handdator

Visa fullständig version : Får otroligt smärta i vänstra axeln


Big_ShaQ
2002-10-25, 14:58
Tjena! Det är så att jag får jätte ont på vänstra axeln du jag kör bröst. Har haft skada på denna sida sen 1 år tillbaka. Skadade mig när jag körde tungt axelpress bakom nacken och killen som hjälpa mig kollade in tjej på under tiden som ja skada mig. Fd träningenspartnerna som jag intre tränar längre med. La is på stället och vilade ett par dagar från träningen. Nu börjar jag få ont under- och efter träningen. Va hos en läkare som påstode som gav mig antibiotika. Ännu har det inte gått över? Det har inte gått över ännu och jag börjar bli orolig. Senaste gången jag tränade låte det som om nån käckade knäckebröd. Tror att jag ska upp det med en expert inom området träningensskador.

Peter
2002-10-25, 15:03
Ja jag tycker du ska kolla upp det med en expert, om någon här kunde svara på vad det var för skada bara genom att läsa ditt inlägg skulle det inte behövas några läkare eller experter.

Hur går det med träningen då? ökar du fortfarande lika bra som du gjorde för ett år sen?

NB Thug
2002-10-25, 16:00
Ett tips är att låta bli att träna detberörda området tills det känns bättre. Rotatorcuf-övningar skulle nog inte skada heller.

Tycker också att du bör uppsöka en expert.

Åse Columbus
2002-10-25, 16:02
Har en kompis som är tränande naprapat.....kan ge dig telnr om du vill ha det....skicka ett pm och ge mig din e-mail så ska du få det....

han har hjälpt många som jag känner ...o axlar är nåt han verkligen kan......

Åse:smokin:

Pudzianovski
2002-10-25, 18:08
Har haft "liknande" problem. anledningen till att det knäpper o krasar i axeln är antagligen att du har en inflammation i slemsäckarna som sitter i axeln...de får ta mkt stryk de övningar du räknade upp.

men som vanligt så är mitt tips att uppsöka en kunnig läkare på detta område.

Tjockisen
2002-10-25, 18:38
Tror också mycket starkt på att det skulle vara en axelinflammation..
När jag ådrog mig en liknande åkomma så uppsökte jag en läkare (fd ortoped) som gav mig ett recept på ett packe "voltaren" - liknande tabletter och gav mig tips på lättare övningar för att träna upp dom skadade musklerna med hjälp av gummiband

lassewidda
2002-10-25, 19:55
jag har exakt samma problem som ni två beskriver... det knäpper å krasar i båda axlarna.

Pudzianovski: är du helt bra nu?

Tjockisen: hjälpte "voltaren"? Hur lång tid tog det innan du blev helt bra? om du nu blev det

har haft den där skiten i axlarna i ca 1 månad nu. Jag har inte kunnat träna ordentligt sen dess. Biceps triceps är väl de enda som funkar hyffsat... Har kört 3-4 pass den senaste månaden eller nått sånt... o ja tar de mkt lugnt

Tränat rotatorcuffen också men de har varken blivit bättre eller sämre av det

Ja har käkat glukosamin en vecka nu men de kanske inte har nån verkan mot detta? Ja har inte vetat vad det berott på... trodde de var nån förslitning i lederna eller nått sånt. Ska jag sluta?

Vet att ja ska uppsöka läkare... men iallafall

Örjan
2002-10-27, 03:16
>Lasse: Voltaren är bara en värktablett.

mr_ping
2002-10-27, 12:35
Örjan: Voltaren är en inflammationshämmande tablett också...

Pudzianovski
2002-10-27, 13:30
Originally posted by lassewidda
jag har exakt samma problem som ni två beskriver... det knäpper å krasar i båda axlarna.

Pudzianovski: är du helt bra nu?

Vet att ja ska uppsöka läkare... men iallafall


Jag är så pass bra att jag iaf kan träna som jag vill för det mesta.
Det tog mig kanske 1,5 år av vilande...lätt träning....innan det bara släppte.

en skada leder oftast till fler skador. Så var det för mig. ont i axeln..man hjälper till med anda muskler...armar blir snedbelastade..osv...

jag kunde inte köra pressövningar.

