handdator

Visa fullständig version : Effekter från koffein


Fredrik_S
2006-03-23, 23:11
Hur är det egentligen med effekter av koffeintabletter?

1 Är det beroendeframkallande vid nån viss mängd?
2 Avtar effekten vi långvarigt bruk?
3 Krävs högre och högre dos för att få ut önskad effekt?
4 Blir det omvänd effekt om man slutar ta koffeintabletter, att man blir extra trött istället, i så fall är det övergående inom en viss tid?
5.Påverkas kroppen olika för koffein från kaffe eller i pillerform?
6.Vad för effekt har koffein i detalj förutom att man blir pigg och aningens högre förbränning i kroppen.

Nitrometan
2006-03-24, 08:37
1 Är det beroendeframkallande vid nån viss mängd?
Ja, det är beroendeframkallande. Oavsett mängd. Men du blir snabbare tillvand med en högre dos.

2 Avtar effekten vi långvarigt bruk?
Den upplevda piggheten avtar. Förbränningsökningen, det höjda blodtrycket och den ökade pulsen avtar inte.

3 Krävs högre och högre dos för att få ut önskad effekt?
Det beror på vilken effekt du önskar. Vill du känna den där "kicken" som man kan känna ibland. Då kan det krävas en ökande dos. Men det är dumt. Eftersom koffeinet belastar kroppen (högre blodtryck, högre puls). Vill du ha den förbränningsökande effekten så krävs ingen ökande dos. Vill du öka synapsaktiviteten i hjärnan så krävs inte heller nån ökande dos.

4 Blir det omvänd effekt om man slutar ta koffeintabletter, att man blir extra trött istället, i så fall är det övergående inom en viss tid?
Nej. Det blir vissa abstinensbesvär om du tvärt slutar och har vant kroppen vid koffein. Huvudvärk bl.a. Men det går över. Sover du ordentligt ska det inte bli nån ökad trötthet.

5.Påverkas kroppen olika för koffein från kaffe eller i pillerform?
Nej.

6.Vad för effekt har koffein i detalj förutom att man blir pigg och aningens högre förbränning i kroppen.
I detalj? Det vet jag inte om jag kan. Hjärtat slår fortare. Blodtrycket höjs. Synapsaktiviteten i hjärnan höjs (påverkan på tankeverksamheten alltså).
Sen kan King Grub mer om hur det påverkar insulinsvaret på mat m.m.

Både bra och dåliga effekter alltså.

The Draf
2006-03-24, 12:40
5.Påverkas kroppen olika för koffein från kaffe eller i pillerform?
Nej.

Kan väl diskuteras. Kaffe innehåller syror som belastar magen i viss mån.

Nitrometan
2006-03-24, 12:48
Kan väl diskuteras. Kaffe innehåller syror som belastar magen i viss mån.
Jo. Det gör det. Men frågan gällde koffeinet. Och det är samma ämne i båda fallen.

Tar kanske ett par minuter längre tid att få i sig 100 mg från kaffe än från ett piller bara.

King Grub
2006-03-24, 13:56
5. Koffein i ren form, tillskott, har mycket större ergogen effekt än motsvarande dos från kaffe.

"Caffeine tablets proved to be far more ergogenic than regular coffee or decaffeinated coffee plus caffeine... even though the actual dosage of caffeine (4.5 mg per kg of body weight) was the same in all three cases."

Comparison of Coffee and Caffeine as an Ergogenic Aid, Canadian Journal of Applied Physiology, vol. 19, Supplement, p. 19P, 1994.

"In summary, we investigated the effects of caffeine
ingestion in association with coffee on endurance and
metabolism during exercise. The results clearly demonstrated
that caffeine ingested in this form does not alter
the bioavailability of caffeine but fails to enhance
endurance."

J Appl Physiol 85: 883-889, 1998; Metabolic and exercise endurance effects of coffee and caffeine ingestion

King Grub
2006-03-24, 14:07
Sen kan King Grub mer om hur det påverkar insulinsvaret på mat m.m.

Sänker akut glukostoleransen och insulinkänsligheten, men skyddar mot insulinresistens på sikt. Kaffe minskar risken för diabetes typ-II, men antagligen genom påverkan av annat än koffeinet.

Koffein undertrycker lymfocytfunktion genom reducerad T-cellsförökning och produktion av Th(1) (interleukin [IL]-2 och interferon [IFN]-gamma), Th(2) (IL-4, IL-5) och Th(3) (IL-10)-cytokiner. Koffein har immunomodulerande egenskaper som medieras via inhibering av cykliskt adenosinmonofosfat (cAMP)-fosfodiesteras (PDE) med påföljande ökningar av intracellulär cAMP-koncentration.

Kontenta: antiinflammatoriska egenskaper.

Nitrometan
2006-03-24, 16:20
5. Koffein i ren form, tillskott, har mycket större ergogen effekt än motsvarande dos från kaffe.
Koolt. Det visste jag inte. :thumbup:

Då har man en anledning att käka koffeinpiller om man skulle vara lagd åt det hållet.

Alltid lär man sig nåt. :thumbup:

Cerberus
2006-03-24, 16:28
Sänker akut glukostoleransen och insulinkänsligheten, men skyddar mot insulinresistens på sikt. Kaffe minskar risken för diabetes typ-II, men antagligen genom påverkan av annat än koffeinet.

Koffein undertrycker lymfocytfunktion genom reducerad T-cellsförökning och produktion av Th(1) (interleukin [IL]-2 och interferon [IFN]-gamma), Th(2) (IL-4, IL-5) och Th(3) (IL-10)-cytokiner. Koffein har immunomodulerande egenskaper som medieras via inhibering av cykliskt adenosinmonofosfat (cAMP)-fosfodiesteras (PDE) med påföljande ökningar av intracellulär cAMP-koncentration.

Kontenta: antiinflammatoriska egenskaper.

coolt! Visste inte att koffein var anti-inflammatoriskt!

Hade tänkt att ta en paus ett par veckor med koffein-konsumtionen för att mina receptorer ska svara bättre igen men det kanske är onödigt??

Yankeee
2006-03-24, 16:52
Finns det några riktlinjer på hur länge man måste hålla uppe med koffein för att få "kicken" igen?

Ninjasmurf
2006-03-24, 17:04
Finns det några riktlinjer på hur länge man måste hålla uppe med koffein för att få "kicken" igen?
gissar på att det tar ett par tre dagar för att få ut allt koffein ur systemet...

occt
2006-03-27, 21:34
Lånar lite: Var kan man köpa koffein tabbletter ?

Fatalist
2006-03-27, 21:47
Lånar lite: Var kan man köpa koffein tabbletter ?

Apoteket säljer, dock är det ganska dyrt då de slutat sälja 100-pack p g a nån ny bestämmelse som säger att man inte ska kunna ta letal OD på ett paket receptfritt.

MrBulk
2006-03-29, 19:10
Jag tar två tabletter koffein varje morgon förutom på helgerna, känner mig betydligt piggare, småjäspar inte som mina kollegor gör på förmiddagarna och jag har ätit det nu i tre år med ett halvårs uppehåll en gång.
Tycker att det är löjligt att dom tagit bort 100pillerburken eftersom man ändå kan köpa 2 eller 3 st 50pillerburkar.

Thorwaldsson
2006-03-29, 19:53
Jag tar två tabletter koffein varje morgon förutom på helgerna, känner mig betydligt piggare, småjäspar inte som mina kollegor gör på förmiddagarna och jag har ätit det nu i tre år med ett halvårs uppehåll en gång.
Tycker att det är löjligt att dom tagit bort 100pillerburken eftersom man ändå kan köpa 2 eller 3 st 50pillerburkar.

50-pillerburkar? Finns det?
Jag kan endast köpa 30-burkar.