handdator

Visa fullständig version : Kommunalägda gym?


Diggler
2006-03-23, 13:11
Vad anser ni om denna företeelse? Osund konkurrens? Bra för folkhälsan? (lång tråkig poll kommer "strax")

mela
2006-03-23, 13:13
inte ens gymmen fåt folken ha längre.. slopa de kommunala gymmen.. usch

jwzrd
2006-03-23, 13:22
inte ens gymmen fåt folken ha längre.. slopa de kommunala gymmen.. usch

Folket får inte ha gymmen kvar så du vill slopa dom kommunala? Sann moderat logik när den är som starkast :thumbup:

Grahn
2006-03-23, 13:25
Kluven i frågan men generellt är det nog bra. Fast man måste ju ta hänsyn till hur det ser ut med alternativ på orten och inte slå ut fungerande privata alternativ.

aitamaa
2006-03-23, 13:31
tycker det är kanon! bor i ett litet samhälle.. gym med allt man behöver GRATIS! bara gå till kommunhuset och hämta ut ett kort som man drar i dörren så kommer man in! öppet mellan 06-22:30. tillgång till simbassäng oxå.

jwzrd
2006-03-23, 13:32
tycker det är kanon! bor i ett litet samhälle.. gym med allt man behöver GRATIS! bara gå till kommunhuset och hämta ut ett kort som man drar i dörren så kommer man in! öppet mellan 06-22:30. tillgång till simbassäng oxå.

Grymt! Var bor du?

Cilia
2006-03-23, 13:32
det där är inte så enkelt som det låter att välja.
jag har varit med och utrett frågan och inte ens moderaterna i Stockholm kunde då komma fram till vad man egentligen ville.

Det jobbiga med frågor är att det ofta finns fler frågeställningar än vad man först ser och det gör att det inte är svart eller vitt.

Jag kan alltså inte ta ställning till frågan heller.
Fast jag är inte hårdrockare för då förstör jag mina vackra lockar.

jwzrd
2006-03-23, 13:33
det där är inte så enkelt som det låter att välja.
jag har varit med och utrett frågan och inte ens moderaterna i Stockholm kunde då komma fram till vad man egentligen ville.

Det jobbiga med frågor är att det ofta finns fler frågeställningar än vad man först ser och det gör att det inte är svart eller vitt.

Jag kan alltså inte ta ställning till frågan heller.
Fast jag är inte hårdrockare för då förstör jag mina vackra lockar.

Vilka frågor diskuterades?

Nalfaren
2006-03-23, 13:36
Vi har ett jättebråk igång just nu, som skall upp i domstolen.
Kommunen sponsrar Friskis & Svettis med ca 5 miljoner för att
de skall ta över en tennisklubbslokal som kommun drivit och
bygga om delar till ny friskis gruppträningsdel men utöka med
gym. De kommer få en lokalhyra långt under marknadsmässig.

Vi har två gym på orten, det jag är delägare i "Corpus Träningscenter"
och "Kinna Hälsostudio". Vi har gått ihop och tillsammans med "Företagarna".
Minab, så slåss vi mot kommunens osunda konkurrens. Vi har hållt på
i över 1 år. Många turer i tidningar. Kommunen ser det hela som en
väldigt infekterad fråga och är rätt rädda.

Det hela verkar gå i domstol nu... Får se hur det går...
Not. Detta är något vi kämpar med mot kommunen och inte F&F.

Jag kan också nämna att det inte är jag som sköter detta
på vårt gym utan det är 2 andra delägare.


Jag tycker INTE kommunen skall blanda sig i.
Det finns tydliga indikationer om vad som kommer att ske
då detta har hänt på flera andra orter. Då gym tvingats
in i konkurs...

Cilia
2006-03-23, 13:39
Vilka frågor diskuterades?
Jag försökte komma ihåg men det var 4 år sen och jag är gammal.
Sen hade jag inte ärendet på mitt bord utan var inne på hörnan.
Men bland annat var det friskvård och tillgänglighet.
Ska man helt förlita sig på privata alternativ även om det är borgligt styre?
Vad händer i de områden där det inte finns ngt alternativ?
Sen är de flesta simhallar kommunala ska de bara vara simhallar?
Har vi ngt att förlora på när det gäller folkhälsan genom att begränsa simhallarnas utbud?
Kommer det då att kosta samhället mer i slutändan då alla inte har råd att träna om de privata alternativen är för dyra?

Sen är det snedvridningen av konkurrens som står på andra sidan samt att man just i Stockholm hade varit väldigt klantig i upphandlingarna av utrustning. Det kan även vara så att de kommunala alterntiven begränsar privat utbyggnad.

Nitrometan
2006-03-23, 13:42
Även om melas logik suger och allan vill förstatliga så tycker jag att det är svårt att ta ställing i frågan.

Kommunen ska inte subventionera hyra (och/eller finansiering) till verksamhet som konkurrerar med privat verksamhet på orten som inte får denna stöttning av kommunen.

Det finns exempel där kommunen betalar nästan hela lokalhyran, köper in vikter och maskiner, betalar städpersonal, betlar övrig personal och deras utbilding. Hur ska en privat aktör kunna konkurrera med det?

Däremot är jag positivt inställd till att kommuner driver eller startar upp verksamhet som "saknas" på orten.

Jag tycker t.o.m. att det är bra att det kan finnas billigare alternativ för de som vill ha/behöver det. Men där är balansgången svår.

aitamaa
2006-03-23, 13:45
Grymt! Var bor du?

Överkalix :cool:

AFanatic
2006-03-23, 13:49
Min erfarenhet säger att där kommunen får vara med och styra, där går det oftast käpprätt åt helvete. Kommuner verkar vara rädda för det mesta och för allting, så därför sätter de käppar i hjulet får sådant de inte förstår.

Är inte kommunkontoret förresten pensionärsboende för aktiva?

bubbe
2006-03-23, 13:51
Även om melas logik suger och allan vill förstatliga så tycker jag att det är svårt att ta ställing i frågan.

Kommunen ska inte subventionera hyra (och/eller finansiering) till verksamhet som konkurrerar med privat verksamhet på orten som inte får denna stöttning av kommunen.

Det finns exempel där kommunen betalar nästan hela lokalhyran, köper in vikter och maskiner, betalar städpersonal, betlar övrig personal och deras utbilding. Hur ska en privat aktör kunna konkurrera med det?

Däremot är jag positivt inställd till att kommuner driver eller startar upp verksamhet som "saknas" på orten.

Jag tycker t.o.m. att det är bra att det kan finnas billigare alternativ för de som vill ha/behöver det. Men där är balansgången svår.


Hur ska man då göra där det inte finns andra alternativ än privata men svindyra/fitness gym?

jag tycker nog att människor i gemen ska kunna möjlighet att träna utan att betala 500 kr i mån.

Dumleman
2006-03-23, 13:58
Vad ska man prioritera högst, privata vinstintressen eller folkets hälsa? :)

Grahn
2006-03-23, 14:01
Vad ska man prioritera högst, privata vinstintressen eller folkets hälsa? :)

Som det ser ut idag så måste ju dock privata intressen finansiera det komunala alternativet så man kanske borde se till att inte skjuta sig själv i foten med.

bubbe
2006-03-23, 14:03
En fråga som är lite intressant för den privata gym marknadens del, hur många kommunala gym har startats upp och börjat konkurera med befintliga privata?

Det kan man ju se som en rätt jobbig situation och frågan då är ju hur kommunen ska möta den privata sektorn utan att slå ut och försvåra verksammheten för dom som har ekonomiska intressen. Tror dock dom flesta startar upp privata gym med vetskap om befintliga kommunala gym, och efter uppstarten så börjar gnället om osund konkurens.

Yes
2006-03-23, 14:05
Vad ska man prioritera högst, privata vinstintressen eller folkets hälsa? :)
I det här fallet prioriterar iof privata vinstintressen folks hälsa. Den som inte tror mig kan alltid försöka driva ett gym på idén att kunderna skall må sämre av att träna där. ;)

skaparn
2006-03-23, 14:12
Varför ska kommunen driva gym?

