handdator

Visa fullständig version : Stagnerat i viktminskningen?


Gimp
2006-03-23, 17:52
Sedan slutet av november har jag tränat med ett mål i sikte, att tappa vikt och hittills har det gått väldigt bra. Jag vägde som mest 92 kg och är 178 cm lång och nu väger jag på pricken 75 kg och är fortfarande 178 cm lång, målet är väl att ta mig ned ungefär 10 kg till. Det känns sjukt att fortfarande är stor som jag är efter 17 tappade kilon, jag trodde att jag skulle vara ganska "hård" vid det här laget, men icke!

Hur som helst, jag tappade de första 9 kilona jättelätt genom att bara träna och bara äta vettigt. Efter ett tag kändes det som jag stagnerade och stod still i vikt i en och en halv vecka så jag började föra en matdagbok med hjälp av Hälsovakten Aktiv och en matvåg :D.

Just nu ligger jag på ett intag av av c:a 1150 kcal om dagen men eftersom jag alltid går någonstans (skolan, jobbet etc.) eller vad som helst brukar en vilodag sluta på minst 1400 kcal ändå. Med spinning, som jag främst kör, och bodypump vissa dagar brukar en dag sluta på runt 1800-2000 kcal beroende på hur aktiv jag varit. Min energifördelning är 21% fett, 56% kolhydrater och 23% protein och en diet på 1900 kcal motsvarar det 44 g fett, 266 g kolhydrater och 109 g protein.

Nu till saken, det verkar som jag stagnerat igen, jag har stått stilla på samma vikt i snart två veckor och det börjar tära på psyket så att säga, hehe. Någon som har något bra tips eller om jag bara ska fortsätta som vanligt och vänta på att jag börjar tappa igen?

Jacky
2006-03-23, 18:14
Hej!

Jag rekommenderar dig att öka energiintaget (mer protein). Du har förmodligen fått i dig för lite energi i form av protein. Dina muskler har därför tynat bort medans fettet legat kvar.

Du kan väga lite och vara fet om du knappt har några muskler. Har du däremot mycket muskler kan du väga mycket men ändå se smal ut.

Var rädd om musklerna, de behöver protein var 3e timma. De drar mycket energi...energi som du vill förlora. Om du nu förlorar muskler så kommer ditt energibehov att minska. Du kommer att se smal ut på ett dåligt sätt...fettigt sätt om du inte sköter proteinerna...

Gör en fettmätning för 300:-
Fortsätt deffa, men med mer protein
Gör åter en fettmätning och se om du förlorar muskler eller fett. Du får fakta svart på vitt.

Jacky
2006-03-23, 18:15
Prova istället 40% protein 30% kolhydrater 30% fett (huvudsakligen fleromättat)

Gimp
2006-03-23, 21:07
Prova istället 40% protein 30% kolhydrater 30% fett (huvudsakligen fleromättat)

Jag sparkar upp intaget av protein en massa då och provar det. Anledning till att jag inte gjorde det innan är för att jag tränar fem till sex spinningpass i veckan och tänkte att jag behövde kolhydraterna bättre. Just nu äter jag nästan var tredje timma, ibland går det fyra beroende på om jag tränar ett hårt spinningpass så jag inte vomiterar, haha.

Skumt nog har jag ändå inte tappat nästan något i styrka även om jag nästan aldrig sätter min fot på gymmet längre. *flex*

tigerofsweden
2006-03-23, 21:11
Skumt nog har jag ändå inte tappat nästan något i styrka även om jag nästan aldrig sätter min fot på gymmet längre. *flex*

Stort misstag att inte träna styrka under deff :whipped:

Gimp
2006-03-23, 21:21
Stort misstag att inte träna styrka under deff :whipped:

Äh, det är ingen deff, det är helt enkelt en viktminskning med enda mål att tappa vikt och jag struntar egentligen helt i styrkan! :D När jag ser normal ut kan jag börja träna stryka igen och bygga från en god grund istället för att äta som en gris när jag bygger och bli ännu fetare (och starkare såklart :D).

Hänger du med på mitt resonemang?

tigerofsweden
2006-03-23, 21:40
Äh, det är ingen deff, det är helt enkelt en viktminskning med enda mål att tappa vikt och jag struntar egentligen helt i styrkan! :D När jag ser normal ut kan jag börja träna stryka igen och bygga från en god grund istället för att äta som en gris när jag bygger och bli ännu fetare (och starkare såklart :D).

Hänger du med på mitt resonemang?

Nej :)

Jag förstår att du skiter i om du tappar styrkan, men nackdelen med att inte träna styrka är att musklerna kommer försvinna i väldigt stor utsträckning och detta kommer att båda SE dåligt ut och VARA dåligt för din viktnedgång.
Även om du vill bygga från en god grund så behöver du ju inte förstöra mer än nödvändigt, eller hur? :)

Fed up
2006-03-23, 21:45
Nej :)

Jag förstår att du skiter i om du tappar styrkan, men nackdelen med att inte träna styrka är att musklerna kommer försvinna i väldigt stor utsträckning och detta kommer att båda SE dåligt ut och VARA dåligt för din viktnedgång.
Även om du vill bygga från en god grund så behöver du ju inte förstöra mer än nödvändigt, eller hur? :)


sen 'är det väl så att styrketräning typ är den enda träningen som ökar förbränningen även när man inte tränar. eller?

King Grub
2006-03-23, 22:15
sen 'är det väl så att styrketräning typ är den enda träningen som ökar förbränningen även när man inte tränar. eller?

Betydligt mer än vad konditionsträning gör i alla fall (konditionsträning är dock överlägsen energiförbrukare under aktiviteten och även totalt vid motsvarande mängd och intensitet).

Gimp
2006-03-23, 22:27
Aiiiight, jag får snällt pallra mig in på gymmet igen då och börja lyfta igen. Jag kör bodypump en gång i veckan men det är otroligt olikt från styrketräning men det är alltid något.

Jaja, jag kör igång med några basövningar efter spinningen då som lite extra grädde på moset. Om jag tränar ännu mer kommer jag dessutom "ha råd" att äta mer mat, det ska bli det bästa.

Föresten, jag antar att jag ska träna lågrepetionsträning när jag lyfter då. Nu har jag dessutom ändrat energifördelningen i min diet till 30% fett, 30% protein och 40% kolhydrater.

Jag är grymt pumpad och det ska bli kul och se hur det går! :hbang:

Gimp
2006-04-09, 23:14
Nu jäklar har det satt fart igen sedan ajg började lyfta skrot igen, musklerna har också blivit mycket hårdare på något sätt. Fettet känns jättelöst nu eller om jag bara inbillar mig det kanske. :D Hur som havet syns första rutorna nu och även om jag inte minskat mycket i vikt så jag det blivit mindre fett i alla fall för jag tappar nästan byxorna nu när jag har bältet på samma hål. :thumbup: