handdator

Visa fullständig version : Lever dina föräldrar ihop


mangs
2006-03-22, 13:54
Med anledning av "gemensam ekonomi" tråden så började jag tänka på om anledningen till att man har delad ekonomi är att man är lite osäker på om förhållandet är för evigt.

Jag vet från mig själv och mina kompisar att de som har föräldrar som är gifta ser på det här med förhållande på ett annat sätt än de som har skilda föräldrar. Kan det vara så att det stämmer även här?


Jag och min fru har båda föräldrar som var är och kommer vara gifta till den dag de dör. Detta har i alla fall gjort att jag INTE skulle gå in i ett äktenskap så tillvida jag inte var säker på att det var det jag ville och att jag tror att det skall hålla.

Däremot vet jag från kompisar med skilda föräldrar som inte ser det här med giftemål och barn som en stor grej utan mer säger. "Vi har det hyffsat nu så varför inte, vem vet om 10 år är vi kanske skilda men det går ju det med."

Detta jag vill ha svar på i denna pollen är helt enkelt. Lever dina föräldrar fortarande ihop (eller levde ihop till att en gick bort). Alternativt att de idag är skilda?

hangatyr
2006-03-22, 13:55
MIna föräldrar är skilda sedan drygt 25 år tillbaka.

Nitrometan
2006-03-22, 13:55
Gör en poll...

Cilia
2006-03-22, 13:56
jag tycker fortfarande att du blandar ihop ekonomi/pengar och kärlek i en jävla sörja.

Larsson
2006-03-22, 13:56
Mina föräldrar lever ihop och det lär de fortsätta att göra.

Nitrometan
2006-03-22, 13:56
jag tycker fortfarande att du blandar ihop ekonomi/pengar och kärlek i en jävla sörja.
Ja, det gör han.

Min föräldrar har varit gifta i snart 40 år. Och ja, de bor fortfarande ihop.

bubbe
2006-03-22, 13:58
Mina har varit separerade, men gifte sig igen.

Fö har dom delad ekonomi förutom lån och gemensamma räkningar.....

mangs
2006-03-22, 13:59
jag tycker fortfarande att du blandar ihop ekonomi/pengar och kärlek i en jävla sörja.


Ok, det är möjligt att jag gör men i dagens samhälle så handlar ett förhållande mycket om både kärlek och ekonomi. Funkar det inte ekonomiskt så blir det lite tuffare att få det att hålla oavsett hur mycket kärlek man har. Det handlar även om respekt mot sin partner.

jag anser inte det är schysst om den ene sparar och sliter medan den andre ligger på soffan och sedan bränner bort partnerns pengar på skit.

bubbe
2006-03-22, 14:02
Ok, det är möjligt att jag gör men i dagens samhälle så handlar ett förhållande mycket om både kärlek och ekonomi. Funkar det inte ekonomiskt så blir det lite tuffare att få det att hålla oavsett hur mycket kärlek man har. Det handlar även om respekt mot sin partner.

jag anser inte det är schysst om den ene sparar och sliter medan den andre ligger på soffan och sedan bränner bort partnerns pengar på skit.

Ungefär som när morsan skulle köpa ny bil iom den gamla var för kass. Så hade hon hittat en bil, som hon ville ha. Då frågade farsan hur hon skulle betala,
-"det ska väl du?" blev svaret.
det slutatde med att hon fick ta ett lån :laugh:

Att bara förutsätta att man kan köpa något med den andres pengar är ju lite tokigt, men visst delar man så långt som möjligt för att få det jämnlikt.

Jay-Z
2006-03-22, 14:05
MIna föräldrar är skilda sedan drygt 25 år tillbaka.

+1

Metal_boy_
2006-03-22, 14:09
Mina föräldrar är fortfarande gifta. Dom träffades när min far var 19 och mamma var 14. Idag är dom 56 och 51år gamla.

Niclaaas
2006-03-22, 14:12
mina föräldrar är gifta och bor ihop, jag och min sambo har inte delad ekonomi och jag är absolut inte osäker på vårat förhållande

Metal_boy_
2006-03-22, 14:13
mina föräldrar är gifta och bor ihop, jag och min sambo har inte delad ekonomi och jag är absolut inte osäker på vårat förhållande


:laugh:

Jense
2006-03-22, 14:14
skilda sen 11 år

Papi
2006-03-22, 14:20
Föräldrarna är skilda.

Jag tror på livslång kärlek, men separerad ekonomi.