Dels snedvrider det konkurrensen ifall de driver ett gym utan de lönsamhetskrav ett privat har, dels så måste priser under de marknadsmässiga finansieras, och det blir i förlängningen de som ej besöker en skivstångslokal/träningsanläggning som får bekosta detta. Visst finns det folkhälsoaspekter på det hela, men de som istället springer eller motionerar på annat sätt för att hålla sig friska betala för de som gärna svettas tillsammans med andra i en trång lokal?

Och om inte kommunen ska sätta priserna under de privata gymen förstår jag inte alls varför kommunen skulle bedriva verksamheten eftersom argumentet om att tillhandahålla billig träning åt folket då försvinner. Styrketräning är något varje individ ska få bekosta ur egen ficka, och kommunen ska ägna sig åt annat än att bedriva företagsverksamhet som görs lika bra i privat regi.

Med det inte sagt att jag skulle kunna räkna fram en nivå på subventioner till träningsverksamhet som vore samhällsekonomiskt optimal, men här går principer före teorin. Jag ogillar nämligen att den konditionsidrottande betalar för den styrketränande, eller all annan inkomstfördelning som har värderingar inbyggda.

Herkulez
2006-03-23, 14:12
Kluven i frågan men generellt är det nog bra. Fast man måste ju ta hänsyn till hur det ser ut med alternativ på orten och inte slå ut fungerande privata alternativ.
+1

Grahn
2006-03-23, 14:20
Skaparn, men du vet väl att massor av andra idrottsanläggningar finansieras av komun eller liknande? Eljusspåret konditionsnissen springer på tex, fotbollsplanen där det kickas boll etc etc. Ska allt bort? Det kommer ju inte att finnas motionsanläggningar utanför centrala stockholm isf om ens där.

Varför skulle gym vara annorlunda?

bubbe
2006-03-23, 14:20
Varför ska kommunen driva gym?

Dels snedvrider det konkurrensen ifall de driver ett gym utan de lönsamhetskrav ett privat har, dels så måste priser under de marknadsmässiga finansieras, och det blir i förlängningen de som ej besöker en skivstångslokal/träningsanläggning som får bekosta detta. Visst finns det folkhälsoaspekter på det hela, men de som istället springer eller motionerar på annat sätt för att hålla sig friska betala för de som gärna svettas tillsammans med andra i en trång lokal?

Och om inte kommunen ska sätta priserna under de privata gymen förstår jag inte alls varför kommunen skulle bedriva verksamheten eftersom argumentet om att tillhandahålla billig träning åt folket då försvinner. Styrketräning är något varje individ ska få bekosta ur egen ficka, och kommunen ska ägna sig åt annat än att bedriva företagsverksamhet som görs lika bra i privat regi.

Med det inte sagt att jag skulle kunna räkna fram en nivå på subventioner till träningsverksamhet som vore samhällsekonomiskt optimal, men här går principer före teorin. Jag ogillar nämligen att den konditionsidrottande betalar för den styrketränande, eller all annan inkomstfördelning som har värderingar inbyggda.


Och alla andra idrotter/föreningar ska dessa bekostas av folk som inte är delaktiga?

edit:grahn din lille spjuver.....

Grahn
2006-03-23, 14:22
edit:grahn din lille spjuver..... :D

jwzrd
2006-03-23, 14:23
Varför ska kommunen driva gym?

Dels snedvrider det konkurrensen ifall de driver ett gym utan de lönsamhetskrav ett privat har, dels så måste priser under de marknadsmässiga finansieras, och det blir i förlängningen de som ej besöker en skivstångslokal/träningsanläggning som får bekosta detta. Visst finns det folkhälsoaspekter på det hela, men de som istället springer eller motionerar på annat sätt för att hålla sig friska betala för de som gärna svettas tillsammans med andra i en trång lokal?

Och om inte kommunen ska sätta priserna under de privata gymen förstår jag inte alls varför kommunen skulle bedriva verksamheten eftersom argumentet om att tillhandahålla billig träning åt folket då försvinner. Styrketräning är något varje individ ska få bekosta ur egen ficka, och kommunen ska ägna sig åt annat än att bedriva företagsverksamhet som görs lika bra i privat regi.

Med det inte sagt att jag skulle kunna räkna fram en nivå på subventioner till träningsverksamhet som vore samhällsekonomiskt optimal, men här går principer före teorin. Jag ogillar nämligen att den konditionsidrottande betalar för den styrketränande, eller all annan inkomstfördelning som har värderingar inbyggda.

Vem bygger ishockeyrinkar, fotbollsarenor, friidrottsarenor och den typen av anläggningar?

EDIT: Det du säger om konditionsidrottaren som betalar för styrketränaren är väl ändå osedvanligt dumt sagt? Det finns motionsspår överallt. Hur många är privat finansierade?

mela
2006-03-23, 14:23
iofs.. men tanke på våra sjukt höga skatter borde vi få ha kommunala gym..
iaf i alla sossestyrda kommuner.. :MrT:

skaparn
2006-03-23, 14:31
Jag ska ut och träna en sväng, så jag ger ett kort och väldigt dogmatiskt svar:

Två fel gör inte ett rätt.

Får nog anledning att återkomma. Bis bald!

skaparn
2006-03-23, 14:34
semi-edit: Fast givetvis har ni en poäng, jag tänkte i så vansinnigt långt, retade bara upp mig lite grann på subventioner i allmänhet. Ska producera ett bättre resonemang.

Arnesson
2006-03-23, 15:36
Det fungerar bra med privata gym, så varför ha kommunalägda?

Är det för att folk inte har råd?
Jag betalar 200kr / mån tror jag för mitt kort, och det har nog de flesta råd med (?)

A.Pahkamaa
2006-03-23, 16:32
Tycker det är ganska viktigt att elever på gymnasienivå har tillgång till ett gym under gymnastiken, så i det fallet är det inget snack om saken. På dom orter där det inte finns tillgång till ett eller flera gym så tycker jag det är bra om kommunen kliver in och ger folket ett gym. Ifall priserna på dom privatägda gymmen skulle bli så höga att dom som har det sämre ställt inte har råd att träna, så skulle det vara bra med ett kommunalt gym med lägre priser.

Annars så vet jag inte om det behövs... dom flesta städer har tillräckligt med gym.

Garnax
2006-03-23, 16:41
Tycker absolut att kommuner ska ha gym för sina anstälda.
Precis som jag tycker det är bra när andra företag har kontrakt med
något gym så alla anställda får träna där. Det är att ta hand om sin personal.

Jag har ett kort till vårat men jag använder det aldrig, men det kan alltid vara
bra att ha om mitt gym stänger ner pga renovering eller ombyggnad osv.

Men dessa små gym med dåligt med grejor (som iaf min kommun har) konkurerar
inte med dom som har kort på riktiga gym. Dom vänder sig nog inte till samma
typ av människor.

Lasse 50 år som har lite problem med ryggen och kör på kommunens gym 2 gånger i veckan trivs nog bra med att det är gratis och lungt mot Anders 24 år som vill bygga muskler 5 dagar i veckan
skulle nog växa ur ett kommunalt gym rätt fort.

Sen kanske vissa kommuner har stora fina gym vad vet jag, vårat är rätt enkelt i en källare kan det vara 60m2 kanske.

Arnesson
2006-03-23, 16:47
Tycker absolut att kommuner ska ha gym för sina anstälda.


Är det jag som har misstolkat "Kommunalägda gym"? Jag trodde det var gym för alla, inte bara för de som jobbar inom kommunen?

Alltså subventionerade gym.

JJ
2006-03-23, 16:49
Är det jag som har misstolkat "Kommunalägda gym"? Jag trodde det var gym för alla, inte bara för de som jobbar inom kommunen?

Alltså subventionerade gym.

Nä, det är Garnax som missar poängen för 433:e gången i rad.

Arnesson
2006-03-23, 16:55
Nä, det är Garnax som missar poängen för 433:e gången i rad.

