handdator

Visa fullständig version : Hjälp med program!!!


Athletic
2002-10-27, 20:38
Hejsan allihopa!

Jag heter Andreas och har tränat från och till i några år. På senare tid har jag bestämt mig för att satsa seriöst och behöver hjälp med ett program till min tunga period för massa och styrka.

I regel så har jag alltid ansett att mina muskler inte behöver mer vila än 4 dagar innan de blir attackerade igen, men det är svårt för mig att få ihop då jag bara kan träna vardagar.

Nu tänkte jag prova enligt följande upplägg och skulle gärna vilja ha lite råd och tips angående detta...

Må: Rygg, Baksida axlar, Biceps
Ti: Bröst, Framsida/mitten axlar, Triceps
On: VILA
To: Lår, Vader
Fr: Som måndag
Lö: VILA
Sö: VILA

...och så fortsätter programmet rulla på de fasta träningsdagarna Må, Ti, To och Fr.

Jag försöker att inta ca 2 -3 proteindrinkar per dag och på träningsdagar en med ca 40 - 50 kolhydrater efter min träning. Kör på 5 kretin träningsfria dagar och 5 gr kreatin före och 5 gr kreatin efter träning på träningsdagar + 5 gr L-Glutamin.

Det blir ca 9 - 12 set per muskelgrupp och minst 4 reps och max 6 reps per set. Vilan ligger mellan 1½ - 3 minuter mellan varje set.

Vad tror Ni om detta och hur länge anser Ni att man ska vila varje muskelgrupp innan man tränar dem igen?

Tacksam för svar!

Mvh, Andreas

Athletic
2002-10-27, 20:40
Jag igen....

Såg att en del av er brukar att posta kroppsdata... här är mina:

Längd: 175 cm
Vikt: 85 kg

Armar: 42 cm (anspänd)
Byst: 107 cm (avslappnad)
Midja: 91 cm (avslappnad) ...lite småfet ;-)
Lår: 61 cm (anspänd)
Vader: 40 cm (anspänd)

Tack och hej!

Mvh, Andreas

Khadon
2002-10-27, 20:54
Varför delar du upp axlarna på olika dagar?

Athletic
2002-10-27, 20:56
För att de ändå aktiveras tillsammans med bröst respektive rygg och kan därmed köras tillsammans med dessa muskelgrupper för att undvika överträning.

/Andreas

palme
2002-10-27, 21:00
Kör axlar enbart på Fredagar eller så kör du biceps/triceps då.

Athletic
2002-10-27, 21:05
Det resulterar att jag tränar endast 1 muskelgrupp per vecka (?), räcker verkligen det.... blir det inte för lång vila med 6 dagar innan muskeln blir tränad igen?

/Andreas

Frazze
2002-10-28, 18:49
nej, det låter ganska vettigt med sex dagars vila

Athletic
2002-10-28, 22:27
Har alltid kännts som om kroppen skriker efter att få träna muskeln igen efter ca 4-5 dagar.

Har fått hyffsat med ökningar enligt detta träningssätt, men jag kanske får bättre med mer vila?

Kan någon övertyga mig om varför jag behöver 6 dagars vila innan jag tränar samma muskel igen?

Mvh,
Andreas

Niclaaas
2002-10-28, 22:39
varför inte bara prova ett tag och se om det går bättre eller sämre?

Athletic
2002-10-28, 23:30
Sant!

Jag är bara feg och vill inte spendera massa tid och pengar på kosttillskott på något som kanske inte fungerar....

Saknar fortfarande en motivering till varför muskeln behöver vila mer än 4-5 dagar innan den blir tränad igen....

Kom gärna med egna erfarenheter....

Tack!

Mvh,
Andreas

palme
2002-10-29, 01:57
Motivering till varför man ska vila?

Finns det nån bättre än att man växer när man vilar?

Athletic
2002-10-29, 08:12
Angående kvantiteten (6 dagar) med vila och inte den generella innebörden av vila....

Med ovanstående inlägg så borde det ju vara bättre med 7 dagars vila än bara 6.... och bättre med 8 dagars vila än 7... o.s.v....
Jag söker inte sådana kommentarer utan kommentarer från någon som vet när en muskel och det centrala nervsystemet är så pass uppvilat att det kan belastas igen. Till den förklaringen vill jag gärna ha en motivering, men det kanske inte finns några i detta forum med denna kunskap?

Kan någon ta och vara lite mer seriös än ironisk???

Tack!

Mvh,
Andreas

Grahn
2002-10-29, 08:20
Hur snabbt du återhämtar dig beror på så många faktorer och är så pass individuellt att ingen kan besvara den fråga vidare exakt skulle jag tro.

Athletic
2002-10-29, 08:55
Tack för det!

Ett mycket bra svar!

Jag vet att detta är väldigt inviduellt. Då kanske det verkar vara dumt att ställa frågan, men jag är ute efter personliga erfarenheter på muskulär återhämtning bland användarna här inne.

Så, åter igen... egna erfarenhetr om det går?

Tack!

Mvh,
Andreas

Peter
2002-10-29, 09:31
Personlig erfarenhet: 5 dagar
Vetenskaplig erfarenhet: 24 timmar - 21 dagar.

Grahn
2002-10-29, 09:43
Tycker det varierar väldigt mycket från muskelgrupp till muskelgrupp. Mina ben tar definitivt en vecka att återhämta sig medans biceps är back in action dan efter.

z_bumbi
2002-10-29, 09:44
Min egen erfarenhet mellan 5-10 dar. Bäst runt 7-8 dar, hittills i alla fall.

Apan Koko
2002-10-29, 09:45
Jag körde precis som du tidigare men jag körde måndag onsdag fredag och sen vilade över helgen. Uppdelningen av muskelgrupperna är som gjord för basövningar och fungerade bra för mig och min kompis iallafall.

Känner du att du är utvilad när du ska träna samt att du märker att träningen går framåt tycker jag att du ska köra ditt schema.

Athletic
2002-10-29, 10:06
Tackar för alla de bra svaren!

Nu har jag erhållt det som var meingen från början, återigen tack!

Mvh,
Andreas