handdator

Visa fullständig version : Klara fler armhävningar & pullups.


rockNrollhighschool
2006-03-23, 21:59
Jag har bra seghet i bena och klarar en hel del reps i benövningarna. Men problemet är att mina armar är typ svaga. Jag klarar inte mer än 20 armhävningar och kanske 2 pull-ups.

Hade velat satsa lite på armstyrkan, främst så jag klarar kanske 50 armhävningar och till en början 6 pull-ups. (Alltså chinstång, dra sig upp ni vet).

Hur hade ni börjat? Utgå från att ni har svaga armar och ska bygga upp en bra allroundstyrka i dem!

tack på förhand!

AndersJohansson
2006-03-23, 22:06
Jag har bra seghet i bena och klarar en hel del reps i benövningarna. Men problemet är att mina armar är typ svaga. Jag klarar inte mer än 20 armhävningar och kanske 2 pull-ups.

Hade velat satsa lite på armstyrkan, främst så jag klarar kanske 50 armhävningar och till en början 6 pull-ups. (Alltså chinstång, dra sig upp ni vet).

Hur hade ni börjat? Utgå från att ni har svaga armar och ska bygga upp en bra allroundstyrka i dem!

tack på förhand!

Vill jag göra många armhäninvar så tränar jag på att göra armhävningar.¨
Vill du bli stark i armarna skulle jag satsat på bänk och bicep curl. Enbart :D

muffe85
2006-03-23, 22:12
Vill jag göra många armhäninvar så tränar jag på att göra armhävningar.¨
Vill du bli stark i armarna skulle jag satsat på bänk och bicep curl. Enbart :D

så svart o vitt är det bästa?
jag hade sagt att du skulle kunna prioritera armhävningar vid bröst/triceps träningar för att bli starkare. som tidigare talare säger, så blir du bättre i armhävningar, om du tränar armhävningar.
och om du vill bli starkare i armarna, prioritera armarna i schemat.
Finns många andra sätt och betydligt bättre (enligt mig!!) sätt att bli armstark än genom enbart bänkpress och bicepscurl, även om även det fungerar.

rockNrollhighschool
2006-03-23, 23:50
så svart o vitt är det bästa?
jag hade sagt att du skulle kunna prioritera armhävningar vid bröst/triceps träningar för att bli starkare. som tidigare talare säger, så blir du bättre i armhävningar, om du tränar armhävningar.
och om du vill bli starkare i armarna, prioritera armarna i schemat.
Finns många andra sätt och betydligt bättre (enligt mig!!) sätt att bli armstark än genom enbart bänkpress och bicepscurl, även om även det fungerar.

Lust att tipsa på armövningar då? :)

Baan
2006-03-24, 00:10
armhävningar är nog det som gäller om du vill bli kunna reppa fler armhävningar. pull ups är jag inte lika säker på hur mycket bicepsträningen kan inverka, men säg att du kör stångcurl + hantelcurl samt tränar resten av kroppen ordentligt (med bra övningar som knäböj + marklyft som gör sitt för armarna med) sen att du självklart kör lite pullups då och då så tror jag du ökar rätt bra där.

davvan
2006-03-24, 11:32
Träna bara hela kroppen ordentligt på gymmet så kommer armhävningarna... Innan jag startade med styrketräning(1,5år sedan) klarade jag väll 15-20 armhävningar medans nu(sommras :em: ) så klarade jag ca 60 på en minut!

muffe85
2006-03-24, 12:30
Lust att tipsa på armövningar då? :)

Finns en stor övningsbank tack vare Jorgen =)
Men aaa. När jag ville bli starkare i Dips och Pullups, körde jag alltid dips i början av triceps och pullups i början av biceps.

om jag vill bli starkare i armhävningar, hade jag tränat det först på nån av bröst eller triceps. Eventuellt be en kompis lägga en viktplatta på ryggen om det är "för lätt"

Men Frenchpress, Dips, tricepsextention i blandade former, smalbänk osv är utmärkta tricepsövningar...
Pullups, stångcurl, hantelcurl, isolerad hantelcurl, scottcurl, Bicepscurl med rep, osv är utmärkta bicepsövningar...
enligt mig.

AndersJohansson
2006-03-24, 15:55
så svart o vitt är det bästa?
jag hade sagt att du skulle kunna prioritera armhävningar vid bröst/triceps träningar för att bli starkare. som tidigare talare säger, så blir du bättre i armhävningar, om du tränar armhävningar.
och om du vill bli starkare i armarna, prioritera armarna i schemat.
Finns många andra sätt och betydligt bättre (enligt mig!!) sätt att bli armstark än genom enbart bänkpress och bicepscurl, även om även det fungerar.

Stämmer det du säger.
Min ironi gick väl kanske inte riktigt fram, tycker inte att det är särskillt smart att bara träna armarna. Men det är ju en annan sak. Kom ju fram ändå i tråden.

delta_mats
2006-03-24, 16:17
Vill du bli bra på att göra armhävningar så ska du träna på att göra så många du orkar flera gånger i veckan. Jag gjorde en ökning mellan ca: 40 st-80st på några veckor bara för ett antal år sedan när jag ville bli bra på detta.

Yankeee
2006-03-24, 16:49
Varför inte testa detta schemat, fast utan löpningen?

http://www.navysealteams.com/warning.htm

Dumleman
2006-03-24, 19:06
Vill du bli bra på att göra armhävningar så ska du träna på att göra så många du orkar flera gånger i veckan. Jag gjorde en ökning mellan ca: 40 st-80st på några veckor bara för ett antal år sedan när jag ville bli bra på detta.
Precis, man blir bra på det man tränar så att säga :).