handdator

Visa fullständig version : Jätteminskning i vikt


martynj
2006-03-23, 17:09
Hej, jag startade min deff för 4 dagar sedan. Sedan dess har jag legat på ett 500-700 kcal energiunderskott. Jag har tappat ca. 0.5 kg per dag!
Jag förstår att detta måste vara vatten och muskelförluster också, förutom fettförluster.

Vad ska jag göra för att förhindra detta?
Andelen av den energi jag får i mig är 26%fett, 27%protein och 47%kolhydrat.
Med den mängden mat jag har ätit motsvarar det 56g fett, 207g kolhydrat och 111g protein.

Har jag för stort energiunderskott? Jag beräknade att jag ska äta ca. 1600kcal.
186cm lång
90,7kg när jag startade deffen.
Hälsovakten gav mig 2160kcal för att behålla vikten vid stillasittande arbete.
Jag äter självklart mer när jag tränar.

Vad beror min viktminskning på? Har jag satt för högt energiunderskott? Äter jag fel mängd protein/kolydrat/fett?

Jag väger nu 88.6 efter bara fyra dagar..

hasse36
2006-03-23, 17:34
I kg kroppsfett motsvarar ca 7000 kcal - en del hävdar 7500 kcal.

Om vi räknar med 7000 så svarar ett dagligt underskott på 500 - 700 kcal mot 70-100 g fett. Det är bara att räkna iskallt. Strunta fullständigt i vad vågen visar. Första veckan under min diet rörde den sig inte. Den stod även stilla i ca 10 dagar en månad in i dieten.

Det är bara kroppens vatten som busar med en.

Kolla gärna min journal (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=61337).

krilleh
2006-03-23, 17:40
Första dagen gick jag ockås ner 0.5 kg istället för 0.1 kg(som min plan är).

men antar att är vatten så får väl acceptera de

martynj
2006-03-23, 18:09
Tack för svaren, ni lugnade mig lite :P

Jag borde väl inte kunnat förlora så mkt muskelmassa på några dag? Det måste väl vara vatten? (Som ni sade)

Det finns inga brister i min fördelning av maten som ni märker eller? För mkt/för lite av någonting?

Tack för länken, ska kika :)

Nils.R
2006-03-24, 13:05
Tycker 1600kcal låter lite för en som väger/vägde strax över 90...

Daniel-san
2006-03-24, 13:53
Hej, jag startade min deff för 4 dagar sedan. Sedan dess har jag legat på ett 500-700 kcal energiunderskott. Jag har tappat ca. 0.5 kg per dag!
Jag förstår att detta måste vara vatten och muskelförluster också, förutom fettförluster.

Vad ska jag göra för att förhindra detta?
Andelen av den energi jag får i mig är 26%fett, 27%protein och 47%kolhydrat.
Med den mängden mat jag har ätit motsvarar det 56g fett, 207g kolhydrat och 111g protein.

Har jag för stort energiunderskott? Jag beräknade att jag ska äta ca. 1600kcal.
186cm lång
90,7kg när jag startade deffen.
Hälsovakten gav mig 2160kcal för att behålla vikten vid stillasittande arbete.
Jag äter självklart mer när jag tränar.

Vad beror min viktminskning på? Har jag satt för högt energiunderskott? Äter jag fel mängd protein/kolydrat/fett?

Jag väger nu 88.6 efter bara fyra dagar..

De första dagarna då du går från energibalans eller energiöverskott till ett relativt kraftigt energiunderskott kommer glykogendepåerna att minskas, och ett gram glykogen binder 3 gram vatten. Dvs kommer 400 g glykogenförlust över tid leda till totalt 1,6 kg viktnedgång. Sen hur stor andel som kommer från fett, vatten eller glykogen är svårt och relativt oviktigt att mäta/veta. Det har gått fyra dagar - relax.

apa_ola
2006-03-24, 14:45
ungefär hur mkt kolhydrater kan levern hålla?

Daniel-san
2006-03-24, 14:51
ungefär hur mkt kolhydrater kan levern hålla?

Ca 100 gram.

martynj
2006-03-24, 15:09
Hej igen!

Nu förstår jag läget bättre, Daniel-san :)
Jag tyckte också att 1600kcal lät lågt.. Men det var det värdet hälsovakten föreslog mig med en aktiveringsfaktor på 0. (Jag lägger till den extra energi jag förbrukar när jag tränar till maten de dagar då jag tränar)

Nu när jag räknade om med ekvationen som fanns i deff-guiden såg jag att ~2000kcal var det jag skulle ligga på med ett underskott på 500kcal.
Någon som har några idéer vilken jag ska lite på? Eller det kanske finns en tredje ekvation..?

Tack för hjälpen hittills!

Sess
2006-03-24, 15:23
Är det bara jag som tycker att mängden protein är minsta laget?

