handdator

Visa fullständig version : Battlestar Galactica


skaparn
2006-03-22, 18:01
Har just sett några avsnitt och har lite frågor.

Började med en säkerhetskopia av ett avsnitt som hette s1e01, vilket inte kan tolkas som annat än avsnitt 1 säsong 1, men jag kastades rätt in i handlingen och även om jag ganska snabbt förstod vilka som var onda och vilka som var goda, kan jag inte skaka av mig känslan av att ha missat en pilot eller dylikt.
Varför? Finns det en pilot? Har jag fel avsnitt? Det jag har som heter e1 handlar mycket om den där doktorn som är lite galen och pratar med en imaginär blond kvinna.

Vidare så känns det som att i början av varje avsnitt jag ser, så flashar det scener som fungerar lite som spoilers. De avslöjar vad som ska komma senare i serien, såsom att Starbucks hade godkänt Zach trots att han var kass. Är det alltid så?

Serien verkar iallafall lovande, jag behöver en inte alltför komplicerad serie att cykla till de dagar då jag tvingas vara inomhus. Fortsätter den hålla stilen? Finns en säsong 2?

Papi
2006-03-22, 18:03
Här kanske du kan hitta ditt svar:
http://epguides.com/battlestargalactica/

Bronkitkorv
2006-03-22, 18:04
Det är en fortsättning på en serie som gick förlänge sedan har jag fått för mej, men den går bra att följa ändå tyckte jag. Det var ett tag sedan jag såg den så jag kommer inte ihåg riktigt. Det finns en pilot i början fast jag tror att den heter avsnitt 1 typ.

Kwon
2006-03-22, 18:08
Mkt bra serie Skaparn! En av mina favoriter!

Ett av mina favoritavsnitt är när de twingas warpa var 33:e minut eftersom skörkarna e dom hack i hälenen! :)

Mkt stress för humans i det avsnittet och rejält spännande! :)

http://www.gateworld.net/galactica/s1/index.shtml

Devoid
2006-03-22, 18:16
Ja det kom ju en "miniserie" 2003 om jag inte missminner mig, alltså 2st avsnitt eller filmer på 1,5h styck. Serien är en fortsättning på den.

zanzi
2006-03-22, 19:02
Vidare så känns det som att i början av varje avsnitt jag ser, så flashar det scener som fungerar lite som spoilers. De avslöjar vad som ska komma senare i serien, såsom att Starbucks hade godkänt Zach trots att han var kass. Är det alltid så?

Tyvärr, ja. Brukar spola förbi dessa då jag tycker de avslutar lite väl för mycket.

Fortsätter den hålla stilen? Finns en säsong 2?

Det fanns en svacka i mitten av säsong två (tycker jag personligen) då serien koncentrerade sig lite för mycket på intriger och händelser som skedde mellan människorna men sen så höjdes tempot igen (speciellt på de två sista avsnitten som var riktigt bra).

Baan
2006-03-22, 19:19
Det fanns en svacka i mitten av säsong två (tycker jag personligen) då serien koncentrerade sig lite för mycket på intriger och händelser som skedde mellan människorna men sen så höjdes tempot igen (speciellt på de två sista avsnitten som var riktigt bra).

*host* spansk såpa *host* :D

tänkte på en sak, om man inte vill paja ett helt avsnitt, så gå INTE in på episode guide och läs handlingen, för mig käns det inte som en introduktion till veckans avsnitt utan som en återberättelse av (nästan) hela avsnittet. har spoilat det mesta ett antal gånger :(

kul serie annars, hade varit kul om dom hade haft lite högre budget men wtf.

Cartwright
2006-03-22, 19:29
Här är serien (s01e01 etc.): http://www.imdb.com/title/tt0407362/

Men detta kommer före: http://www.imdb.com/title/tt0314979/

skaparn
2006-03-22, 19:34
Tack ska ni ha, nu är det lite klarare. Och extra tack till varningen för episodguiderna, det värsta som finns är när man får veta allt med några korta meningar som förtar hälften av spänningen.

Ch4rles
2010-04-30, 20:12
BUMP!

Jag har börjat kolla på den här serien, och den verkar jättebra! En grej har jag missat - varför vet dom inte var jorden ligger? Adama pratar i början om att han lovar att de ska hitta jorden, men har de åkt vilse eller? Och varför verkar de tro på de grekiska gudarna?

Trance
2010-04-30, 20:14
BUMP!

Jag har börjat kolla på den här serien, och den verkar jättebra! En grej har jag missat - varför vet dom inte var jorden ligger? Adama pratar i början om att han lovar att de ska hitta jorden, men har de åkt vilse eller? Och varför verkar de tro på de grekiska gudarna?

Jag såg bara några avsnitt från några år sedan men är hyfsat säker på att planeten de flydde från var inte jorden. Utan jorden är ursprunget som kolonin kom ifrån men glömt av.

Sheogorath
2010-04-30, 20:15
BUMP!

Jag har börjat kolla på den här serien, och den verkar jättebra! En grej har jag missat - varför vet dom inte var jorden ligger? Adama pratar i början om att han lovar att de ska hitta jorden, men har de åkt vilse eller? Och varför verkar de tro på de grekiska gudarna?

Dom kommer inte från jorden. Den är en mytologisk plats för dem.

WHITEFOLKS
2010-04-30, 20:21
Bears, beets, battlestar galactica.

Snobbe
2010-04-30, 20:22
BUMP!

Jag har börjat kolla på den här serien, och den verkar jättebra! En grej har jag missat - varför vet dom inte var jorden ligger? Adama pratar i början om att han lovar att de ska hitta jorden, men har de åkt vilse eller? Och varför verkar de tro på de grekiska gudarna?

Jorden är en historia en myt för dom. Något religöst typ. Dom har aldrig varit där innan stället dom var på innan heter väl caprica? Tror jag iaf har sett hela serien och den e helt klart bra.

Magnus N
2010-04-30, 20:35
BUMP!

Jag har börjat kolla på den här serien, och den verkar jättebra! En grej har jag missat - varför vet dom inte var jorden ligger? Adama pratar i början om att han lovar att de ska hitta jorden, men har de åkt vilse eller? Och varför verkar de tro på de grekiska gudarna?

http://en.battlestarwiki.org/wiki/The_Twelve_Colonies_%28RDM%29


Räkna med spoilers dock

watertouch
2010-05-01, 00:25
BUMP!

Jag har börjat kolla på den här serien, och den verkar jättebra! En grej har jag missat - varför vet dom inte var jorden ligger? Adama pratar i början om att han lovar att de ska hitta jorden, men har de åkt vilse eller? Och varför verkar de tro på de grekiska gudarna?

Var ett tag sedan jag såg klart serien men den 13 planeten "jorden" gömdes (bara dem högsta i militärrådet tex Odama visste om den) så att Cylonerna(robotarna) inte skulle få reda på den...

Admiral Cain (Michelle Forbes) så sexig :Virro, women in uniform lr vad... :hbang:

Och som sagt innan så är det en "film" i 2delar 1,5 timme styck där Cylonerna attackerar... Händer inte så mycket där egentligen det är i serien intrigerna utspelar sig osv...

Vill passa på att rekomendera en annan RIKTIGT BRA sci-fi serie FIREFLY http://www.imdb.com/title/tt0303461/

CVN
2010-05-01, 00:50
Någon som har en tanke kring hur Battlestar Galactica står sig gentemot Firefly?

watertouch
2010-05-01, 01:10
Ja det är ju lite olika Firefly är bara 14 avsnitt och sen en film... Och dem handlar om helt olika saker Battlestar är ju om överlevnad av den männskliga rasen och Firefly liknar väll mer Sydstatsrebeller från Amerikanska inbördeskriget som flyr undan o försöker smuggla grejjer från den vinnande sidan...


Personligen "rankar" jag Firefly högre än battlestar, men så gillar jag Adam Baldwin, Summer Glau, och Morena Baccarin

Men båda serierna är riktigt underhållande! *cupid* :)

Scorpionida
2010-05-01, 04:32
Är orättvist att ens jämföra Firefly med Galactica. En serie som lades ned efter 14 delar mot en serie som gick i fyra säsonger. Battlestar är helt enkelt en av de bästa sci-fi serierna någonsin. Topp 3 skulle jag vilja säga.

Inget ont om Firefly dock, jäkligt bra serie den med, varför inte se båda;)

Daniiiel
2010-05-01, 08:40
Min absoluta favorit serie har sett alla säsonger minst 3 gånger. Finns säsong 1 2 2,5 3 och sista 4.

Daniiiel
2010-05-01, 08:41
Var ett tag sedan jag såg klart serien men den 13 planeten "jorden" gömdes (bara dem högsta i militärrådet tex Odama visste om den) så att Cylonerna(robotarna) inte skulle få reda på den...

Admiral Cain (Michelle Forbes) så sexig :Virro, women in uniform lr vad... :hbang:

Och som sagt innan så är det en "film" i 2delar 1,5 timme styck där Cylonerna attackerar... Händer inte så mycket där egentligen det är i serien intrigerna utspelar sig osv...

