handdator

Visa fullständig version : Hur "bloated" blir du?- girls only


mysassygirl
2006-03-22, 16:39
Alltså, varje månad samma sak. Lika förvånad blir jag. Ställer samma fråga: Hur kunde jag bli så här fet? Vad har hänt. Släpar mig trött till gymmet, kör en mil på löpbandet men är trött, trött trött. Sover 12h+ varje natt. Formligen häller i mig, fett och socker för att sen banna mig själv. Valkarna väller över jeansen och jag vill bara gråta. Jag som var så smal! Sen tittar jag i kalendern och förstår, dags igen. Mensen, förbannade mens. Just nu är jag svullen som en spärrballong och äter kakor i olika form och storlek. Vågar inte ens närma mig vågen längre.

Damagecontrol så fort denna perioden är över. Förbannat får ingen mens än... trots alla symptom. Någon som känner igen sig?

bluelight
2006-03-22, 16:44
Varför äter du kakor om du klagar så mycket på att fettet hänger över byxorna?

Cerberus
2006-03-22, 17:02
låter lite som du tröstäter, du kanske behöver komma till roten av dina problem och försöka sätta knut på dom? Jag kan relatera till mönstret fastän jag är kille(var där för många år sen)..

Ställ frågor till dig själv som; Vad vill jag göra i livet? Vad är mina problem? Ta reda på hur du fixar problemen och GÖR det som behövs av dig för att lyckas med detta.

Good luck!

Mvh Rory

mysassygirl
2006-03-22, 17:21
låter lite som du tröstäter, du kanske behöver komma till roten av dina problem och försöka sätta knut på dom? Jag kan relatera till mönstret fastän jag är kille(var där för många år sen)..

Ställ frågor till dig själv som; Vad vill jag göra i livet? Vad är mina problem? Ta reda på hur du fixar problemen och GÖR det som behövs av dig för att lyckas med detta.

Good luck!

Mvh Rory

Mitt problem heter mensturationscykel, ingenting annat. Det är inte fråga om existentiella svårigheter av gravare sort. Samma sak varje månad, tänkte bara kolla om fler har samma symptom.

Fö, roligt att höra att killar också får samma symptom....

mela
2006-03-22, 17:29
Jag känner igen det där.. fyfan för mens.. det borde utrotas totalt *grr27*

userfriendly
2006-03-22, 17:42
hahah jag lägger på mig jävligt lätt, både fett o vatten... men jag blir bara sådär trött om jag ätit jättemkt på en ggn. jag äter "lite mkt" varje dag ist

Cerberus
2006-03-22, 18:36
Mitt problem heter mensturationscykel, ingenting annat. Det är inte fråga om existentiella svårigheter av gravare sort. Samma sak varje månad, tänkte bara kolla om fler har samma symptom.

Fö, roligt att höra att killar också får samma symptom....

ja det lät ju verkligen som om det bara var mensen som var problemet :P

läser du det du skriver innan du skriver?

Sess
2006-03-22, 18:38
Drar på mig ett par liter vätska veckan innan, märks dock ganska lite. Humöret är stabilt....men aptiten kan bli jobbig. Dock ej så att jag tappar kontrollen.

Har du sådana kraftiga PMS så tycker jag du ska prata med din gynekolog.

jwzrd
2006-03-22, 18:40
Är det din menstruationscykel som knallar iväg och köper kakor i olika form och storlek?

mazze
2006-03-22, 18:41
vänta ett tag nu Yeopgijeogin geunyeo (my sassy girl).. menar du verkligen att du tror du blivit fet för att du får mens en gång i månaden? så resten av dagarna på månaden där du proppar i dig fett och socker har inget att göra med det faktum att du blivit fetare????? tror du ärligt talat att den enda anledningen du går upp i vikt beror på mensen alltså?? eller är det jag som missförstått din formulering i forumet?

Milia
2006-03-22, 19:01
Alla killar kan ju låta bli att kommentera ovanstående inlägg så nedlåtande eftersom ni aldrig haft, aldrig kommer att få mens.
Det är ett faktum att sötsuget ökar under mens, utan att det för den skull har med tröstätning att göra. Att man dessutom svullnar av vätska gör ju att man känner sig fetare. Sen är det olika för alla, en del får stora problem andra märker inget alls.

userfriendly
2006-03-22, 19:03
jaha ni pratade om mens :em:

sånt har inte jag (har p-stav) så jag vet inget om det

Tjej83
2006-03-22, 20:13
Jag, jag, jag känner igen mej! Man pinnar runt som en liten (gigantisk) ballong ständigt funderande på ätbara saker. Träningen går riktigt uselt och sova är det man är bäst på. Det sägs ju att man behöver mer energi under denna vecka så man får väl lita på det...
Att sova mycket, äta mycket och ta det lugnt brukar vara det enda som fungerar för mej.

mela
2006-03-22, 20:39
Alla killar kan ju låta bli att kommentera ovanstående inlägg så nedlåtande eftersom ni aldrig haft, aldrig kommer att få mens.
Det är ett faktum att sötsuget ökar under mens, utan att det för den skull har med tröstätning att göra. Att man dessutom svullnar av vätska gör ju att man känner sig fetare. Sen är det olika för alla, en del får stora problem andra märker inget alls.