Nina L
2006-03-22, 14:31
Jag är en av de som förespråkar delad ekonomi så länge man inte har barn. Mina föräldrar är gifta och det är högst osannolikt att de skulle skilja sig. Min syrra är också gift, och jag tror inte att de skulle skilja sig. Mormor och morfar är givetvis gifta, och detsamma gäller alla jag kan komma på i min släkt. Att skilja sig känns mycket främmande för mig. Jag har svårt att tänka mig att jag någonsin skulle göra det.

Cypher
2006-03-22, 14:39
Skilda sen 6år tillbaka.

Pingu
2006-03-22, 14:43
Självklart är dom gifta

Niclaaas
2006-03-22, 14:43
mina föräldrar är gifta och bor ihop, jag och min sambo har inte delad ekonomi och jag är absolut inte osäker på vårat förhållande

jag blev lite förvirrad om jag svarat fel, så jag letade rätt på en länk:

http://www.iform.se/Crosslink.jsp?d=1108&a=1675

"Helt separata ekonomier" kör vi med. om någon skulle tjäna mycket mer än den andre så skulle det nog bli "halvseparat". när man får barn blir det antagligen helt delad.

elan
2006-03-22, 14:51
Jag saknar alternativet som stämmer in på mig: Mina föräldrar är skilda men bor ihop....

Nina L
2006-03-22, 14:53
Jag saknar alternativet som stämmer in på mig: Mina föräldrar är skilda men bor ihop....
Det var udda. Träffar de andra ändå?

elan
2006-03-22, 14:57
Det var udda. Träffar de andra ändå?

Visst är det udda. Min mamma ringde mig häromveckan och berättade att hon träffat en trevlig karl och att det pirrade i magen så svaret på din fråga är väl: Ja, de träffar andra ändå.

Fråga mig inte varför de beslutat att bo kvar ihop trots att de är skilda. Skilsmässan blev väl klar för något år sedan eller så och det var först tal om att mamma skulle flytta ut men hon har blivit kvar. Antar att det är av bekvämlighetsskäl och kanske med hänsyn till mina småsyskon.

Jag tycker att hela situationen är minst sagt märklig. *screwy* Och min ena bror är tämligen upprörd över det hela.

Dumleman
2006-03-22, 14:59
De har aldrig varit gifta men de har bott ihop och flyttat isär för ca 14 år sen så jag tar alt. 2.

Nina L
2006-03-22, 14:59
Visst är det udda. Min mamma ringde mig häromveckan och berättade att hon träffat en trevlig karl och att det pirrade i magen så svaret på din fråga är väl: Ja, de träffar andra ändå.

Fråga mig inte varför de beslutat att bo kvar ihop trots att de är skilda. Skilsmässan blev väl klar för något år sedan eller så och det var först tal om att mamma skulle flytta ut men hon har blivit kvar. Antar att det är av bekvämlighetsskäl och kanske med hänsyn till mina småsyskon.

Jag tycker att hela situationen är minst sagt märklig. *screwy* Och min ena bror är tämligen upprörd över det hela.Det är högst troligen för barnens skull. Märkligt, men funkar det för dem så. :)

elan
2006-03-22, 15:05
Det är högst troligen för barnens skull. Märkligt, men funkar det för dem så. :)

Jag tror också det. Fast min yngsta bror är 18,5 år så det är ju inte direkt småbarn det handlar om. Som sagt så har det nog även en del med praktisk bekvämlighet att göra. Sälja av ett stort hus och hitta nya ställen att bo på som passar med hundar och ehrm...förvaringsmöjligheter av vissa pryttlar som pappa måste ha. Det är dessutom på en mycket liten ort så valmöjligheterna är inte oändliga. Redan innan skilsmässan blev klar så bodde de väl mest ihop under någon form av vänskapssituation. Så tja...funkar det för dem så. ;)

Det intressanta blir ju hur det ska gå nu när mamma dejtar en annan snubbe...

mangemani
2006-03-22, 15:11
japp.
vet inte exakt hur många år dom varit ihop,men morsan var 16 nått när dom träffads och hon är över 50 idag.

Dissector
2006-03-22, 15:13
skilda sedan ungefär två år tillbaka

Jense
2006-03-22, 15:16
min mormor och morfar har varit tillsammans i 54 år. det är ganska länge :D

tinus
2006-03-22, 15:18
Mina föräldrar är inte gifta och har aldrig varit det heller. Men de lever iaf ihop fortfarande ;)

rolf
2006-03-22, 15:42
Skilda sen 6år tillbaka.

+1.

Corpobal
2006-03-22, 15:52
Flyttat ihop och isär en 3-4 gånger, nu är dom skilda.

Fettecke
2006-03-22, 16:03
det beror på hur man ser det.... dom är död... den som vet vart dom befinner sig då kan ju förklara lite?

