handdator

Visa fullständig version : Slaggprodukter - Trampa ur, varva ned etc.


skaparn
2006-03-23, 17:54
Efter riktigt intensiv träning brukar det heta att man ska köra en stunds aktiv återhämtning för att "transportera bort slaggprodukter".
Jag praktiserar det själv och brukar efter intervaller eller annan intensiv träning trampa lite lätt en halvtimme. Det känns skönt för stunden och jag upplever att jag får mer ut av träningen dagen efter, då benen inte är lika döda (även om det såklart känns vad man gjorde dagen innan). Jag kan också utsätta mig för en större träningsdos på detta sätt, upplever jag det iallafall.

Nu några frågor.

Vaddå slaggprodukter? Vad är det som händer, vad har bildats?

Måste denna lugna aktiva återhämtning ske i samband med den intensiva träningen. Jag vet somliga som kan lägga ett så kallat "sköljpass" en speciell dag i träningsschemat, får man samma effekt om man ex. kör återhämtningen på kvällen istället?

Lizard
2006-03-23, 18:21
Efter riktigt intensiv träning brukar det heta att man ska köra en stunds aktiv återhämtning för att "transportera bort slaggprodukter".
Jag praktiserar det själv och brukar efter intervaller eller annan intensiv träning trampa lite lätt en halvtimme. Det känns skönt för stunden och jag upplever att jag får mer ut av träningen dagen efter, då benen inte är lika döda (även om det såklart känns vad man gjorde dagen innan). Jag kan också utsätta mig för en större träningsdos på detta sätt, upplever jag det iallafall.

Nu några frågor.

Vaddå slaggprodukter? Vad är det som händer, vad har bildats?

Måste denna lugna aktiva återhämtning ske i samband med den intensiva träningen. Jag vet somliga som kan lägga ett så kallat "sköljpass" en speciell dag i träningsschemat, får man samma effekt om man ex. kör återhämtningen på kvällen istället?
"Pooling", att musklerna är blodfyllda samtidigt som hjärtat börjar slå saktare vilket gör att blodet rör sig trögt eller stannar kvar i muskeln. Med nedvarvning får man ut blodet som är relativt näringsfattigt och innehåller de ämnen som släppts ut ur nuclesus som laktat etc.

Lizard

skaparn
2006-03-23, 18:27
"Pooling", att musklerna är blodfyllda samtidigt som hjärtat börjar slå saktare vilket gör att blodet rör sig trögt eller stannar kvar i muskeln. Med nedvarvning får man ut blodet som är relativt näringsfattigt och innehåller de ämnen som släppts ut ur nuclesus som laktat etc.

Lizard

Mästerligt svar! Det verkar ganska logiskt, alltid skönt att ha en teori bakom vad man gör.

Nu hade jag nog fortsatt med nedvarning i vilket fall, det är så fruktansvärt skönt. Man är hög på endorfiner och kan cykla omkring i självgodhet och njuta av sin egen prestation.

Alexlindgren
2006-03-23, 18:47
ofan! det visste jag itne. Hur lång tid ska nervarvningen ligga på då?

Vesseldahl
2006-03-23, 19:09
ofan! det visste jag itne. Hur lång tid ska nervarvningen ligga på då?

Jag ligger på 5 - 10 minuter, det fungerar för mig.

Sniggel
2006-03-23, 21:56
ofan! det visste jag itne. Hur lång tid ska nervarvningen ligga på då?

Man borde väl känna iaf när laktatet försvunnit?

Gimp
2006-03-24, 20:40
Det här var ganska intressant, jag vill vet mer i alla fall! :)

När spinningpasset är klart brukar vi vanligtvis trampa ur max två minuter, aldeles för kort tycker jag, och sedan strechar vi.

Någon som är kunning kanske kan ge ett definitvt svar och leda oss vilsa själar ur mörkrets dal och föra oss mot en bättre och upplyst morgondag.

Supermicke
2012-11-04, 14:20
skulle man säga att det vore bättre med nedvarvning efter ett pass jämfört med om man inte gjort det? sett till återhämtning osv t ex..

säg att man åkt skidor en hel dag och utfört mycket statisk träning så går man en promenad efter, bra för morgondagens återhämtning?

pezrulezhaakon
2012-11-04, 15:24
Supermicke

Nä, återhämtningen påverkas inte nämnvärt av nedvarvning.
Att varva ned efter ett hårt konditionspass är dock hälsosamt. Mindre risk att svimma och drättla på ändan om man stiger av för fort. Det är inte helt ovanligt att det händer. :)