handdator

Visa fullständig version : Kalcium utan mjölk


Hades
2006-03-24, 16:33
Jag tänker under en period utesluta mjölkprodukter (och vissa andra livsmedel) ur min kost för att se om det gör någon skillnad på min acne. Men jag kom att tänka på att jag förlorar den största delen av mitt kalciumintag genom att utesluta mjölk.

Så, Kolozzeumbullen: Vad ska jag äta istället, för att få i mig tillräckligt med kalcium?

Isdrake
2006-03-24, 16:35
Det enklaste tipset är nog en så kallad sesamfrukost. Mixa oskalat sesamfrö med frukt till en gröt. Ät detta med t ex müsli. Ger mer än dagsbehovet.

Annars finns det kalcium i t ex gröda bladgrönsaker och mandlar. En annan idé skulle ju vara att under denna perioden byta ut mjölken mot berikad växtmjölk. Eller så är du lat och köper kalciumtabletter.

Hades
2006-03-24, 16:58
Tack för svaret! Får se hur jag gör. Ska snoka i om jag kan få tag i sesamfrö i vettiga mängder. Det irländska utbudet är lite begränsat.

Bite
2006-03-24, 17:10
Jag snodde detta helt skamlöst från en websida.

KALCIUMRIKA LIVSMEDEL

Grönkål och övriga gröna grönsaker, citrusfrukter, mjölkprodukter, sojaprodukter, nötter och frön, fullkornsmjöl, müsli, fisk (sardiner, lax).

Aelrik
2006-03-25, 09:00
Jag snodde detta helt skamlöst från en websida.

KALCIUMRIKA LIVSMEDEL

Grönkål och övriga gröna grönsaker, citrusfrukter, mjölkprodukter, sojaprodukter, nötter och frön, fullkornsmjöl, müsli, fisk (sardiner, lax).

Man måste dock käka drygt 500-600 gram grönkål om man vill få i sig RDI av kalcium. Jämför detta med 700 gram mjölk. (Vilket är sjukt mycket lättare att äta varje dag).

Min slutsats är alltså att det är ganska svårt att tillgodose sitt kalciumbehov utan mejeriprodukter. Skaffa därför kalktabletter på apoteket.

Absinteh
2006-03-25, 09:03
Så sesamfrön innehåller kalcium? men även bra omättade fetter?
Vi pratar krossade eller? iom att hela bara kommer ut därbak eller *rolleyes* ?

userfriendly
2006-03-25, 09:06
Så sesamfrön innehåller kalcium? men även bra omättade fetter?
Vi pratar krossade eller? iom att hela bara kommer ut därbak eller *rolleyes* ?

näe sesamfrö kan du strö på wok osv.. ha det i gröten oxå.... funkar bra...
du kan panera med sesamfrö

jag tror inte du skiter ut dem hela kroppen hinner ta åt sig närningen

Absinteh
2006-03-25, 09:13
Du, jag kan garantera att jag har ploppat ut fågelmat

Isdrake
2006-03-25, 11:40
Så sesamfrön innehåller kalcium? men även bra omättade fetter?
Vi pratar krossade eller? iom att hela bara kommer ut därbak eller *rolleyes* ?


Oskalat sesamfrö innehåller 980mg kalcium /100g.
Krossade är ju egentligen bäst, annars får man se till att tugga dem ordentligt eftersom dom bara passerar annars. ;P Man kan ha i sesamfrö när man ska mixa annat, t ex i någon proteindrink eller smoothie.

Olof
2006-03-25, 12:02
Har för mig att broccoli och spenat är rika på kalcium. Ett kalorisnålt alternativ till nötter och frön.

Lax och sardiner i tomatsås (benen) är också bra källor har jag för mig.

Tolkia
2006-03-25, 12:16
Vi pratar krossade eller? iom att hela bara kommer ut därbak eller *rolleyes* ?
Om man tuggar maten och inte bara biter av den i bitar som är lagom stora att svälja hela är det betydlige mindre som "bara kommer ut därbak" - av all sorts föda.