Sedan gör psyket rätt så mkt också ;)

Men killar, innan i har haft mens kan ni inte säga något.. Var tysta och lyd! *slap*

mysassygirl
2006-03-22, 20:41
vänta ett tag nu Yeopgijeogin geunyeo (my sassy girl).. menar du verkligen att du tror du blivit fet för att du får mens en gång i månaden? så resten av dagarna på månaden där du proppar i dig fett och socker har inget att göra med det faktum att du blivit fetare????? tror du ärligt talat att den enda anledningen du går upp i vikt beror på mensen alltså?? eller är det jag som missförstått din formulering i forumet?


Observant, allmänbildad kille. EN gång för alla vill jag klargöra att: Det där med FET är mest en känsla som man får just under mensperioden. Man (läs:jag) Känner mig fet, det innebär inte att jag ÄR fet. Jag väger 56kg och är 168cm lång, mkt vältränad, så jag antar att jag INTE ÄR FET. ERGO jag KÄNNER mig FET. Känner, NB! Kakorna köper jag själv fast det är inte jag som äter upp dom, utan den där tomten som gömmer mina hårklämmor och strumpor......(nu skojar jag alltså:.) Tråden är framförallt ämnad för TJEJJER inte killar eftersom ni inte riktigt fattar.

mysassygirl
2006-03-22, 20:43
Sedan gör psyket rätt så mkt också ;)

Men killar, innan i har haft mens kan ni inte säga något.. Var tysta och lyd! *slap*


Tack för stödet, Mela, börjar bli trött på killarna i tråden....when will they learn?

mela
2006-03-22, 21:00
Tack för stödet, Mela, börjar bli trött på killarna i tråden....when will they learn?


Nope.. de klagar på lite träningsvärk.. hympf.. try mensvärk OCH träningvärk.. omg u just want to die..

ne men.. mens rä förjävligt... iaf alla biverkningar.. usch usch..

Angelical
2006-03-22, 22:12
Alltså, varje månad samma sak. Lika förvånad blir jag. Ställer samma fråga: Hur kunde jag bli så här fet? Vad har hänt. Släpar mig trött till gymmet, kör en mil på löpbandet men är trött, trött trött. Sover 12h+ varje natt. Formligen häller i mig, fett och socker för att sen banna mig själv. Valkarna väller över jeansen och jag vill bara gråta. Jag som var så smal! Sen tittar jag i kalendern och förstår, dags igen. Mensen, förbannade mens. Just nu är jag svullen som en spärrballong och äter kakor i olika form och storlek. Vågar inte ens närma mig vågen längre.

Damagecontrol så fort denna perioden är över. Förbannat får ingen mens än... trots alla symptom. Någon som känner igen sig?

Jag tränar en gång under mina fem dagar.. pallar inte mer! Mår illa och känner mig trött!
Mitt problem är inte att jag äter för mycket, tvärtom så jag får ingen energi eftersom jag inte får i mig det jag egentligen behover!
Men, men.. har i alla fall inte ont eller ett hemskt humör.. ;)

jwzrd
2006-03-22, 22:25
Sedan gör psyket rätt så mkt också ;)

Men killar, innan i har haft mens kan ni inte säga något.. Var tysta och lyd! *slap*

Hur påverkar min mens hennes kakintag?

mela
2006-03-22, 22:46
Hur påverkar min mens hennes kakintag?

Det suget som man kan få under mens är svårt att kontrollera..
Värre än en kåt hund liksom *screwy*

Tolkia
2006-03-22, 22:57
Hur påverkar min mens hennes kakintag?
Inte alls. Men din (och övriga gossars i tråden för den delen) PMS påverkar samtliga på forumet, om än inte just när det gäller vårt kakintag.

muffe85
2006-03-22, 23:31
Aaa men då kan jag fråga nu då (tjejerna)

Jag är tränare för en tjejgrupp i badminton (13-16 år)
Ibland säger dom att dom inte vill ta i så mycket för dom har ont i magen (förstår ju det är mensverk)
Jag brukar bara säga "aaa men ta det i din takt."

hur tycker ni jag ska säga/agera i liknande fall?

jwzrd
2006-03-22, 23:35
Det suget som man kan få under mens är svårt att kontrollera..
Värre än en kåt hund liksom *screwy*

Tycker du att det är rättvist av dig att likna dig själv (och trådskaparen) vid en kåt hund? Det jag är ute efter är att om man själv upplever det som ett problem, ett verkligt sådant alltså, att man vräker i sig kakor, så bör man kanske fundera på det?

jwzrd
2006-03-22, 23:36
Inte alls. Men din (och övriga gossars i tråden för den delen) PMS påverkar samtliga på forumet, om än inte just när det gäller vårt kakintag.

Du tillerkänner mig PMS men inte rätten att kritisera ohämmat kakätande?

