handdator

Visa fullständig version : allergisk ?


occt
2006-03-22, 15:06
När jag äter/dricker något som det står (inget tillsatt socker) får jag ont i halsen, tex jag har varit förkyld och igår blev ja bättre sen tog jag en läkerol/kids efter ett tag fick jag ont i halsen igen. Då tog jag en halstablett/blue och nu har ja haft ont i halsen hela dagen, vad kan det vara ? allergisk ?

occt
2006-03-27, 21:16
ingen som kan veta :confused:

occt
2008-02-17, 20:32
Jag har kommit fram till att det är aspartam som gör att jag får ont i halsen.

Det känns som det blir lite te.x läsk kvar i halsen efter jag har svalt och sedan gör det ont som en förkylning.

Rahf
2008-02-17, 20:52
Kan man vara allergisk mot sötningsmedel? Fenylalanin som spelar in eller är jag ute och cyklar på tunn is med skägget i brevlådan?

Eddie Vedder
2008-02-17, 21:04
Kan man vara allergisk mot sötningsmedel? Fenylalanin som spelar in eller är jag ute och cyklar på tunn is med skägget i brevlådan?

Lider man av PKU (fenylketonuri) så vet man det, det är knappast något man märker genom att bli dålig av lightläsk.

Det krävs en väldigt noggrant planerad specialkost för att få i sig så lite fenylalanin som krävs för att inte bli sjuk men att ändå få i sig sitt basala behov av aminosyran (som är essentiell).

Jag känner inte heller till något om allergi mot aspartam.:confused: Och finns det aspartam i såna där halstabletter som nämns i första posten?

occt
2008-02-17, 22:32
Alla light läsk/saft med aspartam får jag fått ont i halsen av och försvinner efter ca 10-20min.

Jag blir inte sjuk eller liknande.

agazza
2008-02-17, 22:40
Du inbillar dig nog Isak, sluta med gottat ifall du får ont i halsen av det.

EDIT: hittar ingenting på google om allergi eller halsont pga aspartam. Gäller det endast vid produkter som innehåller aspartam?

grimfish
2008-02-17, 23:16
Det skulle t.ex. kunna vara ett färgämne, konsistensmedel eller konserveringsmedel. Det är svårt att lista ut vad det rör sig om, men kolla på innehållsförteckningar till alla produkter som du upplever att du får ont i halsen av och se om du kan peka ut någon gemensam nämnare.

occt
2008-02-18, 19:51
Inte inbillning då jag har haft det i flera år. Det är tex, coca cola zero, fun light, pepsi max osv gör det ont av men inte coca cola light, pepsi light, osv.. :S

Jag ska försöka kolla upp vad coca cola light och coca cola zero är för skillnad...

Isak

Micke-s
2008-02-18, 19:55
Inte inbillning då jag har haft det i flera år. Det är tex, coca cola zero, fun light, pepsi max osv gör det ont av men inte coca cola light, pepsi light, osv.. :S

Jag ska försöka kolla upp vad coca cola light och coca cola zero är för skillnad...

Isak

största skillnaden är att light cola har sucralose som sötningsmedel, och cola zero har aspartam

Rahf
2008-02-18, 21:11
största skillnaden är att light cola har sucralose som sötningsmedel, och cola zero har aspartam

Förklarar inte varför Pepsi Light inte ger några besvär, där är det aspartam.

Det låter som någon form av inbillningssyndrom. Det bästa är ju att kolla upp med läkare istället för att älta det för resten av livet.

Tolkia
2008-02-18, 21:41
Vad är ett "inbillningssyndrom"? Min erfarenhet är att det är något som främst finns i utomstående betraktares hjärnor. Ett symptom är ett symptom oavsett orsak, sedan kan det mycket väl vara så att orsaken inte alls är den man tror. Även om symptomen skulle utlösas av ren betingning är de inte "inbillade".

On topic är jag mer böjd att tro på grimfishs förslag om konserveringsmedel, färgämnen etc. som orsak; det torde vara betydligt vanligare med reaktioner mot t.ex. färgämnen än mot sötningsmedel.

occt
2008-02-18, 21:50
Ja det är inte inbilning då jag får ont i halsen... :smash:

Jag tror mer på att det kan vara något som ni säger om konserverings medel eller färgämne osv..

ajja, jag ska testa lite mer framöver och försöka lista ut vad det kan vara.


EDit. Så pepsi light har aspartam i sig? hmm.. Ja då är det inte det då.

King Grub
2008-02-18, 21:51
Irriterad/ond hals är ett vanligt självrapporterat, om ej kliniskt visat, fenomen vid aspartambruk.