Tänkte väl :cool:

Garnax
2006-03-23, 16:59
Nä, det är Garnax som missar poängen för 433:e gången i rad.

Ahh missade det :) (Well i rock anyway)

Subbade gym tycker jag är både fel men kan bli rätt.

Om kommunala gym är subbade så är det orättvist, alltså får man då
subba alla gym eller inga. Annars är det orättvis konkurens.

skaparn
2006-03-23, 17:11
Skaparn, men du vet väl att massor av andra idrottsanläggningar finansieras av komun eller liknande? Eljusspåret konditionsnissen springer på tex, fotbollsplanen där det kickas boll etc etc.

Efter lite kontemplation.

Jag tänkte faktiskt inte så långt i min kritik av just gym-subvention, det erkänner jag. Det ändrar dock inte att jag ogillar hur vuxnas nöjen bekostas av det offentliga.

Varför ska exempelvis hockeyn få en ohemul summa pengar? Hur ofta hör vi inte hur det gnälls över att ridande tjejer får mycket mindre bidrag än hockeytränande killar. Alla sådana problem försvinner om vi tar det logiska, men i Sverige tyvärr väldigt djärva, steget att låta folk betala för sina nöjen.

Slutligen så gör Grahn ett intressant uttalande

Ska allt bort? Det kommer ju inte att finnas motionsanläggningar utanför centrala stockholm isf om ens där.

Vi har styrts av folkhemstanke och kollektivism ganska länge om man förutsätter att ingenting kommer att ordnas ifall vi inte gör det med skattemedel. En fri marknad är ett alldeles förträffligt verktyg att använda för att de aktiviteter som det verkligen finns betalningsvilja nog för, också kommer att finnas tillgängliga.

Grahn
2006-03-23, 17:18
En fri marknad är ett alldeles förträffligt verktyg att använda för att de aktiviteter som det verkligen finns betalningsvilja nog för, också kommer att finnas tillgängliga.

Ja precis, de aktiviteter det verkligen finns betalningsvilja nog för. Glöm dessutom inte betalningsförmåga och kundunderlag.

Är det bara då det är intressant att tillhandahålla dem så vore det ju en fungerande lösning.

skaparn
2006-03-23, 17:27
Ja precis, de aktiviteter det verkligen finns betalningsvilja nog för. Glöm dessutom inte betalningsförmåga och kundunderlag.

Är det bara då det är intressant att tillhandahålla dem så vore det ju en fungerande lösning.

Vi pratar om vuxnas nöjen. Den mängd träning som behövs för att klara sig undan välfärdssjukdomar är inte något omfattande projekt, utan vi kan nog anse en väldigt stor del av träning idag vara nöje. Varför ska då jag med skattepengar betala för smala intressen som inte har råd att bekosta sitt nöje själv? Samma gäller för boende, kultur, kött och så vidare. Allt som kan sorteras under nöje ska inte subventioneras.

Det låter kanske hårt, men det är endast verkligen basala funktioner jag kan acceptera en finansiering av genom omfördelning av våra arbetsinkomster.

JJ
2006-03-23, 17:32
Vi pratar om vuxnas nöjen.


Nja, jag ser ett problem i att barn ev. skulle få färre simhallar, bollplaner och övriga möjligheter att få prova på olika sporter.

Grahn
2006-03-23, 17:32
Vi pratar om vuxnas nöjen. Den mängd träning som behövs för att klara sig undan välfärdssjukdomar är inte något omfattande projekt, utan vi kan nog anse en väldigt stor del av träning idag vara nöje. Varför ska då jag med skattepengar betala för smala intressen som inte har råd att bekosta sitt nöje själv? Samma gäller för boende, kultur, kött och så vidare. Allt som kan sorteras under nöje ska inte subventioneras.

Det låter kanske hårt, men det är endast verkligen basala funktioner jag kan acceptera en finansiering av genom omfördelning av våra arbetsinkomster.

Jo jag vet att det är din åsikt men den är rätt ordentligt skild från gemene mans här i riket. ;)
Vad du sedan sorterar under nöje och vad jag skulle sortera under nöje är inte detsamma.

skaparn
2006-03-23, 17:44
Nja, jag ser ett problem i att barn ev. skulle få färre simhallar, bollplaner och övriga möjligheter att få prova på olika sporter.

Om vi ville att barn skulle få nyttja vissa faciliteter billigare är det inget som hindrar kommunen att gå in med en riktad åtgärd. Skolor kan exempelvis i gymnastiken nyttja privata anläggningar, det är en vacker och liberal entrepenadtanke.

Jo jag vet att det är din åsikt men den är rätt ordentligt skild från gemene mans här i riket. ;)
Vad du sedan sorterar under nöje och vad jag skulle sortera under nöje är inte detsamma.

Va! Var gömmer sig de som vågar tycka annorlunda? Jag ska nog hitta dem...

Förvisso kan du tycka att vi har olika definitioner på nöjen, men det är lite grann här jag gör en klar skillnad mellan ideologier. Jag har den största respekt för andras pengar och anser mig inte ha någon rätt att i fall där det föreligger minsta tveksamhet om "basaliteten", ta andras pengar och använda dem efter majoritetens behag. En av de (många) saker som gör mig förbannad är att majoriteten anser sig ha den starkes rätt att bestämma åt den enskilde, utan att ge denne utträdesmöjlighet ur systemet.

JJ
2006-03-23, 17:46
Om vi ville att barn skulle få nyttja vissa faciliteter billigare är det inget som hindrar kommunen att gå in med en riktad åtgärd. Skolor kan exempelvis i gymnastiken nyttja privata anläggningar, det är en vacker och liberal entrepenadtanke.


Bra, så får det bli.

bubbe
2006-03-23, 17:51
skaparn: Men när övergår ett nöje till att bli en medicin mot välfärdssjukdomar då? är det när det slutar vara roligt, då slipper man betala?

Dom flesta idrotter är gynnande för samhället och även den välsedda företagsamheten, bör då inte samhället vara med och betala för att vi får det bättre?

Grahn
2006-03-23, 17:58
En av de (många) saker som gör mig förbannad är att majoriteten anser sig ha den starkes rätt att bestämma åt den enskilde, utan att ge denne utträdesmöjlighet ur systemet.

Mjo vet att du tycker så. Men ärligt talat är det ingen som vägrar dig utträdesrätt, alla har rätt att emigrera.
De flesta här tycker inte att det är ett övergrepp på individens rätt med skatt på det sätt du gör. Individens rätt är viktig men jag ser inte en inskränkning av den där du ser den. Vart gränserna ska dras är givetvis en definitionsfråga men du låter hyggligt extrem. ;)

Det jag ser som ett strävande mot ett samhälle med mindre klyftor ser du som en inskränkning i individens rätt att göra vad denna vill med sina pengar.

Vi är lite off topic nu iofs.

bubbe
2006-03-23, 18:02
Det jag ser som ett strävande mot ett samhälle med mindre klyftor ser du som en inskränkning i individens rätt att göra vad denna vill med sina pengar.

Vi är lite off topic nu iofs.

Verkar dock som hela resultatet av denna pollen är baserad på hur man är politiskt orienterad, dom som eftersträvar fri konkurans eller dom som ser nyttan i kollektiv.

skaparn
2006-03-23, 18:07
Men när övergår ett nöje till att bli en medicin mot välfärdssjukdomar då? är det när det slutar vara roligt, då slipper man betala?

Som jag redan skrivit: förebyggande av sjukdomar kräver inga avancerade splitprogram med 27 isolationsövningar. Ej heller behöver man kunna böja 3 gånger sin egen kroppsvikt. Istället för att missa min poäng med avsikt för att omintetgöra den, fundera istället på hur mycket offentliga medel som behövs för den medicinska funktionen.

Det klart att fler skulle motionera ifall det erbjöds gratis äventyrsbad och bowling, men det är just resonemang kring hur det offentliga måste vara med i allt, som gör att vi har den enorma koloss till stat och kommun som vi har. Visst kanske curlingfantasterna i Skellefteå under min regim inte längre får en hel hall att dela på 12 aktiva och således antingen får betala för sitt eget nöje eller sluta, men det kan jag leva med.