Cerberus
2006-03-22, 23:40
Kakor är gott måste jag medge.

Helena B
2006-03-22, 23:41
Aaa men då kan jag fråga nu då (tjejerna)

Jag är tränare för en tjejgrupp i badminton (13-16 år)
Ibland säger dom att dom inte vill ta i så mycket för dom har ont i magen (förstår ju det är mensverk)
Jag brukar bara säga "aaa men ta det i din takt."

hur tycker ni jag ska säga/agera i liknande fall?

Jag kan bara tala för mig själv men om jag har mensvärk då brukar det mildras genom träning. Men du gör rätt i att låta dem ta det lugnt, huvudsaken att de spelar överhuvudtaget.

mistermr
2006-03-22, 23:45
Jag kan bara tala för mig själv men om jag har mensvärk då brukar det mildras genom träning. Men du gör rätt i att låta dem ta det lugnt, huvudsaken att de spelar överhuvudtaget.

Se det där är sant och inte en myt?

Jag visste inte det innan, förrän en tjejkompis till mig sade att hennes gympalärare hade sagt det. Men det kanske är inte samma sak för alla tjejer att träning hjälper?

MVH

Helena B
2006-03-22, 23:48
Se det där är sant och inte en myt?

Jag visste inte det innan, förrän en tjejkompis till mig sade att hennes gympalärare hade sagt det. Men det kanske är inte samma sak för alla tjejer att träning hjälper?

MVH

I mitt fall är det så, men det är inte så ofta jag får mensvärk. Men när jag får det så mildras värken med träning. En del tar en värktablett istället, vi är alla olika.

mistermr
2006-03-22, 23:50
I mitt fall är det så, men det är inte så ofta jag får mensvärk. Men när jag får det så mildras värken med träning. En del tar en värktablett istället, vi är alla olika.

Men jag tycker att tjejer ha det mycket jobbigare än killar. Ni får mens, föder barn, klimakteriebesvär osv.

Man borde hylla kvinnan alltså mer!

MVH

Pez
2006-03-23, 00:03
Rensat från det värsta spammandet.. skärpning ffs killar.

Och så undrar ni varför så få tjejer beger sig in i träningsforumens grisiga värld.. visa att ni kan bete er nu för fan. Har ni inget konstruktivt att skriva, så skriv inte. Spam i de seriösa kategorierna ger varningar - nästa inlägg som skrivs av nån av de som fått sina inlägg borttagna här som jag uppfattar som spam belönas med en varning - vad det än är, var det än är. Grattis.

Tolkia
2006-03-23, 00:10
Se det där är sant och inte en myt?

Jag visste inte det innan, förrän en tjejkompis till mig sade att hennes gympalärare hade sagt det. Men det kanske är inte samma sak för alla tjejer att träning hjälper?
Ofta får man lite bättre genomblödning av att röra på sig (= det tar slut lite fortare) och så kan man ju ha nytta av endorfiner och diverse som frisätts sin svar på ansträngningen. Å andra sidan mår en del så dåligt att träning inte är att tänka på; svimmar man eller kräks (ja, det förekommer) är träning knappast att tänka på även om det fysiologiskt sett skulle kunna vara "bra". Det kan variera rätt rejält från person till person, också hos samma person i olika åldrar.
Du tillerkänner mig PMS men inte rätten att kritisera ohämmat kakätande?
Jag försöker påpeka för dig att du är igång och gnölar utan att säga det rent ut. Det var uppenbarligen inte tydligt nog. ;)

Slarm
2006-03-23, 02:32
Jag brukade ocksa kanna sadar forut, riktigt hemskt, inget man kan gora man kanner sig bara lika stor som ett hus.
Men det har gatt er ar nu och jag har inte fatt min mens, lite laskigt. Saknar den inte men den borde ju vara dar sa jag ar lite orolig, ska ga och kolla det men jag kan inte gora det nu for jag ar i USA och kommer inte hem for an i juni. Jag ater sa det ar inte atstorningar, vet inte vad det ar. Ar 175 och vager 58 kg och det ar inte for lite. Springer valdigt mycket sa jag maste halla mig "tunn".

timoat
2006-03-23, 07:39
Hej jag fattar nog, eftersom jag snackat med morsan om hur kraftigt hormoner kan påverka kroppen och psyket vid de tillfällena. Nu är ju hon iofs i menopausen, men hon kan få plötsliga panikattacker, "hot flushes" klaustrofobi, o andra humörsväng. Jag tror inte vi killar är vana vid den typen av ofrivillig kroppslig respons på nåt vi inte har kontroll över. Så när killar säger saker som "öhh hö lingonvecka eller" måste det göra en tjej så jävla förbannad. Jag kan tänka mig att det är lite som när jag inte käkat kollisar på ett tag. jag blir skitvresig, och extremt lätt irriterad, exploderar för ingenting Jag hatar den känslan, när man liksom vet att man inte borde känna så, men gör det ändå.
Sorry för kill-inlägget...

userfriendly
2006-03-23, 07:44
Tycker du att det är rättvist av dig att likna dig själv (och trådskaparen) vid en kåt hund? Det jag är ute efter är att om man själv upplever det som ett problem, ett verkligt sådant alltså, att man vräker i sig kakor, så bör man kanske fundera på det?


men vafan vet du om mens?

under mensen går faktiskt ämnesomsättningen upp nämnvärt och det är inte konstigt att man äter jävligt mkt. Det man lägger på sig är oftast vatten i alla fall...

elan
2006-03-23, 07:51
Min mens är väldigt oregelbunden, hade senast i januari, så jag har ingen koll på när på månaden jag borde känna mig uppsvullen. Dessutom väger jag min nästan aldrig så jag kan inte säga om jag verkligen lägger på mig vätska under vissa dagar. Däremot _känner_ jag mig svullen och tjock en del dagar för att några dagar senare känna mig hård och slank, det gäller ju bara att komma ihåg att uppsvullen-känslan kommer att försvinna och försöka låta bli att känna sig som ett tjocko.

Tror att jag kommer väldigt lindrigt undan då jag bara brukar ha lite mensvärk och inte blir minsta sur. Visst kan jag bli tokigt sugen på konstiga saker men det brukar inte vara några problem att stå emot, om det nu inte är så att det är lördag och jag har lördagsgodis hemma för då brukar det slinka ner rätt fort. Så vitt jag kan minnas har jag aldrig knatat iväg till affären för att hamstra kakor.

Däremot har jag full förståelse för de stackare som har det värre. Finns ju de som måste sjukskriva sig 4-5 dagar i månaden för att de svimmar och kräks.

mela
2006-03-23, 09:19
men vafan vet du om mens?

under mensen går faktiskt ämnesomsättningen upp nämnvärt och det är inte konstigt att man äter jävligt mkt. Det man lägger på sig är oftast vatten i alla fall...

Är det därför jag inte bli fet trots all mat jag stoppar i mig? soft.. jag vill ha mens hela tiden :D

Ne men.. innan jag skaffa p-piller/p-stav kunde jag inte stå upp pga smärtan.. rörde jag mig kändes det som att hela magen skulle sprängas.. värre än migrän..

Milia
2006-03-23, 09:27
Att träna under mens är nog olika för alla, för en del hjälper det mot PMS, för andra inte. Min syrra har haft så ont så hon spytt ibland, tror knappast att hon skulle kunnat pallra sig iväg till gymmet en sådan gång...

myggan
2006-03-23, 10:13
vänta ett tag nu Yeopgijeogin geunyeo (my sassy girl).. menar du verkligen att du tror du blivit fet för att du får mens en gång i månaden? så resten av dagarna på månaden där du proppar i dig fett och socker har inget att göra med det faktum att du blivit fetare????? tror du ärligt talat att den enda anledningen du går upp i vikt beror på mensen alltså?? eller är det jag som missförstått din formulering i forumet?

mazze min vän, om du nu har sett Yeopgijeogin geunyeo så borde du om någon veta att man inte ifrågasätter tjejerna.. WANNA DIE? :D

jwzrd
2006-03-23, 11:19
men vafan vet du om mens?

under mensen går faktiskt ämnesomsättningen upp nämnvärt och det är inte konstigt att man äter jävligt mkt. Det man lägger på sig är oftast vatten i alla fall...

Jag känner till det. Och om vi nu ska spela på trötta könsroller: vad vet DU om att vara man? Jag är hungrig 25 timmar om dygnet, jag äger inga kakor. Märkligt. Jag väljer inte heller att, som mela, likna sig själv och trådskaperskan vid en kåt hund för att försöka illustrera, vad vet jag, en total brist på förmåga att äta något annat än kakor?

Startar man en tråd om något man själv upplever som ett problem på ett träningsforum där det, som någon redan sagt?, till största delen är pojkar/män så tror jag man är medveten om att det kommer att vara råd och bråk man kommer att få. Bråket är onödigt men tycker du att råden är det också? Helt konkret och direkt så är lösningen på att problemet Jag-äter-fär-mycket-kakor att sluta, jag har svårt att köpa förklaringen: "Det är för att jag har MEEENS ffs pojkvasker, vad vet dulol?!1.". Den förklaringen handlar snarare om att någon annan för sin del inte är det minsta intresserad av problemet utan möjligtvis att få sparka lite åt grabbarnas håll eller kanske att gräva ner sig ännu mer. Jag tror, som Cerberus skriver i början av tråden, inte att det handlar om mens utan om något annat som trådskaperskan kanske behöver känna efter lite kring och tänka på.

oksiv1
2006-03-23, 11:32
Om man upplever mensen som ett problem kan man inte då välja bort mensen? Vad jag har förstått så finns det preventivmedel som löser den saken?
Kanske kan vara en bra lösning om det är väldigt jobbigt?

mistermr
2006-03-23, 11:34
Om man upplever mensen som ett problem kan man inte då välja bort mensen? Vad jag har förstått så finns det preventivmedel som löser den saken?
Kanske kan vara en bra lösning om det är väldigt jobbigt?

Men att välja bort mensen med diverse medicinska medel, påverkar det inte fertiliteten hos kvinnan?

MVH

mela
2006-03-23, 14:08
Om man upplever mensen som ett problem kan man inte då välja bort mensen? Vad jag har förstått så finns det preventivmedel som löser den saken?
Kanske kan vara en bra lösning om det är väldigt jobbigt?

jag skaffa ett sånt preventivmedel.. har mensat varje dag i 3 månader.. ungefär.. och nu sluta det, hoppas att jag får slippa det nu..

AFanatic
2006-03-28, 12:13
jag skaffa ett sånt preventivmedel.. har mensat varje dag i 3 månader.. ungefär.. och nu sluta det, hoppas att jag får slippa det nu..

Va? I tre månader, vad är det för skojerier?

mela
2006-03-28, 14:12
Va? I tre månader, vad är det för skojerier?

tar ungefär 3 månader innan kroppen vänjer sig vid hormonerna..

Tolkia
2006-03-28, 14:17
Va? I tre månader, vad är det för skojerier?
Man kan reagera roligt på hormonbehandling; jag använde själv ett tag "Yasmin" (p-piller) som höjdes till skyarna för att det skulle ge så mycket mindre biverkningar. Jo, tjena. Jag hade blödningar lite nu och då, om möjligt sämre hy än innan och ett betydligt labilare psyke. Jippi.

oksiv1
2006-03-28, 16:10
Jag är inte avundsjuk på er tjejer.
Det där med att det tar tre månader för er kropp att vänja sig vid nya hormoner kan inte va roligt.
Även detta hände ett ex. Undra vem som va olyckligast :em:

skyler
2006-03-29, 02:32
Sjalv samlar min kropp en massa vatska under mensen vilket resulterar i att jag kanner mig flaskig och otranad pa bara 2 dagar. Da vagrar jag ha mina tajta jeans och powerwalkar 1 timme per dag. Det sags att aptiten okar under den perioden och speciellt sug efter kolhydrater och fett. Sjalv brukar jag forsoka ata det nyttigaste av det onyttiga nar jag kanner att mina cravings satter igang. Mork choklad (80%), smala kakor typ viktvaktarnas eller hemmagjorda. cola light och popcorn light brukar funka for mig. Testa recepten pa kesselaglass ocksa. som sagt sa behover du inte sta emot sotsuget...Bara vara smart och valja battre alternativ.
Lycka till!

AFanatic
2006-03-29, 22:33
Man kan reagera roligt på hormonbehandling; jag använde själv ett tag "Yasmin" (p-piller) som höjdes till skyarna för att det skulle ge så mycket mindre biverkningar. Jo, tjena. Jag hade blödningar lite nu och då, om möjligt sämre hy än innan och ett betydligt labilare psyke. Jippi.

Kan de inte komma på fler alternativ och då för herrarna. Tycker alla prev. sabbar ganska mycket för tjejerna: extra blödningar, minskad sexlust, illamående, depressioner, ändrat humör osv. Vem fan vill leva så?

Tolkia
2006-03-29, 22:45
P3 hade ett program om det där för ett tag sedan. Bl.a. spelade man upp några intervjuer med forskare som sade att man om kanske fem år skulle ha ett preventivmedel för män (hormonellt alltså) på marknaden. Det var bara det att intervjuerna var typ tio år gamla ... ;)

Cilia
2006-03-30, 13:34
varför känner alla killar behov av att tycka till om allt särskilt sånd dom inte fattar någonting om.

När jag får mens så känner jag mig fet och uppsvullen och i värsta fall värker det i alla leder. Jag är fet men jag känner mig ändå fetare under mensen även fast jag inte äter mer kakor och godis eller går upp i vikt.

Magen sväller och blir hård och gör att kläderna sitter hårdare vilket gör att man känner sig fet. Det har ingenting med ens kosthållning att göra. Eftersom det verkar som om majortiten av killarna inte har fattat att det är det dom pratar om utan tror att det handlar om obegränsat kakintag blir tråden väldigt jobbig och tråkig.

Ni lyckades på några få inlägg förstöra hela tråden trots att hon bad om att inte killarna skulle svara och när ni ändå gör det så bevisar ni bara att det hade varit bättre om ni hade låtit bli.

mysassygirl
2006-03-30, 17:25
varför känner alla killar behov av att tycka till om allt särskilt sånd dom inte fattar någonting om.

När jag får mens så känner jag mig fet och uppsvullen och i värsta fall värker det i alla leder. Jag är fet men jag känner mig ändå fetare under mensen även fast jag inte äter mer kakor och godis eller går upp i vikt.

Magen sväller och blir hård och gör att kläderna sitter hårdare vilket gör att man känner sig fet. Det har ingenting med ens kosthållning att göra. Eftersom det verkar som om majortiten av killarna inte har fattat att det är det dom pratar om utan tror att det handlar om obegränsat kakintag blir tråden väldigt jobbig och tråkig.

Ni lyckades på några få inlägg förstöra hela tråden trots att hon bad om att inte killarna skulle svara och när ni ändå gör det så bevisar ni bara att det hade varit bättre om ni hade låtit bli.

Jag är likadan som du, oavsett vad jag äter svullnar jag upp. Nu äääntligen har min mens kommit och gått över, varar i en kvart ungefär. Jag har gått ner i vikt igen och hungern är helt borta. Helt otrolig förändring.

Oavsett vad alla pubartala killar säger här inne så måste jag säga att vi tjejer har de coolaste kropparna. Våra kroppar kan tillverka nytt liv och förändras och anpassas på helt otroligt sätt. Det är riktigt coolt. Jag har fött barn och vägt lika mkt som en liten elefant och ändå har jag en kropp som en tjugoåring (är lite äldre än så...) och kondition som en sextonåring. Det tricket klarar ingen kille.

Vad det gäller hormonbehandlingar och hormonbaserade preventivmedel så har jag kategoriskt undvikit sånt. Jag tror att hormonmanipulation kan påverka kroppen negativt. Var o en väljer själv men jag tror att om man tar bort mensen så kan fertiliteten påverkas senare i livet.

mistermr
2006-03-30, 20:04
Vad det gäller hormonbehandlingar och hormonbaserade preventivmedel så har jag kategoriskt undvikit sånt. Jag tror att hormonmanipulation kan påverka kroppen negativt. Var o en väljer själv men jag tror att om man tar bort mensen så kan fertiliteten påverkas senare i livet.

Precis, det tror jag också.

Du är en klok dam!

MVH

Spongebob
2006-03-30, 20:14
Jag har upplevt liknande problem, fick världens sötsug och aptiten ökade, nu när jag har en p-stav så har jag haft turen att bara haft mens 1 gång på snart 6 månader men upplever ännu sötsugent varje månad. kroppen reagerar nästan likadant fast jag inte får mens.

När jag var hos gynekologen senast och pratade om p-piller osv, så fanns det inget prepparat som gör att mensen försvinner helt. alla kroppar reagerar olika på olika medel.
ex p-stav finns säkert en 50st biverkningar ett av dem är att man kan få längre blödningar i ex 3 månader.
jag har haft turen att bara drabbats av extrem ackne i ansiktet och halsen, man brukar säga att det tar mellan 3-mån-1 år innan kroppen vänjer sig.

att man svullnad upp som en ballong är hemskt, fattar inte man kan ju nästa börja misstänka att man blivit gravid.

någon professor borde komma på ett bot mot detta problem.

Fed up
2006-03-30, 20:24
Faktum är ju att det inte finns några bra preventivmedel kodom funkar ju, men lite tröttsamt i längden, plus risky om man inte har nån inom räckhåll när det behövs, så att säga.
Spiral är jag skiträdd för sen jag sett min kompis som har det får kramper som är typ som dubbel mensvärk hela tiden, SJUK mensvärk när den ska komma och typ konstanta blödningar.
Ppiller (och andra hormoner) funkar för mig nu, men egentligen gillar jag inte att stoppa i mig hormoner, och det inte bara för att det gör det svåra att tex deffa. Jag märker minskad sexlust och annan skit som inte är så kul... dessutom kan man ibland känna att kroppen är helt "nej nu räcker det", jag kände så för några år sen och då slutade jag med ppiller i flera år, sen kändes det ok igen.
Fördelen med ppiller för mig är att jag får mycket mindre mensvärk och mindre mens. Fick såndär värk så jag svimmade och spydde innan etc, vilket gjorde att jag fick panikkänslor när den tiden i månaden närmade sig. Därför är jag över lag rädd för att sluta med ppiller nu...

Ja övriga p-medel är väl uppenbart värdelösa.

I övrigt är jag ganska förskonad från allt det hemska ni beskriver. Jag märker att magen blir större innan blödning, hård som en trumma. Sen blir jag kanske surare etc, men inget jag märkt. Men jag är överlag dålig på att märka när jag blir påverkad av saker typ redbull och annan koffein och såna grejer, jag vet inte om det inte påverkar mig eller om jag bara inte märker det...

Cilia
2006-04-01, 12:12
Vad det gäller hormonbehandlingar och hormonbaserade preventivmedel så har jag kategoriskt undvikit sånt. Jag tror att hormonmanipulation kan påverka kroppen negativt. Var o en väljer själv men jag tror att om man tar bort mensen så kan fertiliteten påverkas senare i livet.
+1

putteb
2006-04-11, 20:07
Alltså den här uppsvullnaden som alla pratar om... Är den visuellt märkbar eller är det bara "mens-vision" som alla drabbas av? Jag förmodar att det inte syns nåt direkt på vågen så om det ska vara ett verkligt problem är väl den enda möjligheten som är kvar att vätskan skulle omfördelas och lägga sig precis under huden. Men så kan det väl inte vara???