Snake
2006-03-22, 16:04
Skilda.

Jag tror inte att människan är monogam, men det baserar jag inte på att mina föräldrar inte lyckades hålla ihop.

Baan
2006-03-22, 16:09
fortfarande gifta, har väldigt få i släkten som skilt sig, och då har jag bättre koll på släkten än många andra har så det är en del familjer :)

jag tror det kan funka hålla ihop så länge man inte eftersträvar evig kärlek, det är nog få som har (men uppebanrligen finns det gamla par som säger att dom fortfarande är kära). om man kan tänka sig att kärlek ska kålla första 20 åren, sen säg bra kompisar 20 år till, sen dom sista 20 åren eller vad det blir finns man där för att hjälpa varann, typ torka lite röv och så. då funkar det nog rätt bra livet ut.

Fatalist
2006-03-22, 16:13
Skilda sedan 3 år tillbaka, lider inte. :)

Perscitus
2006-03-22, 16:29
Mina föräldrar är fortfarande gifta. Dom träffades när min far var 19 och mamma var 14. Idag är dom 56 och 51år gamla.

:bow: Sånt är häftigt!

Mina föräldrar är skilda sen långt tillbaka.

Perscitus
2006-03-22, 16:52
Självklart är dom gifta
Varför är det så självklart då?

Inte ute efter att diskutera dina föräldrars privatliv utan tänkte om du tycker att det är konstigt att människor skiljer sig i allmänhet?

Pingu
2006-03-22, 17:16
Varför är det så självklart då?

Inte ute efter att diskutera dina föräldrars privatliv utan tänkte om du tycker att det är konstigt att människor skiljer sig i allmänhet?

Istället för att kämpa ihop så verkar det som att många tycker att det är enklast att skilja sig. Kanske beror det på att folk har för bråttom att gifta sig ???

Jense
2006-03-22, 17:17
Istället för att kämpa ihop så verkar det som att många tycker att det är enklast att skilja sig. Kanske beror det på att folk har för bråttom att gifta sig ???


Eller för att det är totalt lönlöst att leva med någon man inte älskar? man kan glida ifrån varandra också, det är inte bara något man säger

Pingu
2006-03-22, 17:21
Eller för att det är totalt lönlöst att leva med någon man inte älskar? man kan glida ifrån varandra också, det är inte bara något man säger

Vårdar man inte kärleken så dör den tillslut, man ska aldrig ta den andre för givet.

Kollar jag på mina föräldrar sä visst har det blåst runt dom men dom har hålit ihop, faan farsan var alkoholist fram till 1990 och konkade vårat företag beroende på missbruket. I dag har dom det helt underbart :thumbup:

Grippster
2006-03-22, 17:58
Jag älskar min (nuvarande) flickvän, men jag har än så länge inte haft en flickvän som inte har kostat mig pengar

Bronkitkorv
2006-03-22, 18:00
Mina bor ihop men dom borde skilt sej för länge sen eftersom dom är så jävla osams med jämna mellanrum. Idioter är vad dom är, gamla bittra idioter.
Delad ekonomi är väl för övrigt det dummaste jag har hört om man är gift och har hus och billån *screwy* Som gjort för avundsjuka och gräl...

fonzie
2006-03-22, 18:00
De är skilda men lever ihop tills farsan får en lägenhet.

mini
2006-03-22, 18:08
Skiljda, som tur är. De borde skiljt sig långt tidigare. Det är ingen bra idé att hålla ihop för barnen, hellre skiljda föräldrar än att växa upp med en kärlekslös relation att lära sig av.

Krokodil
2006-03-22, 18:11
Min pappa dog när jag var 12 år gammal, då hade de varit skilda ett par år. Ganska lyckligt skilda tror jag.

grisbil3n
2006-03-22, 18:11
Skilda sen ett antal år tillbaka, och dom är fan inte bästa polare om man säger så :D

Metal_boy_
2006-03-22, 18:37
Skiljda, som tur är. De borde skiljt sig långt tidigare. Det är ingen bra idé att hålla ihop för barnen, hellre skiljda föräldrar än att växa upp med en kärlekslös relation att lära sig av.


Det måste kännas som att ha levt i en falsk lycka när föräldrarna är ihop för barnens skull?

mini
2006-03-22, 19:25
Det måste kännas som att ha levt i en falsk lycka när föräldrarna är ihop för barnens skull?
Fett.
Man fattar inte kylan när man är tio, men man känner sig jävligt lurad 15 år senare.

bluelight
2006-03-22, 19:59
Skilda.