Dom flesta idrotter är gynnande för samhället och även den välsedda företagsamheten, bör då inte samhället vara med och betala för att vi får det bättre?
Enligt vissa teoretiker, ja. Kollektiva nyttigheter kan gott finansieras med gemensamma medel så att den nivå av produktion, där nyttan är som störst i förhållande till kostnaderna, uppnås. Det ekonomisk teori ofta förbiser är dock fördelningseffekter och tittar istället på samhället som helhet. Därför kan alltid principiella argument höjas ifall man med majoritetsmandat fattar nyttomaximerande beslut som för enskilda innebär en kraftig försämring. Det är utilitarism när den är som värst.

Baan
2006-03-23, 18:29
svår fråga svara på, inget man direkt går och funderar på dag ut och in.

jag tycker att det är bra att atletklubbar och liknande blir delvis sponsrade av kommunen (har för mig att en andel blir det), så att dom har lättare att överleva och kan ha råd med att ha lägre medlemskapskostnad. i princip blir det ingen större konkurens med technogymmen, någon som vill ha basicgrejer kommer inte gå till ett gym där man knappt kan köra böj, samt tvärtom självklart.

å andra sidan kan det finnas andra fall av sponsring, som någon berättade om kommunens sponsring av F&S ny lokal i någon håla (heh), det känns mer som gynnande av en viss grupp. vill man nu invenstera i folkhälsan genom att hjälpa gymmen, varför inte ge samtliga gym lite sponsorcash?

rent generellt tror jag inte alls på helt fri marknad för kommersiellt drivna gym och liknande. resonemanget är att vi kommer få det vi vill ha om vi betalar, men jag tror sanningen ligger i det att vi kommer få något åt det hållet som vi vill ha. med andra ord så kommer man som gymägare självklart satsa på ett lönsamt gym, och det behöver inte nödvändigtvis betyda ett gym som passar just mig som person, utan mer ett gym som ägaren tror lockar flest människor och på så sätt mest pengar. där är jag glad att det finns alternativa gym, inte nödvändigt helt komersiella, som vågar satsa på en minoritet, säg styrkelyftare.

Yankeee
2006-03-23, 18:32
Självklart ska det finnas kommunala gym. Mest för att jag tränar på ett nu, som ALDRIG skulle ha funnits annars. Dessutom är det knappast lönsamt att driva den sortens gym som jag helst tränar på.

Arnesson
2006-03-23, 18:36
Självklart ska det finnas kommunala gym. Mest för att jag tränar på ett nu, som ALDRIG skulle ha funnits annars. Dessutom är det knappast lönsamt att driva den sortens gym som jag helst tränar på.

Finns många saker som folk vill ha, som inte är lönsamma, och således de inte får om det inte är beredd att betala för det.

Skulle ju inte vara fel med en hoppborg till morgoncardio, kanske ska ringa kommunen.

Baan
2006-03-23, 18:37
Självklart ska det finnas kommunala gym. Mest för att jag tränar på ett nu, som ALDRIG skulle ha funnits annars. Dessutom är det knappast lönsamt att driva den sortens gym som jag helst tränar på.

bänken som janne, 37 blodade ner när han tappade en stång på näsan är fortfarande blodig och fin? ;)

massor av fria vikter, stänger och lite basicmaskiner?

Baan
2006-03-23, 18:37
Finns många saker som folk vill ha, som inte är lönsamma, och således de inte får om det inte är beredd att betala för det.

Skulle ju inte vara fel med en hoppborg till morgoncardio, kanske ska ringa kommunen.

BÖRJA BETALA SKATT DÅ DIN SNÅLE DJÄFVUL.

mer seriöst så betalar du för kommunalgymmet om du väljer att betala skatt så inga probs.

Arnesson
2006-03-23, 18:41
BÖRJA BETALA SKATT DÅ DIN SNÅLE DJÄFVUL.

mer seriöst så betalar du för kommunalgymmet om du väljer att betala skatt så inga probs.

Men jag vill gärna betala för det gymmet jag tränar på, och vill slippa betala delar av Yankeee träningskort.

Yankeee
2006-03-23, 18:42
Finns många saker som folk vill ha, som inte är lönsamma, och således de inte får om det inte är beredd att betala för det.

Skulle ju inte vara fel med en hoppborg till morgoncardio, kanske ska ringa kommunen.

Självklart är det så. Nu är det dock så att gymmet tillhör en idrottsanläggning, som kommunen driver. Men du kanske tycker att gymmet ska stå tomt bara för att det inte är ett företag som driver det?

Gör det, skillnaden är, om jag får gissa, att det finns ett betydligt större stöd för ett kommunalt drivet gym än en hoppborg.

Yankeee
2006-03-23, 18:44
Men jag vill gärna betala för det gymmet jag tränar på, och vill slippa betala delar av Yankeee träningskort.

Jag vill gärna slippa betala bidragen till halva norrlands befolkning.

Arnesson
2006-03-23, 18:45
Självklart är det så. Nu är det dock så att gymmet tillhör en idrottsanläggning, som kommunen driver. Men du kanske tycker att gymmet ska stå tomt bara för att det inte är ett företag som driver det?

Gör det, skillnaden är, om jag får gissa, att det finns ett betydligt större stöd för ett kommunalt drivet gym än en hoppborg.

Lokalerna går säkert att hyra ut? Funkar det inte med ett privat gym, så gör det inte det. Ungefär som det inte funkar med hoppborgen. De som använder / skulle använda vill helt enkelt inte betala vad det kostar.

Arnesson
2006-03-23, 18:46
Jag vill gärna slippa betala bidragen till halva norrlands befolkning.


Det får du ta i en annan tråd *kissass*

Yankeee
2006-03-23, 18:50
Lokalerna går säkert att hyra ut? Funkar det inte med ett privat gym, så gör det inte det. Ungefär som det inte funkar med hoppborgen. De som använder / skulle använda vill helt enkelt inte betala vad det kostar.

Nu är det ju så att gymmet eller lokalen om vi säger så, används av sundbybergs tyngdlyftningsklubb. Ska inte föreningens medlemmar få göra vad de vill i sin lokal för att de får spons av kommunen?

Arnesson
2006-03-23, 18:53
Nu är det ju så att gymmet eller lokalen om vi säger så, används av sundbybergs tyngdlyftningsklubb. Ska inte föreningens medlemmar få göra vad de vill i sin lokal för att de får spons av kommunen?

Nu vet jag inte hur det fungerar med spons. till idrottsklubbar? Får alla? Vilka summor ungerfär?

Jag tycker att det blir helt fel när en klubb får spons. och kan konkurera med privata alternativ. Det blir inte FK.

Yankeee
2006-03-23, 18:58
Nu vet jag inte hur det fungerar med spons. till idrottsklubbar? Får alla? Vilka summor ungerfär?

Jag tycker att det blir helt fel när en klubb får spons. och kan konkurera med privata alternativ. Det blir inte FK.

Alla (i princip) föreningar får väl bidrag på något sätt? Jag vet inte helt säkert.

Jaså? Hur tycker du att sorsele ik ska kunna starta upp en fotbollsklubb utan bidrag från vilka som nu delar ut dem? Hur ska man kunna starta idrottsföreningar öht utan bidrag? Hur ska man lyckas få spons från ett företag för att lyckas starta upp något som inte ger någon vinst? T.ex fotbollsklubb för 7-18 åringar.

Cilia
2006-03-23, 18:59
Det här är ju historiskt, Spankeee goes sosse


*visslar*

skaparn
2006-03-23, 19:00
Jag vill gärna slippa betala bidragen till halva norrlands befolkning.