/nyfiken kille ;)

emmzan
2006-04-11, 20:13
Alltså, varje månad samma sak. Lika förvånad blir jag. Ställer samma fråga: Hur kunde jag bli så här fet? Vad har hänt. Släpar mig trött till gymmet, kör en mil på löpbandet men är trött, trött trött. Sover 12h+ varje natt. Formligen häller i mig, fett och socker för att sen banna mig själv. Valkarna väller över jeansen och jag vill bara gråta. Jag som var så smal! Sen tittar jag i kalendern och förstår, dags igen. Mensen, förbannade mens. Just nu är jag svullen som en spärrballong och äter kakor i olika form och storlek. Vågar inte ens närma mig vågen längre.

Damagecontrol så fort denna perioden är över. Förbannat får ingen mens än... trots alla symptom. Någon som känner igen sig?


Jag kör p-sprutor så jag upplever det inte så ofta som månatligt. Dock inträffar det då och då (med jämna intervall) att jag känner mig tokfet, är jättetrött, har humörsvängningar osv osv.

:D

mini
2006-04-11, 20:54
Alltså den här uppsvullnaden som alla pratar om... Är den visuellt märkbar eller är det bara "mens-vision" som alla drabbas av? Jag förmodar att det inte syns nåt direkt på vågen så om det ska vara ett verkligt problem är väl den enda möjligheten som är kvar att vätskan skulle omfördelas och lägga sig precis under huden. Men så kan det väl inte vara???

/nyfiken kille ;)
Visst kan det synas på vågen, absolut.

Trance
2006-04-11, 21:05
Man kan reagera roligt på hormonbehandling; jag använde själv ett tag "Yasmin" (p-piller) som höjdes till skyarna för att det skulle ge så mycket mindre biverkningar. Jo, tjena. Jag hade blödningar lite nu och då, om möjligt sämre hy än innan och ett betydligt labilare psyke. Jippi.

Nu skall jag jag inte lägga mig i tråden så mycket eftersom jag inte har en aning om de hormoner som det pratas om och dess effekter. Däremot så kan ju en tung kortison-kur få rätt vrickade biverkningar på psyket för en del. Hört om en del som blivit väldigt nedstämda medans jag blir pigg, kanske på grund av de extrema hungerskänslorna man får utav det. Huden blir ju rätt paj tyvärr av det samt lite annat skit(inga muskler, benskörhet), men annars skulle jag nog gilla kortison. Roligt att äta och vara pigg och glad.

Ursäkta för OT.

mela
2006-04-11, 21:18
Alltså den här uppsvullnaden som alla pratar om... Är den visuellt märkbar eller är det bara "mens-vision" som alla drabbas av? Jag förmodar att det inte syns nåt direkt på vågen så om det ska vara ett verkligt problem är väl den enda möjligheten som är kvar att vätskan skulle omfördelas och lägga sig precis under huden. Men så kan det väl inte vara???

/nyfiken kille ;)

Det syns på vågen.. Skiljer 2-3kg för mig.. Det syns också, då inte bara jag reagerar på att jag känner mig "fet" under mensen..

Fed up
2006-04-11, 21:25
shit, dålig ide att sluta min diet på fredag, då kommer jag antagligen vara lagom vattenfylld och svullen inför mens, vill jag ju inte ha på mina "efter diet"-foton.
Visserligen tror jag faktiskt båda mina före-kort är lite i det tillständet, iallafall de äldsta. Min pojkvän var helt "sluta blås ut magen nu, sådär stor mage har du ju inte, det ser ju helt galet ut" och jag fattade inget för jag stod ju helt som vanligt...dagen efter kom mensen och magen halverades typ. haha

z_bumbi
2006-04-11, 21:30
Kan de inte komma på fler alternativ och då för herrarna.

Det finns redan sådant som funkar men det är dopningsklassat, exakt vad och hur man använder det bryter mot forumsreglerna att diskutera men biverkningarna är vad jag vet inte värre än vad p-piller mm är för tjejer.

Tolkia
2006-04-11, 21:37
Trance (obs: off topic): Det är inte så ovanligt att man känner sig "lite bättre än annars" av kortison; cancerpatienter får det t.ex. ofta (Betapred) mest för att de skall må lite ospecifikt "bättre".

Tolkia
2006-04-11, 21:38
Det finns redan sådant som funkar men det är dopningsklassat, exakt vad och hur man använder det bryter mot forumsreglerna att diskutera men biverkningarna är vad jag vet inte värre än vad p-piller mm är för tjejer.
Vilket egentligen är intressant. Har ju aldrig hört någon föreslå att man skulle dopingklassa p-piller ... :D

mini
2006-04-11, 21:45
Vilket egentligen är intressant. Har ju aldrig hört någon föreslå att man skulle dopingklassa p-piller ... :D
Kan p-piller vara gynnsamt för byggning? Det borde vara tvärt om?

Fed up
2006-04-11, 21:50
Vilket egentligen är intressant. Har ju aldrig hört någon föreslå att man skulle dopingklassa p-piller ... :D

Nej, det sägs ju att de redan utvecklat p-piller för män som har mindre biverkningar och risker än vad kvinnors p-piller har men att de är alldelles för farliga för att släppa på marknaden och ingen killa skulle köpa dem ändå för de skulle aldrig acceptera så mycket biverkningar etc. Säger ju en del...

