handdator

Visa fullständig version : Mycket märklig stortå


jim
2006-03-24, 15:55
För snart 6 veckor sen skadade jag min högra stortå under thaiboxningsträningen, jag vet inte specifikt vad som hände (inte så att jag träffade en vägg eller vred foten helt fel) utan plötsligt var jag konstigt stel i tån. På kvällen började det göra rejält ont och de kommande 3 dagarna kunde jag inte stödja på tån. Jag vilade från all träning och masserade försiktigt kring tån för att främja blodtillförsel och sådär..

Väntade några veckor och tån blev bra men inte återställd, den kändes lite obalanserad och på något sätt svag, fortfarande uppehåll från all tåbelastande träning och gick till sjukgymnast. Denna påstod att jag var överstark i min omkringliggande muskulatur (vader, fotryggen osv) och att jag behövde träna upp den svaga finmotoriska balansmuskulaturen i just stortån, så jag fick lite övningar baserade på lätt tryck från olika håll på stortån för att försiktigt träna upp muskulaturen.

Har hållt på med dessa i snart 2 veckor, har inte märkt någon förbättring alls och har ingen aning om vad som är fel / vad jag ska göra. :( Har inte direkt ont i tån men skulle aldrig kunna göra de tåresningar som är grunden för knän/sparkar i thaiboxningen..

Någon som har någon idé / erfarenhet? Jag är helt clueless... :confused: