handdator

Visa fullständig version : Cykelsemster


Cykelmannen
2006-03-22, 19:07
Jag ska på några långa cykelsemestrar i sommar. Tanken är att cykla i 9 timmar effektiv tid per dag i ett så pass högt tempo att energiförbrukningen kommer ligga någonstans runt 700 kcal/timmen. Det kommer att ge en uppskattad kcal-förbrukning på ca 8000 kcal per dag allt som allt. Jag vill både förbränna fett och bevara min muskelmassa. Vad gäller fettförbränningen så har jag full koll på den även om det inte lär bli några som helst problem att gå ner i fett, hehe. Det är det här med bevarande av muskelmassan som är mitt problem.

Den längsta cykelsemestern kommer att gå till Frankrike och tillbaka via England. Under de 3 veckor jag kommer vara borta lär jag inte styrketräna någonting, således återstår bara till att förlita sig på kosten. I och för sig skulle jag kunna ta med mig proteinpulver men min teori är att jag, tvärtom, borde minimera proteinintaget under den aktiva tiden på dygnet och möjligtvis fylla på med protein på kvällen. Dock behöver jag hjälp med det här.

Mina teorier (som ni gärna får ifrågasätta)

* Jag bör inte inta protein på dagen då det får motsatt effekt.
* Jag bör äta mycket snabba kolhydrater under tiden jag cyklar samt långsamma kolhydrater på rasterna.
* Jag bör äta mycket fett.
* Jag bör cykla någon timme varje morgon innan frukost för att motion på fastande mage stimulerar proteinsyntesen.



*screwy*

hasse36
2006-03-22, 19:54
* Jag bör inte inta protein på dagen då det får motsatt effekt.Va?

* Jag bör cykla någon timme varje morgon innan frukost för att motion på fastande mage stimulerar proteinsyntesen.
Jag skulle äta hela tiden för att få i mig 8000 kcal. Spara största fettintaget till kvällen eftersom det slöar ner magsäckstömningen.

King Grub
2006-03-22, 20:01
Varför inte protein?

Combined ingestion of protein and carbohydrate improves protein balance during ultra-endurance exercise (http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/287/4/E712).

Olsson
2006-03-22, 20:09
Rätt bra fart för att cykla så länge varje dag. Hinner ni se omgivningen oxå ? :D
Jag skulle säga, försök få i dig riktig mat med både kolhydrat, fett och protein på morgon, kväll och i pauserna. Sen lite russin, energidryck och dyligt att snaska på medan du cyklar. Tror på magen och resten av din kropp mår bäst så. Ska ni orka hålla den farten varje dag under 3 veckor ska du nog satsa på att få i dig tillräckligt med energi istället för att försöka behålla dina biceps.

Kör ni på racer eller touringcyklar? Gärna bild ;)

Cykelmannen
2006-03-22, 21:05
Jag hade fått för mig att protein fick motsatt effekt vid långvariga motionspass men det var kanske fel då. Men det är ju också därför jag skriver här, för att få svar :p

8000 kcal lär jag inte orka att äta. Har legat runt 5000 kcal/dag på mina tidigare cykelsemestrar, då var jag dock inte insatt i kost och träning över huvud taget. Enda chansen att komma upp i över 6000 kcal är att äta mycket godis eller dylikt och det är ju inte så bra för tänderna.

Mest fett på kvällen, japp. Kan vara en bra idé.


Vi cyklar på racercyklar, dock bor min cykelpolare i Hamburg, Tyskland, så jag ska först cykla ner dit ensam. Vi är båda ordentligt vältränade men 700 kcal/timmen är kanske lite grovt räknat i längden. En av de två största anledningarna till att genomföra cyklingen är just att få se omgivningarna så ja, dem hinner vi se :)


Om jag ligger på underskott 2000 kcal per dag i 20 dagar så kommer ja tappa runt 40 000 / 7000 = 5,7 kg. Att behålla muskelmassan har mycket högre prioritet än viktnedgång. I så fall behöver jag tips på något som är väldigt energitätt och nyttigt men som man kan äta utan tillagning. Obs, jag är allergisk mot nötter.

Yankeee
2006-03-23, 05:51
Det finns tips på energibars i receptforumet, men nu funkar ju inte sökfunktionen :| Tror det var jax som skrev ner det.