Om du verkligen är allvarlig, så kanske du skulle ta och inse att kollektivismen idag inte är något du kan plocka russinen ur. Det är ett paket och om du utan dåligt samvete tar emot bidrag för att lyfta vikter, så kommer du också att få betala till de drönare i Norrlands inland som vägrar flytta till jobben. Skulle du däremot åtminstone uttala dig negativt till subventionerad styrketräning hade du iallafall en moralisk rätt att gnälla över Norrland, nu har du förlorat även den.

Känns det?

Yankeee
2006-03-23, 19:02
Om du verkligen är allvarlig, så kanske du skulle ta och inse att kollektivismen idag inte är något du kan plocka russinen ur. Det är ett paket och om du utan dåligt samvete tar emot bidrag för att lyfta vikter, så kommer du också att få betala till de drönare i Norrlands inland som vägrar flytta till jobben. Skulle du däremot åtminstone uttala dig negativt till subventionerad styrketräning hade du iallafall en moralisk rätt att gnälla över Norrland, nu har du förlorat även den.

Känns det?

Nåja, hade du läst min quote lite du sluppit skriva det du skrev nu :)

Arnesson
2006-03-23, 19:02
Alla (i princip) föreningar får väl bidrag på något sätt? Jag vet inte helt säkert.

Jaså? Hur tycker du att sorsele ik ska kunna starta upp en fotbollsklubb utan bidrag från vilka som nu delar ut dem? Hur ska man kunna starta idrottsföreningar öht utan bidrag? Hur ska man lyckas få spons från ett företag för att lyckas starta upp något som inte ger någon vinst? T.ex fotbollsklubb för 7-18 åringar.

Jag har ej skrivit något om att det är fel med bidrag (det hör ej till tråden).
Jag skrev att det är fel om en klubb får bidrag och sen startar en konkurerande verksamhet gentemot privata alternativ. T ex ett gym,det är inte fri konkurans.

Yankeee
2006-03-23, 19:05
Jag har ej skrivit något om att det är fel med bidrag (det hör ej till tråden).
Jag skrev att det är fel om en klubb får bidrag och sen startar en konkurerande verksamhet gentemot privata alternativ. T ex ett gym,det är inte fri konkurans.

Tänk efter lite så förstår du.

Det är alltså ok att starta en fotbollsklubb, men inte en styrkelyft / tyngdlyftningsklubb för att man i sl / ol-klubben kan konkurera med privata aktörer? Fotbollsklubbar som konkurerar med t.ex teater, bio, restauranger och andra "nöjesaktörer" om publik / gäster, hur ska vi göra med dem?

skaparn
2006-03-23, 19:05
Nåja, hade du läst min quote lite du sluppit skriva det du skrev nu :)

Om du menar det Arnesson skrev om att han inte vill betala ditt träningskort så förstår jag inte vad du menar.

Yankeee
2006-03-23, 19:06
Om du menar det Arnesson skrev om att han inte vill betala ditt träningskort så förstår jag inte vad du menar.

Jag menade det du skrev till mig, betalar man skatt så går den till både saker man vill och inte vill.

Baan
2006-03-23, 19:07
Jag har ej skrivit något om att det är fel med bidrag (det hör ej till tråden).
Jag skrev att det är fel om en klubb får bidrag och sen startar en konkurerande verksamhet gentemot privata alternativ. T ex ett gym,det är inte fri konkurans.

Skrev inte du att du inte vill betala mitt gymkort? Men du vill pröjsa för fotbollsklubbar som du inte har något med att göra? Hmpf. Satsa på mig istället ;)

I fallen med atletklubbar och liknande ser jag fan inte hru dom kan konkurera med flashiga technogym, det är helt olika koncept på dom två gymmen och lockar helt olika människor. Det är snarare så att atletklubbarna tappar medlemmar som inte uppskattar fria vikter fullt och halvtaskiga maskiner till just technogymmen. Om atletklubbarna inte får pengar så kommer viss % av dom tränande, även om det inte är någon majoritet, att vara utan gym.

Arnesson
2006-03-23, 19:07
Tänk efter lite så förstår du.

Det är alltså ok att starta en fotbollsklubb, men inte en styrkelyft / tyngdlyftningsklubb för att man i sl / ol-klubben kan konkurera med privata aktörer? Fotbollsklubbar som konkurerar med t.ex teater, bio, restauranger och andra "nöjesaktörer" om publik / gäster, hur ska vi göra med dem?

Läs igen!

Jag har ej skrivit att jag är för eller emot bidrag till fotbollsklubbar.

Yankeee
2006-03-23, 19:08
Läs igen!

Jag har ej skrivit att jag är för eller emot bidrag till fotbollsklubbar.

Jag ser det, men du svarar fortfarande inte på min fråga. Det är alltså inte ok att få bidrag för att starta en sl / ol-klubb för att man kan konkurera med privata aktörer?

Om du inte har förstått det än så är fotbollsklubben bara ett exempel, placera in valfri klubb om det hjälper dig att förstå bättre.

skaparn
2006-03-23, 19:13
Jag menade det du skrev till mig, betalar man skatt så går den till både saker man vill och inte vill.

Ja, och det ska vi minimera så långt det går.

Yankeee
2006-03-23, 19:14
Ja, och det ska vi minimera så långt det går.

Jo, men det kommer aldrig att gå så långt som jag vill iallafall, kan jag lika bra utnyttja det istället :)

Arnesson
2006-03-23, 19:16
Jag ser det, men du svarar fortfarande inte på min fråga. Det är alltså inte ok att få bidrag för att starta en sl / ol-klubb för att man kan konkurera med privata aktörer?

Om du inte har förstått det än så är fotbollsklubben bara ett exempel, placera in valfri klubb om det hjälper dig att förstå bättre.

Jag tycker inte riktigt att det är rätt att sponsra klubbar överhuvudtaget (Ja, nu går jag in på det iaf.).

Jag tycker att är okej att kommunen satsar pengar i att bygga hallar och dyl. som sedan hyrs ut.

De som vill spela fotboll borde betala för det, de som vill spela tennis borde btala för det, de som vill spela yatzy får köpa sin egna tärningar.

Yankeee
2006-03-23, 19:19
Jag tycker inte riktigt att det är rätt att sponsra klubbar överhuvudtaget (Ja, nu går jag in på det iaf.).

Jag tycker att är okej att kommunen satsar pengar i att bygga hallar och dyl. som sedan hyrs ut.

De som vill spela fotboll borde betala för det, de som vill spela tennis borde btala för det, de som vill spela yatzy får köpa sin egna tärningar.

Ok, så barn till ensamstående mammor ska sitta hemma och uggla för att deras mammor inte har råd att betala kostnaden för att de ska få spela och ha kul med sina kompisar i sorsele ik?

A.Pahkamaa
2006-03-23, 19:20
Arnesson

Vet du vad det kostar för en barnfamilj att ha 2-3 ungar aktiva inom tex hockey? Det kostar nog mycket i nuläget, hur fan ska det då gå ifall man skulle va tvungen att pröjsa för hyra av ishall, betala vaktmästarna osv.

Arnesson
2006-03-23, 19:21
Ok, så barn till ensamstående mammor ska sitta hemma och uggla för att deras mammor inte har råd att betala kostnaden för att de ska få spela och ha kul med sina kompisar i sorsele ik?

Ja.

Alla har ett val, alla har rätt att plugga. Alla får låna pengar av CSN.

Yankeee
2006-03-23, 19:21
Det här är ju historiskt, Spankeee goes sosse


*visslar*

Scchy, sousse är fortfarande fult :)
Jag har börjat ett nytt liv, det som ger mig mest fördelar owns.

Baan
2006-03-23, 19:22
Jag tycker inte riktigt att det är rätt att sponsra klubbar överhuvudtaget (Ja, nu går jag in på det iaf.).

Jag tycker att är okej att kommunen satsar pengar i att bygga hallar och dyl. som sedan hyrs ut.

De som vill spela fotboll borde betala för det, de som vill spela tennis borde btala för det, de som vill spela yatzy får köpa sin egna tärningar.

