handdator

Visa fullständig version : en annorlunda isotonfråga


apa_ola
2006-03-23, 15:49
många påpekar ju vikten av att kolhydratslösningarna ska vara isotona.

Men om man tar med riskakor och knäckebröd och mölar i sig efter en träning, kan man då på något sätt "räkna ut" hur mkt vatten man sa dricka?

Eller behövs inget vatten till t.ex. riskakor och knäckebröd? (dumförklara mig inte nu :em: ). Om man mixar knäckebröd med en stavmixer och häller "pulvret" i shakern borde man få en perfekt efterträningsdrink, med snabba kolhydrater och dessutom näringstätt. Ganska billigt t.o.m.

Lizard
2006-03-23, 16:23
många påpekar ju vikten av att kolhydratslösningarna ska vara isotona.

Men om man tar med riskakor och knäckebröd och mölar i sig efter en träning, kan man då på något sätt "räkna ut" hur mkt vatten man sa dricka?

Eller behövs inget vatten till t.ex. riskakor och knäckebröd? (dumförklara mig inte nu :em: ). Om man mixar knäckebröd med en stavmixer och häller "pulvret" i shakern borde man få en perfekt efterträningsdrink, med snabba kolhydrater och dessutom näringstätt. Ganska billigt t.o.m.
En hel del av ett knäckebröd utgörs av födoämnen som saknar energiinnehåll, i alla fall som kan omvandlas av den mänskliga matsmältningsapparaten. Den typen av olösliga, eller i vart fall svårlösliga, fibrer gör att det är svårt att ge ett exakt värde och att få en hög passeringshastighet. Fördelen med rena kolhydratslösningar är just att man undgår de annars så eftersträvansvärda fibrerna. Genom att späda det tuggade knäckebrödsmoset med mer vatten får du visserligen en högre passeringshastighet, men du späder samtidigt ut matsmältningsenzymerna så att näringsupptaget blir långsammare. Jag vet inte de absoluta värdena, men jag gissar att det finns en naturlig gräns för fast födas transport och nedbrytningshastighet genom matsmältningen och det går inte att dra en likvärdig upplösningsmatrix till Falu Rågrut som till glukoslösningar. Lagom är bäst och kanske lite till skulle jag tro när det gäller vätska och fast föda efter träning.

Lizard