Om du uppsöker en läkare. se till att komma till en KUNNIG.

lassewidda
2002-10-27, 21:26
Ja tror jag fick de hela från hantelpressar för bröst och axlar...

Valrossen
2002-10-27, 21:33
Lite frågor om rotatorcuffen..

1.) Vad är rotatorcuffen?
2.) Hur tränar man Rotatorcuffen?
3.) Varför ska den tränas?


MVH
Jimmy

michael
2002-10-27, 21:38
Jag kan ha helt fel när det gäller axlarna men om man skadar leder brukar det inte ta månader att återhämta sig? om inte år?

lassewidda
2002-10-27, 22:53
ja för Pudzianovski tog de ju typ 1.5 år så... är de nån som sagt att de skulle gå fort?

emmzan
2002-10-27, 22:58
Originally posted by Valrossen
Lite frågor om rotatorcuffen..
1.) Vad är rotatorcuffen?
2.) Hur tränar man Rotatorcuffen?
3.) Varför ska den tränas?
MVH
Jimmy

1) Fyra små muskler (supraspinatus, infraspinatus, subscapularis och teres minor) som stabiliserar samt roterar i axelleden.

2) Svårt att förklara (som alla andra övningar).. Länkar någon?

3) Ofta skadedrabbad muskelgrupp. Mkt viktiga muskler eftersom axelleden är en så instabil led.

Valrossen
2002-10-27, 23:33
Originally posted by emmzan


1) Fyra små muskler (supraspinatus, infraspinatus, subscapularis och teres minor) som stabiliserar samt roterar i axelleden.

2) Svårt att förklara (som alla andra övningar).. Länkar någon?

3) Ofta skadedrabbad muskelgrupp. Mkt viktiga muskler eftersom axelleden är en så instabil led.

Tackar, du blev dagens hjälte!:bow:

Linnet
2002-10-27, 23:36
Kan inte hjälpa att undra varför så många(mig inräknad) skadar axeln? Man kan tycka att vi borde veta bättre, det är ingen hemlighet att axelskador är bland de vanligaste skadorna för oss som sysslar med styrketräning. Och till sist till alla ni som har lite ont i en axel"axeln krånglar" se till att nån tar en titt på er axel. Jag är borta sjunde månaden på grund av att jag var för macho och använde en vikt jag inte kunde hantera. Gissa om jag ångrar det bittert idag! Har jag tur är jag väl "bara" borta ett år eller så från träning.
Axelskador är något man ska ta på allvar, även om det bara är en känning!

palme
2002-10-27, 23:46
Oftast pga usel utförande och som du sa "macho" vikter i bänkpressen som orsaker axelskador.

Sen att tävlande styrkelyftare får det är ju pga slitningsskada.

z_bumbi
2002-10-28, 09:14
linnet: Antagligen för att det inte är macho för byggartidningarna att skriva om rotatorcuffträning, om man i alla träningsartiklar om bröstträning i b&k tog med en rotatorcuffövning och förklarade varför så skulle problemet minska betydligt.

Detta är tränings som måste ske på mycket små vikter och med väldigt strickt utförande, alltså struntar många i det eller kör väldigt ostrickt.
Ibland ser man folk som tränat ett år stå med 13 kg hantlarna och på något så gunga upp vikten samtidigt står styrkelyftarna och kör på 7 kg hantlarna.

Har en länk men jag skulle köra med hantlar i den första övningen istället, känns helkonstigt med stång och jag tycker det är svårt att få tillbaka axlarna tillräckligt långt.
http://www.testosterone.net/html/body_145shldr.html

Sen kan man ju alltid fråga på gymet...

michael
2002-10-28, 11:05
Tänkte dela med mig lite av några intressanta artiklar angående axlarna och rotator cuffsen;

http://www.criticalbench.com/benchpressarticles5.htm
http://www.bodybuilding.com/fun/dorian1.htm
http://www.mzsport.com/Rotator%20Training.htm

Örjan
2002-10-29, 00:25
Originally posted by mr_ping
Örjan: Voltaren är en inflammationshämmande tablett också...

Du har rätt, Mr. Ping. Jag slog upp det nu. Det är tydligen dessutom febernedsättande.

mr_ping
2002-10-29, 10:17
... men favoriten är ändå att träna med citodon... då slipper man all smärta hahah (det gjorde jag när ja opererade mig i halsen)