Sport för dom som har råd med andra ord? Det kan vekra som alla har råd med någon sport i Sverige, men skiter vi fullsäntidgt i all föreningsstöd (vilket iofs aldrig lär hända), så kommer dom flesta sporterna bli otroligt dyra, och en hel del ungar kanske inte alls får börja i sin farovitsport. Finns en anledning varför billiga sporter praktiseras i fattiga länder

Yankeee
2006-03-23, 19:22
Ja.

Alla har ett val, alla har rätt att plugga. Alla får låna pengar av CSN.

Har man mer pengar om man är civ ing när man är ensamstående mamma och jobbar som städare?

Arnesson
2006-03-23, 19:23
Arnesson

Vet du vad det kostar för en barnfamilj att ha 2-3 ungar aktiva inom tex hockey? Det kostar nog mycket i nuläget, hur fan ska det då gå ifall man skulle va tvungen att pröjsa för hyra av ishall, betala vaktmästarna osv.

Nej, jag vet inte exakt vad det kostar. Har man inte råd så har man inte. Jag har inte råd att köpa en Evo och köra rally, så jag cyklar på min cykel pro istället. Ska kommunen betala för min tilltänkta evo? Vad är skillnaden?

Baan
2006-03-23, 19:23
Ja.

Alla har ett val, alla har rätt att plugga. Alla får låna pengar av CSN.

Ett faktum är att alla kan inte få jobb med högskolekompetens, vi behöver inte 100% ingenjörer i Sverige. Visst har vi högre krav på utbildning idag än för många år sen, men någon måste fortfarande göra skitjobben och tyvärr vill vi inte betala så mycket får sådana jobb. För den delen är det inga sjuka pengar som du tjänar som civ ing, det är mycket snack om höga löner, men det är bara snack.

Arnesson
2006-03-23, 19:24
Har man mer pengar om man är civ ing när man är ensamstående mamma och jobbar som städare?

Nej, men man kanske kan skaffa ett annat mer välbetalt jobb. Det är därför jag pluggar iaf.

Yankeee
2006-03-23, 19:25
Nej, men man kanske kan skaffa ett annat mer välbetalt jobb. Det är därför jag pluggar iaf.

Läs baan's inlägg. Vad spelar det för roll vilken utbildning man har när det inte finns några jobb?

A.Pahkamaa
2006-03-23, 19:26
Nej, men man kanske kan skaffa ett annat mer välbetalt jobb. Det är därför jag pluggar iaf.

Jasså du studerar, betalar du för kalaset själv?

Arnesson
2006-03-23, 19:26
Ett faktum är att alla kan inte få jobb med högskolekompetens, vi behöver inte 100% ingenjörer i Sverige. Visst har vi högre krav på utbildning idag än för många år sen, men någon måste fortfarande göra skitjobben och tyvärr vill vi inte betala så mycket får sådana jobb. För den delen är det inga sjuka pengar som du tjänar som civ ing, det är mycket snack om höga löner, men det är bara snack.

Det kom en ny utgåva av "katalogen där man ser vad folk tjänar" (vad heter den?) hät om dagen, folk tjänar pengar. Sen att de skattar bort massor av det är en annan sak.

Yankeee
2006-03-23, 19:26
Jasså du studerar, betalar du för kalaset själv?

:D

Slut på diskussionen nu?

Arnesson
2006-03-23, 19:26
Jasså du studerar, betalar du för kalaset själv?

Ja, har inget med CSN att göra *kissass*

A.Pahkamaa
2006-03-23, 19:28
Ja, har inget med CSN att göra *kissass*

Betalar pappa?

Betalar för undervisningen, lokalerna du vistas i osv..?

Arnesson
2006-03-23, 19:28
Läs baan's inlägg. Vad spelar det för roll vilken utbildning man har när det inte finns några jobb?

Finns det inte? Kolla i tele katalogen, finns massor av företag som har anställda. Du kanske har missat det?

Arnesson
2006-03-23, 19:29
Betalar pappa?
Nej.

Yankeee
2006-03-23, 19:30
Finns det inte? Kolla i tele katalogen, finns massor av företag som har anställda. Du kanske har missat det?

Du menar alltså att det finns kvalificerade jobb åt alla arbetslösa akademiker?

A.Pahkamaa
2006-03-23, 19:30
Nej.

Betalar du för undervisningen, lokalerna du vistas i osv..?

Baan
2006-03-23, 19:30
Det kom en ny utgåva av "katalogen där man ser vad folk tjänar" (vad heter den?) hät om dagen, folk tjänar pengar. Sen att de skattar bort massor av det är en annan sak.

Ja, och det är inga drömsummor det rör sig om. Du kommer inte ha mycket mer pengar i plånboken bara för att regeringen drar ner på bidragen till föreningarna eller tar bort dom, men eftersom det är rätt stora summor som blir rätt små på 9 milj invånare så kommer det kännas mer för den som vill hålla på med någon sport. Personligen tycker jag det är fint att idrottsföreningar finns, så att ungarna har ett ställe att utöva sin idrott på.

Stöd till föreningslivet grundar sig inte som du tror att man ska ha kul så att du får pengar till din bil, utan att vi satsar på barnen samt att vi satsar på idrotten för att kunna mäta oss med andra internationellt. Samt att idrotten generar tillbaks lite cash till staten ändå.

Arnesson
2006-03-23, 19:32
Du menar alltså att det finns kvalificerade jobb åt alla arbetslösa akademiker?

Inte i Sverige i dagsläget kanske. Men man får väl kämpa öite också, starta eget kanske? läsa lite extra? Jobba utomlans?

Alla kanska inte lyckas, men det finns förutsättningar.

Baan
2006-03-23, 19:33
Finns det inte? Kolla i tele katalogen, finns massor av företag som har anställda. Du kanske har missat det?

Sen finns det en hel del arbetslösa ingenjörer, det handlar inte enbart om att kolla en annons i tidningen och skicka CV, har man inte kontakter så är det svårt, och då går det fetbort att enbart fixa en utbildning. Jag hade två elektroingenjörer på mitt sommarjobb, båda relativt nyexaminerade, en med arbetsliverfarenhet, men dom gick ta industrijobb för att inte leva på bidrag, lågkvalificerade industrijobb. Kan tillägga att det inte handlade om några invandrare som har extra svårt få högkvalificerade jobb (med utländsk diplom i det här fallet) utan om två svenska killar med svenska diplom från chalmers.

skaparn
2006-03-23, 19:34
Du menar alltså att det finns kvalificerade jobb åt alla arbetslösa akademiker?

Du menar alltså att akademiker skulle klara kvalificerade jobb?

Yankeee
2006-03-23, 19:34
Du menar alltså att akademiker skulle klara kvalificerade jobb?

Du menar alltså att du inte förstår vad jag menar?

Arnesson
2006-03-23, 19:35
Ja, och det är inga drömsummor det rör sig om. Du kommer inte ha mycket mer pengar i plånboken bara för att regeringen drar ner på bidragen till föreningarna eller tar bort dom, men eftersom det är rätt stora summor som blir rätt små på 9 milj invånare så kommer det kännas mer för den som vill hålla på med någon sport. Personligen tycker jag det är fint att idrottsföreningar finns, så att ungarna har ett ställe att utöva sin idrott på.

Stöd till föreningslivet grundar sig inte som du tror att man ska ha kul så att du får pengar till din bil, utan att vi satsar på barnen samt att vi satsar på idrotten för att kunna mäta oss med andra internationellt. Samt att idrotten generar tillbaks lite cash till staten ändå.

Men de är ju bara för vissa? Ungen som vill spela tv-spel på eftermiddagen, eller vill ut o springa i sin trädgård får ju ingenting.

Arnesson
2006-03-23, 19:37
Nu är det dags för middag, jag kikar in i tråden imorgon igen, blir säkert rolig läsning. :eating:

A.Pahkamaa
2006-03-23, 19:38
Nu är det dags för middag, jag kikar in i tråden imorgon igen, blir säkert rolig läsning. :eating:

Hinner du svara på om du betalar hyra för lokalerna du vistas i på universitetet, om du betalar lärarlöner osv?

skaparn
2006-03-23, 19:40
Du menar alltså att du inte förstår vad jag menar?

