handdator

Visa fullständig version : protein eller gainer


mxt
2006-03-22, 17:59
har inte råd med båda, har tänkt öka i muskelmassa så snabbt som möjligt, protein eller gainer? och vilken isf ? har tränat i cirkus ett år nu och tänkte att det var dags för lite tillskott innan beachen 2006 :) tänkte ta protein eller gainer nu, sen en kreatin kur några veckor innan sommarlovet ! tack för svar!

Pepz
2006-03-22, 18:01
protein röstar jag för.
kolhydraterna som en gainer inehåller kan du få på annat håll

fonzie
2006-03-22, 18:04
Köp Proteinpulver och Maltodextrin och blanda så har du båda! :thumbup:

RassK
2006-03-22, 18:19
Du får mer Gainer för pengarna än Proteinpulver
Det övriga proteinet som du behöver under dagen kan du skaffa på annat håll

Apos78
2006-03-22, 20:06
Ett ökat proteinintag i samband med träning i syfte att bygga lite är vettigt. Sen om du får proteinet från mat eller tillskott spelar ingen större roll men själv skulle jag satsa på protein+malto.

mxt
2006-03-22, 20:39
hur ska jag inta maltodextrinet ? någon som vet det ? =) åter till proteinet

40g proteinpulver innan
20g proteinpulver efter
30g proteinpulver efter 1 timma
MAT efter 2-3 timma.

?

mxt
2006-03-22, 20:43
är 184 lång och väger cirkus 77-78 kg just nu!

mxt
2006-03-22, 20:56
och vart får jag tag på malto ? :D massa frågor men jag e ny på sånt här =p
och sök funktionen verkar inte finnas där ;(/

King Grub
2006-03-22, 21:02
och vart får jag tag på malto ?

http://www.kolozzeum.com/

wo0b9n
2006-03-22, 21:19
protein + malto + vatten:) Ta lika mycket malto som protein sen ca 7-8 dl vatten

il_dio
2006-03-22, 21:22
är 184 lång och väger cirkus 77-78 kg just nu!

Ät? Kanske dags att börja äta mat? :eating: :eating: :eating:

mxt
2006-03-22, 21:35
http://www.kolozzeum.com/

sökte på deras sökfunktion på kolozzeum.com men hittade inget resultat på 'malto'

mxt
2006-03-22, 21:42
vassle eller whey ? =P angående proteinet :P

fonzie
2006-03-22, 21:43
vassle eller whey ? =P angående proteinet :P

Same shit different name! :)


(i think...)

il_dio
2006-03-22, 21:44
181 cm, 68 kilo :P

*Inga kommentarer*

mxt
2006-03-22, 21:46
så det blir,
40g proteinpulver + 40g malto innan
20g proteinpulver + 20g malto efter
30g proteinpulver + 30g malto efter 1 timma

?

barda
2006-03-22, 21:47
vassle eller whey ? =P angående proteinet :P

whey= vassle+kasein
Spelar ingen roll vilket du köper om du ska ta det före/efter träning.
Jag fick just hem mitt vassle från fairing, beställt från kolozzeum. Riktigt gott och innehåller mer protein/portion om man jämför med whey.

Och det blir billigare att köpa malto+vassle och blanda själv. Skippa Gainern.

barda
2006-03-22, 21:49
så det blir,
40g proteinpulver + 40g malto innan
20g proteinpulver + 20g malto efter
30g proteinpulver + 30g malto efter 1 timma

?

ta 1g malto/kg kroppsvikt JUST före och samma direkt efter.
och kanske 40g 1 timma efter.

barda
2006-03-22, 21:52
glömde skriva att proteinmängden såg bra ut men skippa protein direkt efter träning, syntesen är ändå i "viloläge" då.

mxt
2006-03-22, 21:52
så 78g malto men bara 40g protein? eller? för såg nån som tog sitt protein sådär o då tänkte jag att jag oxo kunde göra så ^^

förresten har du msn barda? du verkar kunnig o vettig här!