Cartwright
2006-03-24, 15:31
Jag tyckte också att 1600kcal lät lågt.. Men det var det värdet hälsovakten föreslog mig med en aktiveringsfaktor på 0. (Jag lägger till den extra energi jag förbrukar när jag tränar till maten de dagar då jag tränar)

Aktivitetsfaktor 0 betyder väl att du ligger i sängen utan att röra dig? Även om du bara har en stillasittande dag så går det åt mer energi än så. Eller har jag fel nu?

tigerofsweden
2006-03-24, 15:36
Är det bara jag som tycker att mängden protein är minsta laget?

Nej:)

Du borde få i dig ungefär 2g/kg kroppsvikt

martynj
2006-03-24, 16:33
Jag försöker få i mig så mkt protein som möjligt, men det är svårt att få upp till 2g/kg tycker jag :)

Nu ska jag iofs köpa proteinpulver som jag kan ha när jag styrketränar, så då blir det väl lättare antar jag.

Kotten
2006-03-26, 15:07
Jag försöker få i mig så mkt protein som möjligt, men det är svårt att få upp till 2g/kg tycker jag :)

Nu ska jag iofs köpa proteinpulver som jag kan ha när jag styrketränar, så då blir det väl lättare antar jag.


Svårt :confused: jag har problem att komma under 3g kg och jag väger 98, det är väl inge svårt :) bara att äta

Fed up
2006-03-26, 15:29
Hej, jag startade min deff för 4 dagar sedan. Sedan dess har jag legat på ett 500-700 kcal energiunderskott. Jag har tappat ca. 0.5 kg per dag!
Jag förstår att detta måste vara vatten och muskelförluster också, förutom fettförluster.

Vad ska jag göra för att förhindra detta?
Andelen av den energi jag får i mig är 26%fett, 27%protein och 47%kolhydrat.
Med den mängden mat jag har ätit motsvarar det 56g fett, 207g kolhydrat och 111g protein.

Har jag för stort energiunderskott? Jag beräknade att jag ska äta ca. 1600kcal.
186cm lång
90,7kg när jag startade deffen.
Hälsovakten gav mig 2160kcal för att behålla vikten vid stillasittande arbete.
Jag äter självklart mer när jag tränar.

Vad beror min viktminskning på? Har jag satt för högt energiunderskott? Äter jag fel mängd protein/kolydrat/fett?

Jag väger nu 88.6 efter bara fyra dagar..


Hälsovakten är ett snålt svin. Visst han är min bästa vän, men man ska inte lyssna på hans råd om kcalmängd. Han tycker jag skulle käka typ 1100 kcal för att gå ner 3 kg på 7 veckor och jag ligger nu på 1300 och har gått ner snabbare än beräknat iallafall. du kan göra uträkningar tex den som finns i deffguiden, men när det komemr till kritan får man testa sig fram lite, enligt min erfarenhet. Höja och sänka till man hamnat på rätt nivå.

OBS: Jag utgår att du räknar på hälsovaktensätt, alltså nettokcal. träningen borträknad alltså. så om du ligger på 1600 och tränar för tex 400 kcal så äter du 2000. Så räknar jag med eftersom jag är hälsovaktenskadad, men typ ingen annan här på forumet för det.

Cerberus
2006-03-26, 16:22
Hälsovaktens rekommendationer är inget att rekommendera för vältränade individer, kan äta mycket mer än vad programmet räknar med men fortfarande gå ner i vikt. Använder den nu mest som kalkylator.

Fed up
2006-03-26, 17:09
Använder den nu mest som kalkylator.

Samma här.
Plus att man kan få fin statistik på hur duktig man är.

martynj
2006-03-26, 17:56
Hej igen.

Jag tyckte också hälsovakten verkade lite snål :)
Ska nog testa att ligga på 2000kcal per dag ett tag nu.
Jag räknar på nettointag också ja. Så om jag har tränat bort 400kcal så äter jag 400kcal mer den dagen.

Jag såg någon annan ekvation för att räkna ut kcalbehov på forumet för några dagar sedan, men jag kan inte hitta tråden. Någon som har en länk?

Tack för svaren.

Fed up
2006-03-26, 18:08
Hej igen.

Jag tyckte också hälsovakten verkade lite snål :)
Ska nog testa att ligga på 2000kcal per dag ett tag nu.
Jag räknar på nettointag också ja. Så om jag har tränat bort 400kcal så äter jag 400kcal mer den dagen.

Jag såg någon annan ekvation för att räkna ut kcalbehov på forumet för några dagar sedan, men jag kan inte hitta tråden. Någon som har en länk?

Tack för svaren.

that's my boy! (ang. nettointag alltså)

2000 låter rimligt tycker jag.

kan det varit uppladningen.se? (.se är det väl?)

martynj
2006-03-26, 18:43
Nej, det va inte uppladdningen.
Men uppladdning disuterades i tråden!
King Grub sade någonting om att deras siffror var för höga och att man antagligen skulle hamna på överskott om man följde dem, sen skrev han någon länk ang. en annan formel..