Du menar alltså att du inte förstod att jag skämtade?

Yankeee
2006-03-23, 19:40
Du menar alltså att du inte förstod att jag skämtade?

Det menar jag.

Arnesson
2006-03-23, 19:43
Hinner du svara på om du betalar hyra för lokalerna du vistas i på universitetet, om du betalar lärarlöner osv?

Jadå.

Det gör jag inte direkt.

Men jag är för skola, vård och omsorg med. Så det har jag inget emot. Ett skyddsnät anser jag måste finnas, för alla kan hamna snett.

Såg inte din edit(?) tidigare. (Eller så läste jag ej hela inlägget.)

skaparn
2006-03-23, 19:48
Det menar jag.

Rackarns internet. Jag skulle använt min webcam och bifogat mitt stora flin.

A.Pahkamaa
2006-03-23, 19:55
Jadå.

Det gör jag inte direkt.

Men jag är för skola, vård och omsorg med. Så det har jag inget emot. Ett skyddsnät anser jag måste finnas, för alla kan hamna snett.

Såg inte din edit(?) tidigare. (Eller så läste jag ej hela inlägget.)

Jo jag drog en snabb edit på det inlägget.

Så du är för skola, vård och omsorg... du är mänsklig iaf.
Jag tycker det är en rättighet att få ha en vettig uppväxt, oavsett hur smarta, välutbildade, välavlönade föräldrar man har. Vill man lira boll med klasskompisarna från lågstadiet så ska man ha möjlighet att göra det, även om man är fattig. Om man drar in bidragen till ungdomsidrotten så kommer det bli alldeles för dyrt för många barnfamiljer, det är alldeles för dyrt att hålla på med många sporter redan idag.

Baan
2006-03-23, 20:31
Men de är ju bara för vissa? Ungen som vill spela tv-spel på eftermiddagen, eller vill ut o springa i sin trädgård får ju ingenting.

Jag försöker få fram en poäng att t ex tv-spel bara kan räknas som en kul grej, medan vi ser idrott som något som främjar folkhälsan. Sist jag kollade tog inte föräldrar betalt av sina ungar för att dom ska sprinag runt i trädgården, men saker och ting kan ha ändrat sig.

skaparn
2006-03-23, 21:13
Vet du vad det kostar för en barnfamilj att ha 2-3 ungar aktiva inom tex hockey? Det kostar nog mycket i nuläget, hur fan ska det då gå ifall man skulle va tvungen att pröjsa för hyra av ishall, betala vaktmästarna osv.

Intressant exempel det där med hockey. Vem är det egentligen vi subventionerar?
Om vi ska ägna oss åt klassindelning så är det antagligen en relativt välbärgad medelklass, eftersom det är först då man har råd med hockey oavsett subvention. De ensamstående mammornas barn spelar väldigt sällan hockey, men lik förbannat betalar de ensamma mammorna kommunalskatt.

Det jag vill åt är att vi subventionerar saker som inte kan ses som att "hjälpa de som har det sämre ställt", utan oftare är det bara en omfördelning av pengar som möjliggör för det offentliga (majoriteten) att i större utsträckning ta makten över våra liv och bestämma vilka nöjen vi ska ägna oss åt.

Eller för att ta upp det där med Stockholm vs Norrland som jag och Yankee i vår temporära oförmåga att förstå varandra var inne på. Eftersom man fördelar kommunalskatteintäkter så blir det även de svaga som betalar för att Norrland ska kunna åka snålskjuts på Norrland, och här tar man ingen hänsyn till vilka som får pengarna i Norrland utan det kan lika gärna gå till en ishall eller teater.

Allan
2006-03-23, 21:42
Ni som inte gillar kommunala gym - vad säger ni om atletklubbar då? Det brukar vara ännu billigare - eftersom man har kommunala bidrag.


allan

Allan
2006-03-23, 21:46
Det jag vill åt är att vi subventionerar saker som inte kan ses som att "hjälpa de som har det sämre ställt", utan oftare är det bara en omfördelning av pengar som möjliggör för det offentliga (majoriteten) att i större utsträckning ta makten över våra liv och bestämma vilka nöjen vi ska ägna oss åt.


*bs*


allan

skaparn
2006-03-23, 22:07
*bs*


allan


Ahh, det utförliga resonemanget får stå åt sidan, till förmån för det tunga argument en BS-flagga utgör.

pellep
2006-03-23, 22:30
Tränar vid ett gym som ägs av en atletklubb, billigt o bra.
500 pix året, dem har allt en glad lekman som jag behöver :)

A.Pahkamaa
2006-03-23, 22:38
Intressant exempel det där med hockey. Vem är det egentligen vi subventionerar?
Om vi ska ägna oss åt klassindelning så är det antagligen en relativt välbärgad medelklass, eftersom det är först då man har råd med hockey oavsett subvention. De ensamstående mammornas barn spelar väldigt sällan hockey, men lik förbannat betalar de ensamma mammorna kommunalskatt.

Det jag vill åt är att vi subventionerar saker som inte kan ses som att "hjälpa de som har det sämre ställt", utan oftare är det bara en omfördelning av pengar som möjliggör för det offentliga (majoriteten) att i större utsträckning ta makten över våra liv och bestämma vilka nöjen vi ska ägna oss åt.

Eller för att ta upp det där med Stockholm vs Norrland som jag och Yankee i vår temporära oförmåga att förstå varandra var inne på. Eftersom man fördelar kommunalskatteintäkter så blir det även de svaga som betalar för att Norrland ska kunna åka snålskjuts på Norrland, och här tar man ingen hänsyn till vilka som får pengarna i Norrland utan det kan lika gärna gå till en ishall eller teater.

Under tiden jag och mina bröder spelade hockey här uppe så var det ingen "medelklasssport", men inte var det billigt för mina föräldrar inte. (Vet inte hur det ser/såg ut söderut dock.) På den tiden studerade min mor, och min far är snickare, så att kalla vår familj för medelklass är nog att ta i. I vårt fall så fick många av mina kompisar, som liksom jag, inte hade säkert rika föräldrar, chansen att spela hockey, och det är jag riktigt tacksam över.

Själv så tycker jag att det är en självklarthet att dom som har det bättre ställt ska hjälpa dom som har det sämre ställt att få ett värdigt liv. Att pengarna inte alltid hamnar på rätt ställe, och att vissa utnyttjar systemet... ja, vi får väl hoppas att det bättrar sig i framtiden.
Om alla skulle "sköta sig själv och skita i andra" så skulle det leda till att många barn får stå vid sidan om och titta på medans deras rika kompisar lirar och har roligt.

skaparn
2006-03-23, 23:19
Under tiden jag och mina bröder spelade hockey här uppe så var det ingen "medelklasssport", men inte var det billigt för mina föräldrar inte. (Vet inte hur det ser/såg ut söderut dock.) På den tiden studerade min mor, och min far är snickare, så att kalla vår familj för medelklass är nog att ta i. I vårt fall så fick många av mina kompisar, som liksom jag, inte hade säkert rika föräldrar, chansen att spela hockey, och det är jag riktigt tacksam över.

Själv så tycker jag att det är en självklarthet att dom som har det bättre ställt ska hjälpa dom som har det sämre ställt att få ett värdigt liv. Att pengarna inte alltid hamnar på rätt ställe, och att vissa utnyttjar systemet... ja, vi får väl hoppas att det bättrar sig i framtiden.
Om alla skulle "sköta sig själv och skita i andra" så skulle det leda till att många barn får stå vid sidan om och titta på medans deras rika kompisar lirar och har roligt.

Det klart att det finns undantag, och mina erfarenheter kan också sorteras in under anekdotisk bevisföring, men hockey har inte varit, ännu mindre är, något som alla har råd med. Därför blir det subventioner av en ishall till föräldrar som redan har råd att betala 20-30k för hockeyutrustning och andra utgifter.

