handdator

Visa fullständig version : Hur ofta?


christo
2006-03-23, 20:49
Tjenare.
Vad händer om man gymmar varje dag utan att vila musklerna 48 H?
Jag har gjort det denna och förra veckan (Förutom på helgerna). Då en polare sa att man bryter ner muskler om man inte vilar 48H. Så jag undrar om det är onyttigt att gymma för mycket eller inte? Annars får jag vell gå tebax till 3 gånger veckan.




Tack i förhand.

wo0b9n
2006-03-23, 20:56
Finns ingen mening med det. När du tränar så bryter du ner dina muskler. Sen äter du, vilar & sover så bygger du upp dina muskler. Och just 48 timmar ska du inte följa..beror på hur hårt du tränar..Självkänner jag att jag behöver 72timmar.

christo
2006-03-23, 20:59
Okej.. Då skall jag återgå till 3 gånger i veckan.. Men när du menar att man bryter ner muskler.. Har muskler gått förlorade för mig då denna vecka?
Isåfall, är det mycket?

Lillgrabben
2006-03-23, 21:07
Finns ingen mening med det. När du tränar så bryter du ner dina muskler. Sen äter du, vilar & sover så bygger du upp dina muskler. Och just 48 timmar ska du inte följa..beror på hur hårt du tränar..Självkänner jag att jag behöver 72timmar.

Du låter oerhört självsäker då du skriver......


72 timmar mellan vad?

Mellan pass som tränar samma muskelgrupper eller mellan passen, oavsett vilka muskler som tränas?

Det finns många som tränar samma muskler 3 ggr / vecka med oerhört goda resultat, så att man ska vila just 72 hr får stå för dig & din åsikt. Du skriver att man inte ska vila 48 hr & att just du behöver 72 hr.

Vad är felet med 48 hr om jag får fråga? ( Trickset är att hinna få in så många pass som möjligt under en viss tidsperiod, under förutsättning att man hunnit vila ut CNS & musklerna mellan passen. Det är då man kommer att bli bra.)

Edit:

Jag säger alltså inte att varesig 48 hr eller 72 hr är fel som tidsperiod mellan träningspassen, men du kan väl vara bussig att förklara varför 48 hr inte är korrekt.

Baan
2006-03-23, 21:13
bryter ner muskler om man inte tränar, borde inte människor som inte tränar ha negativ muskelmassa? kanske dom har iofs

barda
2006-03-23, 21:21
nog kan du träna varje muskelgrupp minst 2ggr i veckan om du lägger upp passen lite smart..
dessutom så måste du ju äta rätt och sova nog mkt för att musklerna ska hinna vila.

pragmatist
2006-03-23, 21:24
Hur mycket vila som krävs är starkt beroende av hur intensivt man tränar och hur stor arbetsvolym. Siffran 48 timmar kommer sig av att den akuta proteinsyntesen var förhöjd ungefär så länge efter ett träningspass i de försök som har gjorts. Detta betyder inte nödvändigtvis att kroppen är återhämtad efter just 48 timmar - det kan ta mycket längre tid, och det kan också ta kortare tid. Efter ett stenhårt pass kan det krävas en hel vecka innan muskeln i fråga återhämtat sig (ännu mer för centrala nervsystemet). Å andra sidan visar djurförsök att muskler kan växa och bli starkare även om de inte får vila alls, och det finns många exempel på hur bodybuilders byggt upp enskilda kroppsdelar genom att träna dem hårt varje dag (Arnolds vader är väl det mest berömda exemplet).

Chad Waterbury på T-nation förespråkar också mycket högfrekvent träning, upp till 10(!) pass i veckan för prioriterade muskelgrupper.

christo
2006-03-23, 21:30
Tack! =)

barda
2006-03-23, 21:42
Å andra sidan visar djurförsök att muskler kan växa och bli starkare även om de inte får vila alls, och det finns många exempel på hur bodybuilders byggt upp enskilda kroppsdelar genom att träna dem hårt varje dag (Arnolds vader är väl det mest berömda exemplet).

Men då åt väl inte arnold endast bra mat heller :)

keffat_liv
2006-03-23, 21:53
Hur mycket vila som krävs är starkt beroende av hur intensivt man tränar och hur stor arbetsvolym. Siffran 48 timmar kommer sig av att den akuta proteinsyntesen var förhöjd ungefär så länge efter ett träningspass i de försök som har gjorts. Detta betyder inte nödvändigtvis att kroppen är återhämtad efter just 48 timmar - det kan ta mycket längre tid, och det kan också ta kortare tid. Efter ett stenhårt pass kan det krävas en hel vecka innan muskeln i fråga återhämtat sig (ännu mer för centrala nervsystemet). Å andra sidan visar djurförsök att muskler kan växa och bli starkare även om de inte får vila alls, och det finns många exempel på hur bodybuilders byggt upp enskilda kroppsdelar genom att träna dem hårt varje dag (Arnolds vader är väl det mest berömda exemplet).

Chad Waterbury på T-nation förespråkar också mycket högfrekvent träning, upp till 10(!) pass i veckan för prioriterade muskelgrupper.

Men i med att man tränar varje dag avbryts ju proteinsyntesen. Förhöjs den sedan igen ändå efter passet?

wo0b9n
2006-03-23, 22:45
man bryterner musklerna när man tränar ja, och bygger upp dom när du käkar igen, förhoppningsvis till större och starkare. vad trodde ni att dom bara växer så där? jo det gör dom det med av olika fetter som du har i musklerna.

Pez
2006-03-23, 23:02
man bryterner musklerna när man tränar ja, och bygger upp dom när du käkar igen, förhoppningsvis till större och starkare. vad trodde ni att dom bara växer så där? jo det gör dom det med av olika fetter som du har i musklerna.
Du har ingen aning om någonting egentligen.. eller hur? *rolleyes*

pragmatist
2006-03-23, 23:17
Men i med att man tränar varje dag avbryts ju proteinsyntesen. Förhöjs den sedan igen ändå efter passet?

Det gör den alldeles säkert, det vore ju lite märkligt om människokroppen bara anpassar sig till ansträngning om den inträffar var 48:e timme eller mer sällan.

Däremot kan man ju säga att man inte får ut maximalt av varje enskilt pass om man hela tiden avbryter perioden av förhöjd proteinsyntes från det föregående passet, men det kan ju löna sig ändå i det långa loppet. Om jag förstår saken rätt är proteinsyntesen framför allt förhöjd under de första 24 timmarna och sjunker sedan sakta, så i vilket fall som helst får man ju nytta av den mest produktiva tiden även om man tränar varenda dag.