King Grub
2006-03-22, 21:56
whey= vassle+kasein

Vadå vassle plus kasein. Whey är engelska för vassle, inget annat. Kasein är också ett mjölkprotein (casein), men inte heter det whey inte...

barda
2006-03-22, 22:00
så 78g malto men bara 40g protein? eller? för såg nån som tog sitt protein sådär o då tänkte jag att jag oxo kunde göra så ^^

förresten har du msn barda? du verkar kunnig o vettig här!

40/50g protein före räcker gott och väl.
Alltså malto i förhållande till protein ska du väl inte bry dig i? bara att du får i dig nog av båda :)

hehe, jag är grups största stalker här på forumet bara, lagrar allt han skriver i minnet :p jag pm:ar msn.

barda
2006-03-22, 22:03
ah sorry grup, men whey-80 och 100 unnehåller väl kasein?

King Grub
2006-03-22, 22:03
ah sorry grup, men whey-80 och 100 unnehåller väl kasein?

Nej...

Whey = vassle.

barda
2006-03-22, 22:05
haha okej då gjorde jag bort mig :) hade iaf rätt om att det inte spelar ngn roll vilket man tar i samband med träning :em:

norrkoping618
2006-03-23, 00:37
även om du äter vassle eller gainer kommer det inte bli nån skillnad..du måste äta runt om träningen..glöm inte bort d

pragmatist
2006-03-23, 01:38
glömde skriva att proteinmängden såg bra ut men skippa protein direkt efter träning, syntesen är ändå i "viloläge" då.

Bara för att proteinsyntesen inte är på topp direkt efter träningen så betyder inte det att protein direkt efter inte stimulerar syntesen längre fram och totalt sett genom signalverkan. Den här studien (som visserligen är utförd på äldre personer, om det nu spelar någon roll) såg klart större effekter av proteinintag direkt efter än två timmar efter:

http://jp.physoc.org/cgi/content/full/535/1/301

Så bortkastat kan det ju knappast vara.

barda
2006-03-23, 02:33
jag orkar verkligen inte läsa det där så här sent på natten :p

hade dom intagit protein JUST före träning?

norrkoping618
2006-03-23, 09:33
Bara för att proteinsyntesen inte är på topp direkt efter träningen så betyder inte det att protein direkt efter inte stimulerar syntesen längre fram och totalt sett genom signalverkan. Den här studien (som visserligen är utförd på äldre personer, om det nu spelar någon roll) såg klart större effekter av proteinintag direkt efter än två timmar efter:

http://jp.physoc.org/cgi/content/full/535/1/301

Så bortkastat kan det ju knappast vara.

tycker du kan läsa hela artiklen. plus att det e fan inte sant att musklerna är i vilo lägge efter ett hårt träningspass?Alla vet att musklerna behöver protein inom ca 15 minuter efterträning altl annat är är ju bara bullshit rent ut sagt. Alla riktiga byggare i alla tider har sagt det .. Läs artikeln igen.

King Grub
2006-03-23, 09:37
plus att det e fan inte sant att musklerna är i vilo lägge efter ett hårt träningspass?

Jo, det är sant. Proteinsyntesen är inte förhöjd över basnivåer förrän 60-90 minuter efter avslutat pass, för att då stimuleras dramatiskt, främst av protein intaget före passet.

"When muscle protein synthesis is measured by incorporation of tracer into the protein there is a latency of about 90 min after exercise when the synthetic rate is similar to that at rest, but afterwards there is a very substantial increase, possibly up to 4–5 times the basal rate by 12 h, this rate being maintained for a further 12 h before falling over the subsequent 48 h."

Exp Physiol. 2005 Jul;90(4):427-36.

norrkoping618
2006-03-23, 14:49
Jo, det är sant. Proteinsyntesen är inte förhöjd över basnivåer förrän 60-90 minuter efter avslutat pass, för att då stimuleras dramatiskt, främst av protein intaget före passet.

"When muscle protein synthesis is measured by incorporation of tracer into the protein there is a latency of about 90 min after exercise when the synthetic rate is similar to that at rest, but afterwards there is a very substantial increase, possibly up to 4–5 times the basal rate by 12 h, this rate being maintained for a further 12 h before falling over the subsequent 48 h."

Exp Physiol. 2005 Jul;90(4):427-36.

så man ska ta protienet 90 minuter efter? musklerna skriker efter byggstenar i form av protein och kolhydrater. den källan du anger verkar ingen annan snappat upp än du själv..ja har frågar ett antal stora byggare om det du skrev o dom bara garvar..tycker det e konsigt, men om de nu skulle va så skulle fler veta om det och det skulle blir mer hypat. säger inte att det som står är fel..ja tycker det verkar jävligt otroligt..men men kanske värt att testa

King Grub
2006-03-23, 15:28
så man ska ta protienet 90 minuter efter? musklerna skriker efter byggstenar i form av protein och kolhydrater. den källan du anger verkar ingen annan snappat upp än du själv..ja har frågar ett antal stora byggare om det du skrev o dom bara garvar..tycker det e konsigt, men om de nu skulle va så skulle fler veta om det och det skulle blir mer hypat. säger inte att det som står är fel..ja tycker det verkar jävligt otroligt..men men kanske värt att testa

Jämförelse mellan effekten av EAA-intag på proteinsyntesen vid olika tillfällen i samband med styrketräning:

http://files.upl.silentwhisper.net/upload8/prot1.JPG

Wolfe et al 2005.

Staplarna som skulle motsvara timme 2 och 3 efter passet är lika höga som timme 1. Dock är studier på två tillfällen efter passet bara gjorda vid intag timme 1+2 eller timme 1+3. Tänkbart att intag vid timme 1+2+3 skulle mätta vävnaden så proteinsyntesen inte stimuleras lika mycket.

Direkt efter träning är bästa tillfället för kolhydratintag. Dels sker glykogeninlagringen snabbast vid omedelbart kolhydrattillförsel, dels minskas den av styrketräningen förhöjda proteinnedbrytningen = bättre proteinbalans.

Timmen efter kolhydratintaget sänks aminosyreupptaget i muskulaturen, men därefter stimuleras det i stället kraftigt, vilket innebär en tajming som sammanfaller med proteinintag om: kolhydrat efter träning + protein 1 h efter träning.

Proteinsyntesen är dessutom inte förhöjd över basnivåer förrän 60-90 minuter efter avslutad styrketräning, så även där tajmas det bra. Därefter stimuleras proteinsyntesen kraftigt av styrketräningen 1 h tidigare, men bara om EAA finns tillgängliga, och då främst av EAA tillförda före träningspasset.

Tar du vassleprotein direkt före träning är det det som stimulerar proteinsyntesen efter passet. Det räcker fullgott.

Det är inte nödvändigtvis aminosyrorna du just ätit som byggs in som muskelprotein, utan extracellulära aminosyror signalerar till intracellulära sådana att byggas in, via leucinmedierade processer, och det är protein före som signalerar till inbyggning av muskelprotein när uppregleringen av proteinsyntesen sker efter passet.

Staplarna ovan visar inte gensvaret på proteinsyntesen vid tillfälle för intag, utan över samma mätperiod över 3 timmar. Det är en direkt jämförelse över olika tillfällens intag på proteinsyntesen.

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/281/2/E197

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/283/4/E648

Det är inga små skillnader heller; EAA före passet har hundratals procent större effekt än efter.

norrkoping618
2006-03-23, 16:51
Jämförelse mellan effekten av EAA-intag på proteinsyntesen vid olika tillfällen i samband med styrketräning:

http://files.upl.silentwhisper.net/upload8/prot1.JPG

Wolfe et al 2005.

Staplarna som skulle motsvara timme 2 och 3 efter passet är lika höga som timme 1. Dock är studier på två tillfällen efter passet bara gjorda vid intag timme 1+2 eller timme 1+3. Tänkbart att intag vid timme 1+2+3 skulle mätta vävnaden så proteinsyntesen inte stimuleras lika mycket.

Direkt efter träning är bästa tillfället för kolhydratintag. Dels sker glykogeninlagringen snabbast vid omedelbart kolhydrattillförsel, dels minskas den av styrketräningen förhöjda proteinnedbrytningen = bättre proteinbalans.

Timmen efter kolhydratintaget sänks aminosyreupptaget i muskulaturen, men därefter stimuleras det i stället kraftigt, vilket innebär en tajming som sammanfaller med proteinintag om: kolhydrat efter träning + protein 1 h efter träning.

Proteinsyntesen är dessutom inte förhöjd över basnivåer förrän 60-90 minuter efter avslutad styrketräning, så även där tajmas det bra. Därefter stimuleras proteinsyntesen kraftigt av styrketräningen 1 h tidigare, men bara om EAA finns tillgängliga, och då främst av EAA tillförda före träningspasset.

Tar du vassleprotein direkt före träning är det det som stimulerar proteinsyntesen efter passet. Det räcker fullgott.

Det är inte nödvändigtvis aminosyrorna du just ätit som byggs in som muskelprotein, utan extracellulära aminosyror signalerar till intracellulära sådana att byggas in, via leucinmedierade processer, och det är protein före som signalerar till inbyggning av muskelprotein när uppregleringen av proteinsyntesen sker efter passet.

Staplarna ovan visar inte gensvaret på proteinsyntesen vid tillfälle för intag, utan över samma mätperiod över 3 timmar. Det är en direkt jämförelse över olika tillfällens intag på proteinsyntesen.

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/281/2/E197

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/283/4/E648

Det är inga små skillnader heller; EAA före passet har hundratals procent större effekt än efter.

okej, ..låter ju bra .men ska ja ta mitt vassle 1 timme innan eller innan ja värmer upp?..en sak som du borde hålla med om är att det är konstigt att detta inte har uppmärksammats..eller hur? om det nu stämmer?

King Grub
2006-03-23, 17:09
Det finns inga tvivel om att det stämmer. Det är direkta mätningar på proteinsyntesen. Och det har absolut uppmärksammats. Har man inte märkt det har man inte hängt med. :) Det är fem år gammalt nu och bekräftat.

Vid tillfället då man lyckades stimulera proteinsyntesen som mest gav man dom essentiella aminosyrorna direkt före träningen, men om man använder vassle som har ett mycket långsammare upptag, kanske... säg, 15-30 minuter innan? Exakta minutintervall är svåra att ge.

WheyProtein
2006-03-23, 17:28
.......proteinintag om: kolhydrat efter träning + protein 1 h efter träning.

Är just vassle att föredra som protein 1 h efter träning, eller duger det med vanlig mat, som innehåller EAA?

apa_ola
2006-03-23, 17:30
borde duga med vanlig mat rik på EAA. Kasein, som är långsamt, duger ju t.ex

Bartman
2006-03-23, 17:31
sökte på deras sökfunktion på kolozzeum.com men hittade inget resultat på 'malto'

Nåt sånt här (http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=22&products_id=159). Har inte provat den själv, jag brukar använda carbo fx men jag tror den här är nåt liknande.

norrkoping618
2006-03-23, 19:59
Det finns inga tvivel om att det stämmer. Det är direkta mätningar på proteinsyntesen. Och det har absolut uppmärksammats. Har man inte märkt det har man inte hängt med. :) Det är fem år gammalt nu och bekräftat.

Vid tillfället då man lyckades stimulera proteinsyntesen som mest gav man dom essentiella aminosyrorna direkt före träningen, men om man använder vassle som har ett mycket långsammare upptag, kanske... säg, 15-30 minuter innan? Exakta minutintervall är svåra att ge.

vilket protein innehåller mkt eea då? och vad är det?

