handdator

Visa fullständig version : Inositol


Fatalist
2006-03-22, 16:52
Fick idag höra av min käre biologilärare att inositol hade en vatteninlagrande effekt i muskler. Är det något som är värt att klämma i sig om man vill vattna på sig lite, eller är det bara i väldigt låg grad vatteninlagrande?

Trevliga effekter?

Otrevliga bieffekter?

Fatalist
2006-03-29, 08:52
Bump? :(

gasoliner
2006-03-29, 17:32
Maila Lasse på Fairing och fråga vettja, han säljer ju ändå Inositol :) ?

Fairing
2006-03-29, 17:48
Jag har sett frågan men jag ger lite "färgade" svar. :D

Inositol ger en kreatinliknade effekt och fungerar förträffligt att kombinera med Kreatin av alla dess slag. Dessutom är Inositol billigt så prova *flex*

gasoliner
2006-04-02, 17:00
Ps. Kombinera gärna inositolet med ALC. ;)

Jag gillade den kombon på den tiden jag hade mkt burkar i skåpet.. :D

fonzie
2006-04-03, 12:46
Hmm, hur syntesiterar kroppen Inositol? Är det till en liten mängd?

Sverker
2006-04-04, 18:23
Hur ?
Har glömt bort det mesta...från glukos...via pentosshunten...kanske...sorbitol...någonting...nä ä långt ute på tunn is.


Hur som helst så kopplas inositolen på en fosfolipid och bildar fosfatidylinisitol och sätter sig i cellmembranen.
Fosfatidylinisitlen fosforyleras två eller tre gånger och väntar.

När muskeln aktiveras klyvs fosfatydylinositolen till Di-Acyl-Glycerol ( DAG ) och inositol Di eller Tri fosfat ( IP2 eller IP3 ) och sänder signaler som förstärker muskelaktivering.

Någon som vill fylla på för jag är ute på tunn is.


Mängden som bildas per dag kan inte vara mycket, 10 - 50 mg kanske.
Jag som diaberiker använder regelbundet inositol för att motverka den sämre bildning av inositol som diabetiker ofta har ( pga förhöjt blodsocker ).

Hobbes
2006-04-04, 18:31
Jag som diaberiker använder regelbundet inositol för att motverka den sämre bildning av inositol som diabetiker ofta har ( pga förhöjt blodsocker ).

Du väckte ett intresse här - vad pratar vi för dos per dag?

Har inte det en inverkan på nerverna?? Eller är jag ute och cyklar.... :confused:

Sverker
2006-04-04, 19:57
En sökning på PubMed med inositol+insulin gav 1096 träffar :D
Det mesta helt ointressant men det är bara till att harva.



Ja, inositol är ju råvara till fosfatidylinositol som sitter i cellembranen på nervcellerna också. Vad jag minns ligger doserna kring 400 - 500 mg upp till 1 g per dag under många veckor/månader i försöken.

Sverker
2006-04-08, 06:50
Nördvarning. Inledningen i abstakten berättar hur själv syntesen av inositol görs :D :

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=9370339&query_hl=4&itool=pubmed_docsum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=11779862&query_hl=7&itool=pubmed_docsum