handdator

Visa fullständig version : Angående måltidsersättare


everete
2006-03-22, 20:39
Jag har sakteligen startat dieten sedan två veckor tillbaka. Jag håller koll på vad jag äter och ser till att motionera. Jag har funderat på att köpa någon form av MRP att som mellanmål. Jag undrar nu med er andra som har käkat MRPs om det gav effekt för viktminskning och allt ni ville?

Pepz
2006-03-22, 21:26
MRP:s kolhydratkälla kommer tyvärr ofta ifrån fruktos vilket är direkt negativt att inta i större mängder..

everete
2006-03-23, 13:08
MRP:s kolhydratkälla kommer tyvärr ofta ifrån fruktos vilket är direkt negativt att inta i större mängder..

Mmm det är det jag oroat mig för. Att det ska vara samma sak som en gainer fast bara mindre doseringar. Dock lovar tillverkaren till den MRP jag har kikat på att den har bara 47 i glykemiskt index. Borgar inte det för att det är bra grejor?

Pepz
2006-03-23, 13:14
Mmm det är det jag oroat mig för. Att det ska vara samma sak som en gainer fast bara mindre doseringar. Dock lovar tillverkaren till den MRP jag har kikat på att den har bara 47 i glykemiskt index. Borgar inte det för att det är bra grejor?

Nej då innehåller den troligtvis en massa fruktos.

Köp ett rent proteinpulver och ät några nötter eller en frukt till det istället
mycket bätre

Mangan1
2011-01-27, 21:20
Jag kör med MRP, där kolhydratbasen är fruktos. Dock späder jag ut MRP.n med vassleprotein och får därmed en MRP där proteinnivån kanske ligger på ca 80% och får ner halten fruktos. Det blir dock tillräckligt med fruktos kvar i mixen för att man skall få lite sötning i drinken. Jag gillar konceptet med MRP.s, då det är enkelt och smidigt att ta en shake och man får med lite vitaminer och mineraler på köpet. En MRP utan fruktos vore att föredra men oftast får man med en massa sliskiga sötningsmedel på köpet när man utesluter fruktosen verkar det som...

Bra mat är så klart det bästa, men ibland orkar jag bara inte ta med mackor och grejer till jobbet. :)

Kung atlas
2011-01-27, 21:34
Jag kör med MRP, där kolhydratbasen är fruktos. Dock späder jag ut MRP.n med vassleprotein och får därmed en MRP där proteinnivån kanske ligger på ca 80% och får ner halten fruktos. Det blir dock tillräckligt med fruktos kvar i mixen för att man skall få lite sötning i drinken. Jag gillar konceptet med MRP.s, då det är enkelt och smidigt att ta en shake och man får med lite vitaminer och mineraler på köpet. En MRP utan fruktos vore att föredra men oftast får man med en massa sliskiga sötningsmedel på köpet när man utesluter fruktosen verkar det som...

Bra mat är så klart det bästa, men ibland orkar jag bara inte ta med mackor och grejer till jobbet. :)

Jag har sett att flera tillverkare har gått från fruktos till palatinos i sina MRP

Ola Wallengren
2011-01-27, 21:39
Vid energiunderskott kan man inte säga att fruktos är något problem, speciellt inte om det bara är ett eller två mål som byts ut.
Däremot är MPRs kanske inte det optimala vad gäller mättnad mm, så det finns troligtvis bättre val, men det beror på omständighterna.