handdator

Visa fullständig version : sömnfråga


robert86
2006-03-22, 18:24
Iochmed att sökfunktion verkar vara bortagen så har jag inte kunnit söka upp någon tråd som kan besvara min fråga.

Jag har läst att sömn är viktig för muskelutvecklingen och att kroppen bygger muskler under slutfasen av sömnen som kallas REM.

fråga:
1. Hur länge bör man sova varje dag? I mitt fall så tar det ca 30 min innan jag somnar, hur många timmar innan jag stiger upp ska man gå och lägga sig för att få en bra "byggar" sömn?

2. Bygger kroppen bara upp musklerna under REM-sömnen eller bygger den även under den tiden man är vaken?

zanzi
2006-03-22, 18:35
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=16210

Finns mycket gott och nyttigt i "Best of". :)

Vill du ändå söka går det bra att skriva in "site:http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/" i google och sen sökordet.

tomccc
2006-03-22, 18:36
edit: ngn hann före

Pata
2006-03-22, 18:54
Jag har läst att sömn är viktig för muskelutvecklingen och att kroppen bygger muskler under slutfasen av sömnen som kallas REM.



Att REM fasen kommer i slutet av sömn passen är felbevisat. REM kommer i flera cykler under sömnen, likså de 4 olika stadier av sömn. Tänk dej att du under en cykel (REM till REM) , säg ca två timmar, sover:

REM-> Stadie 1 -> Stadie 2 -> stadie 3 -> stadie 4 (djupast sömn) -> stadie 2 -> stadie 1 -> REM ->stadie 1 -> stadie 2 ...osv

så du peaker kanske 4-5 st REM toppar under en 8h sömn period, lite individuellt.

REM är alltså då vi drömmer och även är närmast vaket stadie. Det är därför många vaknar med jämna mellanrum under sin nattsömn.

robert86
2006-03-22, 19:03
men det står inte hur länge man bör sova för att få bra byggar sömn, men det kanske inte spelar så stor roll om man sover 7 eller 8 timmar?

dessutom undrade jag om man bara bygger upp sig under sömnen :)

Pata
2006-03-22, 19:09
men det står inte hur länge man bör sova för att få bra byggar sömn, men det kanske inte spelar så stor roll om man sover 7 eller 8 timmar?

dessutom undrade jag om man bara bygger upp sig under sömnen :)

Kan inte svara på hur mycket du bör sova. Försök sova så mycket som möjligt om du vill vara optimal på den punkten. Sömn är ju viktigt på fler sätt än för muskeluppbyggnad.

mela
2006-03-22, 19:14
Har massa om det i min psykologibok..står typ.. att biorytmen är på 25 timmar ochi nte 27.. ehm.. att vi biologisk är i behov av att sova en liten stund på eftermiddagen men hur länge på natten står inte.. 10timmar sa min läkare att man skulle sova under tonåren och ca 7-8 sedan...

kroppstempen är som lägst mellan 3 och 5 på natten och det är då kortisol utsöndras

reinholdsson
2006-03-22, 19:20
Kroppen bygger väll främst upp muskler under djupsömnen?

Både ökad och minskad frisättning av olika hormoner sker under sömnen, främst djupsömnen. Ökad frisättning av bl.a. testosteron (yeah, baby!), prolaktin, tillväxthormon, aldosteron samt insulin

robert86
2006-03-22, 20:24
okej, tack för svaren.

Jag har hittills fått den uppfattningen att det inte finns någon magisk gräns :) Så jag antar att mer sömn bara är litet bättre än litet mindre sömn. Ju mer sömn desto bättre kan man sammanfatta det.

Sparre
2006-03-23, 15:11
kroppstempen är som lägst mellan 3 och 5 på natten och det är då kortisol utsöndras

Gäller det även mig som brukar lägga mig klockan 7 på morron? :booty:

zonecapone
2006-03-23, 16:44
SLEEP IS OVERATED!!!!
Sedan min dotter föddes för ett år sedan har jag sovit typ 3-5 timmar per natt! Samtidugt har jag ökat bra på gymmet!
http://www.zonecapone.com/bilder/growing/bath02.jpg
(Bild tagen igår...)
Det har som sagt hänt att jag sovit 3 timmar & ändå stått utanför gymmet 07.20 med mindsetet -You do what you have to do! & kört bland de bästa pass jag någonsin kört!! ITS ALL IN YOUR MIND!!!

ZONE

Princy
2006-03-23, 16:48
SLEEP IS OVERATED!!!!
Sedan min dotter föddes för ett år sedan har jag sovit typ 3-5 timmar per natt! Samtidugt har jag ökat bra på gymmet!
http://www.zonecapone.com/bilder/growing/bath02.jpg
(Bild tagen igår...)
Det har som sagt hänt att jag sovit 3 timmar & ändå stått utanför gymmet 07.20 med mindsetet -You do what you have to do! & kört bland de bästa pass jag någonsin kört!! ITS ALL IN YOUR MIND!!!

ZONE

Tänk vilka resultat du hade fått med ordentlig sömn. :devil:

zonecapone
2006-03-23, 16:50
Tänk vilka resultat du hade fått med ordentlig sömn. :devil:

Well life aint perfect...once again..You do what you have to do!

Love yall!
ZONE

Princy
2006-03-23, 16:51
Well life aint perfect...once again..You do what you have to do!

Love yall!
ZONE

Äh, du kan väl knappast vara missnöjd? ;) Grymt bygge hörru!

Coldsmith
2006-03-24, 01:10
Frågan är vilka drömmar som är optimala. Vad ska man drömma om?

olwe
2006-03-24, 01:49
Nu är jag ingen expert men mycket av sömnens faktiska funktion är inte riktigt klargjort.

Exempelvis finns det mediciner som helt stänger ner REM sömnen. De människorna som tar den lever som vanligt endå, utan bieffekter.

Dipshit
2006-03-24, 01:55
3-5 timmar, zune?
shit, jag sov 14 timmar i natt..
sov iofs ingenting natten innan..