handdator

Visa fullständig version : Hjälp med Whey 80


_RayIV_
2006-03-23, 18:56
Hej jag har för första gången beställt ett protein (Whey 80) Jag kan ingenting om hur det skall användas dock, och jag är nybörjare rent allmänt på frågor rörande näring/träning.

Så jag behöver hjälp med följande saker.

1. Hur mycket och när bör jag ta Whey 80? Väger 77 kg, är 182 cm lång.
- Skall man dela upp det i flera doser på en dag? (Hur i så fall)
- dom dagar jag tränat på gym eller fotboll, bör jag blanda i en sockerblandning för att få en gainer, eller skall jag skippa det?
- bör man äta typ nötter (fett) osv i samband med att man intar sitt protein?

2. Försöker äta någorlunda med tanke på GI värden, vad jag förstår så går inte GI och Gainer hand i hand, vad för socker är bra resp dåligt för mig att äta?

Jag kommer försöka träna rätt mycket olika saker, mest motionssaker, men även gym för att få iaf lite mer muskler. Det jag kommer hålla på med i snitt 4-5 gånger per vecka är, Cykling, badminton, fotboll, gym. Kanske blir fler pass, men jag gissar att det ländar på ca 4-5 små träningspass per vecka.
Det enda jag vill är att få i mig tillräckligt med näring för att kroppen skall utvecklas positivt, och jag orkar inte alltid stå och laga massor med korrekt mat. (därav "genvägen" med Whey 80) dock så äter jag ju rätt nyttig mat, men jag är ingen slav under maten. Käkar lite frukt osv bär jag känner för det, äter alltid en bra frukost osv. Oftast 2 lagade mål per dag.

Förmodligen har detta frågats jättemånga gånger redan, hoppas ni ändå har överseende med mina frågor.

(Finns det en sökfunktion på forumet, har ännu inte hittat den?)

/Joakim

Verni
2006-03-23, 20:38
1. * Du väljer själv hur mycket du vill ha och behöver, för maximal anabolism krävs det runt 20 g EAA vilket blir runt 45 gram vassleprotein, större intag än detta kommer bara göra att det omvandlas till energi.

* Om du vill öka ditt proteinintag så går det alldeles utmärkt, men protein från mat kommer funka lika bra, det är ett kosttillskott.

* Om denna "sockerblandning" består av vanligt socker så skulle jag säga nej, men någon annan kolhydratskälla som t ex druvsocker, maltodextrin, vitargo eller mixade havregryn skulle passa jättebra, vilket kommer minska återhämtningstiden och förbättre proteinbalansen.

* Efter ett träningspass vill du ha så snabbt upptag som möjligt, utöver det kommer fett göra magsäckstömningen långsammare, vilket gör att ditt vassle (snabbt protein) blir mer anabolt.

2. Angående GI http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=57270

Johan.P
2006-03-23, 20:57
(Finns det en sökfunktion på forumet, har ännu inte hittat den?)

/Joakim
Den är avstängd för tillfället =/

_RayIV_
2006-03-23, 21:02
Jag är ju inte så väl bevandrar med vissa termer och innebörden av dessa.

"Du väljer själv hur mycket du vill ha och behöver, för maximal anabolism krävs det runt 20 g EAA vilket blir runt 45 gram vassleprotein, större intag än detta kommer bara göra att det omvandlas till energi."

Anabolism=?
20 G EAA =?
45 Gr Vassleprotein = Whey 80?

Hur skall jag ta kosttilskottet en dag då jag inte tränar, bör man ta mindre om man t.ex äter kött till middag, eller skall man ta samma dos varje träningsfri dag?

skall man ta hela dosen i ett svep, eller skall man dela upp den i flera omgångar på en dag?

En träningsdag då, kan man börja med en proteindrink till frukosten, sen göra en egen gainer och ta efter avslutat träningspass, eller finns det bättre sätt att ta det på?

Och vilket lämpar sig bäst att blanda ut Whey 80 pulvret med?
druvsocker VS maltodextrin, vilket borde man satsa på? kan någon vänlig skäl ge en direktlänk så man kan beställa hem det, eller finns ex maltodextrin att köpa i någon butik?

Som sagt jag är riktigt ny på det här, så använd formler och termer som eran gammelfarmor hade förstått :-)

Tack för hjälpen.

Jorgen
2006-03-23, 21:06
någon vänlig skäl ge en direktlänk så man kan beställa hem det,
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=22&products_id=159

_RayIV_
2006-03-23, 21:14
vilket är godast att ha då?

"Maltodextrinet har en mindre söt smak än exempelvis druvsocker"

Vad blir mest lättdrucket, och är något bättre än det andra?

http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=22&products_id=159

Chandler
2006-03-23, 21:58
vilket är godast att ha då?

"Maltodextrinet har en mindre söt smak än exempelvis druvsocker"

Vad blir mest lättdrucket, och är något bättre än det andra?

Maltodextrin är det bättre valet.

_RayIV_
2006-03-23, 22:00
okej, då skall jag nog införskaffa det. Finns det att köpa i butiker, eller är det bättre att beställa via nätet (tänkte på frakten)

Och gör man rätt om man endast blandar en gainer och tar efter avslutat träningspass, resterande dagar endast protein?

barda
2006-03-23, 23:42
resterande dagar ska du även käka kolhydrater, men kör på långsamma istället för malto, dextro osv.

stenis
2006-03-23, 23:57
okej, då skall jag nog införskaffa det. Finns det att köpa i butiker, eller är det bättre att beställa via nätet (tänkte på frakten)

Och gör man rätt om man endast blandar en gainer och tar efter avslutat träningspass, resterande dagar endast protein?

Finns inte att köpa i vanlig matbutik, men här på kolo kan du köpa ifrån.

Japps snabb kolhydrat i form av maltodextrin behöver du bara ta under träningspass. Övriga dagar kan du köra på enbart protein.

_RayIV_
2006-03-24, 11:46
övriga dagar när jag inte tränar och enbart tar protein som kosttillskott.

Hur skall man inta det under dagen, till frukost, eller bara till kvällen?
Skall man försöka ta det i samband med ett mellanmål eller liknande?
Kan någon ge exempel på långsamma kolhydrater som är enkla och snabba att få i sig (tidsmässigt)

barda
2006-03-24, 23:22
övriga dagar när jag inte tränar och enbart tar protein som kosttillskott.

Hur skall man inta det under dagen, till frukost, eller bara till kvällen?
Skall man försöka ta det i samband med ett mellanmål eller liknande?
Kan någon ge exempel på långsamma kolhydrater som är enkla och snabba att få i sig (tidsmässigt)

inta det mellan alla "ordinarie" målen..

havregryn, fullkornsbröd..