handdator

Visa fullständig version : Hjälp med Whey 80


_RayIV_
2006-03-23, 18:56
Hej jag har för första gången beställt ett protein (Whey 80) Jag kan ingenting om hur det skall användas dock, och jag är nybörjare rent allmänt på frågor rörande näring/träning.

Så jag behöver hjälp med följande saker.

1. Hur mycket och när bör jag ta Whey 80? Väger 77 kg, är 182 cm lång.
- Skall man dela upp det i flera doser på en dag? (Hur i så fall)
- dom dagar jag tränat på gym eller fotboll, bör jag blanda i en sockerblandning för att få en gainer, eller skall jag skippa det?
- bör man äta typ nötter (fett) osv i samband med att man intar sitt protein?

2. Försöker äta någorlunda med tanke på GI värden, vad jag förstår så går inte GI och Gainer hand i hand, vad för socker är bra resp dåligt för mig att äta?

Jag kommer försöka träna rätt mycket olika saker, mest motionssaker, men även gym för att få iaf lite mer muskler. Det jag kommer hålla på med i snitt 4-5 gånger per vecka är, Cykling, badminton, fotboll, gym. Kanske blir fler pass, men jag gissar att det ländar på ca 4-5 små träningspass per vecka.
Det enda jag vill är att få i mig tillräckligt med näring för att kroppen skall utvecklas positivt, och jag orkar inte alltid stå och laga massor med korrekt mat. (därav "genvägen" med Whey 80) dock så äter jag ju rätt nyttig mat, men jag är ingen slav under maten. Käkar lite frukt osv bär jag känner för det, äter alltid en bra frukost osv. Oftast 2 lagade mål per dag.

Förmodligen har detta frågats jättemånga gånger redan, hoppas ni ändå har överseende med mina frågor.

(Finns det en sökfunktion på forumet, har ännu inte hittat den?)

/Joakim

Verni
2006-03-23, 20:38
1. * Du väljer själv hur mycket du vill ha och behöver, för maximal anabolism krävs det runt 20 g EAA vilket blir runt 45 gram vassleprotein, större intag än detta kommer bara göra att det omvandlas till energi.