handdator

Visa fullständig version : Pulvermos


Chandler
2006-03-23, 19:20
Jag har några påsar pulvermos liggande i skåpet. Dessa härstammar från min karriär i det militära och

sista-användningsdagen var:
påse A) 02.01.2005

bäst-före:
påse B) 02.06

bäst före:
påse C och D) 21.08.2005


Bara att kasta i avfallet eller fullt ätbart?

gothen
2006-03-23, 19:33
Jag brukar slaffsa i mig försvarets leverpastej som gick ut 02, inga som helst fel med den. I stort sett all mat jag ätit som kommer från försvaret har varit flera år gammal men det har inte varit några problem. :eating:

Chandler
2006-03-23, 19:48
Jag brukar slaffsa i mig försvarets leverpastej som gick ut 02, inga som helst fel med den. I stort sett all mat jag ätit som kommer från försvaret har varit flera år gammal men det har inte varit några problem. :eating:

Min leverpastej är slut. Det mesta börjar faktiskt vara det, men pulvermos har jag alltså kvar..

Apos78
2006-03-23, 20:38
Släng påsarna, köp riktiga potatisar, laga till äkta hemlagad mos :)

Slartibartfast
2006-03-23, 21:02
pulvermos. *spy*

muffe85
2006-03-23, 21:16
Jag har hört av en dietist att pulvermos har högre GI än socker.
Detta just eftersom det tas upp så himla snabbt i magen.
Så pulvermos är nog inget bra alternativ om man tror man håller sig mätt länge.
Men som sagt, det är vad jag hört av en dietist...

King Grub
2006-03-23, 21:17
Ja, socker har ju lågt GI, så det är inte så konstigt. Havregryn har ju högre GI än socker, även om det inte är ett dugg relevant.

muffe85
2006-03-23, 21:44
Ja, socker har ju lågt GI, så det är inte så konstigt. Havregryn har ju högre GI än socker, även om det inte är ett dugg relevant.

Ok. jag är ingen kostexpert (vilket framgick av mitt förra inlägg) :P
Men om socker har lågt GI, hur kommer det så att det är onyttigt..??

apa_ola
2006-03-23, 21:45
fruktosen! finns massa trådar om det, vänta tills sökfunktionen kommer tillbaka så...Det är dessutom näringsbefriad energi

Tolkia
2006-03-23, 22:00
Bara att kasta i avfallet eller fullt ätbart?
Du lär inte dö av det. Dock kan det hända att det smakar röv om inte försvaret har mer lagringståligt mos än de "vanliga" tillverkarna. *spy*
Men om socker har lågt GI, hur kommer det så att det är onyttigt..??
Tills Grub kommer med en mer utförlig förklaring: Högt energiinnehåll per volymenhet (= du kan äta massor och följaktligen få i dig massor av energi men ändå inte bli särskilt mätt, framför allt inte under särskilt lång tid) och VÄLDIGT lågt innehåll av något annat överhuvudtaget (inget protein, inget fett, inget kostfiber, inga vitaminer, inga mineraler osv.).

Slartibartfast
2006-03-23, 22:15
Jag har hört av en dietist att pulvermos har högre GI än socker.
Detta just eftersom det tas upp så himla snabbt i magen.
Så pulvermos är nog inget bra alternativ om man tror man håller sig mätt länge.
Men som sagt, det är vad jag hört av en dietist...

Pulvermos har i alla fall skithögt GI som ger en blodsockerkurva som man nästan dör av. Dessutom smakar det gammal gubbdiarré.

muffe85
2006-03-23, 22:21
Pulvermos har i alla fall skithögt GI som ger en blodsockerkurva som man nästan dör av. Dessutom smakar det gammal gubbdiarré.

Som jag sa fast med andra ord

King Grub
2006-03-23, 22:24
Friska personers blodsocker åker inte berg-och-dalbana, inte om kolhydratlivsmedlet ingår som en del av en normal, blandad måltid.

keffat_liv
2006-03-23, 22:40
Jag har hört av en dietist att pulvermos har högre GI än socker.
Detta just eftersom det tas upp så himla snabbt i magen.
Så pulvermos är nog inget bra alternativ om man tror man håller sig mätt länge.
Men som sagt, det är vad jag hört av en dietist...

Gi är irrelevant. Du behöver inte bry dig om gi när du äter. Sedan så har potatis det högsta uppmätta SI (mättnadsindex).

Chandler
2006-03-23, 22:47
Till allmän kännedom: jag orkade inte vänta på svar, utan rensade skafferiet.

PS. Jag åt istället en optimal fullkornsmakaron-ris-flerkorns-mix. :D

Chandler
2006-03-23, 22:49
Friska personers blodsocker åker inte berg-och-dalbana, inte om kolhydratlivsmedlet ingår som en del av en normal, blandad måltid.

OT, men det är ju min tråd ;) :

Pulvermos är ju inte speciellt näringsrikt så det är fortsättningsvis tveksam mat, men det här betyder väl t.ex. bakad potatis är precis lika nyttig som kokt? Enda skillnaden är väl just GI:t?