handdator

Visa fullständig version : Nybörjare behöver hjälp..


Mushan
2006-03-22, 18:45
Hej,

Jag har styrketränat i ungefär 3 månader nu. En fråga, är det nödvändigt att "basic" övningarna, så som: Marklyft, knäböj? Jag kör bänkpress 1 gång i veckan. Men det står still där. Nåt bra tips för att kunna öka i bänk?

En fråga till!
Jag har ökat ungefär 3-4 kg, på 3 månader. Är det bra? Är 16 år, väger 67-68 kg.

Fettecke
2006-03-22, 18:54
det är relativt, har du käkat "bra", har vettig teknik och andra faktorer stämmer bra, så är det resultatet kanske inte bland dom bästa... men du har ökat iaf.!

kolla hur du tränar triceps...
käkar du bra...
hur är ditt övriga liv...

i princip så spelar Hela ditt liv in i hur du presterar på gymmet.

Nödvändigt är det inte, men en Väldigt stor förutsättning i din fortsatta träning.

Mushan
2006-03-22, 18:56
Jag käkar väl.. 4-5 ggr om dagen. Havregrynsgröt på morgonen, äter mkt på lunch/middagen, sen mellanmål. Typ tonfiskmackor.

adam_88
2006-03-22, 20:06
För att du ska bli stark i bänk måste du träna det också, 1 gång i veckan räcker inte. Nu när du är nybörjare kan du köra bänk varje pass. Jag ökade från 80-100 på 2-3månader i bänken och körde 4-5ggr i veckan. Sen gick det inte köra så ofta längre, då fick jag dra ner på bänken och köra lite andra övningar istället.

Knäböj och marklyft är bra övningar, men då ska du ha någon som visar hur man ska göra. Du kan köra rodd och benpress i maskin istället om du inte har någon som visar.

Till sist, kör många reps i alla övningar och gör det strikt så minskar du skaderisken.

Sonny
2006-03-22, 20:44
Till sist, kör många reps i alla övningar och gör det strikt så minskar du skaderisken.Men va inte heller rädd för att träna på lägre reps och cheata lite.

Kieran
2006-03-22, 20:47
Jag passar på att utnyttja tråden med en fråga.

Finns det något bra schema (träning och mat) att gå efter när man ska deffa? Styrketränar man vissa dagar och kör kondition andra dagar?

Fettecke
2006-03-22, 20:51
Jag passar på att utnyttja tråden med en fråga.

Finns det något bra schema (träning och mat) att gå efter när man ska deffa? Styrketränar man vissa dagar och kör kondition andra dagar?
din deff är bara till för DIG, ingen annans schema kan funka exakt för dig.

läs king grubs deffguide.

vissa kör cardio och styrka på samma dag.

mela
2006-03-22, 20:58
För att du ska bli stark i bänk måste du träna det också, 1 gång i veckan räcker inte. Nu när du är nybörjare kan du köra bänk varje pass. Jag ökade från 80-100 på 2-3månader i bänken och körde 4-5ggr i veckan. Sen gick det inte köra så ofta längre, då fick jag dra ner på bänken och köra lite andra övningar istället.
Till sist, kör många reps i alla övningar och gör det strikt så minskar du skaderisken.

Varning för överträning?
Musklerna kräver vila. Visst bör du köra mycket bänk för att öka, men 2-3 ggr i veckan skulle jag tycka vara max. Försök att få hjälp med din teknik utav någon som tränar/tävlar i styrkelyft och blanda tunga set med lättare teknikset. Kör hantelpressar varierat just för att få balansen.

Men för att öka är hård träning, mycket vila och MYCKET mat viktigast. Ta gärna en vilovecka någon gång ibland då kroppen är seg, det är bra för dig.

Mushan
2006-03-22, 21:09
Tack för svaren :).

adam_88
2006-03-22, 21:21
Varning för överträning?
Musklerna kräver vila. Visst bör du köra mycket bänk för att öka, men 2-3 ggr i veckan skulle jag tycka vara max. Försök att få hjälp med din teknik utav någon som tränar/tävlar i styrkelyft och blanda tunga set med lättare teknikset. Kör hantelpressar varierat just för att få balansen.

Men för att öka är hård träning, mycket vila och MYCKET mat viktigast. Ta gärna en vilovecka någon gång ibland då kroppen är seg, det är bra för dig.

Mmh, musklerna kräver vila, frågan är dock hur mycket. För mig och för andra jag känner gick det bra med 24h vila i början. Det får man helt enkelt känna efter själv. Det är onödigt om man ligger på 2 pass i veckan när man egnetligen kan köra 4. När man sedan känner att det börjar bli segt(övertränad) kan man ta en vilovecka som du sa, därefter kan man dra ner på bänken lite och köra andra bröstövningar.

Anledningen till att jag sa att han ska köra många reps är för att det tar tid att stärka senorna och lederna. Kör man många reps så kör man på en lägre vikt, vilket inte belastarna senorna och lederna lika mycket.
Kör man tungt i början är det större risk att man skadar sig.

Fr0ggeh
2006-03-22, 23:42
För att du ska bli stark i bänk måste du träna det också, 1 gång i veckan räcker inte. Nu när du är nybörjare kan du köra bänk varje pass. Jag ökade från 80-100 på 2-3månader i bänken och körde 4-5ggr i veckan. Sen gick det inte köra så ofta längre, då fick jag dra ner på bänken och köra lite andra övningar istället.

Jag har hört att det räcker att träna varje muskelgrupp en gång/vecka men det går alltså bra att köra mer i början även om man kör hårt (lågreps)? Jag har mina muskelgrupper utdelade varje vecka då jag har bröst och triceps på tisdagar.