Givetvis skulle vi i den bästa av världar kunna hjälpa alla att syssla med precis vad som helst, men problemet är att vi har begränsade resurser och frågan vi måste ställa oss är hur vi använder dessa på bästa sätt. Jag skulle vilja hävda att smala teaterföreställningar, dans eller hockey inte är det bästa sättet. Därtill kommer min avoga inställning mot att man från det offentliga sitter och bestämmer vad som ska vara subventionerat och vad som inte ska vara det, med andra ord så säger man åt mig vad jag ska ägna mig åt, eftersom det delvis är mina pengar man använder.

"Sköt dig själv..." osv är något som ofta kastas ut i en diskussion kring bidragsverksamhet, och det är precis lika dumt som det är frekvent. Jag har aldrig hävdat att vi inte ska ha någon grad av solidaritet. Menar du verkligen att min ovilja att låta alla barn spela hockey är ett uttryck av "Sköt dig själv..", när barnen samtidigt går 30 stycken i varje klass och saknar extraresurser att sätta in för de som inte kan läsa ens i högstadiet?
Som sagt, vi har inte oändligt med pengar, vi lyder dessutom under omättlighetens lag, vi vill alltid ha mer och någon gräns måste vi dra för hur mycket pengar vi ska ta från medborgarna för att sedan dela ut i form av allmosor. Det är förutom normativt väldigt hämmande för den egna kreativiteten.

A.Pahkamaa
2006-03-23, 23:51
Det klart att det finns undantag, och mina erfarenheter kan också sorteras in under anekdotisk bevisföring, men hockey har inte varit, ännu mindre är, något som alla har råd med. Därför blir det subventioner av en ishall till föräldrar som redan har råd att betala 20-30k för hockeyutrustning och andra utgifter.

Givetvis skulle vi i den bästa av världar kunna hjälpa alla att syssla med precis vad som helst, men problemet är att vi har begränsade resurser och frågan vi måste ställa oss är hur vi använder dessa på bästa sätt. Jag skulle vilja hävda att smala teaterföreställningar, dans eller hockey inte är det bästa sättet. Därtill kommer min avoga inställning mot att man från det offentliga sitter och bestämmer vad som ska vara subventionerat och vad som inte ska vara det, med andra ord så säger man åt mig vad jag ska ägna mig åt, eftersom det delvis är mina pengar man använder.

Sköt dig själv..." osv är något som ofta kastas ut i en diskussion kring bidragsverksamhet, och det är precis lika dumt som det är frekvent. Jag har aldrig hävdat att vi inte ska ha någon grad av solidaritet. Menar du verkligen att min ovilja att låta alla barn spela hockey är ett uttryck av "Sköt dig själv..", när barnen samtidigt går 30 stycken i varje klass och saknar extraresurser att sätta in för de som inte kan läsa ens i högstadiet?
Som sagt, vi har inte oändligt med pengar, vi lyder dessutom under omättlighetens lag, vi vill alltid ha mer och någon gräns måste vi dra för hur mycket pengar vi ska ta från medborgarna för att sedan dela ut i form av allmosor. Det är förutom normativt väldigt hämmande för den egna kreativiteten.

I mina ögon är bidrag till ungdomsidrotten en investering, dock är det inte viktigare än utbildning, sjukvård och dylikt. Som jag sa tidigare, pengarna hamnar inte alltid på rätt ställe. Hur tycker du man ska sköta fördelningen av pengarna?

Grahn
2006-03-24, 00:08
Rätt OT men om det är icke nödvändiga utlägg som du vill skära ner på hos kommunerna så finns det nog värre grejer än gym är jag rädd.

Minns en bastuflotte som tydligen gick på runt miljonen i min hemort Härnösand som ett riktigt skräckexempel på vad komunalpampar kan tycka är viktigare än tex skolböcker.

Lillgrabben
2006-03-24, 00:11
Ifall man inte hade kommunala / allmänna ishallar, idrottshallar, simhallar, fotbollsplaner osv kan man ju fundera på var skolidrotten skulle bedrivas?

Baan
2006-03-24, 00:14
Ni som inte gillar kommunala gym - vad säger ni om atletklubbar då? Det brukar vara ännu billigare - eftersom man har kommunala bidrag.


allan

atletklubbarna utgör väl en stor del av gymmen som på något sätt blir sponsrade av kommunen?

ugglan
2006-03-24, 01:04
Jag är inte så sugen på att betala för någon annans träning.

Bredband
2006-03-24, 04:32
*bs*


allan
Det där var inte särskilt imponerande av dig. Varför inte kosta på sig att förklara för vederbörande vad som är fel istället?

Nitrometan
2006-03-24, 09:06
Svenskt Näringsliv, som är part i målet, presenterar en undersökning i ärendet:
http://www.svensktnaringsliv.se/Components/NewsPage.asp?NewsId=2359661&CatId=19242&LangId=1

Visserligen om kommunala verksamheter i allmänhet, men det har ändå beröringspunkter med denna diskussion.

sehnpaa
2006-03-24, 09:14
Är tillgång till ett gym en rättighet?

Fairing
2006-03-24, 09:22
Vi har ett jättebråk igång just nu, som skall upp i domstolen.
Kommunen sponsrar Friskis & Svettis med ca 5 miljoner för att
de skall ta över en tennisklubbslokal som kommun drivit och
bygga om delar till ny friskis gruppträningsdel men utöka med
gym. De kommer få en lokalhyra långt under marknadsmässig.

Vi har två gym på orten, det jag är delägare i "Corpus Träningscenter"
och "Kinna Hälsostudio". Vi har gått ihop och tillsammans med "Företagarna".
Minab, så slåss vi mot kommunens osunda konkurrens. Vi har hållt på
i över 1 år. Många turer i tidningar. Kommunen ser det hela som en
väldigt infekterad fråga och är rätt rädda.

Det hela verkar gå i domstol nu... Får se hur det går...
Not. Detta är något vi kämpar med mot kommunen och inte F&F.

Jag kan också nämna att det inte är jag som sköter detta
på vårt gym utan det är 2 andra delägare.


Jag tycker INTE kommunen skall blanda sig i.
Det finns tydliga indikationer om vad som kommer att ske
då detta har hänt på flera andra orter. Då gym tvingats
in i konkurs...

Haninge kommun har samma problem med Friskis & Svettis

Om det finns gym på orten så tycker inte jag att kommunen skall starta konkurrerande verksamhet.

skaparn
2006-03-24, 12:35
I mina ögon är bidrag till ungdomsidrotten en investering, dock är det inte viktigare än utbildning, sjukvård och dylikt. Som jag sa tidigare, pengarna hamnar inte alltid på rätt ställe. Hur tycker du man ska sköta fördelningen av pengarna?

Hur man fördelar pengarna är för mig inte lika viktigt som hur mycket pengar man fördelar. Jag vill se så lite av pengafördelning som möjligt.

Med risk för upprepning; endast grundläggande funktioner ska betalas med offentliga medel, och så mycket som möjligt ska lämnas upp till individen att själv finansiera. Det hela bygger givetvis på ett sänkt skattetryck så att det blir mer kvar av lönen att själv bestämma över, vissa utgifter lär nämligen öka när subventioner tas bort.

Rätt OT men om det är icke nödvändiga utlägg som du vill skära ner på hos kommunerna så finns det nog värre grejer än gym är jag rädd.

Minns en bastuflotte som tydligen gick på runt miljonen i min hemort Härnösand som ett riktigt skräckexempel på vad komunalpampar kan tycka är viktigare än tex skolböcker.


Det klart att det finns värre exempel. Det bekostas enorma kulturevenemang och byggs stora ishockeyarenor överallt, jämt. Som jag tidigare skrev så gör inte två fel ett rätt, och det är därför allas vår plikt att bekämpa kollektivismens slätstrukenhet varhelst den sticker upp sitt fula tryne. Det är inte svårt att tänka sig hur det byggts in en kultur i maktens korridorer där det ter sig helt naturligt att ta pengar från folk för att portionera ut dem anligt vad man som representant tycker är en kvalitativ aktivitet, precis som folket har vant sig vid att så ska det vara.