handdator

Visa fullständig version : Glukosamin vid deff?


aGGe
2006-03-23, 19:20
har fått glukosamin utskrivet av min läkare.
han sa att diebetiker inte ska äta det.

o då relaterade jag det till att folk som deffar inteheller ska äta det.



vad tror ni?

Lizard
2006-03-23, 19:43
har fått glukosamin utskrivet av min läkare.
han sa att diebetiker inte ska äta det.

o då relaterade jag det till att folk som deffar inteheller ska äta det.



vad tror ni?
Din doktor har potatismos i hjärnan och kan varken läsa eller räkna.
Ett par kapslar g-amin ger dig något gram glukos och får du blodsockerpåverkan av det får du blodsockerpåverkan av att se en godisdisk med. Inte heller, av samma självklara skäl, påverkar g-amin en deff.

Lizard

Ola Wallengren
2006-03-23, 20:27
Glukosamin framkallar insulinresistens i cellkulturer [1] men inte vid infusioner eller supplementering med glukosamin (1500mg/d) till friska människor eller diabetespatienter [2-6].
Läkaren kanske hade hört eller läst något om försöken på cellkulturer men inte kollat upp vidare vad som gäller vid normal supplementering hos människor.
Jag håller med Lizard, det kommer nog inte påverka din ”deff” ett smack.
Förresten så är det nog inte speciellt negativt med lite insulinresistans om man vill tappa fett.

1. Sakai, K. and D.R. Clemmons, Glucosamine induces resistance to insulin-like growth factor I (IGF-I) and insulin in Hep G2 cell cultures: biological significance of IGF-I/insulin hybrid receptors. Endocrinology, 2003. 144(6): p. 2388-95.
2. Scroggie, D.A., A. Albright, and M.D. Harris, The effect of glucosamine-chondroitin supplementation on glycosylated hemoglobin levels in patients with type 2 diabetes mellitus: a placebo-controlled, double-blinded, randomized clinical trial. Arch Intern Med, 2003. 163(13): p. 1587-90.
3. Yu, J.G., S.M. Boies, and J.M. Olefsky, The effect of oral glucosamine sulfate on insulin sensitivity in human subjects. Diabetes Care, 2003. 26(6): p. 1941-2.
4. Tannis, A.J., J. Barban, and J.A. Conquer, Effect of glucosamine supplementation on fasting and non-fasting plasma glucose and serum insulin concentrations in healthy individuals. Osteoarthritis Cartilage, 2004. 12(6): p. 506-11.
5. Monauni, T., et al., Effects of glucosamine infusion on insulin secretion and insulin action in humans. Diabetes, 2000. 49(6): p. 926-35.
6. Pouwels, M.J., et al., Short-term glucosamine infusion does not affect insulin sensitivity in humans. J Clin Endocrinol Metab, 2001. 86(5): p. 2099-103.

Gimp
2006-03-26, 00:52
Ursäkta min off-topicfråga men ändå. :em:

Jag har funderat lite på en sak, vad har man egentligen glukosamin till? Om jag har förstått det rätt har det något med att göra brosk i leder, något med leder i alla fall, kan jag kanske få en kort förklaring?

Sverker
2006-03-26, 07:21
Varför har man intresserat sig för glukosamin och diabetes ?

Ämnet verkar ju vara väl studerat. Det måste finnas tidigare erfarenhet att blodsockret påverkas hos diabetiker.

Lizard
2006-03-26, 11:25
Varför har man intresserat sig för glukosamin och diabetes ?

Ämnet verkar ju vara väl studerat. Det måste finnas tidigare erfarenhet att blodsockret påverkas hos diabetiker.
Enligt min erfarenhet beror det hela på (om frågan var riktad till mig?) att läkaren läser innehållsförteckning eller rent av bara glukosamin och reagerar sen med ryggmärgen. Han eller hon känner inte till vilka nivåer som krävs för blodsockerpåverkan eller så kan denne inte läsa ut det av innehållsförteckningen. Sen finns det, som vid alla produkter som innehåller sockerarter, en allmän rekommendation att inte ge produkten till patienter som lider av diabetes av flera skäl; friskrivning från tillverkare/myndighet, ingen sammantagen bild av den totala glokosbelastningen som patienten utsätts för under dagen och risk för överdosering/felmedicinering. Men det är i princip ofarligt för diabetiket att inta något gram glukosamin dagligen eftersom tillförseln av glukos är under ett gram vid normaldos.
Tilläggas kan att detta är den enskilt vanligaste frågan som Läkemedelsverket och producenterna stöter på i kontakt med läkare.

Lizard