Trance
2006-04-11, 22:12
Hrm, anledningen att det är dopingklassat är...det är testo. ;)

Fungerar på män i "låga" doser som preventinmedel utan större biverkningar vad jag läst. Men det finns ju andra risker att släppa det som preventinmedel, man kan ju misstänka visa doseringsproblem.

Semiramis
2006-04-12, 09:04
När jag läser den här tråden kom jag att tänka på att jag har haft mens i över 35 år. Scary. Då, i slutet på 60-talet kom precis en revolutionerande nyhet, pappersbindan. Jag går upp 1-2 kilo innan vareviga gång. Mensvärken är dock helt borta sedan jag började träna och äta bättre, utom om jag har överätit kolisar, då kan jag få litet ont. Sötsakssug - oh yes, precis innan skriker kroppen efter choklad. Det är litet irriterande att hormonerna styr så mycket, men sådant är livet. Det är ju inte precis som om det motsatta könet aldrig styrdes av sina hormoner heller för den delen.

Tolkia
2006-04-12, 09:53
Hrm, anledningen att det är dopingklassat är...det är testo. ;)

Fungerar på män i "låga" doser som preventivmedel utan större biverkningar vad jag läst. Men det finns ju andra risker att släppa det som preventivmedel, man kan ju misstänka visa doseringsproblem.
Hmmm ... tror inte att jag skall satsa på en karriär i humorbranschen. :D

För att vara åtminstone halvseriös så tror jag väl inte heller på en bred ansering av testosteronpreparat i prev-syfte (även om doseringen i sig knappast skulle vara något problem skulle det nog kunna finnas vissa svårigheter med att få patienterna att hålla sig till angiven dos ...). Men man blir lätt lite desillusionerad av snacket om just hur omöjligt det skulle vara med hormonella preventivmedel för män just av den anledningen att ingen kille skulle vilja utsätta sig för biverkningarna.
Det är ju inte precis som om det motsatta könet aldrig styrdes av sina hormoner heller för den delen.
Bara för att det förtjänar att upprepas. ;)

cam
2006-04-13, 17:09
Jag blir svullen som en gris och magen väller över byxlinningen innan mens. Trots att jag inte äter kakor eller "traditionellt" godis (blir bara kass i magen av sånt numera).

För er killar låter det säkert övernaturligt eller nåt, men det händer faktiskt något med oss innan mens som inte går att styra. Suget efter sött och fett är så starkt att det nästan krävs tvångströja, Melas liknelse vid en "kåt hund" var faktiskt rätt träffande. Och humöret. Självklart vill man ju inte vara konstant arg eller jätteledsen, men plötsligt vaknar man en dag och är det ändå. Jag kan få värsta depressionerna ibland, det är hemskt.

Har själv kopparspiral, då det känns som enda alternativet om man vill undvika hormoner. Det var ett h-e att sätta in den (har gynskräck) och mensvärken är inte av denna världen. Det varierar från ilningar till att det känns som någon ska slita ut ryggraden, så att man bara kan sitta stilla, andas och vänta ut värkarna.

Sådär, nu fick jag också älta av mig... :)

Trance
2006-04-13, 18:48
Hmmm ... tror inte att jag skall satsa på en karriär i humorbranschen. :D

För att vara åtminstone halvseriös så tror jag väl inte heller på en bred ansering av testosteronpreparat i prev-syfte (även om doseringen i sig knappast skulle vara något problem skulle det nog kunna finnas vissa svårigheter med att få patienterna att hålla sig till angiven dos ...). Men man blir lätt lite desillusionerad av snacket om just hur omöjligt det skulle vara med hormonella preventivmedel för män just av den anledningen att ingen kille skulle vilja utsätta sig för biverkningarna.

Bara för att det förtjänar att upprepas. ;)

Mmm, det var lite det jag menade. Killar skulle nog gärna knapra lite många piller. Men helt klart så skulle det vara svårt att få killar att käka piller med biverkningar nu, har man överläge så vill man ju inte ge sig frivilligt oftast. Så är det ju tyvärr.

no1fitness
2006-04-17, 01:39
Jag har inga stora eller jobbiga problem före eller under mensen som tur är. Kan bara komma på två gånger som jag har haft rejäl mensvärk och det var vidrigt. Det var innan jag började träna regelbundet och det lät intressant det där med att träning hjälper mot värken. Då lär jag aldrig sluta träna. :D

Jag går upp 1-2 kg oftast i vatten, men brukar inte märka det på kroppen eller kläderna om jag inte ligger på relativt låg fett%. Då blir man direkt nojjig och tror man lagt på sig fett och att deffen inte fungerar.

Jobbigt sötsug har jag ungefär var 10 gång jag får mens som tur är. Det är hemsk under tävlingsdeff när man inte tycker att man kan unna sig något.

Jag kan bli väldigt lättirriterad på småsaker dagarna innan mensen, men förösker hålla ilskan inom mig. *grr27*