King Grub
2006-03-23, 20:02
EAA = essentiella aminosyror, dvs dom aminosyror som inte kan syntetiseras i kroppen utan måste tillföras genom kosten. Vassle är rikt på EAA, men är samtidigt ett intakt protein. Det snabbaste intakta proteinet, men mycket långsammare än fria EAA. I studierna används oftast fria essentiella aminosyror som tas upp mycket snabbare än något protein från livsmedel. Vassle fungerar utmärkt i sammanhanget, dock.

krilleh
2006-03-23, 22:02
EAA = essentiella aminosyror, dvs dom aminosyror som inte kan syntetiseras i kroppen utan måste tillföras genom kosten. Vassle är rikt på EAA, men är samtidigt ett intakt protein. Det snabbaste intakta proteinet, men mycket långsammare än fria EAA. I studierna används oftast fria essentiella aminosyror som tas upp mycket snabbare än något protein från livsmedel. Vassle fungerar utmärkt i sammanhanget, dock.

Så de finns inge bra essentiella aminosyror i vanliga livsmedel? Om man ska vara optimal borde man alltså köra på whey 80 till varje måltid istället för kött och liknande. Om man vore miljonär vill säga =)

Kommentera gärna om jag missuppfattat detta. Och om jag INTE har gjort de så är det verkligen så viktigt att äta massa tonfisk och sånt om de endå inte innehåller eaa? Känns som jag är ganska lost nu

King Grub
2006-03-23, 22:05
Så de finns inge bra essentiella aminosyror i vanliga livsmedel? Om man ska vara optimal borde man alltså köra på whey 80 till varje måltid istället för kött och liknande. Om man vore miljonär vill säga =)

Kommentera gärna om jag missuppfattat detta. Och om jag INTE har gjort de så är det verkligen så viktigt att äta massa tonfisk och sånt om de endå inte innehåller eaa? Känns som jag är ganska lost nu

Ja, du har missuppfattat, och det rejält.

Även långsamt protein från mat kan användas av proteinsyntesen, både i vila och i samband med träning. Proteinsyntesen ligger inte på noll bara för att man inte just har tränat, utan den är fortgående dygnet runt, och allt fullvärdigt protein kan användas till muskeluppbyggnad. Snabbt protein uppreglerar proteinsyntesen över normala nivåer, men ökar som sagt samtidigt aminosyreoxidationen. Långsamt protein (kasein, t ex), uppreglerar inte proteinsyntesen över normala nivåer (men kan givetvis användas av den fortgående proteinsyntesen), men tas upp i muskulaturen över en längre tid och reducerar den likaledes fortgående proteinnedbrytningen, varigenom långsamt protein, i en ren jämförelse med ett snabbt protein över en given tidsperiod, ger en bättre proteinbalans. Efter ett styrketräningspass har kasein och vassle likvärdig anabol effekt.

Essentiella aminosyror i fri form har dock en större uppreglerande effekt på proteinsyntesen än vad protein från mat eller proteinpulver har.

krilleh
2006-03-23, 22:27
Ja, du har missuppfattat, och det rejält.

Även långsamt protein från mat kan användas av proteinsyntesen, både i vila och i samband med träning. Proteinsyntesen ligger inte på noll bara för att man inte just har tränat, utan den är fortgående dygnet runt, och allt fullvärdigt protein kan användas till muskeluppbyggnad. Snabbt protein uppreglerar proteinsyntesen över normala nivåer, men ökar som sagt samtidigt aminosyreoxidationen. Långsamt protein (kasein, t ex), uppreglerar inte proteinsyntesen över normala nivåer (men kan givetvis användas av den fortgående proteinsyntesen), men tas upp i muskulaturen över en längre tid och reducerar den likaledes fortgående proteinnedbrytningen, varigenom långsamt protein, i en ren jämförelse med ett snabbt protein över en given tidsperiod, ger en bättre proteinbalans. Efter ett styrketräningspass har kasein och vassle likvärdig anabol effekt.

Essentiella aminosyror i fri form har dock en större uppreglerande effekt på proteinsyntesen än vad protein från mat eller proteinpulver har.

tack tack