Vill passa på att rekomendera en annan RIKTIGT BRA sci-fi serie FIREFLY http://www.imdb.com/title/tt0303461/


Detta är ju bara något han säger för att ingjuta hopp. I verkligheten har han ju ingen jävla aning om vart jorden är och då börjar de ju med allt hokus pokus.

Mikeman
2010-05-04, 17:47
BSG är en grymt bra serie.
En spinoff som heter Caprica pågår ju just nu. :)
Har inte börjat kolla på serien ännu men såg på pilotfilmen inför serien. MYCKET hög klass!

Ni som ska se på bsg rekommenderat jag att blunda när dom kör introt till varje avsnitt.
Det är spoilers utan dess like. Fattar inte varför dom gör så.

Scorpionida
2010-05-04, 18:27
Ni som ska se på bsg rekommenderat jag att blunda när dom kör introt till varje avsnitt.
Det är spoilers utan dess like. Fattar inte varför dom gör så.


+11111111

Spolade ALLTID förbi dessa.

Lite svårt att inte börja tala om serien nu känner jag, särskilt slutet, men vill inte förstöra för de som inte sett den än.

stevebc
2010-05-04, 19:38
Har just sett några avsnitt och har lite frågor.

Började med en säkerhetskopia av ett avsnitt som hette s1e01, vilket inte kan tolkas som annat än avsnitt 1 säsong 1, men jag kastades rätt in i handlingen och även om jag ganska snabbt förstod vilka som var onda och vilka som var goda, kan jag inte skaka av mig känslan av att ha missat en pilot eller dylikt.
Varför? Finns det en pilot? Har jag fel avsnitt? Det jag har som heter e1 handlar mycket om den där doktorn som är lite galen och pratar med en imaginär blond kvinna.

Vidare så känns det som att i början av varje avsnitt jag ser, så flashar det scener som fungerar lite som spoilers. De avslöjar vad som ska komma senare i serien, såsom att Starbucks hade godkänt Zach trots att han var kass. Är det alltid så?

Serien verkar iallafall lovande, jag behöver en inte alltför komplicerad serie att cykla till de dagar då jag tvingas vara inomhus. Fortsätter den hålla stilen? Finns en säsong 2?Jag har kommit en bit in på säsong 2, det var iofs ett tag sedan sist, och jag såg den med en mer inbiten rumskamrat, men det var en hel del jag inte förstod. Det är jävlar-i-mig mycket man fortsatte att slängas in i. Men en bra serie är det likväl. Jag måste se klart den någon dag.

Bahir
2010-05-04, 19:42
Har just sett några avsnitt och har lite frågor.

Började med en säkerhetskopia av ett avsnitt som hette s1e01, vilket inte kan tolkas som annat än avsnitt 1 säsong 1, men jag kastades rätt in i handlingen och även om jag ganska snabbt förstod vilka som var onda och vilka som var goda, kan jag inte skaka av mig känslan av att ha missat en pilot eller dylikt.
Varför? Finns det en pilot? Har jag fel avsnitt? Det jag har som heter e1 handlar mycket om den där doktorn som är lite galen och pratar med en imaginär blond kvinna.

Vidare så känns det som att i början av varje avsnitt jag ser, så flashar det scener som fungerar lite som spoilers. De avslöjar vad som ska komma senare i serien, såsom att Starbucks hade godkänt Zach trots att han var kass. Är det alltid så?

Serien verkar iallafall lovande, jag behöver en inte alltför komplicerad serie att cykla till de dagar då jag tvingas vara inomhus. Fortsätter den hålla stilen? Finns en säsong 2?

Ja, det är som det ska. Asbra serie; fick låna DVD för säsong 1 och 2 av en korridorskamrat, och kollade igenom alla avsnitt på 2-3 dagar. Han har säsong 3, men den är inte hemma, så jag har abstinens.

Tigerkotten
2010-05-04, 19:46
BSG är en grymt bra serie.
En spinoff som heter Caprica pågår ju just nu. :)
Har inte börjat kolla på serien ännu men såg på pilotfilmen inför serien. MYCKET hög klass!

Ni som ska se på bsg rekommenderat jag att blunda när dom kör introt till varje avsnitt.
Det är spoilers utan dess like. Fattar inte varför dom gör så.

såg typ 5avsnitt av Caprica och tyckte inte den var något vidare.

Magnus N
2010-05-04, 20:54
såg typ 5avsnitt av Caprica och tyckte inte den var något vidare.

Ge den lite tid, tyckte själv att den tar sig rätt bra. Synd att dem har långt uppehåll nu bara :(

Mikeman
2010-05-06, 07:21
såg typ 5avsnitt av Caprica och tyckte inte den var något vidare.

Jag tror man ska ge det ett tag.. I början ska man alltid lära känna alla karaktärer osv.