kolisar. Samt äta det jag känner för, som Hägendas glass som jag älskar!:D

muffe85
2006-03-24, 19:29
jag brukar äta Lättglass även under deffen. 144Kcal för en halv halvliters :P lättar upp stämningen! :P
en annan som äter 3200Kcal under deffen har plats :P
Min teori : sålänge man håller sig inom Kcal-ramen och får i sig nog protein så får man äta onyttigt :P även om det inte är det optimalaste.

RajtanTajtan
2006-03-24, 19:53
Som rubriken lyder...ökar ni förbränningen?
Bortse från psykiska fördelar..

Det verkar inte som du har fattat att det är psyket som sätts på prov under en diet. Att orka ligga på ett underskott och samtidigt sköta sin träning och annat. Det är inte fysiskt jobbigt att stå emot frestelser och gå på diet.

RajtanTajtan
2006-03-24, 19:54
Det viktiga är väl att fylla på med rätt mat.
optimalt är väl att stoppa sig proppmätt med pasta o så. men det slinker alltid ned pizza, godis o öl ändå :P
För mig går det bättre psykiskt.


Optimalt för vad?

RajtanTajtan
2006-03-24, 19:57
jag brukar äta Lättglass även under deffen. 144Kcal för en halv halvliters :P lättar upp stämningen! :P
en annan som äter 3200Kcal under deffen har plats :P
Min teori : sålänge man håller sig inom Kcal-ramen och får i sig nog protein så får man äta onyttigt :P även om det inte är det optimalaste.


Äter du 3200 kcal och ändå ligger på underskott?

Jacky
2006-03-24, 20:19
Håller ej med. Lätt psykiskt att motstå något som ej är bra för det mål du eftersträvar. Däremot är jag angelägen om att veta om ätardagar kan gynna min förbränning, dvs. den fysiska biten.

RajtanTajtan
2006-03-24, 20:25
Håller ej med. Lätt psykiskt att motstå något som ej är bra för det mål du eftersträvar. Däremot är jag angelägen om att veta om ätardagar kan gynna min förbränning, dvs. den fysiska biten.

Har jag fel när jag säger att du aldrig dietat under en längre tid?

Gimp
2006-03-24, 20:30
Som rubriken lyder...ökar ni förbränningen?
Bortse från psykiska fördelar..

Jag känner att det tar emot när jag skriver det här redan nu men jag fortsätter ändå. :D

På aftonbladet (där kom den) stod det en artikel om just ätardagar under en diet och där stod det att det INTE hjälpte till med att styra upp förbränningen. Det blev istället enbart en dag där då du inte följde ditt kostschema och inte gjorde av med de kcal du skulle ha gjort av med.

Tolka det hur du vill med tanke på källan. *rolleyes*

Jacky
2006-03-24, 20:31
Innan jag gick upp rejält i vikt låg jag på kcal-minus i 2 år. Med andra ord har jag inget behov av sötsaker, chips och dylikt. Dieta eller svälta sig själv. Kalla det vad du vill, men att ligga på kcal-minus är något jag är expert på. Nu vill jag gärna behålla de muskler jag har, men minska i fett...därför undrar jag om min förbränning kan gynnas av ätardagar..

userfriendly
2006-03-24, 20:38
hade aldrig orkat deffa längre än 1-3 månader annars både kroppsligt och pyskiskt

Kimball
2006-03-24, 20:39
Tror inte förbränningen i sig hinner "förbättras/ökas" pga endast en ätardag, det är väl som sagt mer en (välbehövlig för många) psykisk boost att få svulsta :hbang:

Cerberus
2006-03-24, 22:23
japp ätardagar är mest för psyket, så att man får ork och motivation att kämpa ett tag till :)

tror helt ärligt att jag hade varit mycket hårdare nu om jag kört utan en enda ätardag i dieten men jag hade nog inte orkat så länge :P

muffe85
2006-03-25, 11:23
Optimalt för vad?
Optimalt för att inte förstöra deffen med 5 pizzor i 20 kannor öl

muffe85
2006-03-25, 11:25
Äter du 3200 kcal och ändå ligger på underskott?

Ja. vissa dagar upp till 3600 när jag "råkat" träna 4-5 timmar :P
mitt dagliga behov ligger på över 4000 i snitt.
Notera då att jag styrketränar 6-8 timmar i veckan, tränar badminton totalt 4-5 timmar och spelar fotboll 2-4 timmar i veckan.

muffe85
2006-03-25, 11:29
Innan jag gick upp rejält i vikt låg jag på kcal-minus i 2 år. Med andra ord har jag inget behov av sötsaker, chips och dylikt. Dieta eller svälta sig själv. Kalla det vad du vill, men att ligga på kcal-minus är något jag är expert på. Nu vill jag gärna behålla de muskler jag har, men minska i fett...därför undrar jag om min förbränning kan gynnas av ätardagar..

Jag har hört av en dietist att ett större intag av energi en dag då och då(1 dag per 7-14 dagar) höjer förbränningen de kommande dagarna. och den extra energin ska helst komma från Kolhydrater.

men att för den delen trycka i sig 2000Kcal mer tror jag bara är överdrivet. jag tror på 500-1000, även om det lätt blir mer.

Jay-Z
2006-03-25, 13:51
Jag har hört av en dietist att ett större intag av energi en dag då och då(1 dag per 7-14 dagar) höjer förbränningen de kommande dagarna. och den extra energin ska helst komma från Kolhydrater.


Leptin.

http://www.halso.info/75.html

RajtanTajtan
2006-03-25, 14:10
Leptin.

http://www.halso.info/75.html

Tack för en intressant länk.

Don_Kocke
2006-03-26, 18:54
jag brukar äta Lättglass även under deffen. 144Kcal för en halv halvliters :P lättar upp stämningen! :P
en annan som äter 3200Kcal under deffen har plats :P
Min teori : sålänge man håller sig inom Kcal-ramen och får i sig nog protein så får man äta onyttigt :P även om det inte är det optimalaste.


var finns sån och till vilket pris

Fredrik_S
2006-03-27, 00:11
var finns sån och till vilket pris

Om du inte hittar kan du göra en egen "glass" ta ett halvt kilo bär(jordgubbar halloh och blåbär) tina dom i mikron en kort stund så stenhårdheten förvinner.. dom ska fortfarande vara iskalla.. blanda kvarg(kesella) med lite vatten eller minimjölk för att få lagom konsistens och blanda sedan alltihopa, söta med socker eller sötningsmedel.